PDA

View Full Version : Skulle försäkra min hoj!!

hoj sugen
2005-03-09, 14:54
Hejsan. Ringde idag till olika försäkrings bolag och skulle kolla upp vad det kostade att försäkra hojen. Var inne på trafik eller halv försäkring. Då jag visste att hel var inte att tänka på för dom pengarna!
På trygg hansa fick jag 3 olika pris uppgifter när jag ringde 2 gånger :kocko
Jag är 23, fyller 24 år i år. Och bor i Gbg.
Hojen är en zx9 01:a. Fy fan vilka priser dom tar!
Vad hade ni kört på?? Trafik eller halv ???
Blir dubbelt med halförsäkring i månaden jämfört med trafik.
Skulle betala 3242kr i halv försäkring i månaden från april och framåt.
För trafik 1532 kr månaden. Vilket väljer man??? :huvet

Trygg hansa 25000/27400/25927/ halv försäkring…. Bara trafik 13788 hel 42500

If tar 60000 halv per år….

Länsförsäkringar tar bara trafik.. och det kostar.. 19255

Salusansvar 70000-80000 papp

Folksam halv 31000 trafik 15000

Bil sport&mc 24000 bara trafik

Voiceless
2005-03-09, 14:59
Nog för att priserna var lite i överkant dyra, men det är ingen billig hobby...

Vad hade du förväntat dig för premie?

// Matte

hoj sugen
2005-03-09, 15:01
Nog för att priserna var lite i överkant dyra, men det är ingen billig hobby...

Vad hade du förväntat dig för premie?

// Matte

Vore fortfarande för mycket om jag skulle få betala lika mycket för halv som för trafik! Sjukt dyra priser dom tar!
Tror inte jag skulle sova lugnt på nätterna om jag veta att hojen är oförsäkrad :Bugar

Swedie
2005-03-09, 15:02
Testa att ringa igen om några dagar. Det är nog det hetaste tipset. Lite av ett lotteri det där med försäkringspremie.

hoj sugen
2005-03-09, 15:07
Testa att ringa igen om några dagar. Det är nog det hetaste tipset. Lite av ett lotteri det där med försäkringspremie.

Jo jag får la göra det. Att det ska vara så dyrt att ha den försäkrad.
Förstår folk till 100% som skenförsäkrar. (gör det inte själv)

Bus_boy85
2005-03-09, 15:07
Det går ju alltid att lösa vettja.

1. Ställ den på någon bekant äldre..bla...bla..a du vet = billigare
2. Välj till ett extra tillägg då..allstå att hojjen får köras av andra än ägaren som den e skriven på.
3. Framöver så "lånar" du hojen varje gång du kör.

Så har jag löst det med min Zx9:a ( Folksam)

Eldstorm
2005-03-09, 15:11

Väntar med spänning på reaktioner.... :corn

gsxrfredde
2005-03-09, 15:11
jag bor i västerås och är 31 år och har en Gsxr 750w 92 den kostar mig 2500 i halvförsäkring om året...tycker det är lagom

Botte
2005-03-09, 15:13
jag bor i västerås och är 31 år och har en Gsxr 750w 92 den kostar mig 2500 i halvförsäkring om året...tycker det är lagom

Kostade mig 3200, det tyckte jag va lagom :tummenupp

hoj sugen
2005-03-09, 15:15
Tänk om man hade det så bra som er :död

Botte
2005-03-09, 15:23
Köp en gammal hoj då :7peta

sportis
2005-03-09, 15:24

2800 helår halvförsäkring med 145 ORGINALHÄSTAR! tycker det var lagom..

Lartes
2005-03-09, 15:25

Kanske skulle fundera på att sälja & köpa en hoj du har råd med?

Biltmore
2005-03-09, 15:27
Eller, så köper du en Hornet 600 & betalar 3.100 HEL / HEL... :D

hoj sugen
2005-03-09, 15:28
Köp en gammal hoj då :7peta

Vill inte ha en gammal hoj :arsele

hoj sugen
2005-03-09, 15:28
Kanske skulle fundera på att sälja & köpa en hoj du har råd med?

Vem har sagt att jag inte har råd med det då? :fatta!
Sa bara att det var sjukt dyrt.

Lartes
2005-03-09, 15:32

Dyr hobby, men har du råd e det ju bara att betala och se glad ut.

hoj sugen
2005-03-09, 15:34
Dyr hobby, men har du råd e det ju bara att betala och se glad ut.

Tur att det finns såna som dig som betalar och se glad ut! Annars skulle ju inte försäkrings bolagen kunna ta ut sina priser :lol

Mr Lang
2005-03-09, 15:36
Jag har precis lagt på luren efter att ha snackat med Folksam. Tänkte kolla vad jag skulle få för premie där eftersom jag nu har Banditen på TH.

Jag är en 82:a, bor hemma hos päronen, villa i en liten håla i Värmland (fast jag ska nog snart flytta eftersom studierna är klara till sommaren :) )
Cykeln är en Bandit 600 -00. Det är inte direkt någon räser med sina 77 orig.hästar. Trots detta skulle jag få betala 22000:- Hel/Hel och 8200:- Halv/Hel :huvet . Visst detta kanske inte är speciellt dyrt om man jämför med en del andras skräckexempel, men om man ser till vart och hur jag bor samt vad det är för en trött gammal harv som man kör så tycker jag det är helt åt helvete.

