View Full Version : 60 000 helf. !!
För faen, är det ens LITE rimligt?? Det är svaret jag fick när jag bad att få en offertförfrågan från östgöta brandstodsbolag på en nyare R1:a. :död
Finns ju inte en endaste chans att man ska kunna åka sport.
Får kolla upp lite andra försäkringsbolag med såklart, men ändå, har ju fått ett riktvärde. (Och så behöver man väl visserligen inte ha försäkrat hela året om). Men får bli supermotard helt enkelt. :banana .Ja ja, inte helt skit det heller :yoparty
För faen, är det ens LITE rimligt?? Det är svaret jag fick när jag bad att få en offertförfrågan från östgöta brandstodsbolag på en nyare R1:a. :död
Finns ju inte en endaste chans att man ska kunna åka sport.
Får kolla upp lite andra försäkringsbolag med såklart, men ändå, har ju fått ett riktvärde. (Och så behöver man väl visserligen inte ha försäkrat hela året om). Men får bli supermotard helt enkelt. :banana .Ja ja, inte helt skit det heller :yoparty
Finns folk som har fått förslag på en sisådär 2-300 000 på sina sporthojar...
Man upphör aldrig att förvånas.
Bara å ringa vidare. Kan t o m variera på samma bolag från samtal till samtal.
lycka till!
Edit: hmm född 83? Då ligger man ju inte i topp som försäkringstagare i bolagens ögon. Hur länge har du haft kortet? Kanske en äldre hoj kunde vara ett alternativ? Eller som sagt...motard.
lycka till!
Kollade idag... Fick 48000 på länsförsäkringar (Yamahaförsäkringen gäller INTE yzf enligt stackarn). Trygg Hansa 32000.... Får se vad Folkskam ger mig för ngt, de hade 28000 förra året!
Ajj lavv to pejj massa deg!! :huvet
sen finns ju alternativet halvförsäkring också...
hmm född 83?
japp, men kortet är inte helt i hamn än. Har uppkörningen kvar faktiskt.:brinnerup
Skiljer det något speciellt mellan olika sportbågar, eller är det ungefär samma premier på dom allehopa? Ska det va sport ska det iaf va en nyare, senast 03.
Men lutar väl lite åt motard nu i stället då. Får vänta tills man vuxit ifatt åren som försäkringsbolagen kräver annars.
Finns folk som har fått förslag på en sisådär 2-300 000 på sina sporthojar...Hade säkert fått mer jag också om jag valt mindre självrisk, dock inte SÅ hög.
Man behöver ju inte ha en retta? finns ju andra lika bra hojar:=)
Man behöver ju inte ha en retta? finns ju andra lika bra hojar:=)
Nämn några där man inte dör av hjärtattack när man får se försäkringspremien. 600/1000cc, spelar mindre roll. Hellst inte mer än 2 år på nacken.
Deadmetal
2005-03-24, 17:41
Tydligen har Folksam någon ny försäkring för 35+
Årsförsäkrad, icke avställningsbar så fick jag en premie på 546:-/mån halvförsäkrad.
Och 1260:-/mån helförsäkrad.
Premien är inte säsongsvarierad, utan det är samma belopp hela året.
Har ett par bolag till att ringa men det lutar starkt åt Folksam i år :tummenupp
Niclas-Vfr400r
2005-03-24, 17:42
2000 helförsäkring helår, på en vfr400r-88 20 kw och jag är 20.
Det är lagom :tummenupp
2000 helförsäkring helår, på en vfr400r-88 20 kw och jag är 20.
Det är lagom :tummenupp
Det ÄR lagom, synd bara att det är en 88 :gnissla
Sitter o tittar på folksams olika försäkringar. Det finns en som heter "åretruntförsäkring".
Åretrunt-försäkring
# Halv/Hel
# Gäller året runt
# Föraren eller person skriven och bosatt på samma adress som föraren*
# ..
..
innebär 3e punkten att jag kan sätta hojen på morsan och samtidigit vara inte vara olaglig och skenförsäkra?
Arctic#1
2005-03-24, 18:05
Jag fattar inte alla som har gamla hojar och hel forsakrar..vad kostar en 5 år gammel 600'a i sverige? 50000,- ? och sen betalar ni 20-30000 kronor i året i forsakring ,om ni INTE skrotar hojen på två år har ni ju betalat en extra 600cc bara i forsakring.. :va :va :va
Black-Wolf
2005-03-24, 18:11
[QUOTE=mriders]
Skiljer det något speciellt mellan olika sportbågar, eller är det ungefär samma premier på dom allehopa? Ska det va sport ska det iaf va en nyare, senast 03.
