Visa fullständig version : 25 år i Etiopien
- Jerker -
2011-06-10, 08:17
Sverige har begärt denna mönstermedborgare utlämnad. Etiopien verkar vilja behålla henne ett tag. Man kan anta att hon inte får det så mysigt i finkan där.
Vad hade hon fått för straff i Sverige?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13151074.ab
Ingela Jansson ska sitta 25 år i skräckfängelse
Storbedragerskan Ingela Jansson har dömts till fängelse i Etiopien.
Den 30-åriga kvinnan dömdes för människosmuggling och bedrägerier.
Nu ska hon sitta 25 år i skräckfängelse, tillsammans med sin svenska kompanjon.
Ingela Jansson, 30, greps i Etiopien i januari förra året. Hon hade då varit häktad i sin frånvaro i fyra år för miljonbedrägerier i Sverige.
Rättegången mot henne i Etiopien startade förra sommaren och i mitten av maj i år föll domen.
Den svenska storbedragerskan dömdes till 25 års fängelse för 20 åtalspunkter, bland annat människosmuggling och bedrägerier.
Även en 35-årig svensk man dömdes till 23 års fängelse.
– Båda två har överklagat en del av åtalspunkterna. Ambassaden på plats följer fallet och besöker svenskarna i fängelset, säger Karin Nylund på utrikesdepartementets pressjour.
Misstänks för miljonbedrägerier
I Sverige är Ingela Jansson misstänkt förbedrägerier och för att ha lurat Försäkringskassan på drygt 100 000 kronor i underhållsstöd.
Hon ska bland annat ha lurat finansbolag, bilfirmor, hotell och sin egen syster på miljonbelopp under en brottsturné genom Sverige 2006.
Kammaråklagare Jakob Holmberg har begärt Ingela Jansson utlämnad från Etiopien, men processen dröjer.
– Jag har fått uppfattningen att etiopiska myndigheter först ville lagföra henne för de brott hon misstänktes för, sedan skulle de ta ställning till min begäran. Nu när domen har kommit får vi se om hon utlämnas, säger Jakob Holmberg.
"Skräckfängelse"
Förhållandena i etiopiska fängelser är mycket hårda och har flera gånger hårt kritiserats av människorättsorganisationen Amnesty.
– Både tortyr och misshandel har förekommit, har Elisabeth Löfgren, pressekreterare på Amnesty i Sverige, sagt till Aftonbladet tidigare om fängelserna.
Förra året bad Ingela Jansson att få lämna Etiopien och åka hem till Sverige. Enligt hennes före detta advokat Rolf Skårman var det situationen i fängelset som blev för mycket.
– Hon mådde inte bra och ville åka hem till Sverige för att genomgå en ny rättegång, säger Rolf Skårman.
Försvann från domstol
Efter en rättegång mot Ingela Jansson 2003 dömdes hon till skyddstillsyn, men lyckades samtidigt övertala Skatteverket att ge henne skyddad identitet eftersom hon vittnat mot en kriminell liga. Hon kunde då fortsätta sina bedrägerier.
2006 greps hon på nytt och ställdes inför rätta. I slutet av rättegången, sedan domstolen kommit fram till att kvinnan var skyldig till att ha begått en lång rad bedrägerier, gjordes en rättspsykiatrisk undersökning.
När den var klar lyckades Ingela Jansson förmå domstolen att släppa henne. Och när domen på två och ett halvt års fängelse skulle meddelas var Ingela Jansson försvunnen. Sedan dess har hon varit på rymmen från den svenska rättvisan.
Ibland funkar outsourcing!
En fundering dock, varför namnges bara kvinnan och inte mannen? Varför får vi bara ta del av kvinnans historia, är det mer "synd" om henne?
- Jerker -
2011-06-10, 08:29
En fundering dock, varför namnges bara kvinnan och inte mannen? Varför får vi bara ta del av kvinnans historia, är det mer "synd" om henne?
Fängelse är svindyrt i Sverige. Vi borde köpa den tjänsten där det är billigast. :tummenupp
Dels är det alltid mer synd om kvinnor då samtliga är offer för det patriarkala förtrycket .:mattias
Men i just detta fallet kan det ha att göra med att hon var dömd sedan tidigare, vilket mannen kanske inte var? (stod inte att han var det men å andra sidan är källan Aftonbladet.... :gnissla)
Dels är det alltid mer synd om kvinnor då samtliga är offer för det patriarkala förtrycket .:mattias
Men i just detta fallet kan det ha att göra med att hon var dömd sedan tidigare, vilket mannen kanske inte var? (stod inte att han var det men å andra sidan är källan Aftonbladet.... :gnissla)
Verkar lite märkligt att han inte skulle ha en historia bakom sig, jag menar, vem åker till Etiopien från Sverige och påbörjar sin kriminella bana där? Behöver ju i.o.f.s inte vara dömd i Sverige för brott. Lite tunt med detaljer, men som sagt aftonbladet är ju inte den säkraste källan.
Alter ego
2011-06-10, 09:02
Kanon att du klistrat in texten och inte bara dumpat en länk till en sida man inte vill sponsra. Föredömligt. :tummenupp
Harmon Rabb
2011-06-10, 09:04
I riktigt solklara fall borde brottslingarna få sitta sin strafftid ut i det landet de begått brottet oavsett hur ohyggliga förhållanden som gäller i just det landets fängelser. Alltid avskräcker det någon från att begå brott utomlands. Då är mycket vunnet. Att se den här bedragaren ute i samhället om några år lär ju bara leda till att fler drabbas. Uppenbarligen väldigt duktig på att manipulera med tanke på hur mycket pengar roffat åt sig via bedrägerierna.
Sedan lär väl namnet på den anda medhjälparen vara ute på FB vid det här laget. Att Aftonbladet inte namnger honom innebär knappast något skydd idag när allt sprids som en löpeld på nätet där någon alltid känner någon.
Biltmore
2011-06-10, 09:25
Det blir nog en nyttig tid för Ingela.
Harmon Rabb
2011-06-10, 09:32
Läser man lite på FB hopps jag nästan att hon ruttnar i fängelset samtidigt som hon borde få ett bestämt straff här. Om inte annat för den här tjejens skull. Vilken mardröm hon måste leva i.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2195274.ab
Biltmore
2011-06-10, 09:53
Word! dessutom borde hon få 5 år extra för utseendet....:fakta
Läser man lite på FB hopps jag nästan att hon ruttnar i fängelset samtidigt som hon borde få ett bestämt straff här. Om inte annat för den här tjejens skull. Vilken mardröm hon måste leva i.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2195274.ab
blueridge
2011-06-10, 09:59
Hennes vapendragare i det svenska rättsväsendet vässar nu sina vapen för att ridderligt kliva in till hennes försvar.
