PDA

View Full Version : Strypt = billigt ? - Glöm det.

slippy
2004-06-18, 12:38
Jag är i början på min mc-karriär,
inte tagit kortet ännu. :tummenupp

Tanken är att jag och min :tuttar skall ta det nästa år.
Är 24år bor i ett radhus med garage i Zon 1 med tjejen, 2 katter och :tomten .

Är det någon som kan förklara varför försäkringsbolagen inte ger mig billig försäkring ? :)

Jag var ute efter en liten sporthoj, typ cbr 600 i strypt format = 25kw.
Då kanske försäkringen blir normal för mig tänkte jag men icke sa nicke, trots 25kw blir försäkringen 55 000:- om året. Om dom ens går att försäkra! Bilsport och MC låter mig inte ens försäkra detta !

Vafn vad har jag missat, varför står det på MC annonser som är strypta att det är billig försäkring ?

Ska jag glömma sporthoj ? är det kört ?
Jag tänker inte skenförsäkra, det är jag emot. Jag är inte ute efter att köra endast "strypt på pappret".

hjälp mig snälla,
annars köper jag en scooter och vinkar till er alla när jag möter er! :tungan

Robban_C
2004-06-18, 12:42
Inget fbolag får neka att trafikförsäkra en knarr. Men de kan givetvis sätta astronomiska premier så att de slipper.
Jag utgår därför från att du har försökt halv/helförsäkra. Kan du inte klara dig med tf? MYCKET billigare!

Kan du inte nöja dig med nåt annat än en sporthoj? Billigare att köpa och mycket billigare att äga.
Du är ju välkommen här på SH i alla fall. Om du inte köper skooter vill säga.

OCH GE FAAN I ATT VINKA TILL OSS FRÅN SKOOTERN! :fatta! :hihi

Gabor
2004-06-18, 12:48
man får ingen billig försäkring... MAN FÖRTJÄNAR DEN.....under många år jobbar man upp en bonus som gör att gamla stofiler som jag , robban, mfl har råd att försäkra ultra snabba kryssningsrobbotar för att ha kul......

Ekberg
2004-06-18, 12:49
Varför skall du ha en cbr 600 ifall du skall köra strypt dom ligger ju normalt i fsk 7.... Då blir det dyrt och eftersom att du är 24 år så är det ingen som tror på att du skall ha den strypt därför får du betala för ursprungseffekten...

Tips... en hoj som liggger i 5:an..

Dez
2004-06-18, 12:51
Vafn vad har jag missat, varför står det på MC annonser som är strypta att det är billig försäkring ?

För att vissa fattar trögt :kocko

Det är flera år sedan alla försäkringsbolag försäkrade efter den strypta effekten. (undantaget mellanklassreggad i kombination med mellanklasskort)

Robban_C
2004-06-18, 12:52
... gamla stofiler som jag , robban ...
Vafan menar du? :fatta!

Just kiddin´!
Och vet ni vad det värsta av allt är:
När man blir gammal nog att ha råd så har man inte tid. :mad:

Raul
2004-06-18, 12:53
Hmmm... jag har fyllt gubbe och jag kör en hoj i klass 5. Var gick det fel egentligen? :va Var är min kryssningsmissil?

Scott Sexpump
2004-06-18, 12:53
Sedan går de på även på ursprungseffekten när de räknar fram premien.
Och om jag gissar så är strypningen borta lika fort som löningen när du väl har skaffat den? D.v.s. försäkringsbolagen gör oftast helt rätt.

Och som en veteran skrev tidigare. Man förtjänar en premie.

Kontentan, bli gammal och håll dig i skinnet.

Lycka till!

Är det någon som kan förklara varför försäkringsbolagen inte ger mig billig försäkring ? :)

Då kanske försäkringen blir normal för mig tänkte jag men icke sa nicke, trots 25kw blir försäkringen 55 000:- om året. Om dom ens går att försäkra! Bilsport och MC låter mig inte ens försäkra detta !

Jag tänker inte skenförsäkra, det är jag emot. Jag är inte ute efter att köra endast "strypt på pappret".

hjälp mig snälla,

Gabor
2004-06-18, 12:54

Det är flera år sedan alla försäkringsbolag försäkrade efter den strypta effekten. (undantaget mellanklassreggad i kombination med mellanklasskort)

...förs.bolagen slutade med detta pga FOLK TOG BORT STRYPNINGARNA.....
sen kollade man upp hojar med skade utfall.....oj vad många som inte alls var strypta längre.......viss skillnad på 25 kw och 98 kw.......

