View Full Version : Varför gnälla om trafikförsäkring.
Snail_shell
2006-10-10, 14:17
Har fastnat för en hoj..
INgen vanlig hoj..
En ganska extrem sådan..
Provkört och ... fastnat ännu mer..
En Ducati 999 -05
Som 40+ are med eget garage..
Har jag i dag erbjudits försäkringar på den som till slut fick mig att bara garva..
Bilsport MC: 24 700 Helår ( Endast trafik )
Folksam: 28 800 Hel / Helår
IF: 46 000 Hek / Helår
Länsförsäkringar: 13 000 ( Endast trafik )
Känns så skrattretande..
Kan inte vara lätt i dag å sälja R hojar...
vänta tills priserna går upp :tummenupp
vilka rösta du på? :tungan
Snail_shell
2006-10-10, 15:29
2527490 vänta tills priserna går upp :tummenupp
vilka rösta du på? :tungan
Det finns ju ingen kosekvens i den prissättningen heller.
Bilsport MC 24 700 ( trafik )
Länsförsäkringar 13 000 ( trafik )
Känns som det kvittar..
Wonderboy
2006-10-10, 15:35
2527515 Det finns ju ingen kosekvens i den prissättningen heller.
Bilsport MC 24 700 ( trafik )
Länsförsäkringar 13 000 ( trafik )
Känns som det kvittar..
gå en smckurs? :tummenupp
måste dock teckna minst halv då !
neo-matrix73
2006-10-10, 15:36
Nästa år händer inget med försäkringarna till aliansens
förtret...
Men 2008 är det bara höginkomsttagare som kommer
o ha råd med R-maskiner..
Om en vanlig Volvo ökar med 2000 kr om året på trafikförsäkringen,
vill man inte ens tänka på vad hojen kommer o kosta...
Antar att det är första gången på länge som du försöker att försäkra en sporthoj. Priserna är helt normala. Om man bor i storstad så får man räkna med att betala 1500-3000 kr/mån om man är 35+. Jag hade slagit till på folksams försäkring, den är bra.
Om förslaget om reformerad trafikförsäkring går igenom så kan man räkna med en fyrdubbling av trafikdelen i försäkringen (om man får tro Folksam). Det skulle i ditt fall förmodligen innebära att försäkringen hamnar på ca 45-50 tusen/året.
Vad man kan ifrågasätta är försäkringsbolagens prissättning. Att försäkra en sporthoj kostar för mig kanske 25000 idag. Om jag hade haft en custom hade jag betalat kanske 3-4000kr. Är det verkligen så stor skillnad i olycksrisk...?
2527535 gå en smckurs? :tummenupp
En smc-kurs ger cirka 10% rabatt hos Folksam.
Snail_shell
2006-10-10, 18:48
2527535 gå en smckurs? :tummenupp
En SMC kurs gav 1 000:- på helår i rabatt..
Känns som det kvittar...
2528153 En SMC kurs gav 1 000:- på helår i rabatt..
Känns som det kvittar...
Fyfan, mig gav det 35000 i rabatt. 60k ner till 25k. Bara att tacka och ta emot.
Hur kan 13K för ett helår vara för dyrt när du handlar en hoj för långt över hundra tusen?
Du behöver inte ens ha den på hela året, vi har ju bara fem månaders sommar.
Snail_shell
2006-10-10, 19:43
2528280 Hur kan 13K för ett helår vara för dyrt när du handlar en hoj för långt över hundra tusen?
Du behöver inte ens ha den på hela året, vi har ju bara fem månaders sommar.
13 000 är bara trafikförsäkring..
Inte i helvete köper jag en hoj för över 100´och har den trafikförsäkrad..
Dom som helförsäkrade ville ha från 28 000 till 46 000..
Jag kanske är helt blåst..
Kanske inte ens förtjänar en R hoj..
Men att gå från 6´som jag betalar i dag till 36´.. nä..
Välkommen till Sverige min vän - och våra fina premier, skapade av inga andra än av oss; hojkollektivet!!
Det är dyrt att skrota hojjen, ännu dyrare att skrota kroppen!
Tyvärr bara att suga i sig, det lär inte bli billigare - jag kan nästan lova det!
Min första försäkring kostade 2916/hel/hel, andra året 6100, tredje 12500 - då sålde jag. Väntade ett år och köpte nuvarande skithoj och den har pendlat mellan 253000 (japp, Tennant - våldtäktsförsäkrarna) till dagens 35000 hel/hel.
Vill du komma billigt undan? Kör en Skoda Felicia eller en Toyota Prius... Vill du leva? Acceptera att bli ekonomiskt våldtagen - det finns inga alternativ!
Ledsen om jag regnar på din fantasi men detta är situationen, inte bara för dig - för oss alla som gillar fler än 50 hästar mellan låren!
Men köp en billigare hoj då. Vad är problemet, egentligen?
Annars finns ju det japanska hojar för hälften av pengarna som går minst lika fort.
2527536 Nästa år händer inget med försäkringarna till aliansens
förtret...
Men lägg ner era kommunist as :argpådato
Det är bara tidnings rubriker, finnland har ju samma premier som oss och fullt privatfiansierade premier,
Snail_shell
2006-10-10, 19:51
2528364 Välkommen till Sverige min vän - och våra fina premier, skapade av inga andra än av oss; hojkollektivet!!
Det är dyrt att skrota hojjen, ännu dyrare att skrota kroppen!
Tyvärr bara att suga i sig, det lär inte bli billigare - jag kan nästan lova det!
Min första försäkring kostade 2916/hel/hel, andra året 6100, tredje 12500 - då sålde jag. Väntade ett år och köpte nuvarande skithoj och den har pendlat mellan 253000 (japp, Tennant - våldtäktsförsäkrarna) till dagens 35000 hel/hel.
Vill du komma billigt undan? Kör en Skoda Felicia eller en Toyota Prius... Vill du leva? Acceptera att bli ekonomiskt våldtagen - det finns inga alternativ!
Ledsen om jag regnar på din fantasi men detta är situationen, inte bara för dig - för oss alla som gillar fler än 50 hästar mellan låren!
Ligger kanske nåt i vad du skriver..
Men en ST3 från -06 med 127 hk... det får helt enkelt duga..
För det är som sagt... 6 000 hel/helår..
2528365 Men köp en billigare hoj då. Vad är problemet, egentligen?
Annars finns ju det japanska hojar för hälften av pengarna som går minst lika fort.
Jag vill inte ha en japansk hoj..:huvet
Märkligt, jag betalar 1000kr/mån med möjligheten att ställa av när jag vill och har då dubbel premie på min trafikförsäkring =) IF har jag
Men så bor jag mitt i skogen också =)
2528376Jag vill inte ha en japansk hoj..:huvet
Det var just en Ducce jag hade i de första exemplen jag visade...
Fortfarande ganska premierade, Duccarna, men det blir snart - tyvärr - ändring även på det.
För även om de är mindre representerade i olycksstatistiken (pga mindre antal hojjar och färre antal olyckor per hoj än t.ex. R1/Sucki-suki,...) så kommer snart våra försäkringsbolag upptäcka att de är lika potentiella olycksfaktorer som alla andra.
Njut så länge du kan är mitt råd och samtidigt budgetera för avsevärt dyrare premier - för precis som jag blir du äldre varje år och det verkar inte ha någon inverkan på premierna att du kört skadefritt de senaste 20 åren, jag vet av egen erfarenhet...
