Kan man ladda ett mc batteri med en billaddare?

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
kinesen skrev:
mmm Batteriladdare som laddar 6 Amp det är för batterier som har 60 A
om man har ett 10 amp batteri så ska man ha en laddare som ger max 1 Amp för
att vara snäll mot batteriet.
6 amp på ett 10 amp batteri det tar inte lång tid innan den kokar och har ett batteri kokat så är batteriet paj och om inte är då så kommer den inte att hålla länge .
6 amp i ett 60 a batteri oj oj då hinner ju tånaglarna rota sej i betonggolvet innan man får ut å åka, nä lite mer får man nog kräma i, och varför snäll mot ett batteri, nä nä ordentligt med spö ska dom ha ( och lite chockbehandling när dom minst anar det) :tummenupp och skulle ett batteri vara paj efter att dom har kokat så skulle jag ha pajjat alla mina batterier, men dom har funkat, oftast..
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ju mer ampere på laddaren desto kortare laddning. Det farliga är att det är lätt att glömma laddaren på....
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
heliac skrev:
Ju mer ampere på laddaren desto kortare laddning. Det farliga är att det är lätt att glömma laddaren på....

Nej, det "farliga" är att du har sönder batteriet. Går du över 0.3C eller vad som är specificerat som snabbladdning går batteriet mer eller mindre sönder. Mer som i funkar aldrig igen, mindre som i funkar sämre. Inte värt det mao, det är ju bara att låta det laddas över natten? :va
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Jag googlade och hamnade här, därav anledningen till att jag väcker en svingammal tråd.

Min fråga är den omvända; Kan man ladda bilen med en mc-laddare? Alltså ladda ett 60ah-batteri med en laddare som laddar med 1,25a. Jag fattar att det i så fall tar mycket längre tid, men hur mycket i så fall? Någon som testat?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag googlade och hamnade här, därav anledningen till att jag väcker en svingammal tråd.

Min fråga är den omvända; Kan man ladda bilen med en mc-laddare? Alltså ladda ett 60ah-batteri med en laddare som laddar med 1,25a. Jag fattar att det i så fall tar mycket längre tid, men hur mycket i så fall? Någon som testat?

Tre dygn cirkus, om det är nästan tomt och helt.

Fast är den "smart" kanske den inte accepterar batteriet.
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Tre dygn cirkus, om det är nästan tomt och helt.

Fast är den "smart" kanske den inte accepterar batteriet.

Okej. Om man ser till underhållsladdning så borde en MC-laddare på 1,25a kunna underhållsladda ett bilbatteri på 60ah utan problem eller?
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Nja, det beror på vad det är för laddare.

Hur tänker du då? Om laddaren är en MC-laddare med underhållsladdning som producerar 1,25a i laddning. Varför skulle den inte kunna klara att ha ett fulladdat bilbatteri på underhållsladdning? Det kan ju inte kräva mycket strömstyrka för att bara underhållsladda? Eller? Jag gissar ju bara här om inte det framgår... :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur tänker du då? Om laddaren är en MC-laddare med underhållsladdning som producerar 1,25a i laddning. Varför skulle den inte kunna klara att ha ett fulladdat bilbatteri på underhållsladdning? Det kan ju inte kräva mycket strömstyrka för att bara underhållsladda? Eller? Jag gissar ju bara här om inte det framgår... :)

Fast det framgick inte att den var rustad med underhållsladdning.

Men har den det är det bara att prova, går den ner i underhållsläge funkar det ju.
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Fast det framgick inte att den var rustad med underhållsladdning.

Men har den det är det bara att prova, går den ner i underhållsläge funkar det ju.


På Kjell.com går att läsa;

Till skillnad från spänningen så kan strömstyrkan på en nätadapter vara högre än den apparaten kräver. Produkten använder bara så mycket ström som den behöver. Skulle nätadaptern vara för svag kommer den däremot att överbelastas och gå sönder. Om produkten exempelvis behöver 1500 mA går det bra att använda en nätadapter som kan leverera 2000 mA. Om nätadaptern däremot är specificerad för 800 mA kommer produkten att försöka ta ut mer ström än vad nätadaptern klarar av att leverera, vilket troligen leder till att nätadaptern går sönder.

Det är ju generellt för nätadapters, men kan detta vara sant även i avseende för en laddare?

edit: Knappast va? Batteriet drar ju inget när det laddas.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
På Kjell.com går att läsa;



Det är ju generellt för nätadapters, men kan detta vara sant även i avseende för en laddare?

edit: Knappast va? Batteriet drar ju inget när det laddas.

Fast nu var det väl ingen nätadapter du hade?

Men batterier drar absolut ström när dom laddas, den sjunker dock i proportion till uppladdningen.

En länk till din laddare skulle räta ut några frågetecken.
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det är ju generellt för nätadapters, men kan detta vara sant även i avseende för en laddare?

En laddare begränsar själv strömmen
Medans en nätadaptor oftast är byggd för att klara Tex 800ma men den har ingen spärr så drar apparaten 1800ma så kommer adaptorn försöka ge det med överhettning som följd
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Med tanke på att så mycket fel finns i denna tråd bör den inte ligga under teknikdelen. Alternativt redigera kraftigt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ju inte fel att ha koll på hur det går, dvs mäta batterispänningen i varje fall 1 gång/24h.
Och skriva upp datum, klockslag och batterispänning på ett papper.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Så man har lite pejl på hur laddningen fungerar.
Lyckas laddaren få upp batterispänningen över 14V inom 3 dygn så är det väl inget större fel på batteriet. Eller laddaren.
Går det fort, under 1 timme, komma över 14 Volt och batteriet sedan inom 1 timme är under 13 Volt, ja då kan batteriet vara helt slut. Lätt att kontrollera genom att provstarta bilen.

Sedan beror ju resultatet på batteriet. Är batteriet av den gamla typen med påfyllningslock för batterivatten så är det ju OK om batterispänningen sjunker ner till 12,6V (vid 20C) under underhållsladdning.
Är batteriet av den nya typen "underhållsfritt" ofta kallade kalcium-kalcium (trots det är mest bly i batteriet) så bör det inte ligga under 13,0Volt någon längre tid (=månad). Som jag ser det.
Håller själv batterispänningen på underhållsfritt numera vid 13,6 Volt i garaget.
http://www.batterigrossisten.com/Batteri-pdf2012/batteri-2012s29_bgl_yuasa-laddning-blybatterier.pdf
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tråd på 2 sidor som borde slutat med att inlägg nr 2 innehöll en enda mening :

"Köp en smart laddare för MC batteri"
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall man göra det enkelt för sig så köper man denna smartladdare från Biltema. Den kan ladda både 6v(på uråldriga mc) och 12V. Den kan leverera upp till 4A i laddström så den passar alla batterier utom möjligen de största båtbatterierna som tar lite väl lång tid att toppa med bara 4A.

Stor laddström-litet batteri= Olämpligt då reglerelektroniken inte är anpassad för små batterier
Stort batteri- liten laddström= Det tar lång tid att ladda
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top