Tack för ordet

hoj sugen
2005-03-09, 15:42
Jag har precis lagt på luren efter att ha snackat med Folksam. Tänkte kolla vad jag skulle få för premie där eftersom jag nu har Banditen på TH.

Jag är en 82:a, bor hemma hos päronen, villa i en liten håla i Värmland (fast jag ska nog snart flytta eftersom studierna är klara till sommaren :) )
Cykeln är en Bandit 600 -00. Det är inte direkt någon räser med sina 77 orig.hästar. Trots detta skulle jag få betala 22000:- Hel/Hel och 8200:- Halv/Hel :huvet . Visst detta kanske inte är speciellt dyrt om man jämför med en del andras skräckexempel, men om man ser till vart och hur jag bor samt vad det är för en trött gammal harv som man kör så tycker jag det är helt åt helvete.

Tack för ordet

Jo det var ju en del för dom hästarna :död

Så vad hade ni gjort!??? Tagit trafik?? eller halv på min zx9 01:a???

Biltmore
2005-03-09, 15:45
Jag hade sålt hojjen, köpt nått som har vettigare försäkring... :7peta

hoj sugen
2005-03-09, 15:47
Jag hade sålt hojjen, köpt nått som har vettigare försäkring... :7peta

Jo man borde la köpa en Motard eller nåt istället.
Men jag älskar verkligen *sport hojar* :hihi
Får la gå ut och sälja mig på stan annars, om nån vill ha mig :rofl

Biltmore
2005-03-09, 16:57
Haha! :D

and_79
2005-03-09, 17:06
Jo det var ju en del för dom hästarna :död

Så vad hade ni gjort!??? Tagit trafik?? eller halv på min zx9 01:a???
Sälj bågen och köp en BMW, läskigt billiga försäkringar. :tummenupp

hoj sugen
2005-03-09, 17:33
Sälj bågen och köp en BMW, läskigt billiga försäkringar. :tummenupp

Men frågan är om den går lika bra :yoparty

Oldman
2005-03-09, 18:04
Hejsan. Ringde idag till olika försäkrings bolag och skulle kolla upp vad det kostade att försäkra hojen. Var inne på trafik eller halv försäkring. Då jag visste att hel var inte att tänka på för dom pengarna!

Bil sport&mc 24000 bara trafikLänsförsäkringar tar bara trafik!!! Märkligt: Jag har länsf och bet 1300 kr i mån helf helår med den högsta självrisken på 8000 kr (1000 R 01)

Min sambo (30 plus) bet 500 kr i mån: helförsäkrad helår på en så kallad tjejförsäkring 600 R 01)

MVH Oldman :tomten

hoj sugen
2005-03-09, 18:05
Länsförsäkringar tar bara trafik!!! Märkligt: Jag har länsf och bet 1300 kr i mån helf helår med den högsta självrisken på 8000 kr (1000 R 01)

Min sambo (30 plus) bet 500 kr i mån: helförsäkrad helår på en så kallad tjejförsäkring 600 R 01)

MVH Oldman :tomten

Jag var tvungen att ha försäkring på hemmet hos dom i så fall :huvet

Ryken
2005-03-09, 18:22
leta efter nån som är äldre å skriv den på denna =) tjänade 20 000 papp på d =) :yoparty

arnoldsson
2005-03-09, 18:23
Jag har en Honda CBR600 -92 :yoparty . Har en åretruntförsäkring hos folksam och betalar 220 kr/mån för halvförsäkring :Bugar . Sen såg jag en annons här på sajten på en Kawazaki 900cc årsmodell -96. Så jag blev jävligt sugen och ringde och kollade med försäkringsbolagen. Ringde till If(-motherfuckers!) och fick en smörig jävla donna :tuttar på linjen. Hon såg att jag hade andra fordon på Folksam och fråga om jag ville byta eftersom försäkringen på den "nya" hojen skulle bli billigare.... -Eh, NEJ tack! Men vad blir den om jag byter?
-106kw.... oj vad mycket... Halvförsäkring 19600 kr/år!!! Ok... vänta nu lite... Jag bor i Småland i en liten sketby på 20 pers, 4 gräsänder, ett gäng får och en byfåne( :tomten ) och ska betala det.... Hojen kostade 37500... Då har jag betalat den x2 på 2 år....

Det är tamejfan rena rama rånet med dessa försäkringar! Att dom inte fattar att dom skjuter sig själv i kuken genom att ha sådana premier! :kocko Fler och fler kör idag helt oförsäkrat! Och jag förstår dem som tar chansen!!!

per.b79
2005-03-09, 18:25
Håll i hatten hörrö

leta efter nån som är äldre å skriv den på denna =) tjänade 20 000 papp på d =) :yoparty

jeppz_02
2005-03-09, 18:30
Själv ger jag 12000:- om året för halvföräkring hoss folksam, fri av å påställning...