Skönt att vi är fler som blir mobbade av försäkringsbolagen:rolleyes:
Har du många trafikolyckor på samvetet?
Crash rider
2006-10-10, 20:17
tyckte ochså min premie var dyr...
tills det kom fram att det ingår en olycksförsäkring mm i det....(trafik)
nu ska mitt kära bolag (trygg hansa) hosta upp sveda och värk 30-60k...invaliditetsförsäkrig 250k....20 % av min lön...3k/mån. i 12-14mån....
fått pengar för skinnställ 17 k...pengar för läkarbesök mm 4k.....
så detta kostar dem totalt 350-400k..... då känns mina 1500kr/mån/halvförs.
billigt...
2528458 tyckte ochså min premie var dyr...
tills det kom fram att det ingår en olycksförsäkring mm i det....(trafik)
nu ska mitt kära bolag (trygg hansa) hosta upp sveda och värk 30-60k...invaliditetsförsäkrig 250k....20 % av min lön...3k/mån. i 12-14mån....
fått pengar för skinnställ 17 k...pengar för läkarbesök mm 4k.....
så detta kostar dem totalt 350-400k..... då känns mina 1500kr/mån/halvförs.
billigt...
invaliditetsförsäkring? Har du blivit invalid?
Snail_shell
2006-10-10, 20:56
2528436 Skönt att vi är fler som blir mobbade av försäkringsbolagen:rolleyes:
Har du många trafikolyckor på samvetet?
Inte någon!
Hoppas slippa...
don_tomazo
2006-10-10, 21:03
Folksam är bäst men fy fan vilka premier! Nu finns det ju ingenting bra med att bli gammal, no offence!
2527273 Har fastnat för en hoj..
INgen vanlig hoj..
En ganska extrem sådan..
En Ducati 999 -05
Har jag i dag erbjudits försäkringar på den som till slut fick mig att bara garva..
Känns så skrattretande..
Hade jag fått 28 800 hel/helår på en 999 hade jag fan slagit till direkt! Det är 2400 kr i månaden, helt klart överkomligt. Blir det för tajt så köp femhundra storpackshelveten nudlar när hojen är avställd och kör när det är varmt! 28 800 är vad en CBR 600 RR -05:a skulle kosta mig halvförsäkrad.
Som sagt, jag hade smällt till direkt på Folksams försäkring, tjackat hojen och åkt som en jäkligt glad 999-ägare från säljaren..!
2527536 Nästa år händer inget med försäkringarna till aliansens
förtret...
Bara att se till att hojjen e`avbetald till dess så man kan köra med endast garageförsäkring !! :D
Ännu en anledning att inte stanna för blått !!! :finger
PS; Vad alla snackar om denna ständiga premiehöjning! Skit i den, ut o åk så tar vi det den dag det kommer.........Spekulera e meningslöst !!! :såjaponken
2529043 Hade jag fått 28 800 hel/helår på en 999 hade jag fan slagit till direkt! Det är 2400 kr i månaden, helt klart överkomligt. Blir det för tajt så köp femhundra storpackshelveten nudlar när hojen är avställd och kör när det är varmt! 28 800 är vad en CBR 600 RR -05:a skulle kosta mig halvförsäkrad.
Som sagt, jag hade smällt till direkt på Folksams försäkring, tjackat hojen och åkt som en jäkligt glad 999-ägare från säljaren..!
Och jag som blev lite tjurig när de ville ha ca 15000/år/hel för min cbr1000-04. Kör halv nu med alla möjliga antikrashgrejor på för ca 7-8000/år. Flytta vet jag..? Fick dessutom ca20000:- mer än listpris då min förra hoj blev snodd:tungan
2529107 Och jag som blev lite tjurig när de ville ha ca 15000/år/hel för min cbr1000-04. Kör halv nu med alla möjliga antikrashgrejor på för ca 7-8000/år. Flytta vet jag..?
En hobby som totalt kanske kostar mig 5000 kr/mån är inga problem, är det det jag vill göra så går det att lösa. Tror knappast att det blir billigare för mig som är 22 år för att jag flyttar, testade att beräkna mina priser om jag skulle flytta till utmarken och det skulle kosta mig en tusing mindre om året och den kan jag bjuda på när jag får åka på vägar utan tjälskott och med hojväder åtta, nio månader om året... :hihi
Känns som det kvittar...
Hos folksam gick min premie ner ned 22000:- för hel/hel efter en SMC-kurs, så det kan vara läge att kolla igen.
Högre självrisk istället iofs...
Snail_shell
2006-10-11, 09:22
Efter att nu kontaktat Folksam igen..
Så till min stora förvåning så kan jag nu försäkra samma hoj..
Samma regnummer..
HEL/HEL 13 326:-
Halv/HEL 6 538:-
Gissa vad jag skall ägna eftermiddagen åt..
KÖPA HOJ
GSXRRogga
2006-10-11, 09:36
Har du kollat med Salus Ansvar???
Jag skulle få betala 8400kr hel/helår på länsförsäkringar och på Salus betalar jag 2111kr hel/helår... visseligen på en -98 GSXR 750...men det var i alla fall bara en 1/4 av priset :yoparty värt att kolla i alla fall...
sandstream
2006-10-11, 09:44
Inte i helvete köper jag en hoj för över 100´och har den trafikförsäkrad..Jag köpte en för 130.000:- och har kört med enbart trafikförsäkring i 2 år, går utmärkt :)
Betalar 500:-/mån.
Bananhjärna
2006-10-11, 09:50
2529510
KÖPA HOJ
Gôtt mos!!
Men vafan ska vi tråka dig med nu....:huvet
knorrhane
2006-10-11, 09:59
Köp hojen och skaffa kraschkåpor och kraschpuckar som du sedan lackar. Då känns det lite bättre att köra omkring med en dyr hoj men med trafik eller halvförsäkring. Det har jag gjort, dock ej hunnit montera mina nya kåpor än.:)
Snail_shell
2006-10-11, 10:40
2529567 Gôtt mos!!
Men vafan ska vi tråka dig med nu....:huvet
:skrattaåt :FU
Nu blir det omvända roller..
2528368 Men lägg ner era kommunist as :argpådato
Det är bara tidnings rubriker, finnland har ju samma premier som oss och fullt privatfiansierade premier,
Läs sista numret av SMC tidningen, där står det vad finska motsvarigheten till SMC tycker om deras försäkringssystem och vad de skulle vilja ha istället.
Din blårökte jävel.
sandstream
2006-10-11, 10:57
2529670 Läs sista numret av SMC tidningen, där står det vad finska motsvarigheten till SMC tycker om deras försäkringssystem och vad de skulle vilja ha istället.
Din blårökte jävel.Det handlar om ett par hundralappar per år i ökad trafikförsäkring för en sporthoj men det nämner inte SMC.
2529683 Det handlar om ett par hundralappar per år i ökad trafikförsäkring för en sporthoj men det nämner inte SMC.
Otroligt att så många intresseorganisationer fungerar som direkta lobbyorganisationer för kommunist kartellen:confused: kanske inte då främst SMC men många andra,
Finnishstallion
2006-10-11, 13:54
Måste man vara kommunist för att man tycker att det är för jävligt att det blir olidligt dyrt att idka sin hobby. Börja använda din hjärna. :mad:
2530132 Måste man vara kommunist för att man tycker att det är för jävligt att det blir olidligt dyrt att idka sin hobby. Börja använda din hjärna. :mad:
Läs om och läs rätt, TIDNINGEN säger att det blir jättedyrt, Men empiriska exempel visar något helt annat, Sen undrar jag vad som är så fel med att stå för dom kostnader vi orsakar samhället:confused:
sandstream
2006-10-11, 14:09
2530132 Måste man vara kommunist för att man tycker att det är för jävligt att det blir olidligt dyrt att idka sin hobby.Hur menar du att en förhöjd trafikförsäkring på ett par hundralappar skulle göra din hobby olidligt dyr?