Hon har på egen hand lyckats 10-dubbla strafftiden, i praktiken mer än så. Det är väl berömvärt då den svenska rättvisan så totalt falerat i sitt uppdrag. En stöttande check till berörd instans i Etiopien kan kanske vara på sin plats.
Lägg resurser på att återupprätta hennes offer i stället. Tyvärr finns det alltför mycket arvoden att få ut på sådana här uppdrag, det skjuter hela saken i sank.
Harmon Rabb
2011-06-10, 10:05
Systern tog livet av sig om man ska tro det som stod på FB och tjejen Therese från Aftonbladet vet vi inte så mycket om hur det står till med idag. Tuff start i livet minst sagt och jag tycker nog att myndigheterna borde se till att hjälpa henne istället för bedragerskan i Etiopien. Det är inte synd om henne för fem öre. Hon har själv valt sitt liv.
Magnif Bastard
2011-06-10, 10:58
Låt henne ruttna i Etiopien. Varför i all herrans namn vill vi ha tillbaka henne till Sverige, där det enda hon kommer göra är att kosta oss skattebetalare pengar? :va
Kan låta hårt, men hon får tammefaan skylla sig själv. Jävla sopa. :mad:
Förstår jag detta rätt nu; Hon har alltså begått en mängd brott i Sverige och för att slippa undan rättvisan flyr hon till Etiopien. Väl där fortsätter karriären med allt grövre brott och när rättvisan hinner ifatt och hon inser sin något prekära situation skall det gråtas ut i svensk media för att få till en utlämning.
Jag förstår henne, men har lite svårt att känna empati i detta fall.
Låt henne ruttna i Etiopien. Varför i all herrans namn vill vi ha tillbaka henne till Sverige, där det enda hon kommer göra är att kosta oss skattebetalare pengar? :va
Åklagaren har begärt henne utlämnad för att kunna lagföra henne, inte för att det är synd om henne. Det är ett standardförfarande och helt korrekt, inte ett resultat av nån blöthjärtad kampanj för en vilsen liten (kvinnlig) själ.
Förstår jag detta rätt nu; Hon har alltså begått en mängd brott i Sverige och för att slippa undan rättvisan flyr hon till Etiopien.
Hon slipper ju i alla fall rättvisan i Etiopien. :D
Hoppas de vägrar lämna ut henne. Det vore nästan värt en slant om man kunde påverka etiopierna att behålla henne.
tkdrille
2011-06-10, 11:48
Hon kan stanna. Först lura till sig i Sverige, sen vill de sätta henne i svenskt fängelse för att kosta mer pengar. Billigare o låta fanskapet sitta av allt där :D
- Jerker -
2011-06-10, 11:50
Hoppas de vägrar lämna ut henne. Det vore nästan värt en slant om man kunde påverka etiopierna att behålla henne.
Kanske värt en insamling. Markus har ju anordnat en del bra sådana. :tummenupp
Man kan ju hoppas att dom jobbar hårt med att förhindra självmord så hon får njuta av varje sekund av tiden som hon sitter där... :pangihuve
Jag skulle lätt skänka pengar till någon fond eller liknande som motarbetar UD:s försök att ta hem sånt här drägg igen.
Man kan ju hoppas att dom jobbar hårt med att förhindra självmord så hon får njuta av varje sekund av tiden som hon sitter där... :pangihuve
Jag skulle lätt skänka pengar till någon fond eller liknande som motarbetar UD:s försök att ta hem sånt här drägg igen.
+1
Den som gräver en grop åt andra..
Det jag inte förstår är att hon fortsätter begå brott i etiopien, enligt ideligen upprepade SH-teorier borde hon ju lägga ned allt vad brott heter i det där landet.
Antar att det är 25år samtalsterapi och fruktstunder som väntar henne.
Two stroke man
2011-06-10, 16:11
Ja, fan var är Markus när han behövs? Nu skriver jag på listan om att få tillbaka Markus!
Mackan fick tydligen nog efter sista banningen, men oroa er inte, det finns andra här på forumet som säkert gärna startar en insamling för att få hem aset.
Det finns ju en hel bunt människor här som försvarar blockflöjtsmetoden i alla andra fall och hävdar att allt annat skulle göra brottslingarna KRENKTA och ARJA så att dom skulle bli ännu värre brottslingar.
Jag hävdar att hon begår inga brott dom 25 år hon sitter i etiopiskt fängelse, efter förra blockflöjtskollot så började hon om tämmeligen omgående.
Annika Östberg satt 28 år i Amerikanskt fängelse, och inte nog med att hon inte har återfallit i brott sedan hon släpptes, hon tycks ha blivit av med sitt kraftiga drogberoende av behandlingen också.
Långa straff fungerar!
Harmon Rabb
2011-06-10, 18:27
Så Markus har lämnat forumet? Såg att Valmars är tillbaka. Nu är det sommar och många har nog bättre saker för sig med semestertider och fint väder.
Så Markus har lämnat forumet? Såg att Valmars är tillbaka. Nu är det sommar och många har nog bättre saker för sig med semestertider och fint väder.
Det är den tolkning jag gör, han har väl inte skrivit i en enda tråd sedan banningen?
Jävligt synd.
blueridge
2011-06-10, 19:31
Mackan fick tydligen nog efter sista banningen, men oroa er inte, det finns andra här på forumet som säkert gärna startar en insamling för att få hem aset.
Det finns ju en hel bunt människor här som försvarar blockflöjtsmetoden!
Insamlingen skulle tjäna till det motsatta. Det ser du om du orkar läsa den drygt 1 sida långa tråden innan du tvångsmässigt knattrar ner "blockflöjtskollo".
Harmon Rabb
2011-06-10, 19:40
Det är den tolkning jag gör, han har väl inte skrivit i en enda tråd sedan banningen?
Jävligt synd.
Har han vart inloggad sedan han bannades ens? Sitter på min IPhone just nu. Kanske tyckte han att han inte fick något utbyte om han samtidigt skulle hålla sig i skinnet. Synd i så fall, men samtidigt kan man kanske förstå om han gjort det valet. Jag tror dock inte vi har sett det sista av honom. Han har nog bara tagt en välbehövlig semester på obestämd tid. Något vi allihopa skulle behöva en dos av ibland. Allt för många verkar leva sina liv på nätet med alias. Det hade varit intressant att träffa några av profilerna för att se om de håller lika hög profil privat som på forumet. Vem vet kanske är Markus blyg och tillbakadragen i verkligheten? Någon som vet?
