GSX 1400-tråden

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Okej!! Skall ta en allvarlig funderare på hur jag skall göra.....Bakskärmen skall ner ytterligare i alla fall, för det höjer verkligen utseendet på hojen:) Denna säsongen kommer att bli vikt åt att göra motorcykeln lite mer "personlig" med enkla "billiga" åtgärder. Sedan så kanske det blir som Bear nämnde tidigare att satsa på ett BIG BORE kit med tillbehör. Men det får framtiden utvisa!:gnissla. Här i Göteborgsområdet så är det ca +4 grader och solsken. Synd bara att min parkering är överisad och oframkomlig med motorcykel. Det töar på bra i alla fall här nu. :banana:Bugar

Har du kvar orginal styret på hojen? Har själv bytt till ett fatbar styre vilket många andra har gjort. Gillade inte org. styret. Det var för mycket bakåt vinklat samt lite smalt. Köpte biltemas styr fästen, Biltema led blinkers (krom fram & svarta bak) pro taper styre samt nya backspeglar. För en ganska billig peng så blev det en annan hoj :yoparty Kapar du bakskärmen helt så kan du fråga så fixar jag en bild hur jag löst det med blinkers/skylt hållare.

Du har väl tagit bort P.A.I.R venlilerna samt vevhusventilationen. Motorn skall ha ren luft inte en massa varma vatten/olje ångor eller blanda ut avgaserna med luft för att snygga till avgasvärderna :gnissla
 

Bifogat

  • 82-216_m.jpg
    82-216_m.jpg
    16.5 KB · Visningar: 57
  • 82-262_s.jpg
    82-262_s.jpg
    3 KB · Visningar: 972
  • pro-taper-contour.jpg
    pro-taper-contour.jpg
    12.4 KB · Visningar: 62
  • TW-1131_7065.jpg
    TW-1131_7065.jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,001
Last edited:

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Du har väl tagit bort P.A.I.R venlilerna samt vevhusventilationen. Motorn skall ha ren luft inte en massa varma vatten/olje ångor eller blanda ut avgaserna med luft för att snygga till avgasvärderna :gnissla[/QUOTE]

Hej!! Nej inget sådant är gjort på hojen. Har bara lagt på lite blingprylar. Vet inte hur jag gör detta:va:va Finns det någon kortfattad lättförståelig beskrivning av ingreppet:va:) Vad vinner man på åtgärden? Finns det någon risk att hojen på något sätt kan ta skada av borttagna P.A.I.R ventiler samt vevhusventilation? Låter som saker som fyller viktig funktion för mig som lekman i ämnet

Väl mött-----------------> Jodix:)
 
Last edited:

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Du har väl tagit bort P.A.I.R venlilerna samt vevhusventilationen. Motorn skall ha ren luft inte en massa varma vatten/olje ångor eller blanda ut avgaserna med luft för att snygga till avgasvärderna :gnissla

Hej!! Nej inget sådant är gjort på hojen. Har bara lagt på lite blingprylar. Vet inte hur jag gör detta:va:va Finns det någon kortfattad lättförståelig beskrivning av ingreppet:va:) Vad vinner man på åtgärden? Finns det någon risk att hojen på något sätt kan ta skada av borttagna P.A.I.R venliler samt vevhusventilation? Låter som saker som fyller viktig funktion för mig som lekman i ämnet

Väl mött-----------------> Jodix:)[/QUOTE]

P.A.I.R ventilerna sitter ovanpå toppen och släpper in ren luft i avgaserna för att snygga till avgasvärderna. Vevhusventilationen är till för att släppa ut vatten/olje ånga som bildas i motorn när man kör. Man måste ventilera ut ångorna annars så får man övertryck i motorn. Tidigare innan man blev "miljö" medveten så ventilerade man ut ångorna ut i luften men nu mera så leder man in dem i motorn igen :3freak Det enda som tar stryk av denna operation är ditt miljö samvete men teoretiskt så mår motorn bättre :) I denna jätte tråd så finns en beskrivning hur man fixar P.A.I.R men jag kan fixa bilder på hur jag löst det om du inte hittar den.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej!! Nej inget sådant är gjort på hojen. Har bara lagt på lite blingprylar. Vet inte hur jag gör detta:va:va Finns det någon kortfattad lättförståelig beskrivning av ingreppet:va:) Vad vinner man på åtgärden? Finns det någon risk att hojen på något sätt kan ta skada av borttagna P.A.I.R venliler samt vevhusventilation? Låter som saker som fyller viktig funktion för mig som lekman i ämnet