Den höjningen känns nästan försumbar jämfört med vad folk betalar för en del- eller helförsäkring, värdeminskning, skyddsutrustning, service, däck, bensin osv.
2530160 Läs om och läs rätt, TIDNINGEN säger att det blir jättedyrt, Men empiriska exempel visar något helt annat, Sen undrar jag vad som är så fel med att stå för dom kostnader vi orsakar samhället:confused:Jag tror att det som tex SMC vänder sig emot är att hojåkare ska stå för en större del av sina skador medan många andra fritidssysselsättningar inte behöver göra det.
Gissar att det finns massor av sporter som orsakar massor av skador av den enklare typen men som ändå kostar samhället massor av pengar (å andra sidan håller sig många friska genom att idrotta så det är inte helt enkelt att säga om det är bra eller inte).
Finnishstallion
2006-10-11, 14:16
2530160 Läs om och läs rätt, TIDNINGEN säger att det blir jättedyrt, Men empiriska exempel visar något helt annat, Sen undrar jag vad som är så fel med att stå för dom kostnader vi orsakar samhället:confused:
Kolla på hur mkt försäkring kostar i Finland som har liknande system o kom o säg sen att det handlar om en höjning på några hundralappar. Men det är väl framtiden som får utvisa hur det blir...
Dark_Messenger
2006-10-11, 14:26
2530212 ...blabla whinewhine blabla..
Det ÄR frivilligt att åka mc. :fakta
Känns meningslöst att gnälla på hur dyrt det är att försäkra R hojar osv. Det har alltid varit det o det lär så förbli. Vill du ha billig försäkring köp en glidare eller byt hobby. Knyppling har jag hört är billigt. Kanske något för dig?
:rolleyes:
Som sagts, detta är rena drömpremier jämfört med de premier som alliansen kommer att tvinga fram. Du kommer längta tillbaks till tiden då man kunde försäkra sin nära på sprillans 999:a för 13 papp i stockholmsområdet.
sandstream
2006-10-11, 14:34
2530266 Som sagts, detta är rena drömpremier jämfört med de premier som alliansen kommer att tvinga fram. Du kommer längta tillbaks till tiden då man kunde försäkra sin nära på sprillans 999:a för 13 papp i stockholmsområdet.Kan bara hålla med Skalman i din signatur.
Har du några belägg för vad en trafikförsäkring kommer att kosta med alliansens förslag?
2530266 Som sagts, detta är rena drömpremier jämfört med de premier som alliansen kommer att tvinga fram. Du kommer längta tillbaks till tiden då man kunde försäkra sin nära på sprillans 999:a för 13 papp i stockholmsområdet.
sen vaknade du och insåg att din hushållsekonomi i helhet är betydligt bättre än då vänsterkartellen regerade och att du faktiskt har ett jobb att gå till:rolleyes:
Förlåt jag kunde inte låta bli:tomten
Vill inte vara sån men det verkar lite som att ni som tror på en liten höjning tillhör den åldersgruppen som faktiskt inte får en så stor höjning. Men vi som är precis nya i gemet lär ju få en smärre chockhöjning. Det känns som en självklarhet att fb sätter till de som är den största utgiftskällan - vi killar som är under 24. Visst säger ni, det är frivilligt att köra hoj. Då får ni skaffa en mindre hoj. Vänta med att köra hoj tills ni har huvudet med er och allt annat jävla dravel. Testa att vara 22 och försöka få en vettig försäkringspremie på något som har mer än 25 hästar, bil eller mc. Och bättre lär inte det här förslaget göra det. Men det är klart, ni slipper oss på vägarna. Eller så kommer skatterna höjas när fler och fler oförsäkrade fordon krockar och kostar oss skattebetalare pengar.
Grattis :mad: :tungan Är ju en värre bedrift att få tag i någon kunnig på Folksam än att vinna på lotto. Har försökt med flera hojar hos dom och svaret har ofta blivit dom inte försäkrar hojen i fråga, men samtidigt har andra som är yngre och tom saknar körkort likadan hoj försäkrad hos dom.
2529510 Efter att nu kontaktat Folksam igen..
Så till min stora förvåning så kan jag nu försäkra samma hoj..
Samma regnummer..
HEL/HEL 13 326:-
Halv/HEL 6 538:-
Gissa vad jag skall ägna eftermiddagen åt..
KÖPA HOJ
Snail_shell
2006-10-11, 17:27
Nu är den köpt!
Fredag är det hämtning..
Nåja!
Åter till försäkringsdiskussionen..
Om man nu beslutar att höja trafikförsäkringen..
Vad får det för konsekvenser, och för vem.
Generellt.
En trafikförsäkring för en R hoj är i dag är ju ingen "fast" prislapp.
Alla försäkringsbolag har ju sin egen.
Sen betalar ju försäkringsbolagen den faktiska kostnaden till trafikförsäkringsföreningen. ( tror jag att det är )
Ett belopp som med stor sannorlikhet inte ligger ens i närheten av vad du betalar i dag.
D.v.s försäkringsbolaget har en marginal på dom pengarna.. Baserat på riskgrupp.
Alla siffror som jag sett hittils har till största del bara handlat om spekulationer, baserat på dagens premie.
Men glöm inte att det pågår konkurrens mellan försäkringsbolagen om kunder..
Visst! Du som är 22år och sitter på 150hk.. Är kanske inte den kategori som man direkt ropar efter.
Men generellt är min uppfattning att många försäkringsbolag har i dag så pass bra marginaler på trafikförsäkringen att man kommer svälja större delen av kostnaden för att få behålla kunderna..
Men att sen i en politisk debatt lyfta fram det här som något "domedags profiterande"
Vänd på det i stället.
Det som media inte skriver om..
För att det inte är någon sensation.
Det som kommer ge dig mer pengar i kassan..
Nåja!
Stannar nu..
Det är bara å vänta å se vad resultatet blir..
Men måla inte väggen svart innan du vet vilken färg du får att måla med.. :D
newstead
2006-10-12, 12:29
2530303 ...Det känns som en självklarhet att fb sätter till de som är den största utgiftskällan - vi killar som är under 24...
Huvudet på spiken. Ser inget konstigt i att de som kostar är de som får betala.
Känns som det kvittar...
Det låter mer som den vanliga rabatten du får för att vara medlem i SMC. tyvär är säljarna på Folksam ofta dåligt informerade och kryssar inte i rätt.
begär pris på alla olika varianter enligt nedan(saxat från svmc.se)
Tre försäkringsalternativ
Som SMC-medlem kan du välja mellan tre olika försäkring hos Folksam:
Folksams Bas-försäkring med tio procents SMC-rabatt
Folksams Året runt-försäkring med tio procents SMC-rabatt
SMC-försäkringen med ännu lägre premie men med krav på fortbildning.
SMC-försäkringen kommer inte att vara billigast för alla motorcyklister. Om du får en bättre premie med motsvarande eller bättre villkor i ett annat försäkringsbolag ska du givetvis teckna den istället.
