View Full Version : TH 2004 - Nya system!
Galne Dansken
2004-01-19, 23:49
Kollade på SMC´s sajt - och i nya numret av MC Folket, finns en mycket interessant artikel från TH;
Ny försäkring
Har du försäkringen i Trygg-Hansa, nytt körkort,
hyfsat ny sporthoj och inte varit kund särskilt länge hos dem
är det lika bra att du sitter ned när du får nästa försäkringsbrev.
Många som inte haft körkort särskilt länge, är nybliven kund hos Trygg-Hansa och kör någon form av ”värstingmotorcykel” kommer att vråla rakt ut när de ser höjningen av försäkringspremien. Medan många som haft körkort länge,
har försäkring sedan länge i Trygg-Hansa och kör samma grymma sporthoj eller
något mindre grymt kommer att dra på smilbanden eftersom de får en sänkning
av densamma.
:brinnerup
-- Läs mera på http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/forsakringar%201-04.pdf
TH är inte tryggt längre. De är OsäkraHansa
TH är inte tryggt längre. De är OsäkraHansa
Det där har jag åxå hört.. Vad är det med dom egentligen?
Låter bra för mig i alla fall tänkte att ja skulle sänkas nu när jag flyttar till stockholm den 1/3 2004 har haft huvudbry o sånt inte orka fråga äns var de kan hamna har haft en gsxr1100 -87 sedan 1995 i trygghansa eller holmia som det hette förut :) :kär :banana
Galne Dansken
2004-01-20, 00:38
.. Vad är det med dom egentligen?
Dom har ju fått lite kritik genom tiden eller hur! Sen har kostnader versus inkomst inte stått konstant i relation till verandra. Det är liksom inte nytt!
Nu har man troligen jobbat fram ett system, vart man baserat på statistisk verklighets fakta - låter kunderne betala för den risk-faktor som dom befinnar sig i. Vilket väl syns fair.
Tror man har kalkylerat från 8.000 skades erfarenheter - så det kan väl inte vara endast gissning..
Kolla mvidera på SMC och se att dom i år vill ta aktivt tag i sporthoj´s säkerheten även - bra det..
Fortfarande dubbelt så dyrt som Folksam, för mig alltså..
Vad innebär att man varit kund länge?
10-20 år eller vadå?
Vi kanske skulle ringa allihopa (eller maila) och kolla vad priset blir på våra hojar för att se...? :va
Frågan är ju... har de fortfarande ett kostnadstak, eller har de tagit bort det med?
Jag betalar ju enligt många en redan hutlös premie... ca 21000:- hel/hel... frågan är ju då om de kommer höja min med det dubbla.....
Isåfall finns ju risken att flertalet hojar i Sverige "råkar" planteras i ett träd :gnissla
Detta fick jag i premie.
Kille 26, zon3 KK sedan 2002 (återlämnat då)
Åretruntförsäkringar snackar vi nu..
Hel: 39100
Halv: 19100
Trafik: 13800
party party...
Detta fick jag i premie.
Kille 26, zon3 KK sedan 2002 (återlämnat då)
Åretruntförsäkringar snackar vi nu..
Hel: 39100
Halv: 19100
Trafik: 13800
party party...
O vad hade du innan då ?
Det har ju alltid varit sjukast premier i större städer.... dvs Zon3..... vad är landsbyggd... zon1?
Iceman1975
2004-01-20, 11:15
Ringde för 5 minuter sen och kollade upp en hoj som jag är sugen på..
Jag fick samma svar som för ett par veckor sen..
"De nya premierna är inte klara än..." :confused:
Och tanten jag pratade med kunde inte svara på när de var det heller?? :4skrika
//Lännström :hjälm
O vad hade du innan då ?
Det har ju alltid varit sjukast premier i större städer.... dvs Zon3..... vad är landsbyggd... zon1?
Vafan? Är inte tvärtom? Zon1 storstad och Zon3 landsbygd? :va
Med Folksam
Trafik: 7000
Halv: 11000
Hel: 35000
Låter ju iofs som jag fick det gamla systemets premier...
