PDA

View Full Version : R1:a var bästa försäkringen finns?

Bjork
2005-02-16, 20:59
Kolla lite med R1 folket var ni försäkrar era hojar, rena djungeln med bolag :huvet
ge mig lite tips på bra bolag, nytaget körkort, 23 år, mitt i norrköping
taskigt läge, ja jag vet!! :D

Ullis
2005-02-20, 15:48
Kollad med länsförsäkringar, de har en speciell försäkring för just R1:an. Vet dock ej hur de ställer sej till din ålder & körkortstid.

http://www.yamaha-motor.se/local_content/power_insurance.jsp

Berggren
2005-02-20, 15:52
Länsförsäkringar har samarbete med Yamaha.
Dock måste man haft körkort i minst 5 år. Lätt och mellan räknas inte.

Ring runt och kolla, blir olika premier för alla.
För mig föll valet på IF, halvförsäkring. 1560kr/ mån. påställd
och 220kr/mån. avställd.
Klart billigaste jag kunde hitta.
Är 22 år, bor i Halmstad

micke70
2005-02-20, 15:57
Kollad med länsförsäkringar, de har en speciell försäkring för just R1:an. Vet dock ej hur de ställer sej till din ålder & körkortstid.
Har Östgöta Branstodsbolag helförsäkring helår 9700kr
34år Kolmården

Ullis
2005-02-20, 16:14
Har Östgöta Branstodsbolag helförsäkring helår 9700kr
34år Kolmården

Östgöta Brandstodsbolag....har aldrig hört talas om :confused: En del av länsförsäkringars kedja eller?

micke70
2005-02-20, 16:19
Östgöta Brandstodsbolag....har aldrig hört talas om :confused:
http://www3.lansforsakringar.se/Ostgota/Privat/Startsida/default.htm

gurra snurra
2005-02-20, 16:22
Kolla lite med R1 folket var ni försäkrar era hojar, rena djungeln med bolag :huvet
Räkna med minst 25000 helår ingen galning helförsäkrar trafik gäller och en fet kätting !! :yoparty

Eureka
2005-02-21, 21:18
Räkna med minst 25000 helår ingen galning helförsäkrar trafik gäller och en fet kätting !! :yoparty

VIlket bolag var det som hade en limitgräns att försäkringen oavsett hur mkt den kommer upp i så behöver man inte betala mer än 25.000 / år ??
Det kan ju löna sig ibland :)

Själv skall jag pröjsa 2.200 / mån Hel/Hel för en 05:a R1, 28 år körkort 5 år

Ozzian
2005-02-22, 15:47
VIlket bolag var det som hade en limitgräns att försäkringen oavsett hur mkt den kommer upp i så behöver man inte betala mer än 25.000 / år ??
Det kan ju löna sig ibland :)

Själv skall jag pröjsa 2.200 / mån Hel/Hel för en 05:a R1, 28 år körkort 5 år

Menar du "Bilsport & mc" som inte tar några försäkringar (annat än trafik) vars premie överstiger 25Kkr?
http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=13

Eureka
2005-02-22, 16:06
Menar du "Bilsport & mc" som inte tar några försäkringar (annat än trafik) vars premie överstiger 25Kkr?
http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=13

Nej det gäller Helförsäkring då högsta gränsen är 25.000 om det ändå skulle bli dyrare.. Var för 2 år sedan kan ju ändrats.

Kan varit föredetta Holmia, Trygg-Hansa kanske!

KalleBalik
2005-02-22, 16:18
R1 99: C:a 13400 halv/hel, C:a 8300 trafik/hel, TH, 23 år, stockholm. Jag har visserligen bara kollat med TH hitills, men har svårt att tänka mig att jag kan hitta något billigare.

Edit: Helförsäkring hamnade på 22.156:-

redmarbel
2005-02-23, 20:29

När jag pratade med länsförsäkringar så sa de att de inte under några omständigheter försäkrade r1or och r6or!!!!

[- sNaIjK -]
2005-02-23, 20:35

LF helt klart!

Later: Tar tillbaka mitt påstående om det stämmer enligt ovan ;)

joko
2005-02-23, 20:37
ger själv ca 1150:- /mån hos IF för en halvförsäkring, R1-03. Körkort 2,5 år

PPG
2005-02-23, 20:40
Säger bara en sak, Trygghansa.

Alla premier ligger runt 30 - 116 000 ! ! ! :död för mig / helår .

Jag betalar ensast 9800 hos :Bugar Tryggis!

Jimbo
2005-02-23, 20:49
jag har en R1 -98,
i regbeviset står det 55kW, gjrde väl det på de första?
trygghansa ville inte försäkra på det, Folksam däremot gick med på det...
försäkringspremien halveras nästa iochmed detta.

min fundering på detta är...:är detta försäkringsbedrägeri? ogiltig?

vet inte folksam så kan väl inte jag förväntas veta bättre, eller?
(nu gör jag ju dock det,,men)

aja, tackasam för svar från folk med samma förutsättningar,

Jonny
2005-02-23, 20:50
Har en R1 04:a. Kostar 1316Kr Hel/Månad. 24år på IF. Bor dock på landet

Ozzian
2005-02-23, 21:50
När jag pratade med länsförsäkringar så sa de att de inte under några omständigheter försäkrade r1or och r6or!!!!

