PDA

View Full Version : Svar kring Folksam + bankörning!

HanneZ
2006-01-22, 21:08
För att göra livet lättare för er här på Sporthoj så tog jag och ringde upp en sakkunnig(ej försäljare då då) på Folksam och ställde lite frågor kring bankörning då många får olika svar när det gäller om trafikförsäkringen gäller på bana.

Alla smc's kurser samt avrostningskurser etc. täcks av försäkringen. Vidare KAN det va så att försäkringen täcker även övriga bankörningar men detta prövas i efterhand vilket kan få åtminstonde mig att känna mig lite skakis. Om det är någon form av tävling så som att några kompisar tävlar runt banan eller någon form av tidtagning sker så gäller INTE försäkringen. Om det är så att körandet på något sätt höjer risken för skada så gäller heller inte försäkringen. Så om nu försäkringen täcker eller inte är så himla självklart, jag vet ju personligen att folk struntar i detta och tar tid etc. och om försäkringsbolagen skulle veta om det så kör personen teoretiskt oförsäkrat. Att någon tar tid leder dock inte till att alla på banan "kör oförsäkrtat" utan bara just den som tar tid.

Hans tips var att ringa o höra med dom om försäkringen täckte en viss körning, men att ändå skaffa en olycksfallsförsäkring.

/ Hannes

McB
2006-01-22, 21:10
Pungt!

Tobbe (R1)
2006-01-22, 21:19
Bra initiativ! :tummenupp
Blir till att se över försäkringsskyddet till kommande säsong.

HanneZ
2006-01-22, 21:21
Bra initiativ! :tummenupp
Blir till att se över försäkringsskyddet till kommande säsong.
Japp, jag lär definitivt skaffa en olycksfallsförsäkring även om jag har folksam. Då kan man ju köra i oförsäkrad grupp med och de nu skulle va fullt i den försäkrade.

HanneZ
2006-01-23, 05:32
Föresten så va han rätt säkert på att om man körde omkull på Nürnbergring så gällde _inte_ försäkringen, det kan ju vara bra att tänka på. Detta p.g.a. fri körning utan t.ex. föråkare.

2fast4Hjo
2006-01-23, 06:24
Folksam och länsförsäkringars bitr skadechef
har även svarat här.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1786990&postcount=4

Trygg hansa har en mycket bra sjuk och olycksfallsförsäkring (får inte tecknas över 24) är ni under 24 skaffa den eller någon liknande. Dyr men ersätter väldigt mycket. :)

J.Andersson
2006-01-23, 06:48
Jag är onödigt mkt försäkrad.

I övrigt är LMS väldigt tydliga att påpeka att det heter trafikövning. :tummenupp

HanneZ
2006-01-23, 06:58
har även svarat här.

Trygg hansa har en mycket bra sjuk och olycksfallsförsäkring (får inte tecknas över 24) är ni under 24 skaffa den eller någon liknande. Dyr men ersätter väldigt mycket. :)
Det gavs väldigt luddiga svar i den tråden och det va just därför jag ringde och frågade.

Jag är onödigt mkt försäkrad.

I övrigt är LMS väldigt tydliga att påpeka att det heter trafikövning. :tummenupp
Jo alla kallar det ju för något fint som låter som en utbildning men om Folksam varit o inspekterat på kullen i somras när det körde av 20 pers på en förmiddag så tror jag inte dom hade beviljat ersättning för en endaste.

2fast4Hjo
2006-01-23, 07:13
Det gavs väldigt luddiga svar i den tråden och det va just därför jag ringde och frågade.

Jo alla kallar det ju för något fint som låter som en utbildning men om Folksam varit o inspekterat på kullen i somras när det körde av 20 pers på en förmiddag så tror jag inte dom hade beviljat ersättning för en endaste.

