View Full Version : Köra LÅNGT med körförbud till besiktning?
Jagar tider som fan, men det verkar svårare än jag trodde. Vill gärna få genom hojen innan Vilse-rundan.
Hittade en tid på en station som ligger 7mil bort. Hur ser länsmännen på detta om man blivit stoppad?
sportbike
2008-04-07, 20:11
Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation. Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten(meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.
axelsson_vpg
2008-04-07, 20:12
det är ju bara att köra!
Guinness
2008-04-07, 20:16
Ingen fara :-) 7 mil är ju ingenting, jag körde 60mil ifjol till besiktningen... med bil och husvagn. Det är helt ok, bara du har med en utskrift som visar vart och vilken tid du har besiktning.
Har precis snackat med en boknings-tant på SBP och hon tipsade mig om att en station skulle hålla extra-öppet för hojar nu på lördag i Eslöv (drive in) Blir en runda dit i så fall, och eventuellt 7-milsresan för ombes.
Jäkligt smidigt vill jag påstå att kunna leta tider på olika stationer själv på deras nät-tjänst. Dock vekade det som om man inte är lika "uppdaterad" som tanterna då hon hittade fler tider än jag på samma stationer.
RSV_Ante
2008-04-07, 20:36
Har precis snackat med en boknings-tant på SBP och hon tipsade mig om att en station skulle hålla extra-öppet för hojar nu på lördag i Eslöv (drive in) Blir en runda dit i så fall, och eventuellt 7-milsresan för ombes.
Jäkligt smidigt vill jag påstå att kunna leta tider på olika stationer själv på deras nät-tjänst. Dock vekade det som om man inte är lika "uppdaterad" som tanterna då hon hittade fler tider än jag på samma stationer.
Varför 7 mil till ombes? ta närmsta, ingen tidsbokning krävs för ombes.....
Varför 7 mil till ombes? ta närmsta, ingen tidsbokning krävs för ombes.....
Nja, enligt bes.-tanten så gällde inte det mc, bara bil.
RSV_Ante
2008-04-07, 21:03
Nja, enligt bes.-tanten så gällde inte det mc, bara bil.
å fan.... hade jag ingen aning om... har inte fått ombes på hoj......
Vissa stationer har drive in på mc, det kan vara värt att tänka på.
http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/97C24684E438F9D6C1257206003B5EF3!opendocument&m=3
Kör på tidigare fick man köra till besiktningen, körde från utlandet kortaste väg dit och det var inga problem, tror inte det har ändrats.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.