I går ringde jag runt till lite olika försäkringsbolag och det var inget roligt alls, förutom att jag kunde konstatera att Hansa var billigast för mej :)

Svaret jag fick hos Länsförsäkringar var att:
De ville inte ens ha en klass7 hoj... Om jag inte var helkund.

Läs mer på paralelltråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=71396

Ullis
2005-02-24, 13:08

Detta står skrivet under den länk jag hänvisat till längre upp på denna sida.

En försäkring för dig som kör Yamaha
För dig som kör Yamaha har vi tillsammans med Yamaha Motor AB tagit fram en speciellt anpassad försäkring - Yamaha Power Insurance.

När du och din passagerare är ute och åker måste ni använda skyddsutrustning avsett för motorcykelbruk.

Vagnskadeförsäkringen gäller bara under förutsättning att motorcykeln körs av dig eller annan person som är folkbokförd på samma adress som du.

När det gäller förvaring av motorcykeln på hemortsadressen, måste den nattetid stå i ett låst utrymme, exempelvis i ett garage, ett förråd eller en källare.

För sportcyklar med modellbeteckningarna VMAX, YZF eller FZR, gäller att föraren måste vara minst 24 år och innehaft motorcykelkörkort i minst fem år om Yamaha Power Insurance ska kunna tecknas.

Denna försäkring innebär också att du har möjlighet att köra när som helst under året. Du slipper i och med det besvär med att ställa av och på motorcykeln inför höst och vår. Din bonus stiger snabbare eftersom försäkringen är i kraft hela tiden.

De enda tillåtna skälen för uppsägning av försäkringen innan avtalets slut är om motorcykeln säljs eller skrotas. Försäkringen kan bara tecknas som hel- eller halvförsäkring.

Priset på försäkringen är beräknat efter säsong, det vill säga att större delen av årspriset är beräknat under sommarhalvåret och en mindre del för vinterhalvåret. Fördelen med Yamaha Power Insurance är att den är billigare än våra andra specialförsäkringar för motorcykel

Ozzian
2005-02-24, 16:51
Detta står skrivet under den länk jag hänvisat till längre upp på denna sida.

En försäkring för dig som kör Yamaha
För dig som kör Yamaha har vi tillsammans med Yamaha Motor AB tagit fram en speciellt anpassad försäkring - Yamaha Power Insurance.

När du och din passagerare är ute och åker måste ni använda skyddsutrustning avsett för motorcykelbruk.

Vagnskadeförsäkringen gäller bara under förutsättning att motorcykeln körs av dig eller annan person som är folkbokförd på samma adress som du.

När det gäller förvaring av motorcykeln på hemortsadressen, måste den nattetid stå i ett låst utrymme, exempelvis i ett garage, ett förråd eller en källare.

För sportcyklar med modellbeteckningarna VMAX, YZF eller FZR, gäller att föraren måste vara minst 24 år och innehaft motorcykelkörkort i minst fem år om Yamaha Power Insurance ska kunna tecknas.

Denna försäkring innebär också att du har möjlighet att köra när som helst under året. Du slipper i och med det besvär med att ställa av och på motorcykeln inför höst och vår. Din bonus stiger snabbare eftersom försäkringen är i kraft hela tiden.

De enda tillåtna skälen för uppsägning av försäkringen innan avtalets slut är om motorcykeln säljs eller skrotas. Försäkringen kan bara tecknas som hel- eller halvförsäkring.

Priset på försäkringen är beräknat efter säsong, det vill säga att större delen av årspriset är beräknat under sommarhalvåret och en mindre del för vinterhalvåret. Fördelen med Yamaha Power Insurance är att den är billigare än våra andra specialförsäkringar för motorcykel

Hmm, då måste de ha blåljugit för mej eller så "undanhåller de hela sanningen" i ovanstående vilkor när de säger att man MÅSTE vara helkund?

Någon som har en R1a försäkrad hos "Läns" utan att ha övriga försäkringar i samma bolag?

Ullis
2005-02-27, 00:50
Hmm, då måste de ha blåljugit för mej eller så "undanhåller de hela sanningen" i ovanstående vilkor när de säger att man MÅSTE vara helkund?

Någon som har en R1a försäkrad hos "Läns" utan att ha övriga försäkringar i samma bolag?

När jag hade min försäkrad där hade jag enbart hojen & inget annat. Senast jag hade försäkrat hos dem var i okt-04.

Ozzian
2005-02-27, 11:58
När jag hade min försäkrad där hade jag enbart hojen & inget annat. Senast jag hade försäkrat hos dem var i okt-04.