Vafan? Är inte tvärtom? Zon1 storstad och Zon3 landsbygd? :va
Är inte hundra på det... men de kanske finns en zon 4 också... för alingsås lär ju absolut inte ligga i samma zon som kristinehamn. . . . :gnissla
Det här låter ju skrämmande, undrar om de gör så för att förhindra folk tat byta bolag, för går alla andra bolag efter så blir man ju ny kund om man byter och får då dubbel premie. Speciellt tråkigt för de som inet hunnit bli gammal kund, vad nu det innebär.
Marals76
2004-01-20, 13:09
Fy f** vad arg man blir av sån här läsning :huvet
Blir att man nästan tappar lusten över att köra båge :4skrika
Fy f** vad arg man blir av sån här läsning :huvet
Blir att man nästan tappar lusten över att köra båge :4skrika
Blir du arg för att folk som kört ett tag får billigare premie ?
Nu vet jag inte alls hur kostnaderna kommer att slå, men jag har absolut inget emot ett system som premierar de som skaffat sig erfarenhet. Bonussystemet som de nu återinför bygger ju just på att du kör så att du inte orsakar skador. Om du är skadefri så skall du självklart premieras för det.
Jag vill gärna se hur de har lagt upp det innan jag kategoriskt säger att det är förkastligt :)
En kort sak bara, hur jävla mycket skenförsäkring kommer det inte bli nu då?
Det käns som de inte fattar hur det funkar utan bara kommer höja rakt av för att ta in mer stålar.
Är inte hundra på det... men de kanske finns en zon 4 också... för alingsås lär ju absolut inte ligga i samma zon som kristinehamn. . . . :gnissla
Tror d finns zon1=stostad- zon5=byhåla me max tre getter som invånare....
Marals76
2004-01-20, 13:35
Ja det blir jag då man inte får tillgodoräkna sig sin prickfria tid från andra bolag när man byter.
Ja det blir jag då man inte får tillgodoräkna sig sin prickfria tid från andra bolag när man byter.
Det är väl inte otänkbart att det går att flytta över, på samma sätt som du idag kan få med dig "bonus" på en bilförsäkring. Innan man sett hur de har gjort så är det väl ingen ide att bråka, det kanske bara är en liten del av premien som påverkas av hur länge man varit kund.
Det här låter ju skrämmande, undrar om de gör så för att förhindra folk tat byta bolag, för går alla andra bolag efter så blir man ju ny kund om man byter och får då dubbel premie. Speciellt tråkigt för de som inet hunnit bli gammal kund, vad nu det innebär.
Jag tycker också det låter konstigt.
Det som EGENTLIGEN är intressant är ju inte hur länge man varit kund utan hur länge man kört SKADEFRITT, eftersom just det känns som den största indikationen på hur stor risk en viss förare utgör.
För övrigt tycker jag att det är OTROLIGT bra att det äntligen händer något :tummenupp och hoppas att detta sprider sig till andra bolag för just TH vill knappas jag ha att göra med igen :kocko
Det är väl inte otänkbart att det går att flytta över, på samma sätt som du idag kan få med dig "bonus" på en bilförsäkring. Innan man sett hur de har gjort så är det väl ingen ide att bråka, det kanske bara är en liten del av premien som påverkas av hur länge man varit kund.
Detta tror iaf jag inte kommer inträffa inom överskådlig framtid!
kan inte tänka mej att TH vill lämna över statistik till ett annat bolag för att en av TH:s kunder ska få billigare försäkring i det andra bolaget och därmed
byta bolag.
Detta tror iaf jag inte kommer inträffa inom överskådlig framtid!
kan inte tänka mej att TH vill lämna över statistik till ett annat bolag för att en av TH:s kunder ska få billigare försäkring i det andra bolaget och därmed
byta bolag.
Nja, det är en sak att lämna statistik. Men när det gäller uppgifter om just din försäkring så är det inte statistik, så de uppgifterna kan de väl knappast få tjuvhålla på. Sen om det blir krångligt eller inte är väl en annan sak.
Som sagt, man får väl se hur det fungerar. När det gäller bilförsäkring så går de i princip på ens ord.
Det finns säkert lösningar. Är det en bra modell som fungerar så kommer andra försäkringsbolag att anamma den också. I så fall är säkert TH intresserade av om det finns ett sätt att överföra uppgifterna, då de antagligen vill kunna få kunder från andra bolag.