Robban_C
2004-06-18, 12:56
Hmmm... jag har fyllt gubbe och jag kör en hoj i klass 5. Var gick det fel egentligen? :va Var är min kryssningsmissil?
Det är ju inget krav med herrejössesknarr bara för att man har ena foten i graven!

Gabor
2004-06-18, 13:02
Vafan menar du? :fatta!

Just kiddin´!
Och vet ni vad det värsta av allt är:
När man blir gammal nog att ha råd så har man inte tid. :mad:

....jag har tid.... :tummenupp

Robban_C
2004-06-18, 13:02
....jag har tid.... :tummenupp
Kunde ge mig fan på att det är nåt lurt. Alltså gör jag nåt fel i mitt liv. :D

Pacman
2004-06-18, 13:04
man får ingen billig försäkring... MAN FÖRTJÄNAR DEN.....under många år jobbar man upp en bonus som gör att gamla stofiler som jag , robban, mfl har råd att försäkra ultra snabba kryssningsrobbotar för att ha kul......

Eller snarare köper den, eftersom man under många år betalar in en jävla massa pengar till bolaget för att så småningom få en billigare premie.

Pacman
2004-06-18, 13:06

hjälp mig snälla,

Om du kan tänka dig att köpa något äldre så har Bilsport & MC en Classic-försäkring som inte är speciellt dyr. Hojen ska ha fyllt 20 år tror jag, men då kan du få en rimlig premie även på en större hoj, typ 900cc.

slippy
2004-06-18, 13:10
Robban_C
Nope, vågar inte endast trafikförsäkra. Allafall inte en sån typ av hoj.
Är lite nojjig.

Dez
Tack!
Det förklarar saken...

Sexpumpen
Jag är inte ute efter att köra strypt endast på pappret. Dock förstår jag att det kan vara svårt att övertyga bolagen om detta.

Att vara ung och hålla sig i skinnet verkar alltså inte räcka....

Pratade me en kille på bilsport & mc, :tummenupp
när jag frågade vad han rekomenderar för hoj för mig sa han att jag kan teckna på farsan utan att det är skenförsäkring!
ehm, antar att det bara gäller för dom som bor på samma adress som föräldrarna ?

Då gav han mig 10 000:- i helförsäkring för en GSXF 600 -98.
Inte riktigt vad jag letar efter ,men men.

slippy
2004-06-18, 13:15
Om du kan tänka dig att köpa något äldre så har Bilsport & MC en Classic-försäkring som inte är speciellt dyr. Hojen ska ha fyllt 20 år tror jag, men då kan du få en rimlig premie även på en större hoj, typ 900cc.

Det lutar ju åt det. :rolleyes:
Har kollat in såna hojjar men pga efterfrågan är ju priserna rätt shyssta på dom också!
20.000kr för en 20år gammal hoj ?

Skall tillägga att ingen av oss gillar att mekka, eller har tid med det.

Dez
2004-06-18, 13:18
Det är ju roligare att köra en hoj med lägre effekt som går som den ska istället för en hoj som är strypt och går skit. En r4 600 strypt till 25 kw kanske toppar 130-140 och är nog inte speciellt kul att köra.

Finns ju flera som går att få rimlig premie på, tex SV 650 (72 häst) och SZR660 (48 häst)

PMR
2004-06-18, 13:20

Det är faktiskt inte helt sant, trodde själv att försäkringsbolagen alltid gick på ursprungseffekt. Däremot så finns det hojar som inte har ursprungseffekten i regbeviset, dvs det står inget om att de är strypta. Dessa KAN få en lägre premie, men inte om den som säljer försäkringen vet vad han hon håller på med. Det är lite av en chansning att få genom en strypt hoj. (Pratar av egen erfarenhet), ibland går det ibland inte....

Robban_C
2004-06-18, 13:20
Det är ju roligare att köra en hoj med lägre effekt som går som den ska istället för en hoj som är strypt och går skit. En r4 600 strypt till 25 kw kanske toppar 130-140 och är nog inte speciellt kul att köra.

Finns ju flera som går att få rimlig premie på, tex SV 650 (72 häst) och SZR660 (48 häst)
Håller helt med men ingen av dom där är på 25 kw.

Dez
2004-06-18, 13:24
Håller helt med men ingen av dom där är på 25 kw.