Okej, det här var ju riktigt intressant, ska ringa "Läns" huvudkontor i morgon och höra vad de har för villkor.
Betalade iofs årsförfallopremien till "Hansa" i går men jag tycker det är en principsak om det är så att de sitter och hittar på egna regler ute på lokalkontoren :fatta!

Tack för upplysningen :tummenupp

Bjork
2005-02-27, 12:15
har nu ringt och kollat med alla bolag jag kunnde komma åt,
billigast är följande:

trygg hansa = 13000 för halvförsäkring på 6 månader
if = 14900 för halvförsäkring på 6 månader
tror ni att det lockar att skenförsäkra eller bara skita i och försäkra överhuvutaget, och köra tills den dag du torskar, :mad:
faan va trött jag är på dessa bolag. måste ju vara ekonomiskt oberoende för att klara ut det här.

om det finns nån som vet var en kille 23 år nytaget körkort som bor mitt i stan ska försäkra sin hoj, skriv gärna då!
har kollat alla som skrivit och de flesta är ju lite äldre och har haft lappen längre än 5 år. känner mig så jävla nere just nu, behöver lite stöd innan jag säljer skiten :huvet
hoppas på hjälp ifrån mina 2hjulsåkande kamrater.

Eureka
2005-02-27, 13:43
har nu ringt och kollat med alla bolag jag kunnde komma åt,
billigast är följande:

trygg hansa = 13000 för halvförsäkring på 6 månader
if = 14900 för halvförsäkring på 6 månader
tror ni att det lockar att skenförsäkra eller bara skita i och försäkra överhuvutaget, och köra tills den dag du torskar, :mad:
faan va trött jag är på dessa bolag. måste ju vara ekonomiskt oberoende för att klara ut det här.

om det finns nån som vet var en kille 23 år nytaget körkort som bor mitt i stan ska försäkra sin hoj, skriv gärna då!
har kollat alla som skrivit och de flesta är ju lite äldre och har haft lappen längre än 5 år. känner mig så jävla nere just nu, behöver lite stöd innan jag säljer skiten :huvet
hoppas på hjälp ifrån mina 2hjulsåkande kamrater.

Funderat på varför det är så dyrt ?
R1 verkar vara den som är mest olycksdrabbad så prova ett annat märke och det kan bli billigare!
Och din ålder är ju inte alltför bäst ihop med en R1 enligt F-bolagen!

Nu kommer du hata mig "men" det borde finnas en gräns att folk som inte haft MC kort i minst 5 år samt måste vara över 25 år .. inte skall få gå i närheten av en RR hoj !!
Då kanske premierna sett bättre ut för oss som vill köra RR hoj och är +25 :banana

Bjork
2005-02-27, 14:18
Funderat på varför det är så dyrt ?
R1 verkar vara den som är mest olycksdrabbad så prova ett annat märke och det kan bli billigare!
Och din ålder är ju inte alltför bäst ihop med en R1 enligt F-bolagen!

Nu kommer du hata mig "men" det borde finnas en gräns att folk som inte haft MC kort i minst 5 år samt måste vara över 25 år .. inte skall få gå i närheten av en RR hoj !!
Då kanske premierna sett bättre ut för oss som vill köra RR hoj och är +25 :banana
------------------------------

det är lungt, alla har ju rätt till sin egen åsikt. men det är tråkigt att mängden förstör för individen. alla kör ju inte med huvudet, och det irriterar mig,eftersom det påverkar min ekonomi. kör försiktigt./bjork

Eureka
2005-02-27, 17:42
------------------------------

det är lungt, alla har ju rätt till sin egen åsikt. men det är tråkigt att mängden förstör för individen. alla kör ju inte med huvudet, och det irriterar mig,eftersom det påverkar min ekonomi. kör försiktigt./bjork

Det förstör för alla oss som inte väljer en R1 för att den har 170 Hk utan för att man älskar sporthojar och tycker R1:an är så grymt snygg !!
Samt inte utnyttjar den effekt utan kör som det skulle räckt med en 125:a Jag är i alla fall sådan person.. och tycker alla som köper R1 för att köra 300 i samhällen borde få sitta i bur resten av livet!
Det finns ju faktiskt de personer som inte klotar och som kör lugnt, jag är definitivt en av dem men får pröjsa för att "idioter" TROR de är fräcka och bäst som köper R1 och inte kan hantera varken effekt eller hojen i fråga men tror det och kör för fullt.

