Whiskey-tråden.

belsebob

dricker Absint
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Whisky-tråden.

Kom o tänka på att det inte fanns någon ordentlig tråd om bara whiskey. Ett kärt ämne för mig o säkert för många andra.

Vad har ni för favoriter, rekomendationer eller varningar, inom denna smakrika dryck? Med eller utan is, eller vatten.

Jag har några favoriter, de är ganske rökiga, men även några som är lena i smaken.
Bowmore är en riktig rökig sak, smakar dessutom mycket.
Glenmorangie, mycket lenare. Perfekt om man vill dricka mycket.
Glen Fiddish, är fin den också. Har själv några flaskor i olika årgångar. 12, 15, 18. 12:an är den nya Coaran Reserve, osmakad än så länge.
The Macallan, 12 o 18.

Gott Nytt år på er alla, Mattias
 
Last edited:

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Favoriterna är väl för närvarande utan inbördes rangordning:

Lagavulin 16 och 12
Caol Ila 12 och 18
Ardbeg
Bruichladdich
Bushmills 10

Gillar det mesta som är rökigt och från Islay.
Föredrar en liten dutt vatten i men aldrig med is.
 

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Husabusaberg
AHH underbart!
Den bästa whiskyn enligt mig är Islaywhisky och då framför allt Laphroaig. De e som o slicka på en ny uppeldad eka, :confused: men ack så underbart. :)

Vatten, is eller andra tillsatser är strängligen förbjudet. Whisky ska va rumstempererad!
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
De flesta funkar bra utan vatten, men en casc strength på 56% eller mer
tycker jag bedövar för mycket och där hjälper lite vatten till att ta fram smaknyanserna.
 

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Husabusaberg
996D skrev:
De flesta funkar bra utan vatten, men en casc strength på 56% eller mer
tycker jag bedövar för mycket och där hjälper lite vatten till att ta fram smaknyanserna.
Jo de låter ju inte helt tokigt. Har aldrig testat så "ösig" whisky, men de kanske man skulle ge sig på :rolleyes:
 

Dr.Bike

Guest
[besserwissermode on]
Kan inte delta i denna tråd då den drickbara drycken stavas whisky!

INTE Whiskey...*burr* Det är bara kattpiss som får heta det. (kolla gärna)
[besserwissermode off/]
:)


Alltnog!!

Kul att du tog upp det, och jodå det HAR funnits en tråd om detta tidigare men det var väl bara jag, Kamikaze Kid och Triggerhappy som deltog?


Jag var ingen whiskyman för ett antal år sedan, men som dåvarande "lillpojk" på jobbet så tyckte "storpojkarna" att: "nu ska lillkillen" läras upp!!

Så de började längst ned i det mildaste blendedträsket med luder (Lauders) o.s.v
Och jag gillade det INTE!

Mne vartefter man sågade sig uppåt i sortimentena och vande soig så, hamnade man tillslut i Singlemalt-träsket!
Ljuvligt!
Och visst har det blivit lite VÄL hypat senaste åren och det finns helt plötsligt avarter av alla de slag, och det är sherrywood och portwood osv.
Trams säger jag!
Försäljningsknep och koketteri!

EN kansketvå max tre varianter från ETT distilleri, allt annat blir fjantigt.
Rena fina sorter utan massa larv.
Inte :cdevil har väl en skotte någonsin tramsat runt med en doublewood nånsin?! :) Sötsliskig som den är.

Skriver annars gärna under listan som 996D har skrivit, för jag har nu hamnat längst ut på det tjäriga repet - Islay!
Ja förutom Bushmills då, för jag dricker inte Irländskt kattpiss. Trippeldistillerat och allt. Det är ju "skiten" som följer med ur en äkta "pot still" som gör smaken.

Men visst finns det många fina sorter!
Japansk whisky har jag dock kvar att utforska.
 
Last edited:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Oban är ju gott och johnny Walker blue label
Annars kan man ju ta en wirre on the rocks utan is :tummenupp
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Glenlivet 18årig e toppen
Talisker

men har inte kommit öven en bowmore 18 årig.. vill gärna prova den;)
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
Kan bara hålla med de ovan som lovordar whiskyn från Islay, den är rökig och fin, just nu är nog Bruichladdich favoriten. :banana
På Islays grannö Jura produceras det också god whisky, personligen föredrar jag deras 16 åriga. :tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Talisker har ju varit en favorit nu senaste året då jag backat av lite från Lagavulin och Laphroaig.
Men nu har en ny favvo seglat upp som ligger mitt emellan Talisker och Lagavulin:

Caol Ila!!

Öppnade en häromdan...

I övrigt finns det en del lite mer "torra" singlemalter jag gillar. De som smakar lite cederträ.
Exempelvis Glenmorangie och Dalmore.
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Dr.Bike skrev:
Talisker har ju varit en favorit nu senaste året då jag backat av lite från Lagavulin och Laphroaig.
Men nu har en ny favvo seglat upp som ligger mitt emellan Talisker och Lagavulin:

Caol Ila!!