Mer information
Är du nyfiken på vad den SMC-försäkringen kommer att kosta dig?
Ring 0771-950 950 mån-fre 07.30-21.00, lör-sön 09.00-19.00 eller läs mer på Folksams hemsida.
Saxat ur en artikel idag:
"Tidigare har moderaterna aviserat att de räknar med en snittökning på trafikförsäkring för en bil på drygt 1 000 kronor om året. Försäkringsbolag har hävdat att det snarare handlar om närmare 2 000 kronor. För den som har motorcykel kan det bli ännu dyrare.
– Regeringen har spekulerat i att höjningen skulle bli runt 100 kronor i månaden. Men vår bedömning är att det kommer inte stanna vid det. Det kommer bli betydligt mer. Premierna kommer baseras på samma typ av riskanalys som alla andra försäkringspremier baseras på. Det kan bli tre gånger dagens kostnad, säger Motormännens vd Maria Spetz."
Det känns ju jävligt bra! Om Maria Spetz får rätt kommer jag att få betala 15000x3 SEK för min trafikförsäkring. 45000 SEK!!!
Värst drabbade blir unga män i Stockholm.. tack för det! :mad:
2543783
Bra!! Tycker faktiskt att unga män i Stockholm helt ska subventionera alla lantisar!
Inte mer än rätt för mc förare i byarna kör ALDRIG farligt!
Och de som bor 400 m utanför zonen kör ALDRIG in i stan!
Jag är blå(ögd) men detta förslag får mig att se rött...
2543783 Saxat ur en artikel idag:
"Tidigare har moderaterna aviserat att de räknar med en snittökning på trafikförsäkring för en bil på drygt 1 000 kronor om året. Försäkringsbolag har hävdat att det snarare handlar om närmare 2 000 kronor. För den som har motorcykel kan det bli ännu dyrare.
– Regeringen har spekulerat i att höjningen skulle bli runt 100 kronor i månaden. Men vår bedömning är att det kommer inte stanna vid det. Det kommer bli betydligt mer. Premierna kommer baseras på samma typ av riskanalys som alla andra försäkringspremier baseras på. Det kan bli tre gånger dagens kostnad, säger Motormännens vd Maria Spetz."
Det känns ju jävligt bra! Om Maria Spetz får rätt kommer jag att få betala 15000x3 SEK för min trafikförsäkring. 45000 SEK!!!
Läs lite uppåt i tråden, det SKA vara dyrt att köra motorcykel. Gärna så dyrt att vi ungdomar inte har råd att köra... :rolleyes:
2529670 Läs sista numret av SMC tidningen, där står det vad finska motsvarigheten till SMC tycker om deras försäkringssystem och vad de skulle vilja ha istället.
Din blårökte jävel.
Du tog orden ur munnen på mej.
I den artikeln kan man läsa att finnarna vill ha en förändring av sina försäkringar till den Sverige har idag. Alliansen har också jämfört våra premier med deras UTAN att ta reda på vilka ersättningsregler o dyl som styr trafikförsäkringen i de olika länderna.
Fantastiskt........
Crash rider
2006-10-29, 11:19
2528493 invaliditetsförsäkring? Har du blivit invalid?
nja .. skrev fel.. inte försäkring... utan ersättning..
skulle få ca:200 k för handleden..150 k på min separata olycksfalls-försäkring..
sveda och värket borde ju bli 40-50k.. så man har ju kostat bolagen grymt med pengar relaterat till hur mycket man har betalat in i premie..
2530160Sen undrar jag vad som är så fel med att stå för dom kostnader vi orsakar samhället:confused:
Jag vill helst slippa att betala två gånger för samma sak.
Jag har redan betalt för det som "alliansen" vill ta betalt för - en gång till - genom min inkomstskatt. Jag betvivlar att dom skattesänkningar man aviserat ens närmelsevis kommer att kunna kompensera för dom "avgifter" man höjer.
Ser man bara ett uns bredare på vad "alliansen" gör så är det att spara i kassakistan - för att kunna genomföra dom skattesänkningar dom pratat sig varma för. Trots allt är det ett nollsummespel - ta med ena handen - ge med andra.
R1 racer
2006-10-29, 11:58
2529093 Bara att se till att hojjen e`avbetald till dess så man kan köra med endast garageförsäkring !! :D
Ännu en anledning att inte stanna för blått !!! :finger
PS; Vad alla snackar om denna ständiga premiehöjning! Skit i den, ut o åk så tar vi det den dag det kommer.........Spekulera e meningslöst !!! :såjaponken
Hoppas du håller dej till 30-50-70-90-110 och inte vurpar,orsakar nåt.
Det kommer smaka i din plånka om du blir skyldig till olycka osv.
2527273 Har fastnat för en hoj..
INgen vanlig hoj..
En ganska extrem sådan..
En Ducati 999 -05
Känns så skrattretande..
va har du gjort för att få dessa premier..? ja e 23, tog a kort för typ två veckor sen, köpte zx10r 05 o har 25015kr helår/halv försäkring hos TH... så ja vet inte hur många ggr du kraschat för att få så dyra premier....
13.440 helår året runt försäkring är vad jag pröjsar R1-06, 29 år mckort 6 år
Rimligt ? JA. Men ökad premie innebär att mitt intresse sjunker och jag kan inte sitta i sadeln och köra med samvete som säger att det kostar 100 kr / mil att köra
Hur tänker ni andra ? Kommer ni verkligen stå ut med att leva på nudlar bara för att få ha kvar hojen. Var går gränsen ?
13,440 va inte så dyrt för en R1 06a,själv betalar jag för en 00a 7000:- Hel/Hel.Vilket bolag?Jag har T-H ialf du kan kolla dina försäkringar online här: http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame7933.html
2590273 13,440 va inte så dyrt för en R1 06a,själv betalar jag för en 00a 7000:- Hel/Hel.Vilket bolag?Jag har T-H ialf du kan kolla dina försäkringar online här: http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame7933.html
Hos T-H kostar den 33.300 på mig Hel med 6000 i självrisk, antar att den då är avställbar också.
Det bolag jag har är det billigaste jag vet om, bra är att inte många vet om bolaget :)
Efter lite räknande så med en 300% ökning så skulle det innebära att jag får betala 2.276 / mån hel/hel.
Dyrt men inte så att man behöver sluta köra hoj!
Niklasinorr
2006-11-04, 12:40
Jag blir lite trött på den politiska vinklingen här. Sossarna hade lag fram ett liknande förslag om att "privatisera" trafikskadekostnaderna, det innebär att det inte spelat någon roll om det var blått eller rött som vann valet, vi hade fått pröjsa iallafall.
Jag håller med Chii om att vi skall stå för våra egna kostnader, men jag håller också med SMC om att det isåfall skall gälla alla typer av fritidssysselsättningar. Undantaget är idrottsrörelesen där sverige, dvs vi själva, tjänar enormt med pengar på att folk tränar och rör på sej, oavsett skador, skadorna kostar extremt lite i jämförelse.
Det jag tycker haltar mest är att det inte satsas mer på alkohol- och narkotikaförebyggande arbete, det skulle spara oändligt mycket mer för staten, men det är ju lättare att "sätta på" vanliga skattebetalare, det ger mer klirr på kort sikt, och det gäller oavsett partitillhörighet...