Bjork
2005-02-27, 18:37
Det förstör för alla oss som inte väljer en R1 för att den har 170 Hk utan för att man älskar sporthojar och tycker R1:an är så grymt snygg !!
Samt inte utnyttjar den effekt utan kör som det skulle räckt med en 125:a Jag är i alla fall sådan person.. och tycker alla som köper R1 för att köra 300 i samhällen borde få sitta i bur resten av livet!
Det finns ju faktiskt de personer som inte klotar och som kör lugnt, jag är definitivt en av dem men får pröjsa för att "idioter" TROR de är fräcka och bäst som köper R1 och inte kan hantera varken effekt eller hojen i fråga men tror det och kör för fullt..

min teori lyder som följande:
alla som kör sport gillar nog att köra fort, men det finns tyvärr väldigt många av OSS som inte fattat var man ska köra fort dvs inte på gatan. åk till närmaste bana.
det spelar inte så stor roll vad gäller R1 och R6 om vi nu ska ta det med effekten på hojen, större hoj =behöver varva mindre eller? liten hoj= varva mer? skiljer ett par tusen 3900 tror jag det är i försäkring. och det argument du framhäver att man bör vara minst 25 år för att äga eller köra är ju bara bortkastat, nu vet jag inte exakta siffror men R6 är ju inte så mycket slöare i accet R1 nån sekund eller två,topphastigheten skiljer ju lite. med det sagt så går det lika bra att köra ihjäl sig på en R6 eller?
Jag ska inte heller sitta och blå ljuga dig rakt upp i ansiktet min åldersgrupp är den som är den värst drabbade när det kommer till olyckor, men det borde vara personligt oavsett du är 26 eller 23 har du aldrig krockat eller skadat andra i trafiken så tycker jag inte vi ska beöva betala för att andra gör det.
haft körkort i 5 år nu aldrig krockat men det vägs ju inte in,bara nytaget mc kort.
du ska veta att alla som kör sport har ju inte för avsikt att klota eller bränna 300 i samhället. hoppas du inte tar illa upp. mvh bjork

[- sNaIjK -]
2005-02-27, 22:04
personligen tycker jag man borde få en instegsförsäkring. Åker du sedan dit för fortkörningar etc höjs försäkring succesivt. Klotar man & det kommer fram att man brännt i 110 inne i stan borde aldrig mer försäkringsbolgen försäkra killen.

Eureka
2005-02-28, 10:27
.

min teori lyder som följande:
alla som kör sport gillar nog att köra fort, men det finns tyvärr väldigt många av OSS som inte fattat var man ska köra fort dvs inte på gatan. åk till närmaste bana.
det spelar inte så stor roll vad gäller R1 och R6 om vi nu ska ta det med effekten på hojen, större hoj =behöver varva mindre eller? liten hoj= varva mer? skiljer ett par tusen 3900 tror jag det är i försäkring. och det argument du framhäver att man bör vara minst 25 år för att äga eller köra är ju bara bortkastat, nu vet jag inte exakta siffror men R6 är ju inte så mycket slöare i accet R1 nån sekund eller två,topphastigheten skiljer ju lite. med det sagt så går det lika bra att köra ihjäl sig på en R6 eller?
Jag ska inte heller sitta och blå ljuga dig rakt upp i ansiktet min åldersgrupp är den som är den värst drabbade när det kommer till olyckor, men det borde vara personligt oavsett du är 26 eller 23 har du aldrig krockat eller skadat andra i trafiken så tycker jag inte vi ska beöva betala för att andra gör det.
haft körkort i 5 år nu aldrig krockat men det vägs ju inte in,bara nytaget mc kort.
du ska veta att alla som kör sport har ju inte för avsikt att klota eller bränna 300 i samhället. hoppas du inte tar illa upp. mvh bjork

Visst kan man köra ihjäl sig på en R6 också!
Det bästa hade varit så här.. man har de försäkringspremier som är nu.. men om du vill få bättre premie så kan du utöva ett "extra körkort" d.v.s man erlägger ngt förarprov för en RR hoj och på detta sätt får en mkt bättre premie. Då kraven för den premien kan vara att man har en godkänd leg för denna hoj samt är +25 och haft kortet i 5 år eller nåt !!

Jag vet att inte alla har för avsikt att köra i 300 ... men din teori lyder att alla som kör RR hoj gillar att köra för fort ?
Jag gillar hojen i sig och skiter i effekten. så jag hör inte till din teori även om jag är ensam här på sh om det :yoparty Man blir bara så jävla irriterad av folk som kör R1 och tror man är fräck så man klotar innan man ens satt sig på den.. vilket drar upp premierna! samt alla som kör bana och slänger av den på i ngt dike och anmäler den stulen osv osv... Fan ta dem! De förstör ju bara för oss som vill köra R1 oavsett avsikten att tävla på bana eller köra lugnt i stan.

Bjork
2005-03-03, 10:01
nu kan jag härmed meddela vad resultatet blev vad gäller försäkring.
med en jävla massa ringande till olika bolag osv.
tanken var att skaffa den absolut billigaste premien, och med tanke att man bor mitt i smeten och ingen bonus med en r etta skapade ju inga direkta möjligheter att förhandla, trots mycket tjat på alla bolag så blev det Trygg Hansa som ställer upp med den bästa försäkringen.
halvförsäkrat på 6 månader, 10500kr resterande 6 mån är en garage försäkring för 500 kr. efter mycket tjat ska tilläggas. :fatta!

