Kan man ladda ett mc batteri med en billaddare?

Mürek

Gillar inte gubbar med keps!
Gick med
16 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
SV1000s
Hej på er!

Ny som jag är i sporthojsvärlden så vet jag inte så mycket om motorcyklar. :3freak Jag undrar om man kan ladda ett mc-batteri med en vanlig billaddare? Har nämnligen gjort detta :huvet.....Jag mätte upp det innan och då hade det 11.25V och efter 12.4V, det tog bara några minuter att ladda det. Mätte det dagen efter och då var det nere i 11.25V igen. Gick inte starta hojen efter jag ladda det heller.

Är batteriet ett minne blott lr går det rädda det? :confused:
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det ska inte vara några problem eftersom du gjorde det så kort stund.. så ladda det med lägre styrka så går de nog ska du se
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jag köpte en laddare på Biltema (art-nr 37-711) för 259kr!!

"Universalladdare för både Gel-, SMF- och torrladdade batterier. Ger en effektiv och skonsam laddning av batteriet, eftersom den hela tiden anpassar laddningsström och -spänning efter hur mycket batteriet är laddat. Kan vara inkopplad under vintern för underhållsladdning av t.ex. MC-batterier. Klarar även nästan helt urladdade batterier. Kortslutningsskyddad. För inomhusbruk. För anslutning till 230 V/ 50 Hz"..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur mycke laddar billaddarn då?
ska nog stå uppemot 1/2-1 timma beroende på styrka.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det brukar ju varnas för att ladda hojbatterier med för hög ström, men en kort stund har knappast skadat batteriet.

Kopplade du helt enkelt bort laddaren när du mätte 12.4 V i tron att det var klart då? Jag vet att ett öppet blybatteri i alla fall ska ha runt 12.67 V "i vila" (gäller kanske gel-batterier också?) när det är fulladdat, dvs. efter att du har kopplat bort laddaren och väntat en stund.
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
ozeo skrev:
hur mycke laddar billaddarn då?
ska nog stå uppemot 1/2-1 timma beroende på styrka.

tar bra mkt längre än så,se till att du laddar med typ 6 amp eller ngt då blir det skonsam laddning och den kan stå på ett bra tag ..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
mojjsan skrev:
tar bra mkt längre än så,se till att du laddar med typ 6 amp eller ngt då blir det skonsam laddning och den kan stå på ett bra tag ..


Bil och MC-batterier bör laddas med en strömstyrka på ca 1/10 av batteriets kapacitet i AH dvs 6A en längre stund är helt åt helvete. 1-1,5A är mer lagom.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
6 amp kan du ladda ca 1 timma med kanske något mer :tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Svar ja på rubrikfrågan.
Läs den andra tråden om batteiladdare!
Där står allt.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Tar det bara några minuter att ladda batteriet är det helt slut. Batteriet har sulfaterat ordentligt och kapaciteten är i princip noll. Köp nytt.
Du kan testa med att mäta polspänningen på batteriet när det är nyladdat och monterat på hojen och slå på lyset eller köra startmotorn ett ögonblick. Faller den "fritt" så bekräftar det att batteriet är slut.
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
En blyack skall laddas med 0.1C (där C står för kapaciteten i Amperetimmar (Ah)). Hur mycket man snabbladdar med beror på acken, brukar vara 0.15-0.3C men det är inget som rekommenderas med små ackar.

Det går inte att räkna så att man laddar med dubbelt för stor ström under hälften av tiden, det blir inte samma sak.

Acken klarar av att ta emot en viss ström, laddar du med för mycket laddas inte acken med den "extra" strömmen utan den blir till värme. Värme, som sedan gör att acken börjar koka = acken blir snabbt ett minne blott.

En billaddare skall du absolut inte ladda med, de ger oftast ut lite under 5A, vilket är dimensionerat för ett 50Ah batteri. Nu vet jag inte vad det finns på "större" mc, men antar att det inte är nära 50Ah.