Nä, jag skrev ju 72 respektive 48 hk :confused:

Robban_C
2004-06-18, 13:28
Nä, jag skrev ju 72 respektive 48 hk :confused:
Jag trodde att dom hojarna bortfaller för tjockisbulles del?
Är inte så hemma på körkortsregler av idag. :va

Dez
2004-06-18, 13:31
Jag trodde att dom hojarna bortfaller för tjockisbulles del?
Är inte så hemma på körkortsregler av idag. :va

Han är ju 24 så det är ju inget problem. Dock kan han ju inte köra upp på en av de nämnda hojarna (ostrypt).

wdac
2004-06-18, 13:38
dessa kryssningsmisiler... är nog närmare plastraketer? ;) :corn

slippy
2004-06-18, 13:49
Han är ju 24 så det är ju inget problem. Dock kan han ju inte köra upp på en av de nämnda hojarna (ostrypt).

Sant.
Det är dock en annan tråd..

Men vad detta tar tid då ? :huvet

När man nu inser att försäkrings kostnaden nästan helt kommer avgöra vilken typ av hoj jag ska köpa, måste man ju ringa till alla bolag och fråga på mängder av hojar. :gnissla

Svårt när man ännu inte riktigt vet vad man vill ha...

Får sjukskriva mig en vecka :va

Ljunghusen
2004-06-18, 13:55
Ett tips är FZR 600. Den ska vara ungefär likgiltig med CBR`en och ligger i försäkringsklass 6 istället för 7.

pini
2004-06-18, 14:00
55000 oj å ja som gnäller på min försäkring cbr600 97 skriven på mig 10100 helförsäkrad

Svane
2004-06-18, 14:08

Då kanske försäkringen blir normal för mig tänkte jag men icke sa nicke, trots 25kw blir försäkringen 55 000:- om året. Om dom ens går att försäkra! Bilsport och MC låter mig inte ens försäkra detta ...

Tja, jag försäkrar min väldigt billigt för den är stryp till 37 kW på pappret. Har även hört på en ZX9R från 98:a som alla har 55 kW i pappret (över 100 kW egentligen) o fick 6900 hos Folksam, så visst funkar det det gäller bara o göra det på rätt sätt... :tungan

Shogo
2004-06-18, 14:15
Hur många bolag har du tittat hos ? Jag har fått bud på mellan 25k och 3k på samma hoj hos olika bolag.

Flyer
2004-06-18, 14:24
Varför inte titta på en offroad-modell? (Ja, jag vet - det är inte en sporthoj) Beroende på modell kan du sökert hitta hyfsat roliga hojar till skapligt pris och billig(are) försäkring. Kanske nåt med Ducati-motor?

slippy
2004-06-18, 14:50
Ouh FZR 600, ser liten och nätt ut.
Ska kolla upp den me! :tummenupp

Flyer
Inget fel på offroad hojar men ne. :tummenupp
Ett krav på hojen jag letar efter är att det skall kunna gå åka 2pers motorväg. Känns lite jobbig på offroad hoj va?

Ducce monster tyckte han på försäkringsbolaget att jag kunde köpa. fick årskostnad på 14 500:- Det är OK. Osäker om han menade hel eller halv för det dock. :tomten
Monstern ser dock också lite jobbig ut att köra 2 på motorväg ...
30mil....

Shogo :
Inte tillräckligt många.
IF, länsf och bilsport& mc....
Skall kolla flera..

Shogo
2004-06-18, 14:52
Shogo :
Inte tillräckligt många.
IF, länsf och bilsport& mc....
Skall kolla flera..

JAg fick överlägset bäst premier hos trygghansa.

hållundan
2004-06-18, 14:53
Gammalt junk krånglar aldrig. FZR600 kan du köpa. Den är billig.

frankof
2004-06-18, 18:06
Har alla missat att "snubben" inte har något KK?
Misstänker att det inte är helt oväsentligt för premien.

#78#
2004-06-18, 23:14
tjena
jag är ny i mc-världen och jag har lite fakta här angående mina fösäkrings ärende.

jag är 26 har INTE körkort än, håller på för fullt.