I princip alla torde vara överens om att det system som finns idag inte fungerar, så det måste väl gagna alla om något bolag provar något nytt. Jag hör bara folk klaga på nuvarande systemet, sen när nu TH gör något åt det hela så klagar folk på det istället. Blir ni aldrig nöjda ?
Mycket däför att jag inet kan se hur detta ska hjälpa nån, det blir en massa skenförsäkringbedrägerier bara.
Och Vi som vägrara befatta oss med sånt får sälja hojen, ifall det nu går.
Mycket däför att jag inet kan se hur detta ska hjälpa nån, det blir en massa skenförsäkringbedrägerier bara.
Och Vi som vägrara befatta oss med sånt får sälja hojen, ifall det nu går.
Så du menar att dagens system effektivt förhindrar skenförsäkringar ?
Sättet att få skenförsäkringarna att minska är inte att ha enhetliga premier på alla hojar och alla ålderskategorier, det är att dels se till att hojåkarnas attityder förändras, så att folk i allmänhet inte anser att det är ok att skenförsäkra, dels också att de som de har börjat göra kollar vid utbetalning, är det misstänkt fusk så skall det utredas, är det bevisat fusk så skall inte en krona betalas ut.
NEJ det funkar inte med dagens system och jag kan inte se att det kan funka med det här nya systemet heller.
Premierna kommer gå upp ännu mer för de yngre som promt ska åka klass 7 vilket gör att än fler försäkrar på farsan eller annan äldre släkting.
Attityden komer inet förändras, de ska ha det värsta eller ingenting helt enkelt, polarna kan ju garva om de svänger in med en klass 5 hoj.
NEJ det funkar inte med dagens system och jag kan inte se att det kan funka med det här nya systemet heller.
Premierna kommer gå upp ännu mer för de yngre som promt ska åka klass 7 vilket gör att än fler försäkrar på farsan eller annan äldre släkting.
Attityden komer inet förändras, de ska ha det värsta eller ingenting helt enkelt, polarna kan ju garva om de svänger in med en klass 5 hoj.
Det är inte de attityderna som skall förändras, det är åsikten att det är ok att fuska med försäkringarna. Det förekommer att folk som åker bana och kraschar blir uppmuntrade till att göra FB, dvs inte säga att omkullkörningen var på bana, utan att den skedde på allmän väg.
Om inte sådant upphör så lär det bli knepigt att få till ett system som fungerar. De som kör skall betala för den risk de utgör, problemet är ju att få till ett bra sätt att mäta den risken.
Vad gäller att polarna garvar, så är den risken inte så stor om polarna också kör de hojar de har råd att försäkra.
funkar inte så, har du inte läst trådarna på forumet?
funkar inte så, har du inte läst trådarna på forumet?
jag tycker att det är helt jäv... sjukt med försäkrings bolagen :kocko :kocko
skulle försäkra min cbr på östgötabrand dom skulle ha 68 000 om året det är ju bättre att dom säger att dom inte vill ha den typen av mc i så fall nu har jag fplksam och det går rätt bra när man är med i facket
Bilsport & MC är pålitligare i det här fallet hoppas jag. Min 10 år gamla maskin kostar i dagsläget 5 papp att halvförsäkra helår och vad jag har hört så är inga chockhöjningar planerade. Det är en rimlig summa tycker jag, även för en fattig student. Ifall premiens höjs däremot så får det vara nog för min del. Då köper jag gammhoj istället eller ett customelände. Vad som helst... bara jag får köra hoj.
Afolkers
2004-01-20, 15:56
Nu vet jag inte alls hur kostnaderna kommer att slå, men jag har absolut inget emot ett system som premierar de som skaffat sig erfarenhet. Bonussystemet som de nu återinför bygger ju just på att du kör så att du inte orsakar skador. Om du är skadefri så skall du självklart premieras för det.
Jag vill gärna se hur de har lagt upp det innan jag kategoriskt säger att det är förkastligt :)
Så om man precis har tatt körkortet (21år) och köpt sig en hoj och ska försäkra den i ett bolag och om man tex inte haft något körkort förut för något och på så sätt heller inga bonusar eller skador innan. Hur ska man räkna ut den premien då? Jag menar sålänge man inte orsakat en olycka så känns det ju inte så motiverat att betala höga premier bara för att man är ung? Givetvis är ju risken att en yngre råkar ut för något större, då man när man är yngre ju kanske inte tänker sig för i alla lägen.
