Visa fullständig version : Hur gör man en bootbar disk????
yyyyyyyyyyena, håller på och fixar å trixar med att formatera hdd, men vet inte alls hur man gör, har hört att man ska bränna nån bootdisk med operativ systemet???
Nån som vet hur man ska göra,
Jag har ingen xp skiva och behöver detaljerad handledning :3freak
Här kan du hämta hem en bootdiskett: http://www.bootdisk.com/
Har du Xp nerpackat på en annan hdd eftersom du inte har någon skiva?
Bara undrar hur du ska installera efter formateringen? :va
För om du bara ska formatera en "Slave" disk, så behöver du ingen bootdiskett!
//Gumpa
Här kan du hämta hem en bootdiskett: http://www.bootdisk.com/
Har du Xp nerpackat på en annan hdd eftersom du inte har någon skiva?
Bara undrar hur du ska installera efter formateringen? :va
För om du bara ska formatera en "Slave" disk, så behöver du ingen bootdiskett!
//Gumpa
nej jag har inte xp nån annanstans än på hdd jag ska formatera, men jag ska gå in på den länken jag fick å klura lite, återkommer om det blir probbs
fattar inget, nada av boot disk grejjerna, nån som kan förklara ingående hur man ska göra???, vad är en slave disk??? jag har bara en hdd som jag ska formatera om
fattar inget, nada av boot disk grejjerna, nån som kan förklara ingående hur man ska göra???, vad är en slave disk??? jag har bara en hdd som jag ska formatera om
Du måste ha installationsfilerna till XP för att kunna installera det efter formateringen och du kan inte skapa "installationsfiler" från en befintlig XP installation.
Skaffar du en installations cd med XP så är den oftast "bootbar". Då är det bara att starta från cd skrivan och installera efter att du formaterat hårddisken.
Det spelar ingen roll om du har en bootdiskett om du inte har en Xp-skiva!
När du formaterar din ända hårddisk, så blir den helt "ren" & då måste du installera Xp igen.
Att ha en bootdiskett gör bara att datorn öppnar vissa filer som gör det enklare att välja hur du vill fortsätta med t.ex installationen.
Så det som du behöver göra är följande:
1, skaffa en Xp-skiva (via en kompis/Dc++ m,m/data-affären)
2, När steg 1 är klart så stoppar du in skivan & följer anvisningarna på hur du vill installera ditt operativsystem (Xp)
3, Färdigt!
Din dator har en bestämd ordning på hur den ska söka efter bootdirektiv, alltså i "Bios" (Hjärnan/hjärtat i datorn) så finns det 3st olika alternativ på hur den ska söka.
T.ex
1 - Diskettstationen
2 - Cd-rom/Dvd spelaren/Brännaren
3 - Hårddisken
Så om du har en Xp-skiva & har dom inställningarna som är skriva ovan, så kommer datorn att först kolla diskettstationen & när den märker att den är tom så söker den på Cd´n & hittar installations-skivan men Xp på!
Hoppas du fått lite klarhet i saken!
Lycka till
Mvh
//Gumpa
Det spelar ingen roll om du har en bootdiskett om du inte har en Xp-skiva!
När du formaterar din ända hårddisk, så blir den helt "ren" & då måste du installera Xp igen.
Att ha en bootdiskett gör bara att datorn öppnar vissa filer som gör det enklare att välja hur du vill fortsätta med t.ex installationen.
Så det som du behöver göra är följande:
1, skaffa en Xp-skiva (via en kompis/Dc++ m,m/data-affären)
2, När steg 1 är klart så stoppar du in skivan & följer anvisningarna på hur du vill installera ditt operativsystem (Xp)
3, Färdigt!
Din dator har en bestämd ordning på hur den ska söka efter bootdirektiv, alltså i "Bios" (Hjärnan/hjärtat i datorn) så finns det 3st olika alternativ på hur den ska söka.
T.ex
1 - Diskettstationen
2 - Cd-rom/Dvd spelaren/Brännaren
3 - Hårddisken
Så om du har en Xp-skiva & har dom inställningarna som är skriva ovan, så kommer datorn att först kolla diskettstationen & när den märker att den är tom så söker den på Cd´n & hittar installations-skivan men Xp på!
Hoppas du fått lite klarhet i saken!
Lycka till
Mvh
//Gumpa
Jag ladda hem xp på dc, sen brände jag den mappen med allt på en skiva, ska jag då gå in i boot menyn, och trycka på nått eller???
Prova först att sätta i skivan i cd/dvd´n, börjar den snurra & en ruta kommer upp på skärmen med olika alternativ så funkar den iallafall.
Sen kan du sköta allt därifrån då! :tummenupp
Men om du vill så kan du starta om datorn & antingen hålla in "Delete" eller "F8"
(Det brukar stå hur man kommer in i "BIOS" när din dator startas upp)
När du väl är inne i "BIOS" så söker du upp alternativet "Boot sekvens" & där ska det finnas typ 3-4 olika alternativ.
I och med att du ska köra från skivan (cd/dvd) så kan du ställa in så att den hamnar "övers" i listan & är förbestämd som nummer 1.
När du väl har kommit in på installations-skivan så är det jätte-enkelt att fomatera och sedan installera Xp, allt går nästan av sig självt!
Lycka till
Mvh
//Gumpa
P.s
Se till att du har ett giltigt serienummer till Xp oxå!
Service pack 1 + 2 kan vara kinkiga mot vissa serienummer, men du får söka lite på nätet om hur man fixar det sedan!