Jag fick ett reg nummer på en fzr 600-92
ringde till mitt fbolag där jag har mig själv, 3 bilar, hem och villa försäkrad.
dom erbjöd mig om mc: stog innlåst nattetid, dubbla lås, skinnkläder och bara låna ut den till familjemedlemmar 29 390 kr.

ringde folksam där jag aldrig haft en försäkring, och samma försäkring där fast ända kravet där va dubbla lås blev 5200 kr

ringde till folksam angående en fzr 1000-90 och fick ett pris på 3300 kr.....varför sa jag och hävisade till 600:an?
-jo för vi räknar på effekt och ålder och 1000 kubikaren är ju 2 år äldre blev svaret.

men sen ringde jag även och kollade en annan fzr 600 hos folksam den va importerad och är därför en 96:a på pappret men är igentligen även denna en 92:a. och döm av min förvåning när jag hörde priset 3900 kr. hur kan detta hänga ihop 1300 billigare för en hoj som är av samma årsmodell och samma sort hos samma bolag??????

Och sedan så tar folksam inte någon hänsyn till strypning. dom tar som sagt på ålder och effekt mm givetvis.

Är det någon som kan rek något mer f bolag som man kan ringa och kolla hos???? Bilsport & mc har jag kollat och dom ligger ca 3000kr över folksam i mitt fall.

Micke

Gabor
2004-06-18, 23:23
Kunde ge mig fan på att det är nåt lurt. Alltså gör jag nåt fel i mitt liv. :D

Lurt kan du ge dig fan på att det är, jag gör tvärt om mot svensson i förorterna.....jag jobbar två dagar, ledig 5,,,,de ni ..........
Robban , du gör säkert rätt i ditt liv, men på ett annat sätt..... :lol :rofl :lol

var ute på en skitkul 36 mila runda sedan jag var här o svamlade.....hamnade bla i jerusalem ? ligger strax utanför uppsala......sedan sigtuna....en bra bit därifrån....sedan vaxholm å bogesund....jävligt långt å fel...god glass förresten,,,sedan hem via danmark ? ligger söder om uppsala.....

Gabor
2004-06-18, 23:25
dessa kryssningsmisiler... är nog närmare plastraketer? ;) :corn

i usa kallas de för " TUPPERWERE TORPEDOS"...... :lol :lol :lol

Dez
2004-06-18, 23:30
Är det någon som kan rek något mer f bolag som man kan ringa och kolla hos???? Bilsport & mc har jag kollat och dom ligger ca 3000kr över folksam i mitt fall.
Micke

TH har blivit grymmt billiga på äldre hojar. Pröjsar under 6000:- halv/helår för min -91:a, 23 år, zon 1. Alla andra bolag låg på 12-14 utom Bilsport

#78#
2004-06-18, 23:35
TH har blivit grymmt billiga på äldre hojar. Pröjsar under 6000:- halv/helår för min -91:a, 23 år, zon 1. Alla andra bolag låg på 12-14 utom Bilsport
vad är zon 1?? är det när det är som dyrast typ storstan??

Dez
2004-06-18, 23:44
vad är zon 1?? är det när det är som dyrast typ storstan??

Japp, V.Frölunda = GBG

-dB
2004-06-18, 23:51
får väl tipsa om en kawa gpz500s, jag försäkrade den innan jag hade körkort, bor i zon1, och har 5000 för halvförsäkring. hojens billiga inköpspris gör ju att det knappt är lönt att helförsäkra.
hojen har 60hk och är mkt lättkörd. inget att tveka på.
oj nu låter det som jag försöker sälja min hoj till dig, men jag är så pass nöjd att jag gärna rekommenderar den, har inte klyddat nåt överhuvudtaget, bara att tanka å köra.

sgtpepper
2004-06-19, 00:35
Jag är inte ute efter att köra strypt endast på pappret. Dock förstår jag att det kan vara svårt att övertyga bolagen om detta.

Men, du är ju 24, då kan du ju ta obegränsat kort och då faller ju hela rimligheten med att inneha en STRYPT sporthoj i fk 7, vad är vitsen? Du kommer åka runt på en hoj som går som skit fast du egentligen inte behöver..

Köp en hoj med mindre effekt orginal istället.

slippy
2004-06-19, 13:05
Men, du är ju 24, då kan du ju ta obegränsat kort och då faller ju hela rimligheten med att inneha en STRYPT sporthoj i fk 7, vad är vitsen? Du kommer åka runt på en hoj som går som skit fast du egentligen inte behöver..

Köp en hoj med mindre effekt orginal istället.

Tanken var att köra strypt för att effekten skall passa både mig och tjejen för att lära sig köra på. Givetvis kör vi upp på en Tung för att få A kort.
Efterssom vi är ute efter att åka båda så vill vi inte köpa en ny senare.
Istället besiktar man om den som ostrypt.