Det är ett till två år bort innan det blir ändrade försäkringar. Försäkringsbolagen räknar för fullt och har som mål att folk skall ha råd att försäkra, vi är dock 25000 människor med sporthoj och försäkringsbolagen vill faktiskt ha oss som kunder, speciellt om vi kan minska olyckorna så att vi börjar gå med vinst...
2590415 Jag blir lite trött på den politiska vinklingen här. Sossarna hade lag fram ett liknande förslag om att "privatisera" trafikskadekostnaderna, det innebär att det inte spelat någon roll om det var blått eller rött som vann valet, vi hade fått pröjsa iallafall.
Jag skulle vilja se det där förslaget? Kan du länka till det?
Förövrigt så är denna sida tokblå.
GixxerTiger
2006-11-04, 13:54
Jag har en gammal hoj och betalar 2700 hel/hel. Det är inte dyrt, men 9K så vet jag inte om jag är intresserad av att åka med den. Men det som kan sägas är att det skulle blivit dyrare att lev ovavset vem som segrade i valet. Bara olika sett att höja skatten på!!
Jag väntar fortfarande på den där tusingen mer i månaden som utlovades när kommer den ??
Före höjningen hoppas jag :p
supergirl
2006-11-04, 16:22
2530132 Måste man vara kommunist för att man tycker att det är för jävligt att det blir olidligt dyrt att idka sin hobby. Börja använda din hjärna. :mad:
Nej man är kommunist om man anser att det är rättvisa att resten av samhället ska betala ens dyra intressen. Oavsett om det gäller motorcykel, ridsport, golf eller fallskärmshoppning.
Niklasinorr
2006-11-04, 17:11
2590438 Jag skulle vilja se det där förslaget? Kan du länka till det?
Förövrigt så är denna sida tokblå.
Det var ungefär 1,5 år sedan som sossarna lade fram ett förslag liknande det som "Di blåa" kör nu, där man utredde möjligheten till att lägga ut skadekostnaderna för trafiken på bilisterna. Dom tyckte inte att det var rättvist att en ensamstående mamma i Hallonbergen som inte har bil skall betala en massa pengar till dom som skadar sej i trafiken, dvs samma motivation som Alliansen kör nu.
Jag hittar inte någon info om det nu eftersom sådana saker försvinner i mediabruset omkring dom kraftfulla fördömandena som Sossarna kör nu mot Alliansens förslag, söker jag på socialdemokrater och trafikförsäkring så får jag 10000 träffar på fördömanden...jag återkommer när jag hittar det...
Jag har försökt i så många år nu o förstå hur man kan tänka/rösta vänster och tro att landet på lång sikt skulle må bra av det...
Finns det någon annan anledning än att man vill ha gött med pröjs när man ligger hemma på sofflocket o är arbetslös/sjukskriven?
Ni som tror ni vet kan väl förklara för en som inte kan förstå er...
Niklasinorr
2006-11-04, 17:41
2590792 Jag har försökt i så många år nu o förstå hur man kan tänka/rösta vänster och tro att landet på lång sikt skulle må bra av det...
Finns det någon annan anledning än att man vill ha gött med pröjs när man ligger hemma på sofflocket o är arbetslös/sjukskriven?
Jag tror problemet ligger på en annan nivå, som någon skrev här ovanför så byter vi bara pengar. Vi är för få människor på för stor yta, vi är för få i arbetsför ålder som betalar skatt och för många som inte är det. Om någon skulle göra en kalkyl för att starta "företaget Sverige" idag så skulle inga banker låna ut något som helst startkapital. Oavsett färg på partiet som har makten så har dom ett litet h-vete att få det att gå ihop och jag skulle inte vilja byta med dom...
2590812 Jag tror problemet ligger på en annan nivå, som någon skrev här ovanför så byter vi bara pengar. Vi är för få människor på för stor yta, vi är för få i arbetsför ålder som betalar skatt och för många som inte är det. Om någon skulle göra en kalkyl för att starta "företaget Sverige" idag så skulle inga banker låna ut något som helst startkapital. Oavsett färg på partiet som har makten så har dom ett litet h-vete att få det att gå ihop och jag skulle inte vilja byta med dom...
Så sant!
Men frågan är endå hur man kan missa att se att sossarna har misslyckats, i princip alla länder i västeuropa har ju gått om sverige ekonomiskt dem senaste 25 åren. Tittar man på dom senaste 10 åren så ser man ju tydligt att snart är öst oxå förbi...
Inte konsigt att det blir så när man som outbildad tjänar mer från försäkingskassan och akassan än från jobb... Inte lustigt att folk går hemma år efter år och drar...
Varför vi gnäller om trafikförsäkringen ?:
Därför att den är DYR !
Men det finns ju vissa orsaker för det också :rolleyes:
Om försäkringen nu blir jätte jätte DYR kommer garanterat många att sluta köra sporthoj och ev titta på något billigare alternativ (offroad , custom etc).
Andra kommer säkert att köra avställt och oförsäkrat med sina sporthojar.
Niklasinorr
2006-11-04, 18:33
2590838 Så sant!
Men frågan är endå hur man kan missa att se att sossarna har misslyckats, i princip alla länder i västeuropa har ju gått om sverige ekonomiskt dem senaste 25 åren. Tittar man på dom senaste 10 åren så ser man ju tydligt att snart är öst oxå förbi...
Inte konsigt att det blir så när man som outbildad tjänar mer från försäkingskassan och akassan än från jobb... Inte lustigt att folk går hemma år efter år och drar...
Jag har en kompis som är nationalekonom, han berättade att han jobbar inom ett stort projekt där det sitter flera grupper av nationalekonomer i flera olika länder världen över och alla räknar på samma sak. Den ekonomiska kollapsen i Sverige i början på 90-talet, om ni kommer ihåg 500% ränta:tummenupp
Hursomhelst så när alla dessa oberoende grupper redovisade sina beräkningar så hade alla kommit fram till samma sak, nämligen att den finansiella krisen uppkom på grund av vad sossarna gjorde i slutet av 30-talet??? Det var då den svenska kollapsen på 90-talet startade??!!?
Det skall f-n till att vara politiker och tänka i 4-års cykler när det dom gör får återverkningar 50 år senare...:tummenupp :rolleyes: :)
Bajen-Sam
2006-11-04, 19:00
He he komunist as, ser att du studerar, vem pröjsar din försäkring???? :tungan
2590966 He he komunist as, ser att du studerar, vem pröjsar din försäkring???? :tungan
JAG PRÖJSAR ALLA 1195 KRONORNA I MÅNADEN SOM MIN TRAFIK FÖRSÄKRING KOSTAR,:hördu
sgtpepper
2006-11-05, 17:29
2592403 JAG PRÖJSAR ALLA 1195 KRONORNA I MÅNADEN SOM MIN TRAFIK FÖRSÄKRING KOSTAR,:hördu
... med veckopengen från pappa.
2592633 ... med veckopengen från pappa.
Nepp, lite hederligt Svartjobb+ bidragsfusk :FU
sgtpepper
2006-11-05, 17:51
2592657 Nepp, lite hederligt Svartjobb+ bidragsfusk :FU
Ja, det ante mig. Hur går ditt bidragsfusk egentligen ihop med dina ständiga påhopp där du kallar folk för kommunister bara för att de inte delar din typiskt lågintelligenta form av nyliberalism?
Och nej, jag är inte kommunist, jag röstade borgligt, även om lirare som du får mig att vilja rösta på KPML(r) istället i ren avsky.