QUOTE]
Har du massa deg och tycker det är värt det så köp dig en nyare sporthoj
Annars kolla in de med något år på nacken, CBR900 tex från mitten av nittiotalet. Räcker med halvförsäkrat om du tar det lugnt :)
Aprilia Falco är annar en rolig hoj med hyffsad försäkring :tummenupp
/BW
Kostar att ligga på topp!! :banana
När ni får en premie på över 50' så är det inte meningen att det ska vara rimligt, tvärtom är det för att avskräcka er att teckna försäkring hos ett bolag som inte vill ha er som kund på dessa villkor.
Kolla upp försäkringen innan ni köper hoj och välj hoj så ni har råd att försäkra den ärligt. Ska det vara så svårt?
Fattar inte vad ni pysslar med riktigt :confused:
Jag är nere i 11 300:- hel/hel nu, och då får jag ställa av o på hur många gånger jag vill.
Och detta för en R1 2005 :tummenupp
Tycker liiiite synd om er faktiskt. :arsele :arsele
När ni får en premie på över 50' så är det inte meningen att det ska vara rimligt, tvärtom är det för att avskräcka er att teckna försäkring hos ett bolag som inte vill ha er som kund på dessa villkor.
Kolla upp försäkringen innan ni köper hoj och välj hoj så ni har råd att försäkra den ärligt. Ska det vara så svårt?
Värkar som det! Man måste juh välja hoj efter vad man har råd med! Eller? :tomten '
lycka till!
Edit: hmm född 83? Då ligger man ju inte i topp som försäkringstagare i bolagens ögon. Hur länge har du haft kortet? Kanske en äldre hoj kunde vara ett alternativ? Eller som sagt...motard.
jag fattar inte heller hur det kan bli så dyrt??
Själv har jag en Rf 900 1996, med 135 hk, som kostar mig 2800 kr helår halvfösäkrat, vill jag ha hel så kostade det under 6000 kr per år!
Jag har "beaktningsvärd" ålder iofs(snart 36 :( ) men har inte haft hojkortet 1 år ännu.
Kolla upp försäkringen innan ni köper hoj och välj hoj så ni har råd att försäkra den ärligt. Ska det vara så svårt?Inte det jag gjort/gör kanske? :fatta!
Men är ju lite knöligt att kolla upp försäkringen när man ska hitta regnr och sedan fylla i alla uppgifter innan man skickar en offertförfrågan. Då är det ganska bra att höra sig för lite tycker jag. Kanske man kan få nåt några matnyttiga tips här o var om man hör sig för lite.
tack så långt. :)
Men är ju lite knöligt att kolla upp försäkringen när man ska hitta regnr och sedan fylla i alla uppgifter innan man skickar en offertförfrågan.
tack så långt. :)
Lägg ner det där med internetformulären!
Sitta å fylla i tjänstevikter och alla nuffror till höger och vänster.... Ring runt till bolagen och prata med dem. Har inte pratat med något bolag som behövt mer än regnr på hojen samt mitt personnr.
Får du något som är intressant så ber du få den offerten mailad till dig så du har det i skrift.
crashtestdummy
2005-03-25, 08:53
min toppnotering vart 229 851kr hel/hel hos Susab.
det fick bli halvförsäkring hos if istället. för 10500/år
David
sandstream
2005-03-25, 09:00
Lägg ner det där med internetformulären!
Sitta å fylla i tjänstevikter och alla nuffror till höger och vänster.... Ring runt till bolagen och prata med dem. Har inte pratat med något bolag som behövt mer än regnr på hojen samt mitt personnr.
Får du något som är intressant så ber du få den offerten mailad till dig så du har det i skrift.Eller så skickar man ett mail med regnumret, går precis lika bra som att maila och man slipper eventuella telefonköer :)
Noll-Koll
2005-03-25, 09:10
Jag förstår att du inte förstår det! Men jag kan förklara det för dig: Du har fyllt över 35, alltså nästan uppe i billigaste åldersklassen, du kör en nästan 10 år gammal touring hoj, samt att du bor ute på landet enligt försäkringsbolagen... enkel ekvation va?
Själv har jag en Rf 900 1996, med 135 hk, som kostar mig 2800 kr helår halvfösäkrat, vill jag ha hel så kostade det under 6000 kr per år!
Jag har "beaktningsvärd" ålder iofs(snart 36 :( ) men har inte haft hojkortet 1 år ännu.