Insamlingen skulle tjäna till det motsatta. Det ser du om du orkar läsa den drygt 1 sida långa tråden innan du tvångsmässigt knattrar ner "blockflöjtskollo".
Jo, det förstod väl jag med, men jag försökte påpeka att den andra sidan numera har fritt spelrum att starta sina insamlingar här, eftersom...
Äsh, he löns int förklara....
Vart har Markus åkt? Dessutom tycker jag det var ett grovt tillmäle att använda om en av forumets mest underhållande användare... ;)
Sverige måste ha en förkärlek för kriminella. Våra politiker gör sitt bästa för att behålla kriminella från utlandet och för att hämta hem kriminella svenskar från utlandet. Låter som en dåligt genomtänkt lösning.
Det här verkar vara ett solklart fall! Låt henne avtjäna straffet i Etiopien, när hon kommer hem får hon avtjäna sitt svenska straff här.
Arne Johansson
2011-06-11, 01:00
Nu är det väl så att här i Sverige så finns det ett antal personer som är drabbade utav hennes bedrägirier. Dom får inte upprättelse förens hon blir dömd i Svensk domstol.
Tycker Ni verkligen att dom st??ackars drabbade ska behöva vänta i 25 år innan deras misstankar mot dom avskrivs??
Kan hon ens straffas för dessa brott efter 25 år?
Magnif Bastard
2011-06-11, 02:26
Nu är det väl så att här i Sverige så finns det ett antal personer som är drabbade utav hennes bedrägirier. Dom får inte upprättelse förens hon blir dömd i Svensk domstol.
Tycker Ni verkligen att dom st??ackars drabbade ska behöva vänta i 25 år innan deras misstankar mot dom avskrivs??
För de "stackars drabbade" i Sverige borde 25 år i Etiopiskt fängelse väga tyngre än att få "upprättelse", se henne komma undan sitt straff i Etiopien och få ett fjantigt lågt straff i Sverige, utan att "de drabbade" får någon ersättning då hon garanterat är luspank, och sedan via skattsedeln dessutom betala för hennes svenska fängelsetid med gratis kabeltv, internet, gym och tre mål mat om dan... Strejkade inte svenska fångar för nåt år sen för att de hade för låg lön? :rolleyes:
Och ja, jag anser att svenskt rättsväsende är ett skämt. Och att kärringen med gott samvete kan stanna kommande 25 år i Etiopien. Utan empati för "de stackars drabbade" i Sverige som tydligen enligt dig behöver upprättelse för att gå vidare i sina liv.
För de "stackars drabbade" i Sverige borde 25 år i Etiopiskt fängelse väga tyngre än att få "upprättelse", se henne komma undan sitt straff i Etiopien och få ett fjantigt lågt straff i Sverige, utan att "de drabbade" får någon ersättning då hon garanterat är luspank, och sedan via skattsedeln dessutom betala för hennes svenska fängelsetid med gratis kabeltv, internet, gym och tre mål mat om dan... Strejkade inte svenska fångar för nåt år sen för att de hade för låg lön? :rolleyes:
Och ja, jag anser att svenskt rättsväsende är ett skämt. Och att kärringen med gott samvete kan stanna kommande 25 år i Etiopien. Utan empati för "de stackars drabbade" i Sverige som tydligen enligt dig behöver upprättelse för att gå vidare i sina liv.
Om du åtragit dig skulder genom att någon stulit din identitet vill du nog slippa dom skulderna, eller?
Då måste det först konstateras att det faktist ÄR någon som har stulit din identitet.
Hur tror du man gör det? Med att personligen hävda det, eller kanske genom en rättsprocess?
Skicka henne till sverige för rättegång och sen tillbaka för sitt straff i etiopien, klart.
Då är det ju svensk domstol det är fel på, dom borde ju rimligtvis kunna avskriva misstankarna mot hennes offer minst lika bra om hon sitter inlåst där.
Att få hem henne till sverige hjälper ju inte det minsta då rättsväsendet har visat sig vara okapabla att ens hålla kvar henne i landet.
Då är det ju svensk domstol det är fel på, dom borde ju rimligtvis kunna avskriva misstankarna mot hennes offer minst lika bra om hon sitter inlåst där.
Att få hem henne till sverige hjälper ju inte det minsta då rättsväsendet har visat sig vara okapabla att ens hålla kvar henne i landet.
Låter inte det där lite för bra. Då är det ju bara att läsa tidningarna och leta upp någon som åkt fast i utlandet om man vill slippa lite krav.
Låter inte det där lite för bra. Då är det ju bara att läsa tidningarna och leta upp någon som åkt fast i utlandet om man vill slippa lite krav.
Utredningsarbetet torde vara detsamma, hon lär ju neka till allt oavsett om hon sitter inlåst i Afrika eller i Sverige?
Det handlar ju bara om polisiärt utredningsarbete i båda fall, eventuellt kompletterat med några förhör av henne, som antingen går att göra med videolänk, eller så skickar vi ner Gunvald med reguljärflyg.
Allt blir billigare än att tanka upp regeringsplanet och flyga ner och hämta henne.
Utredningsarbetet torde vara detsamma, hon lär ju neka till allt oavsett om hon sitter inlåst i Afrika eller i Sverige?
Det handlar ju bara om polisiärt utredningsarbete i båda fall, eventuellt kompletterat med några förhör av henne, som antingen går att göra med videolänk, eller så skickar vi ner Gunvald med reguljärflyg.
Allt blir billigare än att tanka upp regeringsplanet och flyga ner och hämta henne.
Det handlar om en rättegång, vill du att man skall hålla den utan att svarande finns på plats?
Det handlar om en rättegång, vill du att man skall hålla den utan att svarande finns på plats?
Om svarande själv har rymt från tidigare försök så ser jag inga problem med det.
Hon hade ju chansen att få sitta med förra gången, men då hade hon en sistaminutenresa inbokad tydligen.
Jag måste instämma, har hon begått brott i Afrika och de dömt henne till 25 år så borde det inte va så orimligt att hon är dum i huvet och begått ännu mera brott i Sverige. Låt henne sitta av sina 25 år i Etiopien för att SEDAN komma hem till Sverige och få en ny rättegång för de brott hon begått här.