Öppnade en häromdan...

I övrigt finns det en del lite mer "torra" singlemalter jag gillar. De som smakar lite cederträ.
Exempelvis Glenmorangie och Dalmore.

Glöm inte Glenkinchie som är i cederträtoppen. :)
 

betsy

Fuck cancer
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Öfvre Järfälla
Hoj
Liten Galen
Jag som i vanliga fall nöjer mig med Laphroaig & Bowmore köpte mig en Macallan "Elegancia". Dissapointed :4skrika kan på sin höjd få betyget snäll, vilket i min whiskybok är detsamma som mesig..Nä, tacka vet jag smaken av nytjärad brygga, och va sa han? uppeldad eka?
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Får hålla med föregående talare om Lagavulin och Laphroig.

Personliga favoriten tror jag ändå är en 12 årig Higland park, ganska mild och smakrik whisky. Har iofs inte provat den 18 åriga än. Alltså ingen Islay för att bryta trenden här lite

Andra flaskor som står på hyllan är Auschentoshan och Strathisla 12 årig.
 

Dr.Bike

Guest
betsy skrev:
Jag som i vanliga fall nöjer mig med Laphroaig & Bowmore köpte mig en Macallan "Elegancia". Dissapointed :4skrika kan på sin höjd få betyget snäll, vilket i min whiskybok är detsamma som mesig..Nä, tacka vet jag smaken av nytjärad brygga, och va sa han? uppeldad eka?


Ja märkligt nog har Macallan haussats FÖR mycket.
Deras senaste serie från 20-talet och framåt var inte heller nån höjdare.
Det var förvisso inte väntat heller då man gjort whiskyn "som förr"
Allt var inte bättre förr.

Det bästa man kan säga om Macallan är att det är en whisky av hög kvalite´t.
Men som du säger Betsy: Könlös.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vad är så speciellt med Laphroig? Det är nog den whiskyn jag sett i flest barskåp de senaste 1.5-2 åren. Är det en innegrej? Jag gillar den inte, men det är iofs för jag inte tycker om rökiga saker...de blir inte bra när man blandar dem med cola.... :lol

Glenlivet och Glenfiddich har mer den karaktär jag gillar. Men jag ska inte göra anspråk på att vara nån kännare, jag dricker mest Jack Daniels och Jim Beam....

:cdevil
 

Dr.Bike

Guest
betsy skrev:
När jag blir stor ska jag önska mig en 40-årig Laphroaig :banana den kostar bara $900 hos FOL (friends of Laphroaig)


Jag har TVÅ kvadratfot land där! Har du en så kan vi snart tälta! ;)

Lagavulin är ju annars Lphroaigs storasyster... De smakar RÄTT lika men där lappe går upp i näsan och blir lite spritig, där rullar lagga av och bara smakar smak....

Bättre än Lagavulin trodde jag inte att det gick att få...

Tills jag köpte deras "Distillers Edition"

God damn I was in heaven!

(står en oöppnad här på hyllan *pekar*)

Jaha när skulle vi ha ett singlemaltparty då? :hihi
(bjöd in ett par killar tidigare, men de verkade bleka om nosen, finns det några här som klarar en frostnatt?) :lol

Chris Ash skrev:
Glenlivet och Glenfiddich har mer den karaktär jag gillar. Men jag ska inte göra anspråk på att vara nån kännare, jag dricker mest Jack Daniels och Jim Beam....

:cdevil

Curse YOU Chris!! :lol

Det låter som att du borde smaka en Highland Park iaf.... nog HELT i din smak! :tummenupp
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Dr.Bike skrev:
Jag har TVÅ kvadratfot land där! Har du en så kan vi snart tälta! ;)

Lagavulin är ju annars Lphroaigs storasyster... De smakar RÄTT lika men där lappe går upp i näsan och blir lite spritig, där rullar lagga av och bara smakar smak....

Bättre än Lagavulin trodde jag inte att det gick att få...

Tills jag köpte deras "Distillers Edition"

God damn I was in heaven!

(står en oöppnad här på hyllan *pekar*)

Jaha när skulle vi ha ett singlemaltparty då? :hihi
(bjöd in ett par killar tidigare, men de verkade bleka om nosen, finns det några här som klarar en frostnatt?) :lol



Curse YOU Chris!! :lol

Det låter som att du borde smaka en Highland Park iaf.... nog HELT i din smak! :tummenupp
En till som blivit såld på deras distillers edition hör jag:)
Det är nog fan det godaste jag druckit i spritväg.
Inte speciellt dyr heller, endast 500kr på båten.
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Caol Ila,Laphroig om man ska findricka.
Jack daniel's om jag ska bli full. :fyllisar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top