2592671 Ja, det ante mig. Hur går ditt bidragsfusk egentligen ihop med dina ständiga påhopp där du kallar folk för kommunister bara för att de inte delar din typiskt lågintelligenta form av nyliberalism?
Och nej, jag är inte kommunist, jag röstade borgligt, även om lirare som du får mig att vilja rösta på KPML(r) istället i ren avsky.
Jag ville inte angripa folk med mitt inlägg, var dumt skrivet och jag ber om ursäkt för det, men jag känner lite ilska mot folk som målar upp domedagsprofetsior då VI faktiskt röstade genom liberal regering,
mikael n
2006-11-05, 18:22
2590705 Nej man är kommunist om man anser att det är rättvisa att resten av samhället ska betala ens dyra intressen. Oavsett om det gäller motorcykel, ridsport, golf eller fallskärmshoppning.
Alkoholrelaterade skador kostar 20 miljarder skattekronor per år.
Med ditt sätt att resonera så ska de drabbade få betala notan själv.
Jag spelar ingen ishockey. Jag vill inte att mina skattepengar går till ishallar.
Ska vi ha den diskussionen, eller ska vi tänka lite "rödare", och hjälpas åt att betala oavsett vad vi har för intressen ?
Det är väl det som menas med valfrihet ? Att alla ska kunna utöva sitt intresse efter arbetsdagens slut ?
Men alla som inte visste det innan valet, vet det nu. Och alla förslag från "Alliansen" genomsyras av brist på medkänsla och empati.
I fredags kom förslaget som alla väntat på: Det ska bli billigare att utöva GOLF !
Hörde ni det, alla ensamstående mammor ? Som plåster på såren för den dyrare A-kassan, högre matmomsen, och dyrare fordonsförsäkringen.
:arsele
newstead
2006-11-05, 21:01
2592756 ...I fredags kom förslaget som alla väntat på: Det ska bli billigare att utöva GOLF !
...
Ja, nu ska sporter som golf och ridning behandlas på samma sätt som t.ex. fotboll och ishockey gjorts under sossestyret. Varför skulle de inte göra det?
mikael n
2006-11-06, 00:57
2593184 Ja, nu ska sporter som golf och ridning behandlas på samma sätt som t.ex. fotboll och ishockey gjorts under sossestyret. Varför skulle de inte göra det?
Jo, det ska jag lära dig. Denna avdragsrätt kom för att uppmuntra svenska folket att utöva fysisk aktivitet.
Sporter som inte innefattas av avdragsrätten, är sporter som "inte innebär motion i form av fysisk träning."
"Fysisk träning" kan förstås tolkas olika för varje människa, men spelar man golf i syfte att få en mer vältränad kropp så lär man bli besviken.
Hoppas du är nöjd med svaret.
2529537
Har du kollat med Salus Ansvar???
Jag skulle få betala 8400kr hel/helår på länsförsäkringar och på Salus betalar jag
2111kr hel/helår... visseligen på en -98 GSXR 750...men det var i alla fall bara
en 1/4 av priset :yoparty värt att kolla i alla fall...
SalusAnsvar har helt klart ingen som helst koll på hojar iaf så där kan man ha tur :)
Min Sv650s-00 ville salusansvar i år ha den nätta summan på 34 750:- hel/helår
vilket iofs var en ganska bra förbättring från förra året då dom ville
ha 78 945:-!!!
Och du försäkrar en gsxr750-98 för 2000 :) grattis :tummenupp
Om förslaget om reformerad trafikförsäkring går igenom
Är inte de redan bestämt?
När blir de klart i såna fall då?
2590705 Nej man är kommunist om man anser att det är rättvisa att resten av samhället ska betala ens dyra intressen. Oavsett om det gäller motorcykel, ridsport, golf eller fallskärmshoppning.
Då är de ju för tusan moderatidioterna som är kommunister och inte sossarna som nån annan sa! Vad ni rör till saker o ting:tungan
newstead
2006-11-06, 16:14
2593669 Jo, det ska jag lära dig. Denna avdragsrätt kom för att uppmuntra svenska folket att utöva fysisk aktivitet.
Sporter som inte innefattas av avdragsrätten, är sporter som "inte innebär motion i form av fysisk träning."
"Fysisk träning" kan förstås tolkas olika för varje människa, men spelar man golf i syfte att få en mer vältränad kropp så lär man bli besviken.
Jag vet varför avdragsrätten finns men den som påstår att golf eller ridning inte innebär motion i form av fysisk träning tror jag inte vet så mycket om dessa sporter. Visst, det är inte särskilt mycket styrketräning i golf men en runda innebär trots allt en halvmils promenad. Ridning är fysiskt i allra högsta grad.
Personligen vet jag inte om jag är för avdragsrätten öht men ska den finnas så tycker jag den bör gälla för alla sporter.
mikael n
2006-11-06, 16:54
2594623 Jag vet varför avdragsrätten finns men den som påstår att golf eller ridning inte innebär motion i form av fysisk träning tror jag inte vet så mycket om dessa sporter. Visst, det är inte särskilt mycket styrketräning i golf men en runda innebär trots allt en halvmils promenad. Ridning är fysiskt i allra högsta grad.
Personligen vet jag inte om jag är för avdragsrätten öht men ska den finnas så tycker jag den bör gälla för alla sporter.
Om man kan flytta pengar från vårdkostnader till förebyggande åtgärder, så är väl det jättebra. Så varför är du emot avdragsrätten ?
Som sagt så är begreppet "fysisk träning" en subjektiv bedömning.
Men i detta fall handlar det om att det ska vara såpass ansträngande att pulsen stiger rejält. En idrott som helst kräver ombyte.
Detta behöver vi nog inte utreda vidare, eftersom regeringen och folkhälsoinstitutet gjorde detta för flera år sedan.
Personligen tycker jag inte det är någon skillnad att gå mellan golfhålen, eller att gå mellan kopiatorn och lunchrummet och kontoret på jobbet.
newstead
2006-11-06, 16:59
2594738 Om man kan flytta pengar från vårdkostnader till förebyggande åtgärder, så är väl det jättebra. Så varför är du emot avdragsrätten ?
Som sagt så är begreppet "fysisk träning" en subjektiv bedömning.
Men i detta fall handlar det om att det ska vara såpass ansträngande att pulsen stiger rejält. En idrott som helst kräver ombyte.
Detta behöver vi nog inte utreda vidare, eftersom regeringen och folkhälsoinstitutet gjorde detta för flera år sedan.
Personligen tycker jag inte det är någon skillnad att gå mellan golfhålen, eller att gå mellan kopiatorn och lunchrummet och kontoret på jobbet.
Läs om, läs rätt: "Personligen vet jag inte..."
Har du spelat golf nån gång? Det är som med alla sporter, det blir vad man gör det till. Fotboll behöver man inte heller bli särskilt svettig av om man inte går in för det. Anser du att inte "pulsen stiger rejält" av ridning heller?
Sluta åka hoj, eller sluta gnäll om denna jävla försäkring hela tiden!
Det är inte billigt att åka hoj...
mikael n
2006-11-06, 18:25
2594754 Läs om, läs rätt: "Personligen vet jag inte..."
Nä, jag märker det..
Och nä, pulsen stiger inte tillräckligt av vare sig golf eller ridning, för att jag ska kalla det "fysisk träning".
newstead
2006-11-06, 18:34
2594955 Nä, jag märker det..
Och nä, pulsen stiger inte tillräckligt av vare sig golf eller ridning, för att jag ska kalla det "fysisk träning".