Jag har bjudit in Ulf på länsförsäkringar på någon av bankörningarna i sommar. Han var mycket positiv när jag pratade med honom för att göra en väldigt kort sammanfattning(har haft tfnkontakt)

Varför inte bjuda in Folksam också?

enhjuling
2006-01-23, 07:22
Japp, jag lär definitivt skaffa en olycksfallsförsäkring även om jag har folksam. Då kan man ju köra i oförsäkrad grupp med och de nu skulle va fullt i den försäkrade.

Hur gör du då om du kör på nån och du är utan ansvarsförsäkring???
Trafikförsäkringen är ju först och främst just en sån, det är därför den är lagstadgad. Om ditt försäkringsbolag frånsäger sitt ansvar med hänvisning till trafikskadelagen och påstår att det är tävlingslika förhållanden.

HanneZ
2006-01-23, 07:26
Jag har bjudit in Ulf på länsförsäkringar på någon av bankörningarna i sommar. Han var mycket positiv när jag pratade med honom för att göra en väldigt kort sammanfattning(har haft tfnkontakt)

Varför inte bjuda in Folksam också?
Bjudit in? Är det du som håller i körningen?

För mig känns det som att väcka en björn som sover. Jag pratade med densamma om han varit och tittat på en bankörning men det hade han inte utan hade bara diskuterat med smc.

Hur gör du då om du kör på nån och du är utan ansvarsförsäkring???
Trafikförsäkringen är ju först och främst just en sån, det är därför den är lagstadgad. Om ditt försäkringsbolag frånsäger sitt ansvar med hänvisning till trafikskadelagen och påstår att det är tävlingslika förhållanden.
Va? Det va ju därför jag skulle teckna olycksfallsförsäkringen? Alla kör väl i oförsäkrad grupp på de villkoret att man får försäkra sig själv?

Eldstorm
2006-01-23, 07:31
Utelämnade till försäkringsbolagens godtycke m.a.o.... :död

zilog
2006-01-23, 07:37
Folksam är billigast för mig, men jag kommer nog att välja annat bolag till Bladen just pga. bankörningarna.

enhjuling
2006-01-23, 07:37
Va? Det va ju därför jag skulle teckna olycksfallsförsäkringen? Alla kör väl i oförsäkrad grupp på de villkoret att man får försäkra sig själv?

Nej, det är nog inte riktigt så.....
Om du kör på nån och anses som ansvarig för olycka så får du betala.
Antingen har du trafikförsäkring (ansvarsförsäkring) och då betalar de åt dig.
Har du ingen försäkring får du ta pengarna ur plånboken.
Anses det vara tävlingslika förhållanden så kommer inte heller trafikförsäkringsföreningen att ta det.
Oförsäkrad grupp anses säkert vara det.

2fast4Hjo
2006-01-23, 07:42
Bjudit in? Är det du som håller i körningen?

För mig känns det som att väcka en björn som sover. Jag pratade med densamma om han varit och tittat på en bankörning men det hade han inte utan hade bara diskuterat med smc.

Det gäller väl att samarbeta? har arrangören inget att dölja så behöver man väl inte vara orolig.. Har inte spikat något datum (när jag vet datum kan man ju ta en diskution med arrangören för att få ett godkännande)

Tror nog att vi kan ta död på många "myter", t ex så trodde ulf att man körde tävling om man hade kraschpuckar vilket försäkringen då inte skulle täcka.

freding
2006-01-23, 07:48
Anses det vara tävlingslika förhållanden så kommer inte heller trafikförsäkringsföreningen att ta det.
Du har ju skrivit på en ansvarsförbindelse innan du börjar köra, där du tar på dig allt ansvaret! Så du kör på egen risk, ingen annan blir betalningsskyldig för dig oavsett hur de gick till, gillar du inte de, så håll dig ur oförsäkrad grupp. Och vi skall komma ihåg, att oförsäkrad- från början är licens-grupp, så deras regler bör gälla :tummenupp
Vi andra ska inte komma å ställa krav när de har bjudit in oss i sin grupp!!!