Då får hon väl ett par timmar med fotboja och så var det klart.
Om svarande själv har rymt från tidigare försök så ser jag inga problem med det.
Hon hade ju chansen att få sitta med förra gången, men då hade hon en sistaminutenresa inbokad tydligen.
Det är något mundamentalt fel i ett samhälle som dömer brottslingar utan dess närvaro, önskar du leva i ett sådant finns det mängder att välja på.
Det är något mundamentalt fel i ett samhälle som dömer brottslingar utan dess närvaro, önskar du leva i ett sådant finns det mängder att välja på.
Det är hennes eget val att inte vara närvarande, men visst, videolänk kan vi väl bjussa på bara dom lovar att hålla henne inlåst i 25 år.
Det är något fundamentalt fel på samhällen som daltar med brottslingar, hon valde att fly från ett sådant till ett som inte daltar, hennes val.
Det är hennes eget val att inte vara närvarande, men visst, videolänk kan vi väl bjussa på bara dom lovar att hålla henne inlåst i 25 år.
Det är något fundamentalt fel på samhällen som daltar med brottslingar, hon valde att fly från ett sådant till ett som inte daltar, hennes val.
Ja, och under tiden sitter oskyldiga med miljonskulder.
Men hon fick ju 2,5 år för sina tidigare bedrägerier så så jävla mycket har man ju inte daltat med henne.
Sen att hon fått en tidigare eftergift för att sätta dit någon semihöjdare inom organiserad brottslighet är ju inte särskilt konstigt.
Men vad är fel i att ta hit henne och dömma, straffa och sen skicka ner henne när vi är klara med henne?
Prof. Kalkyl
2011-06-12, 00:18
Men vad är fel i att ta hit henne och dömma, straffa och sen skicka ner henne när vi är klara med henne?
Tror alla håller med i ditt resonemang men ingen vill riskera att hon hamnar här igen och slipper sitt välförtjänta straff i Etiopien..
Skönt att logga in här och se att hoppet för svenskarna inte dött ut än. Hade planer på att flytta till Finland för inte allt för länge sedan :)
Magnif Bastard
2011-06-12, 14:12
Men hon fick ju 2,5 år för sina tidigare bedrägerier så så jävla mycket har man ju inte daltat med henne.
Sen att hon fått en tidigare eftergift för att sätta dit någon semihöjdare inom organiserad brottslighet är ju inte särskilt konstigt.
Du har rätt i sak.
Felet är att väl här kommer hon "av humanitära skäl" inte att skickas tillbaks till Etiopien och deras rätts- och fängelsesystem som troligen "-Bryter mot mänskliga rättigheter och bla bla bla...". Hon kan ju bli KrengCkt.
Så: I Sverige kommer hon garanterat aldrig att behöva se insidan av ett Etiopiskt fängelse, och det behövs nog inte en speciellt bright advokat för att fixa det heller...
blueridge
2011-06-12, 14:57
Kommer hennes avkortade institutionssittande i Sverige att generera några pengar för de drabbade? Hur många år är ödelagda för dem hittills? De kommer alltid att få dras med effekterna av hennes svindlande och det svenska rättsväsendets mjäkande med desamma. 2 1/2 år förutom förkortning och det tycker inte du är daltande. Vårt system har ju dessutom visat sig helt och fullständligen inkapabla till att hålla snärtan inom lås och bom. Vad får dig att tro att utgången denna gång skulle bli annorlunda?
Tycker du hennes angiveri gör att hon inte skall tvingas till ansvar för vad hon orsakat andra? Om hon har ödelagt folks liv så totalt att någon t o m valt självmord, vad skulle vara fel med att locka med eftergift för att få fram infon. Man kan ju sedan t o m hävda att hon är mer skyddad inlåst. Den taktiken används hela tiden från konstapeln på gatan till åklagare mm. Varför är den bara ok när det drabbar Joe Average?
Enda utsikten till att hon inte inom kort skall fortsätta med sin skit är att hon sitter där hon sitter. Skyddet för 3e part är så mycket viktigare än proportionaliteten i hennes straff. Det man kan konstatera är att hon kan inte skylla på någon annan för sin nuvarande situation. Hon har valt sig dit vartenda steg, låt inte svenskt felväsende göra det om intet.
Kommer hennes avkortade institutionssittande i Sverige att generera några pengar för de drabbade? Hur många år är ödelagda för dem hittills? De kommer alltid att få dras med effekterna av hennes svindlande och det svenska rättsväsendets mjäkande med desamma. 2 1/2 år förutom förkortning och det tycker inte du är daltande. Vårt system har ju dessutom visat sig helt och fullständligen inkapabla till att hålla snärtan inom lås och bom. Vad får dig att tro att utgången denna gång skulle bli annorlunda?
Tycker du hennes angiveri gör att hon inte skall tvingas till ansvar för vad hon orsakat andra? Om hon har ödelagt folks liv så totalt att någon t o m valt självmord, vad skulle vara fel med att locka med eftergift för att få fram infon. Man kan ju sedan t o m hävda att hon är mer skyddad inlåst. Den taktiken används hela tiden från konstapeln på gatan till åklagare mm. Varför är den bara ok när det drabbar Joe Average?
Enda utsikten till att hon inte inom kort skall fortsätta med sin skit är att hon sitter där hon sitter. Skyddet för 3e part är så mycket viktigare än proportionaliteten i hennes straff. Det man kan konstatera är att hon kan inte skylla på någon annan för sin nuvarande situation. Hon har valt sig dit vartenda steg, låt inte svenskt felväsende göra det om intet.
Therese Löfström håller nog inte med dig.
blueridge
2011-06-12, 16:14
Therese Löfström håller nog inte med dig.
Hon är ju fast och borde få ganska svårt att fortsätta med sin skit det närmsta kvartsseklet. F ö vet man ju var hon finns och borde rimligen kunna plocka henne på leg och annat. Att blanda in svenskt rättsväsende skulle snarast öka på hennes möjligheter att fortsätta medan juridikens sakkunniga gnuggar nävarna tills skinnet försvunnit, (detta kan möjligen vara en omständighet som motiverar än högre arvode). Finns inget så praktiskt för advokater som en följetongsförbrytare som denna. :kassako
Att TL inte kan få upprättelse och komma ur detta är föga smickrande för vårt rättsväsen. Tala gärna om för mig hur det skulle hjälpa henne att parasiten kommer hit igen, vad är det jag missar?
