PDA

View Full Version : Att äga MC i Österrike

Valentino
2005-03-17, 14:56
Någon som vet vad det kostar att äga MC utanför Sverige? Har tidigare bott i Norge och USA och vet hur det funkar men nu har jag planer på att flytta ner till Österrike och har lite undringar angående detta... Försäkringar, lagar och regler? :confused:

(När jag säger flytta menar jag att skriva mig där, året runt och kanske för alltid)

Tacksam för alla svar och tips :tummenupp

Miss_Orchidee
2005-03-17, 15:11
Någon som vet vad det kostar att äga MC utanför Sverige? Har tidigare bott i Norge och USA och vet hur det funkar men nu har jag planer på att flytta ner till Österrike och har lite undringar angående detta... Försäkringar, lagar och regler? :confused:

(När jag säger flytta menar jag att skriva mig där, året runt och kanske för alltid)

Dom har snö i österike vet du va??? :va

yonsson
2005-03-17, 15:17
Och isbjörnar,pingviner och iglos.

trille
2005-03-17, 15:19
Dom har snö i österike vet du va??? :va

Och det har vi inte i sverige??? :va

Avanti
2005-03-17, 15:47

Jeg bor i italia, det jeg trengte for å kjøpe mc/forsikring her var oppholdstillatelse og codice fiscale (italiensk personnummer).

Ang. forsikring, her i italia kan man kalkulere forsikringspremie online hos de fleste bolag. Kan sikkert gjøre det samme i østerrike.

Ellers så får man prikker på kortet hvis man kjør for fort, men det gjør man kanskje i sverige også...

God tur, det gjør godt å komme seg vekk fra scandinavia...

Valentino
2005-03-17, 15:48
Snö är en stor anledning till att jag vill flytta... Tror att det blir fler dagar på MCn där nere än här hemma faktiskt... (Snö på berget men tidig vår i dalen)
:)

Valentino
2005-03-17, 15:50
Vad betalar du i försäkring?

Jeg bor i italia, det jeg trengte for å kjøpe mc/forsikring her var oppholdstillatelse og codice fiscale (italiensk personnummer).

Ang. forsikring, her i italia kan man kalkulere forsikringspremie online hos de fleste bolag. Kan sikkert gjøre det samme i østerrike.

Ellers så får man prikker på kortet hvis man kjør for fort, men det gjør man kanskje i sverige også...

God tur, det gjør godt å komme seg vekk fra scandinavia...

Avanti
2005-03-17, 15:55
Vad betalar du i försäkring?

Jeg betaler €750 helårsforsikring. 23 år, bor midt i staden. tycker det er billigt

Harmon Rabb
2005-03-17, 16:00
Jeg betaler €750 helårsforsikring. 23 år, bor midt i staden. tycker det er billigt

Det tycker jag också. Pluggar där eller?

Valentino
2005-03-17, 16:01
Det låter bra... :rolleyes:

Tog du med Suzukin från Norge eller köpte du den i Italien?

Vad betalade du i så fall? (Måste vara billigre än i Norge)

Avanti
2005-03-17, 16:01
Det tycker jag också. Pluggar där eller?

Ja, jag pluggar och njuter væderet... :cool:

Avanti
2005-03-17, 16:03
Det låter bra... :rolleyes:

Tog du med Suzukin från Norge eller köpte du den i Italien?

Vad betalade du i så fall? (Måste vara billigre än i Norge)

Kjøpte den her i italia, betalte €1.300.

Valentino
2005-03-17, 16:06
Satan vad billigt...13.000 kronor stämmer det!?! :va

Man kan ju hoppas det är samma priser i Österrike...

Harmon Rabb
2005-03-17, 16:08
Ja, jag pluggar och njuter væderet... :cool:

Pluggar du design eller liknande med tanke på val av studieort?

chrtur
2005-03-17, 16:11
Snö på topparna är det man skall ha och just nu är det +20 grader inne i stan. Jag har inte tagit fram cykeln ännu, väntar någon vecka till så att det blir lite mer behagligare väder :D . Kunde inte sitta riktigt ännu i t-shirt och äta pizzan utomhus utan med en tröja.

Kunde inte låta bli, då jag såg att det snöade hemma i Sverige. Jag vet att jag kan anses vara jobbig :tungan

Avanti
2005-03-17, 16:19
Satan vad billigt...13.000 kronor stämmer det!?! :va

Man kan ju hoppas det är samma priser i Österrike...

Det stemmer, utrolig billig, den var og er fortsatt nesten i mint condition :yoparty

Harmon Rabb: Jeg studerer Business Administration, Universita Bocconi, Italias beste universitet i den sjangeren.

chrtur: Her i Milano er det +22 nå, bor du i Torino?

chrtur
2005-03-17, 16:23
Torino jopp! Jag får bara i mig ett paket cigg-smogg per dag istället för två som det är i Milano :hihi

Cykeln är inte framme än då jag ännu inte riktigt avslutat min skidsäsong på ett seriöst plan. Efter påsk så sätter jag igång försäkringen igen om jag inte blir för sugen. Denna veckan har motorcykel-livet satt igång igen här.

Avanti
2005-03-17, 16:34
Torino jopp! Jag får bara i mig ett paket cigg-smogg per dag istället för två som det är i Milano :hihi

Cykeln är inte framme än då jag ännu inte riktigt avslutat min skidsäsong på ett seriöst plan. Efter påsk så sätter jag igång försäkringen igen om jag inte blir för sugen. Denna veckan har motorcykel-livet satt igång igen här.