Säg att man tar och gör om samma exempel vid tex 35års ålder alltså inget körkort innan således heller inga bonusar eller skador. Borde det inte vara samma premie i detta fall, för så skulle det ju inte se ut om man kollade detta idag.
Den attityden som finns att bara äldre ska kunna köra sporthoj tycker jag är tråkig då det finns sånna som resonerar att alla yngre bara vill ha det "värsta" att åka på, ungefär som att det bara är de som har rätt att köra värstingcykel. Varför ska man som yngre om ens stora intresse är mc och man har slitit och kämpat för att få in pengar till hoj och sen att man ska få hutlösa premier även om man är "skadefri" endast pga av ålder?
Detta är något som jag bollar över till dom som kan det bättre dock känns det tråkigt nu när jag är 23år och har haft körkort ända sen lätt mc (16år) då jag haft "värstinghojar" de tre sista åren och inte råkat ut för något på mc:n än, och ser man till vad jag betalar i försäkring nu så känns det som att man blir straffad för att man är ung. Tycker också det är bra om det blir ett system som premierar olycksfria kunder, givetvis.
jojo, men ingen har råd med de försäkringar som TryggHansa "erbjuder". Jag kommer ju iaf inte vänta till jag är 50 o skaffa en försäkring på min R1a. Fast innan jag skenförsäkrar väljer jag hellre att göra ett s.k "paketdeal" med t.ex Tennant. De gav mig 12.000kr hel/hel på min 02 R1 om jag även tog deras hemförsäkring. It's a deal!
Om jag förstår rätt, så verkar TryggHansa satsa på en långsiktig plan där målet är att så lite personer som möjligt i nuvarande riskzonen, ska har råd att försäkra och därigenom kommer statistiken för dessa som nu är i riskzonen och förbättras, och kanske inom 5-10år så kan åter igen dagens riskpersoner kunna få vettiga priser.
GSXR1100R
2004-01-20, 15:59
Det är inte de attityderna som skall förändras, det är åsikten att det är ok att fuska med försäkringarna. Det förekommer att folk som åker bana och kraschar blir uppmuntrade till att göra FB, dvs inte säga att omkullkörningen var på bana, utan att den skedde på allmän väg.
Om inte sådant upphör så lär det bli knepigt att få till ett system som fungerar. De som kör skall betala för den risk de utgör, problemet är ju att få till ett bra sätt att mäta den risken.
Vad gäller att polarna garvar, så är den risken inte så stor om polarna också kör de hojar de har råd att försäkra.
Mycket bra formulerat Tom :tummenupp
Bilsport & MC är pålitligare i det här fallet hoppas jag. Min 10 år gamla maskin kostar i dagsläget 5 papp att halvförsäkra helår .
hur lyckades du med det ???
Jag ringde o ville försäkra min den e över 10 år
tanten i luren " jahapp det e en klass 7 hoj den du ....ja det blir 24700kr i trafik för det e de enda du kan lösa här hos oss"
Jag "24700 e det inte litta dyrt för en sån gammal maskin"
Tanten " det kvittar, e det en klass 7 hoj så kostar den 24700kr sen kvittar det om den e 10 år gammal eller om det e en ny r1 "
Tanten sa rätt, tyvärr är det så just nu.
Jag startade den andra låsta tråden för att få folk att vakna upp lite och diskutera, det här är nämligen nåt de andra bolagen kommer ta efter.
Här läser ju inte många procent av SH.com besökare.
Tanten sa rätt, tyvärr är det så just nu.
Jag startade den andra låsta tråden för att få folk att vakna upp lite och diskutera, det här är nämligen nåt de andra bolagen kommer ta efter.
Här läser ju inte många procent av SH.com besökare.
jo men det jag undrar e hur han kan försäkra en gixxer 1100 i bilsport o mc för 5000kr när dom inte vill ta i min med tång
jo men det jag undrar e hur han kan försäkra en gixxer 1100 i bilsport o mc för 5000kr när dom inte vill ta i min med tång
Är ni lika gammla och bor i samma zon?
Annars är det väl det berömda lyckohjulet igen.
Är ni lika gammla och bor i samma zon?