Hon är ju fast och borde få ganska svårt att fortsätta med sin skit det närmsta kvartsseklet. F ö vet man ju var hon finns och borde rimligen kunna plocka henne på leg och annat. Att blanda in svenskt rättsväsende skulle snarast öka på hennes möjligheter att fortsätta medan juridikens sakkunniga gnuggar nävarna tills skinnet försvunnit, (detta kan möjligen vara en omständighet som motiverar än högre arvode). Finns inget så praktiskt för advokater som en följetongsförbrytare som denna. :kassako
Att TL inte kan få upprättelse och komma ur detta är föga smickrande för vårt rättsväsen. Tala gärna om för mig hur det skulle hjälpa henne att parasiten kommer hit igen, vad är det jag missar?
Är inte det uppenbart vid det här laget om man brytt sig om att läsa tråden.:va
Såååå... det går inte att få upprättelse som offer till en bedragare i ett sånt här fall om inte bedragaren personligen kan ställas inför skranket i en svensk domstol? Vad händer då om bedragaren har:
Avlidit?
Försvunnit spårlöst, d v s faktiskt lyckats sopa igen spåren?
Försvunnit utomlands, till ett land vi inte har utlämningsavtal med?
Är det då helt omöjligt att bli kvitt skulderna?
Skulle inte tro det. Men jag ser fram mot att ni som tycker att hon måste tillbaka hit för att rädda offren redovisar att det minsann är på det viset, och varför.
Såååå... det går inte att få upprättelse som offer till en bedragare i ett sånt här fall om inte bedragaren personligen kan ställas inför skranket i en svensk domstol? Vad händer då om bedragaren har:
Avlidit?
Försvunnit spårlöst, d v s faktiskt lyckats sopa igen spåren?
Försvunnit utomlands, till ett land vi inte har utlämningsavtal med?
Är det då helt omöjligt att bli kvitt skulderna?
Skulle inte tro det. Men jag ser fram mot att ni som tycker att hon måste tillbaka hit för att rädda offren redovisar att det minsann är på det viset, och varför.
Hur tror du att man skulle går tillväga vid en misstänkt, för det är fortfarande en misstänkt, identitetsstöld när ingen kan bli skyldig till dom köp som gjorts med den identiteten?
Det här handlar inte om internetfuffens, utan en person som har identifierats via id-handlingar.
Probotector
2011-06-12, 19:02
Snart blir hon väl hyllad som svensk nationalhjälte, Expressen börjar skriva om att hon är oskyldigt dömd och hennes bedrägerier var för "välgörande ändamål", UD lyckas få henne till Sverige och hon blir sommarpratare i P1 :gnissla
berserken
2011-06-12, 19:04
Har Sverige nånsin skickat iväg en Svensk till fängelse i annat land ?
Har Sverige nånsin skickat iväg en Svensk till fängelse i annat land ?
Du menar som t.ex Calle Jonsson?
berserken
2011-06-12, 19:17
Du menar som t.ex Calle Jonsson?Visst han hadde jag glöm. Men Ingela kommer nog snart hem vissa höjdare i Etiopien ska bara ha lite betalt
Visst han hadde jag glöm. Men Ingela kommer nog snart hem vissa höjdare i Etiopien ska bara ha lite betalt
Ja hon har ju valt ett land där det inte är helt svårt att köpa sig strafflindring, osäkert dock om någon är villig att pröjsa.:D
Hur tror du att man skulle går tillväga vid en misstänkt, för det är fortfarande en misstänkt, identitetsstöld när ingen kan bli skyldig till dom köp som gjorts med den identiteten?
På samma sätt som man gör om den skyldige/a har dött, lyckats försvinna spårlöst eller åkt till ett land utan utlämningsavtal.
Rimligen säger man då inte "tough shit" till brottsoffren, utan det finns mekanismer för att ta hand om det.
På samma sätt som man gör om den skyldige/a har dött, lyckats försvinna spårlöst eller åkt till ett land utan utlämningsavtal.
Rimligen säger man då inte "tough shit" till brottsoffren, utan det finns mekanismer för att ta hand om det.
Tror du kan ta och precisera dig lite ang. vilka mekanismer som används för att ta om hand dylika problem?
blueridge
2011-06-12, 22:18
Är inte det uppenbart vid det här laget om man brytt sig om att läsa tråden.:va
Nej. Menar du att dina inlägg skulle göra det uppenbart så är svaret än mer ett nej, med emfas på nej. För övrigt är det ju ingen faktaspäckad tråd utan mer ett lite osakligt spekulerande och önsketänkande.
Finner det glädjande att ingen börjat tala om plågsamma sätt att hämnas eller annat icke konstruktivt elände. Folk är ofta så kreativa med dylikt att man blir rädd för, eller åtminstone bekymrad över den del av befolkningen som i någon mån ändå räknas som friska. Här verkar ju den huvudsakliga önskan vara att hon skall inte ställa till mer för varken anhöriga eller andra här.
Hon blev dömd till 2 1/2 år, vilket hovrätten ogillade. Det är väl lite deras grej. Vilket svängrum de hade givit henne denna gång kan vi hittills bara spekulera i. Är beredd på det värsta men även att de övertrumfar det.
Jag tror att det finns möjligheter att åstadkomma upprättelse för drabbade. Däremot tror jag inte att det prioriteras. Jag tror inte advokater intresserar sig för det finns inga pengar i det vilket det gör i att företräda Ingela.
Kan man inte bara få låtsas att det någon gång medgavs upprättelse för drabbade, ens i en kvasidiskussion på SH?
Nej. Menar du att dina inlägg skulle göra det uppenbart så är svaret än mer ett nej, med emfas på nej. För övrigt är det ju ingen faktaspäckad tråd utan mer ett lite osakligt spekulerande och önsketänkande.
Finner det glädjande att ingen börjat tala om plågsamma sätt att hämnas eller annat icke konstruktivt elände. Folk är ofta så kreativa med dylikt att man blir rädd för, eller åtminstone bekymrad över den del av befolkningen som i någon mån ändå räknas som friska. Här verkar ju den huvudsakliga önskan vara att hon skall inte ställa till mer för varken anhöriga eller andra här.
Hon blev dömd till 2 1/2 år, vilket hovrätten ogillade. Det är väl lite deras grej. Vilket svängrum de hade givit henne denna gång kan vi hittills bara spekulera i. Är beredd på det värsta men även att de övertrumfar det.