LUTHOR
2005-03-11, 14:04
Jag är nybliven ägare till en R1-02, innan jag köpte den ringde jag och kollade försäkring och fick då bästa priset hos länsförsäkringar då dom har en s.k. Yamaha-försäkring. Jag köpte hojen och ringde sedan för att försäkra den, då säger dom att inga YZF modeller ingår inte i Yamaha försäkringen om man inte är helkund och har både hoj, hus och bil försäkrat hos dom. Men eftersom jag hade fått ett pris tidigare och dom hade sparat offerten så fick jag det priset. Den här ändringen sa dom att den gjordes 2005-02-07.

MILKY
2005-03-11, 14:07
5,900:- Folksam / 28År Karlshamn

Har tidigare haft TH, men Folksam var billigast på min Retta .

Fighter
2005-03-11, 15:38
Bor i Visby och betalar 3500/havlåret trafik hos Folksam och är 22år :tungan

Night-Rider
2005-03-11, 15:42
Bäst är ju att kolla alla bolag. Några gånger .... Innan varje se|song... :)

Hultman
2005-03-12, 11:00
Tjena!

Satt o kollade lite försäkringar igår. Länsförsäkringar exkluderar från 1/4 R1/R6 från sin yamaha Power försäkring. Skulle dock inte välja den försäkringen i alla fall. Med Yamaha Power betalar man för helår utan möjlighet att betala mindre genom att ha hojen avställd.

För mig innebär detta att om jag inte kör mer än 6månder betalar jag nästan exakt samma om jag tar deras vanliga bas försäkring.

Gissar att jag är ganska lyckligt lottad som inte bor i stan är gammal o tog kortet för Läääänge sedan. Priserna avser R1-03

Läns Bas hel/år 20490
Power hel/år 9641
Läns Bas halv/år 8153
power halv/år 5481

Folk hel/år 29400 (20100 om man frånsäger sig rätten att ställa av)
Halv/år 12600 (8950)
Garage 6000 helår
Räknar man lite så ser man att dom båda tar ut nästan samma pengar oavsät om man har hojen av eller på.

Glad överaskning var då IF. Jag räknar med att ha hojen avstäld så fort jag inte kör med den o de verkade dom inte ha några som helst problem med. Betala /månad +6% på priset då skickar dom räkningen med de faktiska
priset /månad

IF hel/år 18637
halv/år 8667
garage 853 helår

Hultman
2005-03-12, 11:36
Hittade en liten goding här: Måste nog vara lite av en topp notering i dyr premie. Så ring inte Tennant!

Premieuträkning
Villkor

För att få teckna denna försäkringen förutsätts att du först tecknar en Hem & Villa-försäkring hos Tennant. När du gjort det kommer presenterad MC-premie att rabatteras ytterligare med 20%! Utöver det kommer du även få 7% i samlingsrabatt på din Hem & Villa-försäkring vid nästa förnyelse.

Premien är beräknad utifrån följande:

Födelsedata 19730501

Skadefri 10 år

Omfattning Helförsäkring

Årsmodell 2003
Fabrikat YAMAHA YZF-R1
Reg.nr.

Försäkringspremie: 205 090 kr/år

Lawner
2005-03-18, 20:39
fan vilken bra försäkring du fick!

jag hade i år 2000/månda halv
i år blir det trafik 1000 kr / månad

hörde mig för på mcmässan verkar som det är en tusing som gäller på en r1 för mig är 24 år bor i gbg hyfsat centralt (majorna) har haft körkort sedna jag var 21

mv. oskar

Ullis
2005-03-20, 20:11
Har kollat med Länsförsäkringar igen, då det e dags att försäkra hojen.
Nu säger de att jag MÅSTE ha hemförsäkringen där, annars får jag inte försäkra hojen. Upplyste snubben om att jag hade försäkring senast okt-04 på hojen UTAN hemförsäkring, bil eller annat. Han påstår att den som bokat min försäkring hade gjort fel.

Hur som helst skippar jag helför hos dem då de iaf tar 8000:- i självrisk f.o.m i år, tar inte hos någon annan heller för den delen.
Köper kraschpuckar, tecknar halv & hoppas på flyt i min körning i år.

BENSON
2005-03-21, 18:06
Har kollat med Länsförsäkringar igen, då det e dags att försäkra hojen.
Nu säger de att jag MÅSTE ha hemförsäkringen där, annars får jag inte försäkra hojen. Upplyste snubben om att jag hade försäkring senast okt-04 på hojen UTAN hemförsäkring, bil eller annat. Han påstår att den som bokat min försäkring hade gjort fel.

.

Du fick tydligen prata med samma surhuvud som jag.
Och dom ska ha"Yamaha power insurance" :huvet :fatta!

woofes
2005-03-22, 13:01
Jag har fattat det som att om man uppfyller kraven för Yamaha power insurance
så skall man inte behöva ha hemförsäkring där...

Anders.mrx
2005-03-22, 13:08
Tjena!!!

Länsförsäkringar har en försäkring som heter yamaha försäkring!
Där har farsan hojen :) 500:- i månaden..... för en års 03.... Tycker jag e ganska bra pris!