Annars är det väl det berömda lyckohjulet igen.
enligt tanten så kvittar det alla klass 7 hojar kostar 24700kr att försäkra hos dom (bilsport o mc)
enligt henne så körde dom med enhets pris när det gäller klass 7 sen kvittar det var du bor ,hur gammal du e ,hur länge du haft kort ,vad det e för klass 7 hoj
O vad hade du innan då ?
Zon 1= Stockholm
Jag bor i zon 4 :D
Jag blev mycket nöjd med min premie på Tryggan!! från över 25000,- hel/hel ner till 12.600,- för samma försäkring (Zon1, Malmö)...Är 33år o luktar kiss
Jag blev mycket nöjd med min premie på Tryggan!! från över 25000,- hel/hel ner till 12.600,- för samma försäkring...
Shit du måste minst vara 100år!
TryggHansa hoppas jag går i konkurs :D okej! Det vore ingen bra lösning.
GSXR1100R
2004-01-20, 18:38
Shit du måste minst vara 100år!
TryggHansa hoppas jag går i konkurs :D okej! Det vore ingen bra lösning.
Nej men han ser ut som 100 år på Söndagar eller hur Bosken-Kosken :fyllisar
Grattis till premiesäkningen, nu får vi väl se mer av dig denna sommar :tummenupp
GSXR1100R
2004-01-20, 18:40
enligt tanten så kvittar det alla klass 7 hojar kostar 24700kr att försäkra hos dom (bilsport o mc)
enligt henne så körde dom med enhets pris när det gäller klass 7 sen kvittar det var du bor ,hur gammal du e ,hur länge du haft kort ,vad det e för klass 7 hoj
Min 1100R kostar 3000 kr Hel/Hel, ganska åkej tycker jag, och billigare lär det bli när TH ändrar sin policy.
/+40 är inte fel idag :tummenupp
Nej men han ser ut som 100 år på Söndagar eller hur Bosken-Kosken :fyllisar
Grattis till premiesäkningen, nu får vi väl se mer av dig denna sommar :tummenupp
Anledningen till att vi inte setts så mycket är att jag jobbade på "fel" ställe innan....tiderna sög doktet...
Nu jobbar jag bara natt och varannan vecka nu...så här ska det gasas satan..
PS. Avverkade trots detta 2000 mil på rettan på ett år... :tummenupp
Min 1100R kostar 3000 kr Hel/Hel, ganska åkej tycker jag, och billigare lär det bli när TH ändrar sin policy.
/+40 är inte fel idag :tummenupp
40+ är väl aldrig riktigt rätt... gammalt folk med mycket pengar har de billigaste försäkringarna, vi som är unga och inte kan tänka sig att köra runt på slött skit får pröjsa fett med deg... :rolleyes:
Så om man precis har tatt körkortet (21år) och köpt sig en hoj och ska försäkra den i ett bolag och om man tex inte haft något körkort förut för något och på så sätt heller inga bonusar eller skador innan. Hur ska man räkna ut den premien då? Jag menar sålänge man inte orsakat en olycka så känns det ju inte så motiverat att betala höga premier bara för att man är ung? Givetvis är ju risken att en yngre råkar ut för något större, då man när man är yngre ju kanske inte tänker sig för i alla lägen.
Säg att man tar och gör om samma exempel vid tex 35års ålder alltså inget körkort innan således heller inga bonusar eller skador. Borde det inte vara samma premie i detta fall, för så skulle det ju inte se ut om man kollade detta idag.
Den attityden som finns att bara äldre ska kunna köra sporthoj tycker jag är tråkig då det finns sånna som resonerar att alla yngre bara vill ha det "värsta" att åka på, ungefär som att det bara är de som har rätt att köra värstingcykel. Varför ska man som yngre om ens stora intresse är mc och man har slitit och kämpat för att få in pengar till hoj och sen att man ska få hutlösa premier även om man är "skadefri" endast pga av ålder?
Detta är något som jag bollar över till dom som kan det bättre dock känns det tråkigt nu när jag är 23år och har haft körkort ända sen lätt mc (16år) då jag haft "värstinghojar" de tre sista åren och inte råkat ut för något på mc:n än, och ser man till vad jag betalar i försäkring nu så känns det som att man blir straffad för att man är ung. Tycker också det är bra om det blir ett system som premierar olycksfria kunder, givetvis.