Då jag är 20 år, hade haft körkort i 5 dagar innan jag försäkrade hojjen...
ps. bo i växjö å kör en r6:a... :yoparty

hoj sugen
2005-03-09, 18:36
Jo det är sjukt dyrt detta! Men jag kanske borde skaffa en försäkring där jag kan ställa av och på den!??? Kan man det med Trygg hansa???
Då jag jobbar på vardagarna, så kan jag inte köra hoj. Så det blir på helgerna som den kommer att köras! Borde ju tjäna en hel del på det då???

ninja Pidde
2005-03-09, 18:43
Jag har IF och betalar 8120 halvf/Helår och kan ställa av när jag vill... :tummenupp

Boris
2005-03-09, 18:52
Köp glasfiberkåpor och kör på halvförsäkring men kvadda inte för hårt bara.
gl hf

NoLimit
2005-03-09, 18:55
Jo jag får la göra det. Att det ska vara så dyrt att ha den försäkrad.
Förstår folk till 100% som skenförsäkrar. (gör det inte själv)

Hur f*n kan du sympatisera till 100% med dom som skenförsäkrar, samtidigt som du är förvånad över höga premier?!? :kocko

Du som försäkringskund får ju vara med och betala alla dessa skenförsäkringar genom just DYRA PREMIER!

Lartes
2005-03-09, 19:30
Men jag älskar verkligen *sport hojar*

Gillar du både sport & hojjar alltså?

GSXR1100R
2005-03-09, 19:42
Gillar du både sport & hojjar alltså?Jepp och så gillar han hoj & sugen.

Köp en leksak som du har råd att försäkra eller ställ den på en äldre polare som tecknar avtal med FB att andra kan nyttja den till dubbel självrisk, detta är inte att skenförsäkra eftersom FB själva godkänner detta.

hoj sugen
2005-03-09, 19:44
Gillar du både sport & hojjar alltså?

Japp älskar både sport och Hojar :) Även sporthojar :tungan

hoj sugen
2005-03-09, 19:46
Hur f*n kan du sympatisera till 100% med dom som skenförsäkrar, samtidigt som du är förvånad över höga premier?!? :kocko

Du som försäkringskund får ju vara med och betala alla dessa skenförsäkringar genom just DYRA PREMIER!

För jag tycker att en mc är något alla ska ha råd att försäkra.
Det är ju försäkringsbolagen själva som gör så att folk sken försäkrar :kocko

NoLimit
2005-03-09, 19:51

Inte orkat ta ställning än till detta moraliska dilemma du själv försatt dig i?

NoLimit
2005-03-09, 19:52
Inte orkat ta ställning än till detta moraliska dilemma du själv försatt dig i?

Ditt svar hann i före mitt inlägg.....

NoLimit
2005-03-09, 20:03
För jag tycker att en mc är något alla ska ha råd att försäkra.
Det är ju försäkringsbolagen själva som gör så att folk sken försäkrar :kocko

Har något försäkringsbolag någonsin tvingat någon att skenförsäkra? Svar: nej
Vad tycker du själv att en rimlig premie borde ligga på? Du säger att alla ska har råd att försäkra, varför ska detta resonemang råda på just försäkringar? Har du inte råd att försäkra så ska du ju inte ha någon försäkring. Är detta märkligt tycker du? Den som inte har råd att betala får ju låta bli, detsamma gäller alla andra produkter som finns på marknaden. Har du råd med en sporthoj så har du ju råd med försäkringen. Gillar du inte försäkringar så kör på trafik då!

Om INGEN skenförsäkrade och ALLA använde sunt förnuft i trafiken skulle inte NÅGON behöva pröjsa dessa höga försäkringar.

GSXR1100R
2005-03-09, 20:08
Vad tycker du själv att en rimlig premie borde ligga på? Du säger att alla ska har råd att försäkra, varför ska detta resonemang råda på just försäkringar? Har du inte råd att försäkra så ska du ju inte ha någon försäkring. Är detta märkligt tycker du? Den som inte har råd att betala får ju låta bli, detsamma gäller alla andra produkter som finns på marknaden. Har du råd med en sporthoj så har du ju råd med försäkringen. Gillar du inte försäkringar så kör på trafik då!

Om INGEN skenförsäkrade och ALLA använde sunt förnuft i trafiken skulle inte NÅGON behöva pröjsa dessa höga försäkringar.Ja så är det, jag vill gärna ha en Ferarri F40 men jag har varken råd att köpa eller försäkra den.

Victor
2005-03-09, 20:12

Men det tycker jag var dyrt.
Hade jag bott mitt i skogen, haft en hoj från mitten av förra milleniet och som dessutom säkert tappat 30 av de orginal 125 bakhjulshästarna så skulle jag vara besviken.
Kolla med de andra bolagen om det inte finns billigare.
Jag vet att Bilsport har en försäkring som bara kostar 1300:- för hel/hel.
Ta den istället.

Twosaint
2005-03-09, 20:19
gör som jag ställ den på din morfar eller dyligt, det är skitbra billig försäkring.
då får man mer pengar över att :fyllisar

NoLimit
2005-03-09, 20:19
Ja så är det, jag vill gärna ha en Ferarri F40 men jag har varken råd att köpa eller försäkra den.

Jag tycker ju förstås inte heller att det är roligt att betala flera tusen i månaden på försäkringspremier. Samtidigt vill jag ha ett skydd om det skulle gå åt skogen. Det går inte att först ställa sig utanför systemet för att sedan vilja he en del av kakan. Det hela är en samvetsfråga som var och en måste ta ställning till.

