*Morrrr* 1/3 Vållande då jag blev påkörd i cirkulationsplats!

Status
Ej öppen för fler svar.

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Blev påkörd utav en bil som lämnade cirkulationsplatsen utan att blinka och nu efter månader av brevväxlande så fastställer bolaget att jag brustit i uppmärksamhet då jag inte har koll på motparten!? :kocko
Visste inte äns att man kunde bli 1/3 vållande... :confused:
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
gjorde samma ska i en rondell men blev inte vållande, ALL trafik i rondell har företräde
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
Visst är det kul när folk struntar i att blinka i rondellerna?, Man sitter där och vet inte vart dem ska, om dem ska förbi eller svänga och så svänger dem ur rondellen..
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
duccen900ss skrev:
Blev påkörd utav en bil som lämnade cirkulationsplatsen utan att blinka och nu efter månader av brevväxlande så fastställer bolaget att jag brustit i uppmärksamhet då jag inte har koll på motparten!? :kocko
Visste inte äns att man kunde bli 1/3 vållande... :confused:

Förstår dig fullständigt, råkade ut för en liknande grej för många år sedan med hojen och blev skyldig till 50 %.
Efter att ha pratat med SMC:s försäkringsombud var det bara att acceptera.

I sak var jag oskyldig, men även om jag gått till domstol med ärendet och vunnit så kunde bolaget göra som dom ville i alla fall. Domstolen kunde bara råda inte bestämma att jag skulle anses oskyldig.

Till saken hör också att jag inte hade samma försäkringsbolag som bildrullen.
I och med att jag också "var skyldig" så förlorade även jag bonus och fick betala en del av kostnaden för lagningen av hojen.

Dom som tjänade på detta var båda bolagen :kocko
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
duccen900ss skrev:
Blev påkörd utav en bil som lämnade cirkulationsplatsen utan att blinka och nu efter månader av brevväxlande så fastställer bolaget att jag brustit i uppmärksamhet då jag inte har koll på motparten!? :kocko
Visste inte äns att man kunde bli 1/3 vållande... :confused:

:confused:

För att förstå det hela rätt så låg du alltså i högerfilen i rondellen när motparten i vänster fil svänger höger ut mot dig för att lämna rondellen?

Eller körde du in i rondellen samtidigt som han byte fil?
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
duccen900ss skrev:
Blev påkörd utav en bil som lämnade cirkulationsplatsen utan att blinka och nu efter månader av brevväxlande så fastställer bolaget att jag brustit i uppmärksamhet då jag inte har koll på motparten!? :kocko
Visste inte äns att man kunde bli 1/3 vållande... :confused:

Förbaskade F-bolag, nu får dom in varsina självrisker på detta sätt.
Snart behöver man inte bry sig så mkt om trafikregler, man får ju ändå dela skulden grrrr :huvet :huvet :huvet
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Trötter skrev:
Visst är det kul när folk struntar i att blinka i rondellerna?, Man sitter där och vet inte vart dem ska, om dem ska förbi eller svänga och så svänger dem ur rondellen..
Snälla, skriv dom om du inte kan skilja på de och dem.
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
Jag var nära att göra en liknande tavla förra sommaren i bil dock. Precis på väg in i en rondell och bilen som snurrar i rondellen kör plötsligt ut i stället för att fortsätta i innerfilen där den låg från början. Eftersom bilen först såg ut att fortsätta runt i rondellen så började jag ju köra in och var då nära att sätta mig i sidan eftersom den skulle ut till höger om mig. Utan att blinka naturligtvis! :kocko Hur f*n ska man veta vad folk tänker ta vägen om de inte blinkar? :huvet Det är bara att utgå från att alla andra är idioter och att du själv kommer att få betala skiten om nåt händer!
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Ot,
Förra veckan i brommaplansrondellen vid 16tiden (ni som vet) var det en jävel som missade avfarten han skulle ut på, vad gör han ? Tvärnitar och börjar backa i rondellen!
Galet poppis han blev, folk är HELT oberäkneliga i trafiken. Förutsätt alltid att andra kan göra vad som helst!

Imorse vad det en snubbe som prejade ut mig så jag fick nita då han körde rakt fram vid ett rödljus fast han låg i vänstersväng filen. Ok att man gör så men gasa såfall så man drar ifrån bilarna i fältet brevid som står rätt.

2min senare kommer jag till en rondell och där ligger skåpbils-åke och drar vänstersväng utan att blinka, efterssom jag inte ännu lärt mig att alla bilister är älgar så körde jag ju in i rondellen och han höll då på att klippa baken på mig.
(jag är glad att han inte stannade och skällde ut mig :rolleyes: )

En perfekt start på morgonen.
Kommer in på jobbet som ett jävla åskmoln.
:4skrika
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
tjockisbulle skrev:
Ot,
Förra veckan i brommaplansrondellen vid 16tiden (ni som vet) var det en jävel som missade avfarten han skulle ut på, vad gör han ? Tvärnitar och börjar backa i rondellen!
Började han backa i rondellen? :va
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Ja han backade I högerfilen I rondellen. Från rödljuset i riktning mot abrahamsberg bakåt till avfarten mot parkeringshuset i centrum.

Skön kille ! :tummenupp

:rolleyes:
 

njelger

Guest
Chronic skrev:
Kan vara en dialektgrej, har du ens ström i Karlstad förresten :3freak

Dem har ström Karlstad.
Dem kan visst grammatik också.
Detem är knappast dialektem.
Detem är osunskapem.
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Han är ju ett geni :huvet
Hur fan kan han ha körkort? Tänker ju med röven
 

Kaitzor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Bromma
Hoj
SV1000S (såld)
tjockisbulle skrev:
Ja han backade I högerfilen I rondellen. Från rödljuset i riktning mot abrahamsberg bakåt till avfarten mot parkeringshuset i centrum.

Skön kille ! :tummenupp

:rolleyes:

Folk vet inte hur man kör i rondeller! Speciellt inte i Brommarondellen. Sitter man på Sorbon (restaurangen intill rondellen) ser man det väldigt tydligt. Flera "nära-krock-situationer" i minuten! :brinnerup
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
tjockisbulle skrev:
2min senare kommer jag till en rondell och där ligger skåpbils-åke och drar vänstersväng utan att blinka, efterssom jag inte ännu lärt mig att alla bilister är älgar så körde jag ju in i rondellen och han höll då på att klippa baken på mig.

Och han gjorde rätt enligt gällande regler - som säger att man ska köra i cirkulationsplats som om det vore ett vanligt körfält. Inget blinkande medan man befinner sig i körfältet, men ska man byta, så ska man blinka. Det skiljer sig då mot hur man tidigare lärde ut - att man ska köra som om det vore en korsning (man blinkar vänster om man fortsätter förbi en utfart). Jag brukar vara övertydlig med blinkers för att slippa bli påkörd av de som "tror" sig veta vart man är på väg.
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
TomK skrev:
Och han gjorde rätt enligt gällande regler - som säger att man ska köra i cirkulationsplats som om det vore ett vanligt körfält. Inget blinkande medan man befinner sig i körfältet, men ska man byta, så ska man blinka. Det skiljer sig då mot hur man tidigare lärde ut - att man ska köra som om det vore en korsning (man blinkar vänster om man fortsätter förbi en utfart). Jag brukar vara övertydlig med blinkers för att slippa bli påkörd av de som "tror" sig veta vart man är på väg.

Instämmer till fullo. Många har missat att vi fick nya "cirkulationsregler" 2004.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top