I början kommer detta att vara ett stort problem, men jag tror att om man får bort de som orsakar mest olyckor så kommer premien att sjunka för alla. Dock så blir det alltid så att en nybliven körkortsinnehavare på en klass7 alltid är en större risk än en nybliven körkortsinnehavare på en klass 5 eller 6.
Ett alternativ då är att köra halvförsäkrat, då får man inte betalt om man orsakar vurpan själv, men det kanske är billigare än att köra helförsäkrat. I början kommer man att lägga hojen vid några tillfällen, det är ytterst få som kört ett antal år som inte någon gång lyckats lägga omkull cykeln, även om det kanske bara skedde i promenadfart.
Saken är att alla de unga som klagar skall ha värstinghojen omedelbart, medans många äldre här med sk västinghojar har haft massor med annat förut och inte alltid åkt på årets modell.
Tyvärr är försäkringskostnaden än del i priset som man får räkna in.
Satistiken lär inet ljuga och de går efter den och de enskillda som inet ställer till nåt men som är i samma grupp får betala för de andra.
Marals76
2004-01-20, 19:53
Ett alternativ då är att köra halvförsäkrat, då får man inte betalt om man orsakar vurpan själv, men det kanske är billigare än att köra helförsäkrat. I början kommer man att lägga hojen vid några tillfällen, det är ytterst få som kört ett antal år som inte någon gång lyckats lägga omkull cykeln, även om det kanske bara skedde i promenadfart.
Svårt att köra halvförsäkrat om man har lån på cykeln vilket många har eftersom inköpspriset på mc är ganska högt i Sverige.
Jag har kört mc i 6 år utan att någon gång lägga den ner :yoparty inte får jag bättre premier för det :4skrika
Galne Dansken
2004-01-20, 22:37
1: 40+ är väl aldrig riktigt rätt...
2: gammalt folk med mycket pengar
3: har de billigaste försäkringarna,
4: vi som är unga och inte kan tänka sig att köra runt på slött skit
5: får pröjsa fett med deg...
:rolleyes:
1; Jag ä mitt i min lyckliga barndom och struntar komplett i din barnsliga åsikt och mangel på verklighets fattande :D
2: Sorry, men så är verkligheten absolut inte för alla!
3: Sorry, men 30.000 var f. mycket för mig i hel/hel - du hade säkert fått samma pris :va
4: Den som inga penga har - han får gå med rumpan bar! MC kommunism ku vär trevligt, kanske jag också ku få sporthoj då!
5: Det koster att vara på toppp :yoparty
Svårt att köra halvförsäkrat om man har lån på cykeln vilket många har eftersom inköpspriset på mc är ganska högt i Sverige.
Jag har kört mc i 6 år utan att någon gång lägga den ner :yoparty inte får jag bättre premier för det :4skrika
Vad har lånet med det att göra?
Menar du speciella mc-lån där hojen står som säkerhet eller?
Annars kan inte jag se nån skillnad, man får ju betala det man ställer till i singelolyckor själv (och sånt man är skyldig till) själv.
Å andra sidan har mna halva premien mot hel.
tar man den på finans så måste man ha hel försäkring..
Marals76
2004-01-21, 06:57
tar man den på finans så måste man ha hel försäkring..
Fan du var snabbare än mig Blom :7peta
Jo jag skrev ju nåt ditåt, men de flesta har väl vanliga lån kan jag tänka utan hojen som säkerhet.
TH ville ha 2100:-/mån i Trafik på en 929 -00. Jämför med IF som skulle ha 1700:-/mån i helförsäkring.
Dock så har man bara körkortet sen ett år tillbaka, 25 år och bor i Zon 3 (samhälle med 8000 pers).
Det blir att köra FZR nästa år också.
Kamikaze kid
2004-01-21, 10:51
Trygg Hansa... De e grejjer de! :finger
Det var som satan...
Då ska här ringas TH. Hade Folkskam innan, ca 14.000:- hel/hel, 35 bast i Göteborg (oZon1) för en 916 1998. Full bonus. (Ganska OK trots allt)
Är du riktigt snäll :) så PM'ar du ditt regnr. Sedan ska jag trycka upp eventuella skillnader i premie i röva på dem...