NoLimit
2005-03-09, 20:23
gör som jag ställ den på din morfar eller dyligt, det är skitbra billig försäkring.
då får man mer pengar över att :fyllisar

Verkligen INTE fattat någonting :kocko

....eller så har du skön humor! (hoppas på det senare)

Twosaint
2005-03-09, 20:30
Verkligen INTE fattat någonting :kocko

....eller så har du skön humor! (hoppas på det senare)

Jo jag har ju fattat precis rätt, tagit det billigaste alternativet.
Att sen morfar sitter på hemmet och joddlar till cartoonnetvork hela dagarna och vart avtagen körkortet när det vart fastställt att han hade alzheimers (stavas det så?) kan väl inte trassla till det ?

Sen bjuder jag gärna på en godis, smakar sött som ironi :banana

hoj sugen
2005-03-09, 20:33

Om INGEN skenförsäkrade och ALLA använde sunt förnuft i trafiken skulle inte NÅGON behöva pröjsa dessa höga försäkringar.

Tur att det finns *duktiga killar* som dig! Som bara betalar och se glad ut!
Nu var det inte så att jag skulle köra oförsäkrat eller skenförsäkra!
Så jag förstår inte riktigt din poäng! :7peta
Har aldrig sagt att dom tvingar någon att betala! Utan sa bara att det var sjukt dyrt att försäkra en *sport* hoj !!
Så bespara mig erat *skit snack* om att har du inte råd så ska du inte ha en hoj!!

MrRoos
2005-03-09, 20:50
livet suger!

Själv hade jag gärna haft en zx10a eller en zxx2a. Har råd att köpa dem men inte att lägga ca 30 papp på försäkringen. Nu har jag en zx9r från 96 istället. halvförsäkrad för 2800/år. Det har jag råd med och det är värt de pengarna. hade jag prioriterat hojjen mer hade jag köpt en 10 och fått sälja bilen och leva på bröd och vatten lite mer men det är inte värt det. Ekvationen är enkel. Man får köpa det man har råd att underhålla och försäkra. Allt annat är bull. När jag studerade lånade jag min mors bil under ett par år. Det var enda sättet att ens ha en bil. Det var ändå en gammal risig saab men det är först nu jag har insett mina fel och brister. nu förtiden står jag för mina egna försäkringar. Men den insikten kanske alla kommer till. Jag hade flera stöldskador på den bilen och det var en hel vetenskap varje gång man skulle få ut något på försäkringen trots att min mor stod som ägare på bilen. Alla blir vi till sist gamla och visa....

arnoldsson
2005-03-09, 21:38
men... En Saab 93 aero -04 kostar mig 10200 om året att halvförsäkra. Nypriset på den bilen är över 300 000. En motorcykel från -96 kostar 19600 att halvförsäkra. priset på den var 35000... Någonstans går inte logiken ihop... :confused: Motorcykeln kostar 1/10 av priset på bilen men är dubbelt så dyr att försäkra. Det känns som om försäkringsbolgen gör grova pengar på oss mc-åkare!!! :kocko

69:an
2005-03-09, 21:38
@ hoj sugen och arnoldsson:

Rätta munnen efter matsäcken.
Vi har precis samma diskussioner i familjen, nästan dagligen, men med en 8-åring, en 13-åring och en 17-åring som allihop vill ha allt, nu. :)
För den som fortfarande tror att försäkringsbolagen av ren illvilja sätter skyhöga premier - som självklart skulle sjunka om bara vi hojåkare vägrade betala dem - så är det dags att vakna.

(Det är inte enbart värdet på det försäkrade fordonet som bestämmer premiekostnaden för stöldförsäkringen. Risken att fordonet faktiskt blir stulet spelar också roll, och den risken kan uppskattas eller härledas ur faktisk statistik. Så jämförelsen med bilen är inte helt solklar.)

NoLimit
2005-03-09, 22:09
livet suger!

Själv hade jag gärna haft en zx10a eller en zxx2a. Har råd att köpa dem men inte att lägga ca 30 papp på försäkringen. Nu har jag en zx9r från 96 istället. halvförsäkrad för 2800/år. Det har jag råd med och det är värt de pengarna. hade jag prioriterat hojjen mer hade jag köpt en 10 och fått sälja bilen och leva på bröd och vatten lite mer men det är inte värt det. Ekvationen är enkel. Man får köpa det man har råd att underhålla och försäkra. Allt annat är bull. När jag studerade lånade jag min mors bil under ett par år. Det var enda sättet att ens ha en bil. Det var ändå en gammal risig saab men det är först nu jag har insett mina fel och brister. nu förtiden står jag för mina egna försäkringar. Men den insikten kanske alla kommer till. Jag hade flera stöldskador på den bilen och det var en hel vetenskap varje gång man skulle få ut något på försäkringen trots att min mor stod som ägare på bilen. Alla blir vi till sist gamla och visa....

Vi har precis samma diskussioner i familjen, nästan dagligen, men med en 8-åring, en 13-åring och en 17-åring som allihop vill ha allt, nu. :)
För den som fortfarande tror att försäkringsbolagen av ren illvilja sätter skyhöga premier - som självklart skulle sjunka om bara vi hojåkare vägrade betala dem - så är det dags att vakna.

(Det är inte enbart värdet på det försäkrade fordonet som bestämmer premiekostnaden för stöldförsäkringen. Risken att fordonet faktiskt blir stulet spelar också roll, och den risken kan uppskattas eller härledas ur faktisk statistik. Så jämförelsen med bilen är inte helt solklar.)