Kolla det :yoparty

Ullis
2005-03-27, 21:17
????????? å jag skulle pröjsa dryga 30 papp per år för en helförsäkring hos Folksam !!!????

Lawner
2005-03-28, 19:19
Jag har fattat det som att om man uppfyller kraven för Yamaha power insurance
så skall man inte behöva ha hemförsäkring där...

när jag ringde dom och hörde med om föräkring på min r1 98 så var det 18000 trafik helår ! känns inte som att det var så särskillt blilligt hon sa alla hojar med r i "namnet" är ändå dyra som fan!

Ullis
2005-04-05, 20:20
Det blir bara värre & värre.
Nu har Länsförsäkringar, f.o.m igår 4/4, bestämt att INGA YZF modeller får ta Yamaha Power Insuranse.
Tycker att det är dags att protestera ordentligt faktiskt. Får man verkligen diskriminera en modell så här & på vilka grunder??

Det finns andra modeller som är lika skadedrabbade & stöldbenägna som r1:an, men ändå lever försäkringsbolagen kvar i att "värstinghojen" som kom år -98:a....den är fortfarande värst av alla. :dummer

Nappe
2005-04-05, 20:32
Jag klagar inte på min r1 försäkring

3900kr per år hel/helår

2500kr i självrisk vid vagnskada

trafikförsäkringen gäller på bana

är 30år o haft kort sen 2002

blom
2005-04-05, 20:39
Det blir bara värre & värre.
Nu har Länsförsäkringar, f.o.m igår 4/4, bestämt att INGA YZF modeller får ta Yamaha Power Insuranse.
Tycker att det är dags att protestera ordentligt faktiskt. Får man verkligen diskriminera en modell så här & på vilka grunder??

Det finns andra modeller som är lika skadedrabbade & stöldbenägna som r1:an, men ändå lever försäkringsbolagen kvar i att "värstinghojen" som kom år -98:a....den är fortfarande värst av alla. :dummer
och if höjde min från 970kr i månaden till 1600kr för halv.. det har väl råkat stjälits för många r1or igenom åren verkar det som.. blir till att byta hoj tydligen :död

ploa
2005-04-05, 20:40
R1 99: C:a 13400 halv/hel, C:a 8300 trafik/hel, TH, 23 år, stockholm. Jag har visserligen bara kollat med TH hitills, men har svårt att tänka mig att jag kan hitta något billigare.

Edit: Helförsäkring hamnade på 22.156:-

R1 99 Linköping 4800 halvförs/helår länsförsökringar

Ullis
2005-04-05, 20:57

3900kr per år hel/helår

Okeeeyy...har du några grannar egentligen??

Nappe
2005-04-06, 18:45
jupp men jag bor i ett mindre samhälle

Lawner
2005-04-06, 21:20
det är väll ingen mening att skriva vad ni har för premie när det inte står ålder föräkringsbolag och vart ni bor hur länge ni har haft mc kort!!!!

Ozzian
2005-04-06, 21:30

3900kr per år hel/helår

Inte för att vara taskig men jag är myyycket intresserad av vilket bolag du har? Är du säker på att det är en R1a du har försäkrat? :)

Nappe
2005-04-07, 18:23
Inte för att vara taskig men jag är myyycket intresserad av vilket bolag du har? Är du säker på att det är en R1a du har försäkrat? :)

Det står med i MR.Ks försäkringsbolags lista så det e bara o ringa runt o höra

Tja det står Yamaha yzf r1 o mitt regnr i papperna så

Vet inte om det bara e så att jag vann högvinsten på försäkring lotteriet eller vad

många av mina kompisar har ring dit o kollat men dom flesta hamna runt 20-35k i premie

Ozzian
2005-04-07, 19:06
Det står med i MR.Ks försäkringsbolags lista så det e bara o ringa runt o höra

Tja det står Yamaha yzf r1 o mitt regnr i papperna så

Vet inte om det bara e så att jag vann högvinsten på försäkring lotteriet eller vad

många av mina kompisar har ring dit o kollat men dom flesta hamna runt 20-35k i premie

Ahh, lite hemligt? :)

Jag har ringt listan och iom att jag bor i lilla Oxelösund, är över 40 år, har haft MCkort sedan 86 och bilkort sedan -82, har en "gammal" -99 R1, garage, aldrig utnyttjat någon försäkring eller varit i olycka så undrar jag givetvis vad man ska göra för att få en bra premie och fina villkor?

Jag har svårt att tro att det handlar om tur iom att de flesta FB säger: -"Jaha, du har en "sån" motorcykel" och kastar antingen ur sej någon obegriplig premie eller vänligt talar om att man inte är önskvärd kund med en "sån" hoj. Men okej, om du tror du haft tur så förstår jag varför du inte vill tala om vilket bolag du har, hehe

Eftersom du säger att du får åka på bana så är det iaf inte Trygghansa eller If som av en ren tillfällighet är de enda bolag som gett mej premier som ligger någorlunda rätt till.