Jag tror att det finns möjligheter att åstadkomma upprättelse för drabbade. Däremot tror jag inte att det prioriteras. Jag tror inte advokater intresserar sig för det finns inga pengar i det vilket det gör i att företräda Ingela.
Kan man inte bara få låtsas att det någon gång medgavs upprättelse för drabbade, ens i en kvasidiskussion på SH?
Hon blev dömd till 2,5år men dök inte upp när hon slulle sitta av det, eller har jag missuppfattat det hela?
Vadan dett vurmande för att drabbade skall få upprättelse men trots det skall hon stanna där hon är? Skall dom få upprättelse genom att hon sitter av ett helt annat straff i afrika?
Advokaterna har väl absolut ingenting med detta att göra än så länge, varför svamla om dom överhuvudtaget? är du rädd att advokatsamfundets lobbyister skall jobba för att få tillbaka henne till sverige så att en enda lite sate skall få den lagstadgade ersättningemn?
blueridge
2011-06-12, 22:38
Hon blev dömd till 2,5år men dök inte upp när hon slulle sitta av det, eller har jag missuppfattat det hela?
Vadan dett vurmande för att drabbade skall få upprättelse men trots det skall hon stanna där hon är? Skall dom få upprättelse genom att hon sitter av ett helt annat straff i afrika?
Advokaterna har väl absolut ingenting med detta att göra än så länge, varför svamla om dom överhuvudtaget? är du rädd att advokatsamfundets lobbyister skall jobba för att få tillbaka henne till sverige så att en enda lite sate skall få den lagstadgade ersättningemn?
Apropå svammel....:rolleyes:
Det där ser ut att var skrivet av någon som tullat på flarran, alternativt plitat i affekt.
Svarar bara på första frågan och detta med en motfråga. Vad är oddsen att de får upprättelse om hon kommer hit?
Apropå svammel....:rolleyes:
Det där ser ut att var skrivet av någon som tullat på flarran, alternativt plitat i affekt.
Svarar bara på första frågan och detta med en motfråga. Vad är oddsen att de får upprättelse om hon kommer hit?
Jag tror att du och jag har vilt skilda uppfattningar om vad upprättelse är.
Jag vore nöjd om hon fick sina 2,5år och blir dömd för det hon gjorde under tiden hon var lös. Personerna som fått identiteten kapad blir av med den ekonomiska bördan och det är ju fortfarande så att hon endast gjort sig skyldig till bedrägerier i sverige.
Men om vi nu hade haft ett avtal etiopien och fick hit henne så skulle hon ju få samma strafftid här, uppå det dom 2,5 åren och tiden för den ackumulerade brottsligheten.skulle det vara ok i dina ögon?
Men vadan detta med advokater och ditt förakt mot svenskt rättsväsende? Blivit dömd någon gång?
blueridge
2011-06-12, 23:20
Jag tror att du och jag har vilt skilda uppfattningar om vad upprättelse är.
Jag vore nöjd om hon fick sina 2,5år och blir dömd för det hon gjorde under tiden hon var lös. Personerna som fått identiteten kapad blir av med den ekonomiska bördan och det är ju fortfarande så att hon endast gjort sig skyldig till bedrägerier i sverige.
Men om vi nu hade haft ett avtal etiopien och fick hit henne så skulle hon ju få samma strafftid här, uppå det dom 2,5 åren och tiden för den ackumulerade brottsligheten.skulle det vara ok i dina ögon?
Men vadan detta med advokater och ditt förakt mot svenskt rättsväsende? Blivit dömd någon gång?
2,5 år som kortas ner till kanske ett ingenting är mer att betrakta som belöning och det tror jag även Ingela kommer anse, som en ok rehabilitering efter Etiopien. Att hon här skulle behöva axla något slags ansvar för begångna handlingar är ju en ren utopi. Kan du på någon punkt anse att svenskt rättsväsende handlat någorlunda adekvat till dags dato? Gissningsvis handlar det ur ditt perspektiv om att få hem henne igen. I svenskt fängelse kan hon säkert med erfoderlig hjälp fortsätta sin handel och vandel inifrån. Hon har på varje punkt klått svenskt rättsväsende och de fortsätter tigga om mer. Nån måste gilla att kräla i förnedring, (katsching)....
För övrigt är hon skyldig staten pengar och då väger enskilda otroligt lätt. Skaffa hit henne och bevisa att hon får axla någon slags ansvar, först då kommer jag tro på dig. Avtal med Etiopien utan att sådana straffskalor finns i Sverige, jag är skeptisk. :dängrot
Med henne i Sverige vet ju att en eller flera advokater kan emotse långt och inbringande utbyte. Tycker jag känner igen formuleringar, språk och argumentation. Kan inte låta bli att undra om det inte finns en mer distingerad herre bakom det här nicket, PM välkomnas och fullständig diskretion utlovas?
Dömd, det kan räcka att ha blivit företrädd....
Enligt tidigare uppgifter på Flashback så kunde TL inte bli av med sina skulder så länge det inte bevisades att nån annan stulit hennes identitet, därav det angelägna i att få hem bedragaren. Men det verkar inte vara så längre, enl AB är kronofogdens utslag borttagna nu.
Hon är dömd för människosmuggling i Etiopien.
Människosmuggling kan vara väldigt smutsiga historier, där man gör business av desperata människors liv. Det finns såklart även smuggling grundad i idealism, men något får mig att ana att Ingelas värv inte har många likheter med Raoul Wallenbergs.
blueridge
2011-06-12, 23:37
Enligt tidigare uppgifter på Flashback så kunde TL inte bli av med sina skulder så länge det inte bevisades att nån annan stulit hennes identitet, därav det angelägna i att få hem bedragaren. Men det verkar inte vara så längre, enl AB är kronofogdens utslag borttagna nu.
Människosmuggling kan vara väldigt smutsiga historier, där man gör business av desperata människors liv. Det finns såklart även smuggling grundad i idealism, men något får mig att ana att Ingelas värv inte har många likheter med Raoul Wallenbergs.
Då var jag kanske inte så fel ute ändå. Kvar står de som kan tälja pengar på henne och givetvis hennes egen i allt förståeliga önskan om att slippa etiopiskt fängelse.
Bra, då kan hon ruttna i Etiopiskt fängelse.
Ja, jag vet att det inte är humant där, och en annan svensk som hade åkt dit för något annat hade vi kunnat ta hem, men inte detta genomruttna as som verkligen inte bryr sig om vems liv hon förstör så länge hon kan tjäna pengar på det.