Skönt att höra att det trots allt finns många hojåkare här som inte argumenterar på dagisnivå!

hoj sugen
2005-03-09, 22:13
Skönt att höra att det trots allt finns många hojåkare här som inte argumenterar på dagisnivå!

Dra igen kakhålet nu :kocko

DreeTman
2005-03-09, 22:19

Fan va komiskt... Jag skulle få betala mindre i helförsäkring på gixxern än du får betala i halv... Då är jag ändå yngre än dig och antar att 1000R anses vara "värre" än zx9'an.

1200:- i månaden, halvförsäkrat och godkänd att leka med på bandagar. tack folksam!

NoLimit
2005-03-09, 22:20
Tur att det finns *duktiga killar* som dig! Som bara betalar och se glad ut!
Nu var det inte så att jag skulle köra oförsäkrat eller skenförsäkra!
Så jag förstår inte riktigt din poäng! :7peta
Har aldrig sagt att dom tvingar någon att betala! Utan sa bara att det var sjukt dyrt att försäkra en *sport* hoj !!
Så bespara mig erat *skit snack* om att har du inte råd så ska du inte ha en hoj!!

Som du säkert förstår så menar jag inte dig personligen när jag skrev "Har du inte råd att försäkra så ska du ju inte ha någon försäkring". Jag menar mc-ägare överhuvudtaget.

Sen har du fortfarande inte svarat för varför du sympatiserar med de som skenförsäkrar. "För jag tycker att en mc är något alla ska ha råd att försäkra" är ju knappast något argument. Faktum kvarstår: du sympatiserar fortfarande med personer som medvetet försöker lura systemet och på så vis begå det brott som man i Sverige brukar kalla för försäkringsbedrägeri.

Dessutom: vill du bli besparad vårt "*skit snack*" så är ju detta forum uppenbarligen inget för dig. Kan du inte ta kritik på ska du inte heller öppna munnen.

hoj sugen
2005-03-09, 23:08
Fan va komiskt... Jag skulle få betala mindre i helförsäkring på gixxern än du får betala i halv... Då är jag ändå yngre än dig och antar att 1000R anses vara "värre" än zx9'an.

1200:- i månaden, halvförsäkrat och godkänd att leka med på bandagar. tack folksam!

VA????? Låter ju helt otroligt att du betalar så lite. Och så är du yngre!
Bor du i en liten håla då eller :confused: ??

NoLimit
2005-03-10, 10:25

För att återgå till ämnet:

Jag brukar resonera ungefär såhär:
Utgå först från vad hojjen kommer att kosta dig i inköp. Tänk därefter på ungefär vad delarna skulle kosta om du la ner motorcykeln (utan att blanda in eventuella personskador). Hur länge planerar du att ha bågen? Hur ofta och hur långt kommer du att köra? Kommer du enbart att köra på trixiga vägar i fullt blås? Kommer den att stå i ett ordentligt garage hela tiden? (och på så vis minimera riskerna för att något ska hända som halvförsäkringen vanligtvis brukar täcka). osv osv

Lägg sedan samman detta på något sätt och överväg vad som egentligen är vettigast. Att exempelvis betala hela motorcykelns värde i försäkringspremier, på säg ett par års tid, det tycker åtminstone jag är helt sanslöst! Jag hade nog övervägt att ha trafik om så blir fallet.

Välj sedan med magkänsla. Tänk dig scenariot att det redan är sommar och du har tagit halv eller trafik på hojjen. Fundera sedan på vilket som skulle få dig att sova bäst på nätterna.

Lycka till!

GSXR1100R
2005-03-10, 10:30

Utgå först från vad hojjen kommer att kosta dig i inköp. Tänk därefter på ungefär vad delarna skulle kosta om du la ner motorcykeln (utan att blanda in eventuella personskador). Hur länge planerar du att ha bågen? Hur ofta och hur långt kommer du att köra? Kommer du enbart att köra på trixiga vägar i fullt blås? Kommer den att stå i ett ordentligt garage hela tiden? (och på så vis minimera riskerna för att något ska hända som halvförsäkringen vanligtvis brukar täcka). osv osv

Lägg sedan samman detta på något sätt och överväg vad som egentligen är vettigast. Att exempelvis betala hela motorcykelns värde i försäkringspremier, på säg ett par års tid, det tycker åtminstone jag är helt sanslöst! Jag hade nog övervägt att ha trafik om så blir fallet.

Välj sedan med magkänsla. Tänk dig scenariot att det redan är sommar och du har tagit halv eller trafik på hojjen. Fundera sedan på vilket som skulle få dig att sova bäst på nätterna.

Lycka till!Dagens bästa inlägg :tummenupp

jfd
2005-03-10, 10:39
Har också halvförsäkring på IF, betalar endast 750.- / månad , 2 200 .-/ måndad för hel ( trafik strax över 600). Har en R1:a -98 och är född 82. Dock bor jag efter norrlandskusten... De e grejor de! :)

crazy88
2005-03-10, 10:49

vad gnäller du om då :kocko

GSXR1100R
2005-03-10, 10:59
Så bespara mig erat *skit snack* om att har du inte råd så ska du inte ha en hoj!!Vem ska betala då om du inte har råd, försök att inse att ha nyare sporthoj inte ingår i allemansrätten, man kör vad man har råd med så är det.

hoj sugen
2005-03-10, 16:37
vad gnäller du om då :kocko

Jag gnäller om att det är dyrt!
Det är en jävla skillnad att tycka att nåt är dyrt, och att inte ha råd till det!