Fick oxå ett förslag på över 20 lakan på TH i höstas, men det verkar som om
de ändrat lite i systemet nu...
Tillåter de förresten bankörning? Gissar enbart trafikförsäkring då?
Jag blev mycket nöjd med min premie på Tryggan!! från över 25000,- hel/hel ner till 12.600,- för samma försäkring (Zon1, Malmö)...Är 33år o luktar kiss
Frågan är ju... har de fortfarande ett kostnadstak, eller har de tagit bort det med?
Pratade med Stygg Hansa idag, och enligt säljaren så var det gamla "högkostnadstaket" på max 25.000 kr för en årsförsäkring borttaget...
/B
GSXR1100R
2004-01-21, 12:09
Saken är att alla de unga som klagar skall ha värstinghojen omedelbart, medans många äldre här med sk västinghojar har haft massor med annat förut och inte alltid åkt på årets modell.
Tyvärr är försäkringskostnaden än del i priset som man får räkna in.
Satistiken lär inet ljuga och de går efter den och de enskillda som inet ställer till nåt men som är i samma grupp får betala för de andra.
Huvet på spiken Silwer, för ett par år sedan så började man med vad man hade råd och köpa och försäkra, jag körde en sunkig Yamma 650 US custom, bytte sen till en gammal 750 GSX utan R, efter ett par år -90 köpte jag min då sprillans 1100R.
Idag så verkar många tro att det ingår i dom mänskliga rättigheterna att alla ska ha råd att köpa/försäkra den senaste sporthojen, jag vill ha en Ferrari F40, ett eget jetplan (ett litet bara), en V8 ski boat och en massa annat, men inte f-n gnäller jag att jag inte har råd med det, köp en hoj som du har råd försäkra och ha kul med den, man behöver inte ha den senaste räcern.
Kollade på SMC´s sajt - och i nya numret av MC Folket, finns en mycket interessant artikel från TH;
Ny försäkring
Har du försäkringen i Trygg-Hansa, nytt körkort,
hyfsat ny sporthoj och inte varit kund särskilt länge hos dem
är det lika bra att du sitter ned när du får nästa försäkringsbrev.
Många som inte haft körkort särskilt länge, är nybliven kund hos Trygg-Hansa och kör någon form av ”värstingmotorcykel” kommer att vråla rakt ut när de ser höjningen av försäkringspremien. Medan många som haft körkort länge,
har försäkring sedan länge i Trygg-Hansa och kör samma grymma sporthoj eller
något mindre grymt kommer att dra på smilbanden eftersom de får en sänkning
av densamma.
:brinnerup
-- Läs mera på http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/forsakringar%201-04.pdf
Hmmm, ringde på kul Stygg Hansa idag, är 39 år, zon 1, en sur gammal VTR1000 -99 som med nöd och näppe kvalar in i klass 7, som jag ägt sedan -00, A-körkort i 22 år, och t.o.m med en "gammal bonusförsäkring" med 13 skadefria år liggande hos Holmia/Stygg Hansa. För helförsäkring vill dom ha 24.000 kr/år och för en halvförsäkring 11.500 kr! Känns inte som någon förbättring jämfört med att dom förra året ville ha 23.000 kr för en helförsäkring per år... :confused:
Undrar hur gammal man ska vara, hur många årtionden man ska ha varit Stygg Hansa kund, och hur gammal och motorsvag hoj man ska ha, för att höra till kategorin "dom som drar på smilbanden för att dom får sänkt premie"... :3freak
Vågar inte ens tänka på hur Stygg Hansas premie för en 25-åring med tex R1, körkort i ett par år, boende i zon 1 är... ??
/B
Undrar hur gammal man ska vara, hur många årtionden man ska ha varit Stygg Hansa kund, och hur gammal och motorsvag hoj man ska ha, för att höra till kategorin "dom som drar på smilbanden för att dom får sänkt premie"... :3freak
Vågar inte ens tänka på hur Stygg Hansas premie för en 25-åring med tex R1, körkort i ett par år, boende i zon 1 är... ??
/B
De där smilbanden tog de nog fel på, det var VDn de tänkte på när han funderar på alla extrapengar som ska rulla in nu.
Eller så avses en CB400N från 82 med packväskor.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.