Har förstått det nu att de flesta tycker att strypta går dåligt jämfört med svagare hojar. Och efterssom bolagen inte tar billigare för strypta så lutar det mot att bli en effektsvagare...

Zilver

Tack för tipset, ska kolla vad bolagen vill ha av mig för en sån...

Gpz´n verkar också bra.

Härligt att man får lite hjälp! :tummenupp

aLcATRAZ
2004-06-19, 13:15
Jag kör klass-7 25 kW tredje året nu och har bytt försäkringsbolag en gång.

Min första premie var 3400kr, sedan 2700, och för i år 3700. Fortfarande en bra bit under 55000kr. Jag tror fortfarande det finns hopp för billiga försäkringar, det känns inte som om det bara varit tur om det hänt tre år i rad. Fortsätt leta...

(priserna gäller halvförsäkring helår)

EDIT: För de intresserade kan jag tala om att jag blev uppgraderad från begränsad A-behörighet till obegränsad innan jag fick min senaste årspremie. Eftersom premien då inte skjöt i höjden så verkar inte körkortet spela ngn roll.

/a

d1ce
2004-06-19, 13:31

Ok? Jag fick full bonus från scratch, var tydligen inte så svårt att förtjäna den :D

//@

edit: ska väl tillägga att åldrn inte spelar in så mkt, 22år och körkortet taget i år... :rolleyes:

Robban_C
2004-06-19, 13:44
Lurt kan du ge dig fan på att det är, jag gör tvärt om mot svensson i förorterna.....jag jobbar två dagar, ledig 5,,,,de ni ..........
Robban , du gör säkert rätt i ditt liv, men på ett annat sätt..... :lol :rofl :lol ...
Jobba 2, ledig 5? Då får man gratulera minsann. :tummenupp
Efter 3 år av högskolestudier (125%) kombinerat med att driva eget på deltid skulle arbete 2 av 7 kännas rätt behagligt. :)

Pär
2004-06-19, 13:48
Köp en Triumph !!

jag betalar 6780 kr/år hel hel ..
har haft kk i 6 mån , 26 år gammal

hojen är en daytona 600 -03 115hk (med bulton och mappad)

ett betydligt bättre alternativ till en gammal cbr från mitten av 90.talet
:tummenupp

Skalman
2004-06-19, 14:16
Mitt tips är att köpa en lite äldre hoj. Har själv en CBR900 Fireblade från -92 med ca 125hk (92kw) och den får jag betala 6000/år på för halvförsäkring. Jag bor i centrala Malmö och är 33. Haft körkort för MC i nästan ett helt år :)

En äldre hoj har flera fördelar: (a) Billigare att försäkra. (b) Man behöver inte ha helförsäkring eftersom hojen i sig inte är värd jättemycket. (c) Den är inte särskilt dyr i inköp. (d) Inte lika stöldbegärlig som sprillans nya.

Säger inte att du ska köpa en cbr900 som första hoj då den inte är särskilt strypvänlig, om du nu tänker strypa den. Men det som slog mig när jag provkörde den var hur lättkörd den var, sålänge man inte hela tiden känner ett behov av att dra rullen i botten. Kör man bara med insidan av knoppen så är en stor och effektstark hoj inga problem att hantera.

slippy
2004-06-19, 15:57
bla bla köp Triumph

Nä dom ligger för högt i inköpspris.
:gnissla

Mitt tips är att köpa en lite äldre hoj. Har själv en CBR900 Fireblade från -92 med ca 125hk (92kw) och den får jag betala 6000/år på för halvförsäkring. Jag bor i centrala Malmö och är 33. Haft körkort för MC i nästan ett helt år :)

En äldre hoj har flera fördelar: (a) Billigare att försäkra. (b) Man behöver inte ha helförsäkring eftersom hojen i sig inte är värd jättemycket. (c) Den är inte särskilt dyr i inköp. (d) Inte lika stöldbegärlig som sprillans nya.

Säger inte att du ska köpa en cbr900 som första hoj då den inte är särskilt strypvänlig, om du nu tänker strypa den. Men det som slog mig när jag provkörde den var hur lättkörd den var, sålänge man inte hela tiden känner ett behov av att dra rullen i botten. Kör man bara med insidan av knoppen så är en stor och effektstark hoj inga problem att hantera.

Mm men jag fick på en CBR 600 över 50 000:- i helförsäkring. kändes inte lönt att fråga vad halv låg på... :gnissla
Gillar just CBR dock, små och smidiga.