Bättre att du håller käften om du inte har nått vettigt att säga :fatta!

hoj sugen
2005-03-10, 16:38
Vem ska betala då om du inte har råd, försök att inse att ha nyare sporthoj inte ingår i allemansrätten, man kör vad man har råd med så är det.

Men är du trög eller!?? :kocko
Har ALDRIG sagt att jag inte har råd!! :mad:
Bara att jag tyckte det var sjukt dyrt!

hoj sugen
2005-03-10, 16:41

Lycka till!

Hej. Jag skulle ju helt klart sova bäst på nätterna om den var halvförsäkrad.
Den kommer att stå i ett garage helt för sig själv. Där endast jag har nyckeln.
Men om halförsäkringen är värd 1700 extra i månaden, vet jag ju inte :(
Kanske borde montera in ett larm ????
Nån som vet om dom funkar bra???

Yoshi_gixxeRR
2005-03-10, 16:48

2. Välj till ett extra tillägg då..allstå att hojjen får köras av andra än ägaren som den e skriven på.
3. Framöver så "lånar" du hojen varje gång du kör.

Så har jag löst det med min Zx9:a ( Folksam)

...PARASIT!!!!!

.../Yoshi

crazy88
2005-03-10, 16:50
...PARASIT!!!!!

.../Yoshi

:fakta

FANTEN
2005-03-10, 16:54
Men det mest komiska är väl att det blir billigare för mig att försäkra den där hojjen än det är för dig och jag har inte ens MCkortet än. hehe. Men vilken sekund som helst. ;)
Har ändå kollat upp vad skitmånga hojjar skulle kosta mig att försäkra men _ingen_ kostade sådär mycket. Det är trygg-hansa och folksam jag kollat med då jag fått för mig att dom är billigast.

Jag ska förresten fylla 27 nu i vår och har haft B-körkortet i 8,5 år. <-- Hur mycket påverkar detta min MCförsäkring tror ni?

hoj sugen
2005-03-10, 17:13
Men det mest komiska är väl att det blir billigare för mig att försäkra den där hojjen än det är för dig och jag har inte ens MCkortet än. hehe. Men vilken sekund som helst. ;)
Har ändå kollat upp vad skitmånga hojjar skulle kosta mig att försäkra men _ingen_ kostade sådär mycket. Det är trygg-hansa och folksam jag kollat med då jag fått för mig att dom är billigast.

Jag ska förresten fylla 27 nu i vår och har haft B-körkortet i 8,5 år. <-- Hur mycket påverkar detta min MCförsäkring tror ni?

Försäkrings bolagen gillar kanske inte mig :4skrika
Har haft hoj kort i 2 år.. och bil i 6. Aldrig krockat!
Kanske borde flytta ut till landet :huvet
Beror säkert på din ålder, och att du inte bor i storstan

arnoldsson
2005-03-10, 18:03

Förstår vad du menar 69:an... men att ersätta en motorcykel i mitt fall då 37500 minus självrisken på 8000 blir 29500... jag tycker att om man har ett godkänt lås och förvarar hojen inlåst nattetid som det står i "kontraktet" så borde det bli billigare än 20 000 om året... Men det är klart... om man får alla att lyda dessa regler så skulle det bli färre stölder=> billigare premier. Det är ju vi som sköter oss som får betala för nötterna som inte gör det.. Själv tycker jag att det är en skälvklarhet att lyda kontraktet som jag skrivit på. Men man är väl något blåögd om man tror att alla gör så...

t-rex
2005-03-10, 19:36
"There is something rotten in my kingdom"

Neb Jones
2005-03-10, 23:04
... Fy fan vilka priser dom tar!...
Hehe, välkommen in i matchen :)

patrick_set
2005-03-10, 23:11
undefinedMOTARD 2000:- HELÅR HELFÖRS

Arctic#1
2005-03-10, 23:15
Jag vet inget om svenska forsakrings priser, men leser i den Norska tidningen mc-avisa at i Norge ar utbetalningarna på mc forsakringer inte større an 49% av dom inbetalda pengarna så bolagen tjaner stora pengar på mc i Norge iaf..tilsvarande utbetalningar nar vi talar om bilar ar 65%...bolagen ljuger for at tjana pengar..om man ska tro på mc avisa..

Joshi
2005-03-10, 23:16
Helförsäkring på min triumph speed four 03 kostar 6700kr/år...det ni :yoparty
IF o triumph e bra kompisar. Men visst...triumph gör inga direkt supersport hojar med 180 kusar. Men man får mycket roliga hojar ändå för pengarna.

crazy88
2005-03-10, 23:20
Jag gnäller om att det är dyrt!
Det är en jävla skillnad att tycka att nåt är dyrt, och att inte ha råd till det!

Bättre att du håller käften om du inte har nått vettigt att säga :fatta!

OK! jag har överseènde,du e från GbG :tungan :D

hållundan
2005-03-11, 11:23
OK! jag har överseènde,du e från GbG :tungan :D
Jaha?