Ja den smoggen er ikke grei, men det er verdt det...

Har prøvd å holde mc'n igang i hele vinter, i jan-feb ble det bare en tur i veckan, men nu skall det bli åkning varje dag :yoparty
Jobber/studerer du i Torino?

Harmon Rabb
2005-03-17, 16:39
Harmon Rabb: Jeg studerer Business Administration, Universita Bocconi, Italias beste universitet i den sjangeren.

Känner inte till de olika universiteten i Italien men det låter intressant. Förutsätter att all undervisning sker på italienska.

Valentino
2005-03-17, 16:43
Vet du vad man får ge för en 916 där nere? Pris + försäkring.... :confused:

Avanti
2005-03-17, 16:49
Känner inte till de olika universiteten i Italien men det låter intressant. Förutsätter att all undervisning sker på italienska.

All undervisning sker på engelsk, blanding av italiensk og utenlanske professorer.

Avanti
2005-03-17, 16:52
Vet du vad man får ge för en 916 där nere? Pris + försäkring.... :confused:

Priser: http://www.moto.it/quotazioni/quotazioni02.asp?EMA=Ducati&EMO=916&EC=&EP=P2&Cerca.x=30&Cerca.y=8
Sjekket hvor mye jeg må betale for en '95 916: €1.300 helår.

edit: annonser:http://www.moto.it/usato/usato02.asp?ED=90&EC=offerta+di+vendita&EMARCA=Ducati&EN=916&EP=%25&ER=%25&EPR=&EPR1=&eord=prezzodesc&ET=tutti&ECAT=1&EDAL=tutte&EAL=tutte&ECC=&ECC1=&EFOTO=

Pacman
2005-03-17, 16:55
Snö är en stor anledning till att jag vill flytta... Tror att det blir fler dagar på MCn där nere än här hemma faktiskt... (Snö på berget men tidig vår i dalen)
:)

Det tror jag också. Hela Österrike består ju lixom inte av alptoppar.

chrtur
2005-03-17, 16:59
Valentino:

Se tidigare inlägg och du kan se riktmärkerna. Har faktiskt inte kollat någonting hur priserna ligger.

Azzurro:

Forskning/Studier dvs en doktorandtjänst vid Turins universitet.

Har inte tänkt någonting på MC de senaste månaderna då mina tankar går i ide och tas upp av telemarkåkning istället :) . Men nu börjar suget komma som alla andra då man hör det underbara ljudet igen utmed gatorna.

Tänkte faktiskt framåt dagarna kila förbi lite affärer och kolla in lite av årets saker om de har börjat få in någonting. Är lite sugen på ett nytt ställ.

Valentino
2005-03-17, 17:01
Tackar! :Bugar

Priser: http://www.moto.it/quotazioni/quotazioni02.asp?EMA=Ducati&EMO=916&EC=&EP=P2&Cerca.x=30&Cerca.y=8
Sjekket hvor mye jeg må betale for en '95 916: €1.300 helår.

edit: annonser:http://www.moto.it/usato/usato02.asp?ED=90&EC=offerta+di+vendita&EMARCA=Ducati&EN=916&EP=%25&ER=%25&EPR=&EPR1=&eord=prezzodesc&ET=tutti&ECAT=1&EDAL=tutte&EAL=tutte&ECC=&ECC1=&EFOTO=

chrtur
2005-03-17, 17:03
Det tror jag också. Hela Österrike består ju lixom inte av alptoppar.

Nej, precis. Från förra året.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=56265

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=56267

Avanti
2005-03-17, 17:11
Tackar! :Bugar

bare hyggelig :)
en annen fin side: Moto Supermarket (http://www.motosupermarket.it/)

Valentino
2005-03-17, 17:17
Vad som döljs i snö.... :tummenupp

Nej, precis. Från förra året.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=56265

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=56267

Avanti
2005-03-17, 17:29
Azzurro:
Forskning/Studier dvs en doktorandtjänst vid Turins universitet.

Er du her permanent eller har du planer om og returnere hem till sverige?
Jeg er ganske sikker på at jeg blir her for all fremtid...

chrtur
2005-03-17, 17:38
Jag har kontrakt till 2007. Efter det beror det helt på vilka forskningsmöjligheter det finns då? Italien är det bästa landet jag hittills bott i och hoppas att det finns möjligheter till forsatt vistelse. För mig är närheten till Alperna väldigt viktigt... Kanske blir Schweiz, Frankrike eller Österrrike som alternativ om det finns möjligheter.

Kan jag stanna kvar så stannar jag absolut :tummenupp

Att återvända till Sverige har jag absolut inga planer till och har liksom dig fastnat för det italienska livet, maten, livsstilen, mc, ..... ;)

Avanti
2005-03-17, 17:43
Jag har kontrakt till 2007. Efter det beror det helt på vilka forskningsmöjligheter det finns då? Italien är det bästa landet jag hittills bott i och hoppas att det finns möjligheter till forsatt vistelse. För mig är närheten till Alperna väldigt viktigt... Kanske blir Schweiz, Frankrike eller Österrrike som alternativ om det finns möjligheter.

Kan jag stanna kvar så stannar jag absolut :tummenupp

Att återvända till Sverige har jag absolut inga planer till och har liksom dig fastnat för det italienska livet, maten, livsstilen, mc, ..... ;)

Amen broder, italia er rett og slett fantastisk, och gløm inte italienska:tuttar :Bugar