Väl mött-----------------> Jodix:)

P.A.I.R ventilerna sitter ovanpå toppen och släpper in ren luft i avgaserna för att snygga till avgasvärderna. Vevhusventilationen är till för att släppa ut vatten/olje ånga som bildas i motorn när man kör. Man måste ventilera ut ångorna annars så får man övertryck i motorn. Tidigare innan man blev "miljö" medveten så ventilerade man ut ångorna ut i luften men nu mera så leder man in dem i motorn igen :3freak Det enda som tar stryk av denna operation är ditt miljö samvete men teoretiskt så mår motorn bättre :) I denna jätte tråd så finns en beskrivning hur man fixar P.A.I.R men jag kan fixa bilder på hur jag löst det om du inte hittar den.[/QUOTE]

Om intresse finns så kolla på sidan 41 i denna tråden finns bilder där sen jag gjorde denna mod :).

/Maveric
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Sid 41 var det :) Här är bilder på hur jag kapat och fixat skylt/blinkers hållare samt vevhusvent. Filtret till vevhus... köpte jag på biltema. Kom bara ihåg att plugga hålen i luftburken om man tar bort vev.. P.A.I.R. Undertail är ju snyggare än att kapa själv men kostar lite mer :) Maggy har löst vevhus.. på ett snyggare sätt men det blir även d lite dyrare om man inte har tillgång till en fräs.
 

Bifogat

  • IMG_1008.jpg
    IMG_1008.jpg
    241.8 KB · Visningar: 121
  • IMG_1006.jpg
    IMG_1006.jpg
    221.4 KB · Visningar: 103
  • IMG_1005.jpg
    IMG_1005.jpg
    235.6 KB · Visningar: 118
  • IMG_1011.jpg
    IMG_1011.jpg
    227.3 KB · Visningar: 158

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Här finns nog svar på alla frågor!! Ni är ju helt underbara får jag säga :tummenupp

Jag skall ge mig på det där lite längre fram. Jag har begränsad kunskap om motorer så är alltid lite kluven till ingrepp som jag inte riktigt känner mig hemma med. Men ett försök skall göras. Istället blev det lite mer bling istället:):)

Jag fick tag på lite ledslingor av min svåger, så jag fäste upp dem i nedre vecket på tankens insida med nedåtriktat ljus mot motorns övre delar, med separat kontakt så att ljuset kan stängas av vid behov. Jag tycker faktiskt det blev snyggt. :) Rullade ut ladyn och tog ett par kort på henne i vårmörkret.
 

Bifogat

  • IMG_1162.jpg
    IMG_1162.jpg
    233.2 KB · Visningar: 99
  • IMG_1161.jpg
    IMG_1161.jpg
    237 KB · Visningar: 120
  • IMG_1160.jpg
    IMG_1160.jpg
    235.7 KB · Visningar: 118
  • IMG_1158.jpg
    IMG_1158.jpg
    236.2 KB · Visningar: 108
  • IMG_1166.jpg
    IMG_1166.jpg
    236.8 KB · Visningar: 120
  • IMG_1156.jpg
    IMG_1156.jpg
    230.5 KB · Visningar: 91
  • IMG_1152.jpg
    IMG_1152.jpg
    234.3 KB · Visningar: 87
  • IMG_1150.jpg
    IMG_1150.jpg
    240 KB · Visningar: 89

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Här finns nog svar på alla frågor!! Ni är ju helt underbara får jag säga :tummenupp

Jag skall ge mig på det där lite längre fram. Jag har begränsad kunskap om motorer så är alltid lite kluven till ingrepp som jag inte riktigt känner mig hemma med. Men ett försök skall göras. Istället blev det lite mer bling istället:):)

Jag fick tag på lite ledslingor av min svåger, så jag fäste upp dem i nedre vecket på tankens insida med nedåtriktat ljus mot motorns övre delar, med separat kontakt så att ljuset kan stängas av vid behov. Jag tycker faktiskt det blev snyggt. :) Rullade ut ladyn och tog ett par kort på henne i vårmörkret.

Hmmm...
Jag har ju faktiskt några LED slingor i nån "bra att ha" låda någonstans. Men här uppe har vi ju ljust dygnet runt på somrarna så det kanske inte är någon idé. Såg blingigt och bra ut!
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
(Filling quote) Undring hur går det för farbror i norr,,, vad blir det för kammar o va blir vinsten?