R1 racer
2005-04-11, 11:21
Power Insurance verkar inte gälla på YZF R1 -04:a iallafall
Ringde idag,massa jäkla om o men att man ska minst ha 3 olika försäkringar hos dem.
Fick först beräknat en premie på power till 13396 kr hel/hel på en R1-04.
Sen vakna hon tydligen o sa nå det gäller inte Yamaha med beteckningen R1.
Hur har ni andra det?.

Jimmyretta
2005-04-12, 16:11
Power Insurance verkar inte gälla på YZF R1 -04:a iallafall
Ringde idag,massa jäkla om o men att man ska minst ha 3 olika försäkringar hos dem.
Fick först beräknat en premie på power till 13396 kr hel/hel på en R1-04.
Sen vakna hon tydligen o sa nå det gäller inte Yamaha med beteckningen R1.
Hur har ni andra det?.

Jag har Yamaha power insurance på min R1:a - 03, betalar 8900 kr Hel/hel.
Innan -03 hade jag en R1:a -98 försäkrad hos dem så det är bara att ringa igen och snacka med rätt person

/ J

Ullis
2005-04-12, 16:57
Jag har Yamaha power insurance på min R1:a - 03, betalar 8900 kr Hel/hel.
Innan -03 hade jag en R1:a -98 försäkrad hos dem så det är bara att ringa igen och snacka med rätt person

/ J

Då har du bokat den tidigare, alltså innan förra veckan. För att f.o.m då (läs inlägg längre upp) så är YZF portade från Yamaha Power försäkringen.

bjerka
2005-04-12, 17:13
Ringde innan jag köpte hoj o hörde på en R1 hos länsförs. Han sa att jag skulle sätta mig o berätta att jag skulle få punga ut med 41000:-/år :kocko helförsäkring... fast man är 26 år o bor i en liten håla.... Så d fick bli en snällare hoj. :) .. fast den jag har nu fick jag inte ens försäkra hos dem.. var tvungen att vara över 40år. så jag ringde till Tryggis.... :banana

R1 racer
2005-04-13, 10:13
Gjorde en mail förfrågan till Länsförsäkringar oxå,fick svar idag.
Såhär skrev jag när jag fråga:
Intresserad av att få en offert på halv försäkring samt helförsäkring,gärna
enbart trafik också. Gäller en Yamaha med reg nr ****** Yamaha power
insurance ?. Haft körkort i 11 år Kör med full skyddsutrustning. Mvh Peter

Svar:
Hej Peter !
Trafik 3.557 kr/år, halvförs. 8.789 kr/år och helförs. 17.555 kr/år.
Dessa priser gäller åretruntförsäkring.

Har de noll koll eller?,han som svara bör ju se att det gäller en Yamaha YZF R1
Och så är det när man har ringt dit o pratat med andra så ska,måste man minst ha 3 olika försäkringar tecknade hos dem
Priset 17.555 kr han gav mig låter helt klart kanon om det nu finns möjlighet att ställa av oxå?
Men nä jag har redan tecknat för IF ,påställd 2124 kr/mån helförsäkring och avställd 87 kr/mån. Räknat på det så blev det 6 mån på ca,6 mån av =13266 kr om året,kanske något mindre om man inte skulle ha påställt 6 mån beroende på väder osv.
Helt ok ändå.
Men klart kanske ska höra med gubben som svara engångtill vad som gäller på länsförsäkringar .

pittbull
2005-04-13, 11:55

ja min polare, fick genom länsförsäkringar betala 357kr mån, hel per år... d va as billigt sen ringde jag igår då gäller plötsligt nåt nytt satans skit, så då vill de ha 5000kr helår för en javla trafikförsäkring... va o pricken över i,t va att hon sa att det slutade gälla från igår morse ca 2tim efter jag ringde. snacka om oflax eller. de hade haft nåt samarbete med yamaha... :huvet :fatta! :brinnerup hoppas jag att de gör.....

Ullis
2005-04-13, 16:49
Gjorde en mail förfrågan till Länsförsäkringar oxå,fick svar idag.
Såhär skrev jag när jag fråga:
Intresserad av att få en offert på halv försäkring samt helförsäkring,gärna
enbart trafik också. Gäller en Yamaha med reg nr ****** Yamaha power
insurance ?. Haft körkort i 11 år Kör med full skyddsutrustning. Mvh Peter

Svar:
Hej Peter !
Trafik 3.557 kr/år, halvförs. 8.789 kr/år och helförs. 17.555 kr/år.
Dessa priser gäller åretruntförsäkring.

Har de noll koll eller?,han som svara bör ju se att det gäller en Yamaha YZF R1
Och så är det när man har ringt dit o pratat med andra så ska,måste man minst ha 3 olika försäkringar tecknade hos dem
Priset 17.555 kr han gav mig låter helt klart kanon om det nu finns möjlighet att ställa av oxå?
Men nä jag har redan tecknat för IF ,påställd 2124 kr/mån helförsäkring och avställd 87 kr/mån. Räknat på det så blev det 6 mån på ca,6 mån av =13266 kr om året,kanske något mindre om man inte skulle ha påställt 6 mån beroende på väder osv.
Helt ok ändå.
Men klart kanske ska höra med gubben som svara engångtill vad som gäller på länsförsäkringar .