Jobbar på en lista nu där jag antecknar olika modeller med regnr. Ska grilla f-bolagen, någon måste ju passa mig (kostnadsmässigt). :tomten

sgtpepper
2004-06-19, 23:50
Köp en Triumph !!

jag betalar 6780 kr/år hel hel ..
har haft kk i 6 mån , 26 år gammal

hojen är en daytona 600 -03 115hk (med bulton och mappad)

ett betydligt bättre alternativ till en gammal cbr från mitten av 90.talet
:tummenupp
Han är för ung, man måste vara 25 bast för att teckna If:s särskilda Triumph-försäkring.

Pär
2004-06-20, 17:09
Han är för ung, man måste vara 25 bast för att teckna If:s särskilda Triumph-försäkring.

missade det helt :3freak

slippy
2004-06-21, 17:02

Oj,
hade jag ingen aning om. bra att dom e för dyra för mig då.

SkogsOlle
2004-07-11, 21:44
En regel som du kan gå efter när du ska försäkra en strypt hoj är att om hojen har ett "r" i modellbeteckningen och är nyare än -88 så går försäkringsbolagen på orginaleffekten. :kocko
Dock så går det att komma undan billigt. :) Jag kör en Gsx-R 750 -89:a och får betala 3170:- för trafik/helår hos Trygg-Hansa. Är 20 år, bor i Halmstad centrum och har haft körkort i 4 år. Den är försäkrad på orignaleffekten 88 kw.

Så om du vill köra en strypt R-hoj med billig försäkring, köp en gsx-r -89, finns för cirka 20000-25000:- och stryp den. Billiga strypningar finns hos
mc-kompaniet.se. Hoppas att du hittar en hoj som passar.

slippy
2004-07-12, 10:33
En regel som du kan gå efter när du ska försäkra en strypt hoj är att om hojen har ett "r" i modellbeteckningen och är nyare än -88 så går försäkringsbolagen på orginaleffekten. :kocko
Dock så går det att komma undan billigt. :) Jag kör en Gsx-R 750 -89:a och får betala 3170:- för trafik/helår hos Trygg-Hansa. Är 20 år, bor i Halmstad centrum och har haft körkort i 4 år. Den är försäkrad på orignaleffekten 88 kw.

Så om du vill köra en strypt R-hoj med billig försäkring, köp en gsx-r -89, finns för cirka 20000-25000:- och stryp den. Billiga strypningar finns hos
mc-kompaniet.se. Hoppas att du hittar en hoj som passar.

Tack för tipset. :tummenupp

Dock tror jag nu vi har bestämt oss.
Det blir nog en Gpz 600R -85 eller däromkring som första hoj.

Verkar passa både mig och tjejen bra.

RWD
2004-07-23, 18:14
Vad blev det för hoj?

Jag har haft en GPZ600 -85 och den var klart trevlig men kanske inte så lämplig att skjutsa på. Den känns modern trots sin ålder och nästa år kan ni ju classicförsäkra den.
Dock hade den modellen problem med ventilerna och det bör kollas noggrannt före köp.

Jag skulle även kolla på XJ600 -84-85 om jag var i era kläder. Den hade rykte om sig att vara en ypperlig kompromiss på sin tid. Dessutom slipper man ju lite underhåll med luftkylt.
Jag har även haft en FZ600 som har likadan motor som XJ men den är inte komfortabel alls (speciellt för passageraren) så glöm den.

slippy
2004-07-30, 20:56
Vad blev det för hoj?

Jag har haft en GPZ600 -85 och den var klart trevlig men kanske inte så lämplig att skjutsa på. Den känns modern trots sin ålder och nästa år kan ni ju classicförsäkra den.
Dock hade den modellen problem med ventilerna och det bör kollas noggrannt före köp.

Jag skulle även kolla på XJ600 -84-85 om jag var i era kläder. Den hade rykte om sig att vara en ypperlig kompromiss på sin tid. Dessutom slipper man ju lite underhåll med luftkylt.
Jag har även haft en FZ600 som har likadan motor som XJ men den är inte komfortabel alls (speciellt för passageraren) så glöm den.

Som det känns nu kommer det bli en GPZ 600R men inte förens nästa vår.
Har precis införskaffat mig skinnställ/hjälm/skor vilket kostade lite...
Snåla icke på säkerheten :fakta
Så jag kommer inte ha råd denna sommar med hoj och väntar tålmodigt med att köpa en tills i vår.

Tack för alla tips, det verkar nu som jag har bestämt mig. :tummenupp