Varför påstod du att jag var emot avdragsrätten om du märker att jag inte riktigt vet hur jag ställer mig i frågan om densammas vara eller icke vara?
Som tur är så har vi friheten att välja i Sverige så du slipper både rida och spela golf som fysisk träning :tummenupp
2594955 Nä, jag märker det..
Japp kan bara hålla med, tjejen har hästar och ja tycker de är väldigt sällan de är så att pulsen höjs, de är ju liksom hästen som gör 90% av jobbet.
supergirl
2006-11-06, 18:52
2593699 Då är de ju för tusan moderatidioterna som är kommunister och inte sossarna som nån annan sa! Vad ni rör till saker o ting:tungan
Moderaterna vill ju att vi som kör hoj ska betala våra egna skador, helt rätt tycker jag. När man själv får betala för saker tar man oftast mer ansvar det är så vi är skapta.
2594992 Japp kan bara hålla med, tjejen har hästar och ja tycker de är väldigt sällan de är så att pulsen höjs, de är ju liksom hästen som gör 90% av jobbet.
Om man åker häst kanske man inte blir speciellt andfådd men om man rider så kan jag lova att man blir det :yoparty
2595018 Moderaterna vill ju att vi som kör hoj ska betala våra egna skador, helt rätt tycker jag. När man själv får betala för saker tar man oftast mer ansvar det är så vi är skapta.
Jag vill ha en försäkring som går in och täcker när ja vurpor men ja vill inte betala högre premie pga vad andra har gjort, jaja jag vet de är en omöjlighet bla bla!
Men ska vi betala våra egna skador som hojåkare ska fan rökare, alkolister, knarkare osv göra det med!
Har du spelat golf nån gång? Det är som med alla sporter, det blir vad man gör det till.
Golf är per definition inte en sport. Golf är ett spel, som korong, biljard, poker eller monopol.
Sport luktar drivmedel, idrott luktar svett, och spel luktar... ja, på sin höjd fotsvett.
Adjö
2590792 Jag har försökt i så många år nu o förstå hur man kan tänka/rösta vänster och tro att landet på lång sikt skulle må bra av det...
Tror du verkligen att folk är arbetslösa eller sjukskrivna för att det är lönsamt, då fattas det nåt i huvudet på dej! Det finns nåt som heter kronisk sjukdom, cancer osv.
Bortskämda småpojkar som du anser alltså att man skall straffas om man råkar bli sjuk eller arbetslös. De är nästan så att man önskar att såna som dej får en sjukdom eller blir arbetslös så att du får se hur glassigt det är att vara sjuk/arbetslös.
Yoshi_gixxeRR
2006-11-07, 19:07
2597323 Tror du verkligen att folk är arbetslösa eller sjukskrivna för att det är lönsamt, då fattas det nåt i huvudet på dej! Det finns nåt som heter kronisk sjukdom, cancer osv.
Bortskämda småpojkar som du anser alltså att man skall straffas om man råkar bli sjuk eller arbetslös. De är nästan så att man önskar att såna som dej får en sjukdom eller blir arbetslös så att du får se hur glassigt det är att vara sjuk/arbetslös.
Så ALLA som inte jobbar har cancer...:va
Folk hittar orsaker för att INTE jobba, isf att hitta orsaker FÖR att jobba.
.../Yoshi
2597323 Tror du verkligen att folk är arbetslösa eller sjukskrivna för att det är lönsamt, då fattas det nåt i huvudet på dej! Det finns nåt som heter kronisk sjukdom, cancer osv.
Det finns garanterat flera hundra tusen människor i sverige just nu som är arbetslösa/sjukskrivna fast dom skulle kunna jobba men i dagens samhälle så lönar det sig ju inte....
Jag har själv gått arbetslös ett tag för några år sedan och inte tog jag vilket jobb som helst när det ofta innebar att gå ner i inkomst...
Då anser jag att det är fel på systemet....
Varför fattas det något i mitt huvud? Varför är jag en bortskämd småpojke?
Bara för att jag inte har samma vänsterpolitiska åsikt som du?
Tycker du borde flytta till nordkorea om du inte kan föra en diskussion utan påhopp!
2597346 Så ALLA som inte jobbar har cancer...:va
Folk hittar orsaker för att INTE jobba, isf att hitta orsaker FÖR att jobba.
.../Yoshi
LÄR DEJ ATT LÄSA OCH FÖRSTÅ!!! PUCKO.
Skrev jag att alla som inte jobbar har cancer????
2593669 Jo, det ska jag lära dig. Denna avdragsrätt kom för att uppmuntra svenska folket att utöva fysisk aktivitet.
jag sysslar inte med golf men vad jag har hört så är det många som tycker att det är jättebra träning, dom går ju en jävla massa och har kanske trevligt, det kan nog va värt mycket för en som inte rör på sig alls i vanliga fall... Kan nog va bra på psykiskt o fysiskt.
Och att ridning är en fyskisk aktivitet hoppas jag du förstår...
Alla sporter borde gå under samma regler...
2597400 LÄR DEJ ATT LÄSA OCH FÖRSTÅ!!! PUCKO.
Mycket påhopp från din sida tycker jag! du behöver tänka mer och skriva mindre!
Yoshi_gixxeRR
2006-11-07, 19:27
2597400 LÄR DEJ ATT LÄSA OCH FÖRSTÅ!!! PUCKO.
Du ska lära dig att uppföra dig på DETTA forum!!!
Du har ingen anledning att kalla mig för "pucko"
Du har ett beteende som en tonåring!!
Jag var ironisk om att "alla" har cancer. (var det så svårt att förstå??)
Och skrev sedan vad JAG tror är orsaken till att många är fortfarande arbetslösa/sjukskrivna.
Mvh.../Yoshi "moderator"
2597374 Det finns garanterat flera hundra tusen människor i sverige just nu som är arbetslösa/sjukskrivna fast dom skulle kunna jobba men i dagens samhälle så lönar det sig ju inte....
Jag har själv gått arbetslös ett tag för några år sedan och inte tog jag vilket jobb som helst när det ofta innebar att gå ner i inkomst...
Då anser jag att det är fel på systemet....
Varför fattas det något i mitt huvud? Varför är jag en bortskämd småpojke?
Bara för att jag inte har samma vänsterpolitiska åsikt som du?
Tycker du borde flytta till nordkorea om du inte kan föra en diskussion utan påhopp!
Utan påhopp? Du dömmer ju alla sjuka/arbetslösa som simulanter det kallar jag för påhopp!
Jag till skillnad från dej tog anvisat jobb när jag var arbetslös sist även om det innebar en lönedumpning med 7000:-/mån. Det är ju mest moderater som fifflar verkar det som.
2590838 Så sant!
Skulle du kunna utveckla det lite tack..:va
2597420 Du ska lära dig att uppföra dig på DETTA forum!!!
Du har ingen anledning att kalla mig för "pucko"
Du har ett beteende som en tonåring!!
Jag var ironisk om att "alla" har cancer. (var det så svårt att förstå??)
Och skrev sedan vad JAG tror är orsaken till att många är fortfarande arbetslösa/sjukskrivna.
Mvh.../Yoshi "moderator"
Jag undrar vem som är mest tonårsaktig?
2595381Men ska vi betala våra egna skador som hojåkare ska fan rökare, alkolister, knarkare osv göra det med!