Kul om några fler skulle villja delge oss andra vad som är på G. även om det är att spänna kedjan el montera nya handtag???? :tungan
(slut Filling quote)

Riktiga kammar har bra lyft och duration... mina trimkammar nu är inte dåliga men inte riktigt anpassade till övriga motorn.
Motospeed har ju fått bra med mos i sin 1550... typ 20hp mer än mig. Kanske 10 går att diskutera bort pga ljugarbänk men inte mer.

Dyno_GSX1400_Powerkit_1550cc.jpg

Quotar mig själv då... för att behålla den röda tråden. :brinnerup

Har i alla fall beställt nya kammar jag med. Samma som Fillingen... http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4207925&postcount=1270

De är ju utprovade av Motospeed med 1550 kit.

Så... är det någon som vill köpa en uppsättning TTS trimkammar?

Säljer dom komplett med frakt OCH shims i rätt tjocklek (vill bara ha originalshimsen i utbyte). PM:a mig med intresse...

Hur har ni gjort med timningen av kamaxlarna? Gjort ställbara kamdrev eller köpt någonstans?
Om sanningen skall fram har jag inte en susning om HUR man ställer kammar eller åt vilket håll man skall göra hålen i kamdreven större.
Så alla tips om det mottages tacksamt.
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Quotar mig själv då... för att behålla den röda tråden. :brinnerup

Har i alla fall beställt nya kammar jag med. Samma som Fillingen... http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4207925&postcount=1270

De är ju utprovade av Motospeed med 1550 kit.

Så... är det någon som vill köpa en uppsättning TTS trimkammar?

Säljer dom komplett med frakt OCH shims i rätt tjocklek (vill bara ha originalshimsen i utbyte). PM:a mig med intresse...

Hur har ni gjort med timningen av kamaxlarna? Gjort ställbara kamdrev eller köpt någonstans?
Om sanningen skall fram har jag inte en susning om HUR man ställer kammar eller åt vilket håll man skall göra hålen i kamdreven större.
Så alla tips om det mottages tacksamt.

Pm'ad :D.

/Maveric
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Satte just mina originalkammar i en låda och postade den till Motospeed. Så I nästa vecka kanske det kommer tillbaka en låda med kamaxlar från dom.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Satte just mina originalkammar i en låda och postade den till Motospeed. Så I nästa vecka kanske det kommer tillbaka en låda med kamaxlar från dom.

Låter som att någon väntar på ett paket o öppna :D, lite tidigt inte julafton än :krama.

Kanske det blir något liknande här om några veckor oxå ;) :banana.

Ta gärna några bilder på dom när du fått hem dom :tummenupp.


/Maveric
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Pris ? :)
Maveric, det där PMet är jag lite intresserad av med, ang justering av kammar då, alltid kul att lära sig något :)
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Hej alla, nu var det ett tag sedan man var här har mest legat i soffan o kollat om det kommit något nytt navelludd som man kan pilla bort.
Får grattulera Blå 14 till lillknutten

Sen det här med o ställa kammarna vet jag inte om det gör så mycket men skulle va kul o veta.
Däremot om man kompsänker med en spacer tex mellan block o cylinder så är det nödvändigt att justera kammarna iomed att kamkedjan är "stum" på framsidan o att den höjningen som spacern gör blir då att man måste släppa ut kedjestäckaren mer, alltså kommer kammarna att dras ett antal grader framåt. Hoppas ni förstår va ja menar.

Kolla länken hur man gör, den är till ett annat märke men arbetet är ju lika.

http://www.turbo-bike.net/Cam timing.htm
 

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Vidunge city
Hoj
DKW 250rt-52 Kawasaki zx9r-00 Bansmiskaren Suzuki gsx 1400-03
Ja första turen avklarad de blev 6mil i 7 plusgrader lite kallt om
fingertopparna.:)
Men 6mil de är som o äta ett kex när man är vrålhungrig:confused:
 

Bifogat

  • IMG_0077.JPG
    IMG_0077.JPG
    137 KB · Visningar: 106

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Underbart! Kanske det blir av idag!:)

Ja det blev det faktiskt. Ca 2,5 mil i 4 plusgrader. Inte kallt någonstans :) Fick vaska av henne så gott det gick när jag kom hem!! ÄNTLIGEN ! :Bugar:Bugar

Om vädret håller i sig så blir det en sväng till på söndag!!:tummenupp
 

Bifogat

  • första turen.4.jpg
    första turen.4.jpg
    240 KB · Visningar: 81
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top