Kanske är det inte räknat på en Yamaha P.I. Den premien du fick är iaf inte avställningsbar...de kör med helårsför.

Jag har fått min premie på LF nu. Ingen YPI, men dock tjejförsäkring. Fick en premie på 10700:- hel/helår (ej avställ.bart alltså) Då var det även en självrisk på 3000:-, ist för 8000:- som de först sagt att det gällde f.o.m i år? Vet inte vad försäkrings snubben gjorde, men trollade kan man väl säga.
Det hänger alltid på vem man snackar med, den saken e ju klar.
Lite brydd bli man ju....vem vet vad, vem vet bäst & vem gör rätt egentligen?

cbjorkman
2005-04-13, 17:00
Skrev redan i en annan tråd men jag ringde idag och länsförsäkringar blev billigast. Halvförsäkring 615kr/mån och avställbar. Med 6mån körning blir det ca 4000kr/år...nöjd!

29år och 00:a R1.

nogiE
2005-04-14, 16:34
Blir man förbannad eller,
Gjorde en premieberäkning på www.susab.com......

28 år & bor i Helsingborg

Skadefri 9 år

Omfattning Helförsäkring

Årsmodell 2000
Fabrikat YAMAHA YZF R1

Försäkringspremie: 219 170 kr/år :kocko

KONSTIGT MAN DRICKER!!!! :huvet

Ozzian
2005-04-14, 21:21
Blir man förbannad eller,
Gjorde en premieberäkning på www.susab.com......

28 år & bor i Helsingborg

Skadefri 9 år

Omfattning Helförsäkring

Årsmodell 2000
Fabrikat YAMAHA YZF R1

Försäkringspremie: 219 170 kr/år :kocko

KONSTIGT MAN DRICKER!!!! :huvet

Jag tror inte det är personligt, det är bara deras sätt att säga:
-"Vi vill inte försäkra några sporthojar", fast på ett jävla korkat sätt :)

nasholm6
2005-04-15, 13:21
Satte mig o ringde runt till alla större bolag för att kolla pris, här är restultatet:

Hoj: Yamaha YZF-R1 -98
Jag: 26år, bor i umeå, mckort i 2 år.

Priset är månads vis, avställning möjlig utom hos länsförsäkringar.

____________Hel:__________Halv:_________Fråga om:

Folksam_____1488:-________648:-_________-----
T H_________2625:-_______1125:-_________Skyddställ, lås
Länsförsäk___2948:-________972:-_________År kort, skyddställ
IF__________1630:-________639:-_________Lås, självrisk hel 6000:-
Bil o Mcsport___Enbart trafik, 24700:-_______Har inga andra försäk till YZF

Bara trafikförsäkring var ca 100-200:- billigar per månad jämför med halvförsäkring.

Jag hade IF förra året, betala 568:-/månad så deras pris har gått upp, men dom var ändå billigast i år så det blir nog dom igen.

Ozzian
2005-04-15, 18:15
nasholm6, bra spec.
Man kan dock inget annat än skratta åt de tokiga försäkringsbolagen.
Det är uppenbart att de har helt olika bedömningar i olika delar av landet, beroende av person (försäkringstagare), jag har billigast hos Hansa iaf.
Supertrist att de inte tillåter bankörning :-(

Och vad Länsförsäkringar håller på med går totalt över mitt huvud.
Ibland får man försäkra R1 och ibland inte, ibland om man har alla försäkringar hos dem och ibland får man ändå inte försäkra.

Jo de verkar ha riktig "ordning på kontoret"..... INTE!!! :)

Jaja, med årsförfallodag i Mars nästa år så är det väl bara att "bita ihop", hehe.

Lawner
2005-04-15, 22:55
Satte mig o ringde runt till alla större bolag för att kolla pris, här är restultatet:

Hoj: Yamaha YZF-R1 -98
Jag: 26år, bor i umeå, mckort i 2 år.

Priset är månads vis, avställning möjlig utom hos länsförsäkringar.

____________Hel:__________Halv:_________Fråga om:

Folksam_____1488:-________648:-_________-----
T H_________2625:-_______1125:-_________Skyddställ, lås
Länsförsäk___2948:-________972:-_________År kort, skyddställ
IF__________1630:-________639:-_________Lås, självrisk hel 6000:-
Bil o Mcsport___Enbart trafik, 24700:-_______Har inga andra försäk till YZF

Bara trafikförsäkring var ca 100-200:- billigar per månad jämför med halvförsäkring.

Jag hade IF förra året, betala 568:-/månad så deras pris har gått upp, men dom var ändå billigast i år så det blir nog dom igen.

du får mycket bättre premier än vad jag får 24 år hojkort sedan 2001

det är skit att bo i storstad ! :huvet