Nja, att jämföra med alkoholister är lite äpplen och päron, ska det motsvara trafikförsäkringen får du prata om alkoholbrukare som grupp. Alla kraschar inte och alla blir inte alkoholister. Alkoholbrukare beskattas ju dessutom rätt hårt redan idag, så det räcker gott och väl...
Vad gäller rökning så vet jag inte hur samhällsekonomiskt olönsamt det är egentligen. Röker man hela livet har man betalat ett par hundra tusen eller så extra i skatt, dessutom blir man förmodligen någon miljon eller två billigare eftersom man inte behöver pension så länge. Mot det ska ju ställas att rökare är sjuka oftare än andra och använder sjukvården mer, men det är inte uppenbart för mig att det kostar mer än så.
newstead
2006-11-07, 23:47
2597470 Jag undrar vem som är mest tonårsaktig?
Efter dina inlägg i den här tråden tror jag du har undanröjt alla tvivel.
Vad är det som driver Er........:va
Visst fan ja, hojjarna e`ju avställda!!
Galne Dansken
2006-11-08, 00:10
2529683 Det handlar om ett par hundralappar per år i ökad trafikförsäkring för en sporthoj men det nämner inte SMC.
Att SMC inte har nämnt nått om ett par hunradlappar i månaden - är väldigt enkelt, för att inga har kunnit bekräfta att sånt kommer det att bli!
Tyvärr rör det sig inte om ett par, men om 7 stycks hundrad lappar per månad - och det är då endast för att täcka gamla befintliga trafikskadade. Och detta är baserad på att alla fordons ägare betalar samma andel, ifall att bilägarna tycker att dom vill sponsra MC folket lite!
Nu var tanken från aliansen att riskgrupperna sku pröjsa efter deres risk-faktor, vilket betyder att dom 700 nog ska multipliceras lite upp, när vi prater MC!
Ovanstående är altså det som kommer bli en "fordons" skatt, per 1/7 2007.
Sen tillkommer kostanden för dom trafik och person skador som f-bolagen kommer kalkylere en årlig kostnad för. Denne är mera tricky, eftersom att det inte finnas korrekt siffor underlag för bolagen att kalkylera efter. men, uppskattningsvist rör det om allt från 7 - 13 mia kr /år.
Detta ska igen splittras utt på fordonsägarena och även här är tanken att man ska pröjsa efter vilken risk-faktor man har.
Grattis till motorcyklisterna..
Detta var i sin enkelhet vad vi i SMC fick konkret kunskap om på möte idag.
supergirl
2006-11-08, 01:39
2595381 Jag vill ha en försäkring som går in och täcker när ja vurpor men ja vill inte betala högre premie pga vad andra har gjort, jaja jag vet de är en omöjlighet bla bla!
Men ska vi betala våra egna skador som hojåkare ska fan rökare, alkolister, knarkare osv göra det med!
Jag tycker också att andra samhällsgrupper, om man nu kan kalla det för det ska betala för sig själva. Vi har både alkoholskatt och tobaksskatt som täcker upp de kostnader som alkohol och tobak belastar samhället med. Knarkskatt blir dock en smula svårt eftersom att det inte är tillåtet att sälja. Även om det vore önskvärt så blir det praktiskt omöjligt att en knarkskatt på drogerna.
Dock anser jag att hockeyspelare, fotbollspelar, ridsport, och andra idrotter ska få betala sina egna skador. Men det är väl ditåt vi är påväg, tyvärr går det inte at vända allt över en natt, man får ta en sak i sänder och då börjar man antagligen i de största riskzonerna.
Jag vill självklart inte heller ha en högre försäkring på min motorcykel men samtidigt tycker jag inte det är rätt att alla i Sverige skulle betala för om jag orsakar en olycka eller kör av vägen.
Jag vill självklart inte heller ha en högre försäkring på min motorcykel men samtidigt tycker jag inte det är rätt att alla i Sverige skulle betala för om jag orsakar en olycka eller kör av vägen.
Håller med dig!
Men de finns ju en anledning till att vi har försäkringar också!
supergirl
2006-11-08, 19:10
2599649 Håller med dig!
Men de finns ju en anledning till att vi har försäkringar också!
Jupp försäkringen är till för att sprida ut kostnaden för en eventuell vurpa. Istället kan du sätta in pengarna på ett eget konto och hoppas att det tar tillräckligt lång tid innan du vurpar så att du redan hunit spara ihop vad vurpan kostar :)
2598059 Att SMC inte har nämnt nått om ett par hunradlappar i månaden - är väldigt enkelt, för att inga har kunnit bekräfta att sånt kommer det att bli!
Tyvärr rör det sig inte om ett par, men om 7 stycks hundrad lappar per månad - och det är då endast för att täcka gamla befintliga trafikskadade. Och detta är baserad på att alla fordons ägare betalar samma andel, ifall att bilägarna tycker att dom vill sponsra MC folket lite!
Nu var tanken från aliansen att riskgrupperna sku pröjsa efter deres risk-faktor, vilket betyder att dom 700 nog ska multipliceras lite upp, när vi prater MC!
Ovanstående är altså det som kommer bli en "fordons" skatt, per 1/7 2007.
Sen tillkommer kostanden för dom trafik och person skador som f-bolagen kommer kalkylere en årlig kostnad för. Denne är mera tricky, eftersom att det inte finnas korrekt siffor underlag för bolagen att kalkylera efter. men, uppskattningsvist rör det om allt från 7 - 13 mia kr /år.
Detta ska igen splittras utt på fordonsägarena och även här är tanken att man ska pröjsa efter vilken risk-faktor man har.
Grattis till motorcyklisterna..
Detta var i sin enkelhet vad vi i SMC fick konkret kunskap om på möte idag.
Går det att få reda på källan till de :skrämd siffrorna? För det var ju "något" värre än de värsta siffrorna jag hört tidigare...
Jag kommer montera bort min regplåt nu och köra utan nästa säsong.
Försäkring kommer jag inte heller betala! Vilken vinst jag kommer göra.. och behöver inte vara rädd för att köra för fort eller åka fast heller ;)
Sedan så kommer jag som alltid kört laglydigt utöva mer och mer stunt på vägarna, Jag menar ingen regplåt så är min hoj en riktigt racer och då skall den ju köras så!
Ser fram emot nästa säsong verkligen.. vad pengar man kommer tjäna så länge man inte vurpar.. eller om man vurpar så har man ju råd att betala kostnaden själv som man annars hade betalat till försäkringsbolagen
Bra Sverige... rätt väg vi går mot!
2600446 Jag kommer montera bort min regplåt nu och köra utan nästa säsong.
Försäkring kommer jag inte heller betala! Vilken vinst jag kommer göra.. och behöver inte vara rädd för att köra för fort eller åka fast heller ;)
Sedan så kommer jag som alltid kört laglydigt utöva mer och mer stunt på vägarna, Jag menar ingen regplåt så är min hoj en riktigt racer och då skall den ju köras så!
Ser fram emot nästa säsong verkligen.. vad pengar man kommer tjäna så länge man inte vurpar.. eller om man vurpar så har man ju råd att betala kostnaden själv som man annars hade betalat till försäkringsbolagen
Bra Sverige... rätt väg vi går mot!
Håller med !!!!
Detta är ju ett jättbra förslag, tänk va pengar man kommer spara så länge man inte vurpar, och då blir det förmodligen billigare att stå för det själv om du lyckats hålla dig på 2-hjul i en sisådär 2-3 månader.
Men det är så det är, folk blir aldrig helt nöjda förrän det är helt gratis !!! :D
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.