Skrotnisse
2011-06-13, 09:17
Kontentan är alltså att etiopiskt rättsväsende är bättre än svenskt.
"Människosmuggling" innefattar ett brett spektra, från kidnappade småflickor att hyra ut per timme till politiska flyktingar från terrorregimer. Gemensamt är att "smugglaren" tar betalt.
Hur mycket får man då ta betalt?
Så att det täcker kostnaderna?
Så att man tjänar en slant?
Så att man tjänar tillräckligt för att det skall vara värt risken?
Skall man gå back?
Snart dags för en poll angående rättsäkraste staten.
Sverige naturligtvis på sista plats, men skall Etiopien eller Fillipinerna vinna?
Lite svårt att få fram brottsstatistik dock, ety brottslighet antagligen inte förekommer alls i de nämnda superstaterna eftersom "alla" vet att långa straff är bajset för att hålla nere brottslighet.
Dessutom behöver man ju sålla bort ickebrott, såsom 300+körningar på allmän väg och misshandel/dråp av bilister med brister i uppmärksamhet och hojjtjyvar.
Magnif Bastard
2011-06-13, 09:32
Bra, då kan hon ruttna i Etiopiskt fängelse.
Ja, jag vet att det inte är humant där, och en annan svensk som hade åkt dit för något annat hade vi kunnat ta hem, men inte detta genomruttna as som verkligen inte bryr sig om vems liv hon förstör så länge hon kan tjäna pengar på det.
PungCkt :tummenupp
Kriminella sahällsparasiter får gärna ruttna bort i valfritt fängelse utanför Sveriges gränser. Hårklyveri om vad svensk lagstiftning säger struntar jag fullständigt i, i detta fall. För Skäggo verkar det viktigt. Om det handlar om svenskt paragrafrytteri eller bara besserwisserfasoner gör mig detsamma. Eller anser du på riktigt att hon ska tas hem med skattebetalarnas pengar för att avtjäna ett redan utdömt straff på 2.5 år, och då samtidigt med stor sannolikhet komma undan ett 25-årigt utdömt straff i Etiopien? För det är väl ändå det mest troliga scenariot?
Vi skulle göra henne en tjänst, och Sverige en björntjänst.
blueridge
2011-06-13, 09:51
Har inget intresse av att hon "ruttnar" i etiopiskt fängelse. Axla ansvar och hållas borta från möjligheten att ställa till det för fler, that's it. Hämnas är inte min disciplin s a s.
Var vi rankar i rättssäkerhet finns det mer kompetent folk som kan uttala sig om. Skulle dock anta att vi är världsledande när det gäller de dömda eller uppenbart skyldigas skydd och säkerhet. Kan inte bedöma vilka metoder som skulle minska brottsligheten, förebyggande åtgärder är nog mitt säkraste antagande. Problemet som jag ser det är att rättsmaskineriet faller sönder inifrån. Yttre krafter har nog svårt att knäcka ett fungerande system. Att med tydlighet tillvarata de drabbades intressen måste vara den tydligaste signal som finns om hur vi som samhälle förhåller till brott.
Nu måste jag gå och torka salt och vatten ur ögonen för det svider lite, skall man bli rörd av pretto-floskler måste man tydligen skriva dem själv.:gråta
PungCkt :tummenupp
Kriminella sahällsparasiter får gärna ruttna bort i valfritt fängelse utanför Sveriges gränser. Hårklyveri om vad svensk lagstiftning säger struntar jag fullständigt i, i detta fall. För Skäggo verkar det viktigt. Om det handlar om svenskt paragrafrytteri eller bara besserwisserfasoner gör mig detsamma. Eller anser du på riktigt att hon ska tas hem med skattebetalarnas pengar för att avtjäna ett redan utdömt straff på 2.5 år, och då samtidigt med stor sannolikhet komma undan ett 25-årigt utdömt straff i Etiopien? För det är väl ändå det mest troliga scenariot?
Vi skulle göra henne en tjänst, och Sverige en björntjänst.
Sorgligt att höra att du inte bryr dig om att svensk lagstiftning skall ha en möjlighet att döma henne.
En svensk som begår brott i sverige skall dömas inför svensk domstol och få sitt straff i sverige.
Sen om hon kan får 25år i e-opien kvittar i mina ögon, vi skall koncentrera oss på dom brott som begåtts mot svensk lag i sverige mot svenska medborgare.
Med henne i Sverige vet ju att en eller flera advokater kan emotse långt och inbringande utbyte. Tycker jag känner igen formuleringar, språk och argumentation. Kan inte låta bli att undra om det inte finns en mer distingerad herre bakom det här nicket, PM välkomnas och fullständig diskretion utlovas?
Dömd, det kan räcka att ha blivit företrädd....
Nu vart jag nyfiken, vem tror du skulle gömma sig bakom skägget? Naturligtvis får du pm.a om det skulle vilja det.
Men att du blivit företrädd av ett advokatavskum i vad som antagligen är ett civilmål framför ett gäng ruttna kommunpolitiker är ju ingen måttstock. Men oavsett så trösta dig med att en svaranden har samma usla arbete att vänta vid en rättegång som du hade.
Magnif Bastard
2011-06-13, 20:02
Sorgligt att höra att du inte bryr dig om att svensk lagstiftning skall ha en möjlighet att döma henne.
En svensk som begår brott i sverige skall dömas inför svensk domstol och få sitt straff i sverige.
Sen om hon kan får 25år i e-opien kvittar i mina ögon, vi skall koncentrera oss på dom brott som begåtts mot svensk lag i sverige mot svenska medborgare.
Jag anade att det där skulle ta skruv... :D
Helt ärligt kunde jag inte låta bli att mucka lite... :krama
Nu kanske det är jag som slarvat och är dåligt påläst (det händer ibland), men därav en seriös fråga: Har damen i fråga inte redan fått sin dom i Sverige, som hon sedan lyckades fly från att avtjäna?
Det var min tolkning, och därav att jag anser det totalt meningslöst att lägga tid, pengar och resurser på att harva hem donnan bara för att kosta staten pengar i Sverige i 2.5 år. Hon får ju sina rättmätiga 25 år i Etiopien. Det räcker gott och väl för mig och därför känns straffet i Sverige "lite onödigt" att bråka om? Sila mygg och svälja elefanter typ... :rolleyes:
blueridge
2011-06-13, 21:39
S
Nu vart jag nyfiken, vem tror du skulle gömma sig bakom skägget? Naturligtvis får du pm.a om det skulle vilja det.