HanneZ
2006-01-23, 07:54
Det verkar väldigt konstigt, om några kör ihop under sm får då den som anses vara vållande betala? Nää de tror jag inte på. Som freding skriver så skriver man under ett papper. Inte fan hade någon kört i oförsäkrade gruppen annars?

Folksam är billigast för mig, men jag kommer nog att välja annat bolag till Bladen just pga. bankörningarna.
Folksam är väl snarare dom man bör välja om man nu ska köra på bana? Vilka har bättre villkor?

enhjuling
2006-01-23, 08:08
Du har ju skrivit på en ansvarsförbindelse innan du börjar köra, där du tar på dig allt ansvaret! Så du kör på egen risk, ingen annan blir betalningsskyldig för dig oavsett hur de gick till, gillar du inte de, så håll dig ur oförsäkrad grupp. Och vi skall komma ihåg, att oförsäkrad- från början är licens-grupp, så deras regler bör gälla :tummenupp
Vi andra ska inte komma å ställa krav när de har bjudit in oss i sin grupp!!!

Om licens-regler skall gälla så skall arrangören ha en banförsäkring och det skall vara en träning eller tävling som är anmäld och godkänd av Svemo.
Denna banförsäkring täcker tex funktionärer och åskådare dvs folk som inte har licens, olycksfallsförsäkring eller trafikförsäkring.
Det finns dessutom inga papper där man kan frånsäga sig ansvar. Det gäller inte.

[QUOTE=HanneZ]Det verkar väldigt konstigt, om några kör ihop under sm får då den som anses vara vållande betala? Nää de tror jag inte på. Som freding skriver så skriver man under ett papper. Inte fan hade någon kört i oförsäkrade gruppen annars?
QUOTE]

Det är nog så att man tror sig veta hur det är och om man trodde att man var oförsäkrad skulle man nog inte köra i oförsäkrad grupp.
Om man tar ut en oreggad hoj i trafiken så går trafikförsäkringsföreningen in men det gör de nog inte här.

HanneZ
2006-01-23, 08:12
Om licens-regler skall gälla så skall arrangören ha en banförsäkring och det skall vara en träning eller tävling som är anmäld och godkänd av Svemo.
Denna banförsäkring täcker tex funktionärer och åskådare dvs folk som inte har licens, olycksfallsförsäkring eller trafikförsäkring.
Det finns dessutom inga papper där man kan frånsäga sig ansvar. Det gäller inte.

[QUOTE=HanneZ]Det verkar väldigt konstigt, om några kör ihop under sm får då den som anses vara vållande betala? Nää de tror jag inte på. Som freding skriver så skriver man under ett papper. Inte fan hade någon kört i oförsäkrade gruppen annars?
QUOTE]

Det är nog så att man tror sig veta hur det är och om man trodde att man var oförsäkrad skulle man nog inte köra i oförsäkrad grupp.
Om man tar ut en oreggad hoj i trafiken så går trafikförsäkringsföreningen in men det gör de nog inte här.
Samma person på Folksam sa att arrangören var tvingad att teckna en banförsäkring just för att skydda åskådare etc.

Hur bedöms man som vållande på en bana föresten?

enhjuling
2006-01-23, 08:20
Samma person på Folksam sa att arrangören var tvingad att teckna en banförsäkring just för att skydda åskådare etc.

Hur bedöms man som vållande på en bana föresten?

Om arrangören har en banförsäkring som gäller för den aktuella åkningen så kommer garanterat alla fösäkringsbolag att påstå att det är en träning inför tävling och vägra ersättning från trafikförsäkringen.

Det är väl inte svårare att utreda vem som är vållande bara för att det är på en bana?

HanneZ
2006-01-23, 08:56
Om arrangören har en banförsäkring som gäller för den aktuella åkningen så kommer garanterat alla fösäkringsbolag att påstå att det är en träning inför tävling och vägra ersättning från trafikförsäkringen.