Miss_Orchidee
2005-03-11, 11:28

SalusAnsvar skulle ha 21700 för min 125cc som är 11KW :kocko
men dom gick efter orginalefekten som är 20 KW, det är ju knappt ens lönt att trimma den till det :kocko den har aldrig kostat mig 21700 ens i inköp ju... puckon!

så ja tog tryghansas försäkring för 2270 kr istället i helår ;) :banana

GSXR1100R
2005-03-11, 11:33
Men är du trög eller!?? :kocko
Har ALDRIG sagt att jag inte har råd!! :mad:
Bara att jag tyckte det var sjukt dyrt!Only in Göteborg :rolleyes:

vågen
2005-03-11, 11:34
Kollade med folksam idag. Dom vill ha 12700:-/år halvförsäkring för mitt Monster. If höjde nämligen min premie från 15 till 22.000 när jag flyttade in till stan :mad:

Kollade även på en hoj jag är sugen på, hel ~10.000kr/år och halv ~5.000kr/år hos Folksam. Verkar som om Folksam har ryckt upp sig, även trevligaste försäkringshandläggaren jag pratat med. Fixade bättre pris med paket om jag skulle flytta hemförsäkring+drulle och olycksfall från IF till Folksam :)

Alla andra bolag säger att "Du får inte lägre premie bara för att du väljer att ha allt hos oss".... idioter.

Bus_boy85
2005-03-11, 11:42
Inget o vara rädd, enda som behövs är en bra käft är när försäkringsbolaget klämmer :rofl

Duck
2005-03-11, 11:54
Kollade med folksam idag. Dom vill ha 12700:-/år halvförsäkring för mitt Monster. If höjde nämligen min premie från 15 till 22.000 när jag flyttade in till stan :mad:

Kolla med Bilsport&Mc där får jag i alla fall lägsta premie på
min S4 Monster ca 10700 hel/helår

vågen
2005-03-11, 11:57
Kolla med Bilsport&Mc där får jag i alla fall lägsta premie på
min S4 Monster ca 10700 hel/helår

Kollade med dem. 16700:- halv/helår.

Jag är 22, bor i cpZonen (tokholm) så jag verkar inte ha mycket att förhandla om.

Blir det skenförsäkring om jag skriver mig själv som att jag bor i en hundkojja norr om en lada i Kiruna? :tungan

Duck
2005-03-11, 12:01
Kollade med dem. 16700:- halv/helår.

Jag är 22, bor i cpZonen (tokholm) så jag verkar inte ha mycket att förhandla om.

Blir det skenförsäkring om jag skriver mig själv som att jag bor i en hundkojja norr om en lada i Kiruna? :tungan

Bor själv i zon1 så det måste vara din ålder som gör premien så pass dyr
men du vet väll att du får smc rabbat hos bilsport&mc
Det glömde du väl inte att kolla

hållundan
2005-03-11, 12:05
Som tråden absolut inte handlade om... Men en gammelhög till hoj (1995årsmodell) är riktigt billig att försäkra...

5100 halv/helår Kawa ZX-6r. Halmstad. 22 år. KK 3 år.

Det är KUL att äga motorcykel. Speciellt när man pluggar ;)

rozen
2005-03-11, 12:16
Vet ni om man själv skulle stå som ägare på hojen men försäkra den på ngn annan? Eller måste man skriva över hojen på den försäkringen står på? ehm? :tungan

Dez
2005-03-11, 12:23
men... En Saab 93 aero -04 kostar mig 10200 om året att halvförsäkra. Nypriset på den bilen är över 300 000. En motorcykel från -96 kostar 19600 att halvförsäkra. priset på den var 35000... Någonstans går inte logiken ihop... :confused: Motorcykeln kostar 1/10 av priset på bilen men är dubbelt så dyr att försäkra. Det känns som om försäkringsbolgen gör grova pengar på oss mc-åkare!!! :kocko

Min Mazda 626 -88 kostar mig 6000 om året att trafikförsäkra. Nypriset på den bilen är runt 10000. Min motorcykel från -91 kostar 5000 att halvförsäkra. priset på den var 30000... Någonstans går inte logiken ihop... :confused: Bilen kostar 1/3 av priset på MC:n men är dubbelt så dyr att försäkra. Det känns som om försäkringsbolgen gör grova pengar på oss bilägare!!! :kocko:

:rolleyes:

Sunk
2005-03-11, 12:32
Jag betalar ca 5400 kr halv/helår inne i Stockholm.. (TH) vad blir det, knappt 500 pix per månad?? Tyvärr är det så att det bara är att rätta sig efter försäkringspremier och annat när man väljer hojj om man kunna ha liv oxå.. hade gärna haft en nyare häftigare, men nu får jag sjukt mycket motor och lite segare chassi..
Skulle jag byta skulle det bli till en risigare hojj med kraschkåpor, köpa en fet kätting att binda fast hojjen med och sen köra så länge det gick.. känns helt orimligt att betala hojjens värde på försäkring. Har i o f sig kört i 15 år nu utan att kosta försäkringsbolagen en krona (ännu..)..

Alltid värt att kolla försäkring innan man köper hojj, många står och tokprutar på hojjen och blir superglada när de får "fyndpris" med 3000 kr billigare.. och får sen en chock när försäkringen kostar 36000 kr.. bra affär?? :fatta!