Men att du blivit företrädd av ett advokatavskum i vad som antagligen är ett civilmål framför ett gäng ruttna kommunpolitiker är ju ingen måttstock. Men oavsett så trösta dig med att en svaranden har samma usla arbete att vänta vid en rättegång som du hade.
Kan nog ha misstagit mig, visar sig efter tid. PM var mer av ett erbjudande.
Grymt okvalificerade gissningar som var ganska underhållande att upptäcka när jag kom hem ikväll, nästan "fickmigattletrådenmaterial". F ö har jag sett mer, ffa från lagsidan, än jag tänker roa dig med att presentera här. Vi har alla våra käpphästar och hur vi driver dem får vara personlig preferens, inte så mycket här som är överhövan seriöst, eller hur?
Ovan och oin.
Jag anade att det där skulle ta skruv... :D
Helt ärligt kunde jag inte låta bli att mucka lite... :krama
Nu kanske det är jag som slarvat och är dåligt påläst (det händer ibland), men därav en seriös fråga: Har damen i fråga inte redan fått sin dom i Sverige, som hon sedan lyckades fly från att avtjäna?
Det var min tolkning, och därav att jag anser det totalt meningslöst att lägga tid, pengar och resurser på att harva hem donnan bara för att kosta staten pengar i Sverige i 2.5 år. Hon får ju sina rättmätiga 25 år i Etiopien. Det räcker gott och väl för mig och därför känns straffet i Sverige "lite onödigt" att bråka om? Sila mygg och svälja elefanter typ... :rolleyes:
Aah, du tänker så, men hon har en ny sittning för lite nya påhitt att göra oxå.
BoSoZoKu
2011-06-14, 00:25
25 år känns lagom. Vågar man hoppas att svinet/mördaren/våldtäktsmannen Ephrem Yohannes också stöter sig med den etiopiska rättvisan när (om :rolleyes:) han skickas hem? :banana
Tror du kan ta och precisera dig lite ang. vilka mekanismer som används för att ta om hand dylika problem?
Tror nog snarare att det är du som behöver precisera dig, när du hävdar att förhållanden som är uppenbart orimliga föreligger.
Dock har andra redan gjort det jobbet, genom att avslöja att dina argument bygger på juridisk expertkunskap inhämtad från Flashback. :hej
Tror m a o att vi kan släppa den delen av diskussionen nu och låta henne sitta sina 25 år i Etiopien utan att det drabbar tredje part.
:hej :hej
Slutligen så tycker jag givetvis att hennes fall skall prövas i svensk domstol. Detta skall ske så snart som möjligt. Dock tycker jag att det är helt OK att "så snart som möjligt" i det här fallet är om 25 år. Vi får helt enkelt försöka klara oss utan henne under den tiden, även om hennes bidrag till samhället givetvis kommer att vara mycket saknat. Vi får trösta oss med att vi å andra sidan sparar in en massa rättegångskostnader, kostnader för offentliga försvarare och annat. :hej :hej :hej
Tror nog snarare att det är du som behöver precisera dig, när du hävdar att förhållanden som är uppenbart orimliga föreligger.
Dock har andra redan gjort det jobbet, genom att avslöja att dina argument bygger på juridisk expertkunskap inhämtad från Flashback. :hej
Tror m a o att vi kan släppa den delen av diskussionen nu och låta henne sitta sina 25 år i Etiopien utan att det drabbar tredje part.
:hej :hej
Slutligen så tycker jag givetvis att hennes fall skall prövas i svensk domstol. Detta skall ske så snart som möjligt. Dock tycker jag att det är helt OK att "så snart som möjligt" i det här fallet är om 25 år. Vi får helt enkelt försöka klara oss utan henne under den tiden, även om hennes bidrag till samhället givetvis kommer att vara mycket saknat. Vi får trösta oss med att vi å andra sidan sparar in en massa rättegångskostnader, kostnader för offentliga försvarare och annat. :hej :hej :hej
Var skulle jag ha inhämtat någon form av information från fb?:va
Men bra gjort att ducka från ditt påstående.:tummenupp
Sen när du nu endå är expert kan du ju kolla upp lite saker som t.ex preskriptionstid.
Men bra gjort att ducka från ditt påstående.:tummenupp
Tror bestämt det var du som påstod något som verkade orimligt, vilket jag påpekade. Sedan hade du visst fel också, vilket ju gör det ganska meningslöst för mig att ducka från något jag sagt.
Snyggt försök till duckning själv, däremot. :tummenupp
Sen när du nu endå är expert kan du ju kolla upp lite saker som t.ex preskriptionstid.
Du noterade kanske att jag skrev "spara in rättegångskostnader", inte "skjuta upp rättegångskostnaderna 25 år"?
Vad kan jag månne ha menat med detta... ?
Tror bestämt det var du som påstod något som verkade orimligt, vilket jag påpekade. Sedan hade du visst fel också, vilket ju gör det ganska meningslöst för mig att ducka från något jag sagt.
Snyggt försök till duckning själv, däremot. :tummenupp
Du noterade kanske att jag skrev "spara in rättegångskostnader", inte "skjuta upp rättegångskostnaderna 25 år"?
Vad kan jag månne ha menat med detta... ?
Jag hävdar fortfarande att en identitesstöld motsvarande ovan kommer att behöva en skyldig för stölden för att kunna utredas och frigöra den som blivit kapad från ansvar.
Att någon gått ut med information på fb och du tar det för dagens sanning får stå för dig. Jag gissar att fodringsägarna fortfarande vill ha sina pengar oavsett om kf inte handlägger ärendet för tillfället, om informationen nu har någon som helst verklighetsförankring vill säga.
Men du hövdade trots allt att det fanns mekanismer som träder ikraft för att hantera saker som varit på tal i snart 3 år, utan att någon för det delen kunnat lösa det. Så vad är det för mekanismer som du anser skulle kunna lösa det och som du har insikt i då tydligen kf.s jurister och övriga sverige inte ligger inne med dom?
Ang. att hon skulle slippa åtal i sverige för att hon sitter utomlands, tycker det är lite sorgligt att du anser det vara ok.
Varför inte vända på steken och skicka ner allt folk som behövs för en rättegång till Etiopien?
Döm henne enligt svensk lag och bestäm att hon ska börja avtjäna straffet om 25år?
Skulle ju göra alla nöjda, utom möjligen GM då:D