En Intelligent laddare skall man använda, den laddar med strömbegränsning, dvs laddar den med 0.5A börjar den vid 0.5V ifall det behövs och höjer spänningen vartefter det behövs. Den stannar vid runt 14V, dvs då acken är full.
Ohms lag U=IR gäller här. :)
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Ladda ett litet tag med en starthjälp för en bil typ 100-150 amp. det fräser ur batteriet ordentligt och det kan funka bättre efteråt, gjorde så själv med ett batteri som var helt kasst och knappt tog i mot laddning, efter "chockbehandlingen" funkade det en sommar till. Fast det kanske inte är helt ofarligt, med lite otur blir det kanske en :brinnerup
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
espa, 100-150A starthjälp är bara en del av sanningen. ;)

Skulle inte tro acken tar emot mera än 5A, maximalt 30A om det är riktigt dåligt. En ackumulator har en inre resistans som beror på att ämnena ackumulatorn är gjorda av har förluster. Enligt Ohms lag kan vi beräkna strömmen med I = U/R. Dvs Spänningen delat med Resistansen.

Ju mindre inre resistans en ackumulator har, destu mera ström kan den ge ut utan att spänningen sjunker, har den högre resistans tar den emot mindre ström.

Så mao för att få en ackumulator att ta emot mycket ström för man höja spänningen. Det kan fungera, men kan också resultera olycka. En sak jag hört att också fungerar är att man laddar helt ut en dålig ackumulator. Sedan laddar man den med fel polaritet. Detta kan ge upp till 70% av kapaciteten ackumulatorn hade som ny!
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
MarcusG skrev:
espa, 100-150A starthjälp är bara en del av sanningen. ;)

Skulle inte tro acken tar emot mera än 5A, maximalt 30A om det är riktigt dåligt. En ackumulator har en inre resistans som beror på att ämnena ackumulatorn är gjorda av har förluster. Enligt Ohms lag kan vi beräkna strömmen med I = U/R. Dvs Spänningen delat med Resistansen.

Ju mindre inre resistans en ackumulator har, destu mera ström kan den ge ut utan att spänningen sjunker, har den högre resistans tar den emot mindre ström.

Så mao för att få en ackumulator att ta emot mycket ström för man höja spänningen. Det kan fungera, men kan också resultera olycka. En sak jag hört att också fungerar är att man laddar helt ut en dålig ackumulator. Sedan laddar man den med fel polaritet. Detta kan ge upp till 70% av kapaciteten ackumulatorn hade som ny!
Du verkar insatt och har säkert rätt, vet bara att det funkade för mej, men man velade gjärna stå en bit ifrån (det började att bubbla och fräsa efter bara några sekunder) det där med omvänd polaritet funkar bra att kickstarta döda batterier med ( på både bilar och hojjar)
 

MarcusG

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
-
Hoj
-
Hehe.

Minns när jag en gång i tiden laddade moppens batteri med en billaddare som maximalt ger ut 4A, det började koka av det och riktigt ordentligt. :)
 

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
1/10

mmm Batteriladdare som laddar 6 Amp det är för batterier som har 60 A
om man har ett 10 amp batteri så ska man ha en laddare som ger max 1 Amp för
att vara snäll mot batteriet.
6 amp på ett 10 amp batteri det tar inte lång tid innan den kokar och har ett batteri kokat så är batteriet paj och om inte är då så kommer den inte att hålla länge .



MarcusG skrev:
Hehe.

Minns när jag en gång i tiden laddade moppens batteri med en billaddare som maximalt ger ut 4A, det började koka av det och riktigt ordentligt. :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
kinesen skrev:
mmm Batteriladdare som laddar 6 Amp det är för batterier som har 60 A
om man har ett 10 amp batteri så ska man ha en laddare som ger max 1 Amp för
att vara snäll mot batteriet.
6 amp på ett 10 amp batteri det tar inte lång tid innan den kokar och har ett batteri kokat så är batteriet paj och om inte är då så kommer den inte att hålla länge .

..och så skiljer vi på A och Ah. :mattias
 

Mürek

Gillar inte gubbar med keps!
Gick med
16 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
SV1000s
Tack för svaren killar. Många som kan mycket i detta långsmala kalla land :tummenupp Det verkar inte bättre än att jag får köpa ett nytt.

GOD JUL :tomten
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top