Noll-Koll
2005-03-25, 09:13
Prova att flytta från metropolen Ronneby ntill typ Stockholm eller något, så förstår du nog vad dom pysslar med när du ringer försäkringsbolaget?!
[QUOTE=Chirre]Fattar inte vad ni pysslar med riktigt :confused:
CBR1000RR
2005-03-25, 09:22
Alla dessa funderingar om varför det skall kosta över 60K för att försäkra.
Det är ganska lätt förklarat.
Reglerna säger att bla. följande:
För att få försäkra en viss typ av fordon (mc / bil) är du tvungen att minst erbjuda trafikförsäkring.
så för att tex. folksam skall kunna försäkra de mc som dom vill ha i sitt "stall"
så måste dom erbjuda minst TF för ALLA typer av mc.
Detta medger att de sätter ett icke attraktivt pris så att "ingen" kommer att tekna den.
// TAB
Hel/Hel 978:- :tummenupp
Old man old bike :)
Il Duce
Prova att flytta från metropolen Ronneby ntill typ Stockholm eller något, så förstår du nog vad dom pysslar med när du ringer försäkringsbolaget?!
[QUOTE=Chirre]Fattar inte vad ni pysslar med riktigt :confused:
Jamen det är klart jag förstår, vad tror du egentligen..
Lite ironi var det såklart, samt skryt över min billiga försäkring.
:yoparty
Om alla posöras slutade krasha och fiffla med skenförsäkring så hade vi kanske haft en rimlig försäkring. Men det är fortfarande ingen rättighet att köra sporthoj, köp en billigare hoj isf!
Kör själv en '04 750 och ligger på 18000:- halv/helår. Smakar det så kostar det...
motard :yoparty :tummenupp
motard :yoparty :tummenupp
Har funderat på detta länge :rolleyes:
Vad är egentligen det för något :confused:
Har hela tiden trott att det är en sån där trampbike med påhängsmotor, är det en sån?
Det tycker jag var billigt. Trygg Hansa
IF 2025/ mån hel 868/ mån halv
Folksam hel 23222 halv 8597
Karlskrona , 30 år
Jamen det är klart jag förstår, vad tror du egentligen..
Lite ironi var det såklart, samt skryt över min billiga försäkring.
:yopartyJag betalar 7 700 hel hel, 3 000 kr självrisk :arsele :D
Klart 08-or ska betala extra. Varför? FÖR ATT NI ÄR STOCKHOLMARE, ERA JÄVLAR :lol
Fredde Meck
2005-04-04, 13:55
bandit 1200 - 98, 4460:- Hel/Hel :)
Sätt på ramlekåpor och ramlepuckar och kör trafikförsäkring.
Tja, jag fick 41 tusen på en hel/hel hos länsförsökringar.
Men tar en hel hos Folksam för 2009:-. 6000.- i självrisk. I mölndal.
Och allt detta på en R1'a från -03. Tycker jag är OK. :banana
:tummenupp
/Knut
Ska det va sport ska det iaf va en nyare, senast 03.
varför då? du har inte ens ett körkort och ställer dom kraven..varför inte testa en tidigare zx9a tex.. billigare och du har säkert lika roligt på den oxå + att du har råd att försäkra den.
Har en Suzuki Gsxr 1000 -01. Jag är 30 år och tog körkortet 1994. Helförsäkring/Helår skulle kosta 7800:-. Men jag är lite snål så jag tog Halvförsäkring/Helår och betalar 2300:-. Ringde och hörde på en -05 och skulle få ge 5800:- Halvförsäkrad/Helår. Det ni!!!
*Fniss*
Yamaha Thunderace, 1700kr halvförsäkrat/halvåret :yoparty
*Fniss*
Yamaha Thunderace, 1700kr halvförsäkrat/halvåret :yoparty
hehe. Ungefär som jag. Skulle kosta mig 3600:- i halvförsäkring/år hos Folksam. (jag har inte fått körkortet än och är 27 bast).
Vad är problemet?
Att en helförsäkring på en nästan sprillans hoj är dyr för en kille född -83?
Välkommen till verkligheten.
Om du absolut vill ha en ny hoj att lära sig wheela på så kanske trafik är ett bra alt?
Fattar inte vad ni pysslar med riktigt :confused:
Jag är nere i 11 300:- hel/hel nu, och då får jag ställa av o på hur många gånger jag vill.
Och detta för en R1 2005 :tummenupp
Tycker liiiite synd om er faktiskt. :arsele :arsele
Förvisso är det en bra premie oavsett, men det där med Ronneby kan spela in en del på premien.
Mvh/ C
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.