KalleBalik
2005-03-11, 12:33
Min Mazda 626 -88 kostar mig 6000 om året att trafikförsäkra. Nypriset på den bilen är runt 10000. Min motorcykel från -91 kostar 5000 att halvförsäkra. priset på den var 30000... Någonstans går inte logiken ihop... :confused: Bilen kostar 1/3 av priset på MC:n men är dubbelt så dyr att försäkra. Det känns som om försäkringsbolgen gör grova pengar på oss bilägare!!! :kocko:

:rolleyes:

Precis, min Mazda från 91 kostar också runt 6000/trafik/år, R1:an är bara 2500:- dyrare, det går inte riktigt ihop.

tobbeviking
2005-03-11, 12:35
Detta är ju den eviga tråden på sporthoj.com.
Men varför har fok så svårt att förstå?
Väljer man en ny hoj så är den dyrare att försäkra än en äldre.
Själv funderar jag lite på varför man trots denna vetskapen köper en ny hoj och sedan sitter och spyr galla över att det är svindyrt?
Jag tycker det är dyrt med märkeskläder, ska jag skrika rakt ut?
Eller ska jag betala och hålla käft om jag MÅSTE ha märkeskläder?
Kanske tom kan jag tänka mig att nöja mig med ett par billigare brallor från ngt mindre dyrt märke?
Det finns alternativ min vän, du har fått dom i tråden.
Sitt inte och kasta skit på folk som talar om för dig hur det funkar, för uppenbarligen har du pengar som ogräs men är inte villig att betala vad det kostar.
Jag kan förstå om man är ekonomisk i sitt tänkande, det är jag själv.
Men jag skriker inte rätt ut för att jag köpt ngt som är dyrt.
Då skulle hela sporthoj vara fullt av trådar som klargör olika reservdelspriser mot varandra märkena emellan.
Hojåkning är en hobby, en hobby som man tar sig råd till.
Huruvida du ska köra halv eller trafik kan du bara avgöra själv.
Men har du så god ekonomi så är det väl bara att köra trafik, lägga undan motsvarande summa upp till halv varje månad och ha det till rep av hojen.
Sedan har inte inköp och stöld så mkt med premien att göra som personskadorna.
En invalidiserad hojåkare kostar mer för kollektivet än vad 100 stulna 05 rettor gör.
En sak till, skena inte utan gör det ärligt, uppge RÄTT uppgifter till bolaget du försäkrar i.
Det tjänar du själv på om det händer ngt, f-bolagen kan strula trots att allt står rätt till och det sista man vill om man försöker repa sig från en svår olycka är ju bråk med f-bolaget.
//Tobbe

hållundan
2005-03-11, 12:38
Detta är ju den eviga tråden på sporthoj.com.
Men varför har fok så svårt att förstå?
<snip>
Det tjänar du själv på om det händer ngt, f-bolagen kan strula trots att allt står rätt till och det sista man vill om man försöker repa sig från en svår olycka är ju bråk med f-bolaget.
//Tobbe
Som alltid Tobbe, riktigt bra skrivet! :tummenupp :Bugar

GSXR1100R
2005-03-11, 12:39

:rolleyes:Konstig är det, jag har precis motsatsen, GSX1100R-90 hel/hel 1700:-, Golf Kombi-98 (90 kusar) hel/hel 2400:-.

Hojen är värd 30K och bilen är värd 60K :va

Edika
2005-03-11, 12:40
Den självklara lösningen:
Lös ut licensen (B kostar 2400:-), kör jättefort och ha kul. Köp en Nissan Micra för tvåtusen för vardagstransporter. :D

stinsen
2005-03-11, 12:53
Fick min försäkring igår på gammel-gixxer
1300:- hel/hel +35 försäkring..
Helt okej kombination gammal förare - äldre hoj.. :tummenupp

t-rex
2005-03-11, 13:58
Only in Göteborg :rolleyes:

Åldern vettu.

Unga, vackra människor, som de i Göteborg, får skithöga premier.

Andra delar av landet, där åldern är.... tja, högre, där blir det billigare!

Så är det :mattias

GSXR1100R
2005-03-11, 14:01
Åldern vettu.

Unga, vackra människor, som de i Göteborg, får skithöga premier.

Andra delar av landet, där åldern är.... tja, högre, där blir det billigare!

Så är det :mattiasDu kan inte vara en äkta Göteborgare, du är säkert importerad.

Franke75
2005-03-11, 14:06
Köpte en Ducati 748 sp igår och får betala 368:-/månaden helförsäkring.

Det tycker jag är helt ok :banana

HumAnyt
2005-03-20, 23:01
Har en v70 -02, betalar helförsäkrad med MER försäkring 9400/helår, är född 84, det är väl helt okej, men sen kollade jag en ny gixxer på Länsförsäkringar, dom ville ha 50000:- om året och tvång med skinställ, fast bara 3000:- i självrisk :) kollade även min enduro, en honda cr250 -02, värd ca 30000:- den skulle dom ha 38000/hel/hel, och 16000/halv/hel, så nu är den trafikförsäkrad bara, 2000 :) trodde det skulle hjälpa om man hade alla sina grejer på samma bolag, men icke, dom rekomnderade mej till och med att kolla med mc& bilförsäkringar för dom tyckte dom var så dyra! ska det verkligen vara så? Förstår att folk skenförsäkrar, men jag säger inte att det är rätt bara för det! Det som driver folk är egoism, och det är det att tjäna så mycket pengar som möjligt på andra... Vad ingår i halv försäkring förresten? orkar inte läsa paragrafer just nu... (ursäkta evntuella stavfel, är ju söndagskväll!) :banana