Det är väl inte svårare att utreda vem som är vållande bara för att det är på en bana?
Det låter ju konstigt, jag pratade ju med en på Folksam som påstod att man var tvungen att ha en sådan försäkring och sen säger du att då täcker inte Folksams trafikförsäkring längre? Då täcks ju automatiskt inga körningar av folksam.

Den enda situationen då jag anser att någon är vållande är väl när någon kör på en annan bakifrån? Övriga trafikregler verkar ju vara slopade? Inte sitter det någon väjningskylt på vägen ur depån? :)

Hur resonerar ni övriga som kör i oförsäkrade gruppen? Antar att ni har en olycksfallsförsäkring? Är ni medvetna om att ni får stå för pengarna om ni kör på någon annan(som inte är försäkrad?)? Om det nu är så, isåfall är ju pappret man skriver under bara bluff. Man kan ju dock inte "avatala sig ur" lagen.

Liwa1
2006-01-23, 09:11
Det gäller väl att samarbeta? har arrangören inget att dölja så behöver man väl inte vara orolig.. Har inte spikat något datum (när jag vet datum kan man ju ta en diskution med arrangören för att få ett godkännande)

Tror nog att vi kan ta död på många "myter", t ex så trodde ulf att man körde tävling om man hade kraschpuckar vilket försäkringen då inte skulle täcka.

OM DU HAR BJUDIT IN dom till en av våra körningar hoppas jag att du tagit kontakt med oss innan om det. Vi har som du skriver inget att dölja men vi har redan ett samarbete och tar själva kontakt med dom för bjuda in i så fall.

Det ska inte ske att andra tar sig friheter under våra event som vi inte accepterat. Det kan vara så att vi redan bjudit in eller har kontakt med den personen eller annan ansvarig och då kan allt lätt stora missförstånd.

OM du alltså har bjudit in någon till någon av bandagarna vi ordnar bör du genast kontakta mig via PM.

/Liwa1

enhjuling
2006-01-23, 09:13
Det låter ju konstigt, jag pratade ju med en på Folksam som påstod att man var tvungen att ha en sådan försäkring och sen säger du att då täcker inte Folksams trafikförsäkring längre? Då täcks ju automatiskt inga körningar av folksam.

Den enda situationen då jag anser att någon är vållande är väl när någon kör på en annan bakifrån? Övriga trafikregler verkar ju vara slopade? Inte sitter det någon väjningskylt på vägen ur depån? :)

Hur resonerar ni övriga som kör i oförsäkrade gruppen? Antar att ni har en olycksfallsförsäkring? Är ni medvetna om att ni får stå för pengarna om ni kör på någon annan(som inte är försäkrad?)? Om det nu är så, isåfall är ju pappret man skriver under bara bluff. Man kan ju dock inte "avatala sig ur" lagen.

Det har ju diskuterats tidigare, här tex :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102826&page=1&pp=20
läs hela tråden.

HanneZ
2006-01-23, 09:15
Nä men se där, en arrangör :)

Vad har du att säga om den magiska underskriften samt problemet med den oförsäkrade gruppen etc.? Har det varit någon smäll i oförsäkrade där det varit varit snack om vållande? Har ni den där banförsäkran och vet ni om det är ett krav? Tar ni kontakt med Folksam och beskriver eran bankörning innan och därmed tycker er kunna ha "försäkrade" grupper?

/ (en nyfiken) Hannes :)

isse
2006-01-23, 09:17
För att göra livet lättare för er här på Sporthoj så tog jag och ringde upp en sakkunnig(ej försäljare då då) på Folksam och ställde lite frågor kring bankörning då många får olika svar när det gäller om trafikförsäkringen gäller på bana.
/ Hannes
Thanks for the info!

Dags att teckna en olycksfall´s försäkring alltså.

/N

HanneZ
2006-01-23, 09:33
Det har ju diskuterats tidigare, här tex :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102826&page=1&pp=20
läs hela tråden.
Hitta till slut. Jävla krångligt de där. Hur som helst så bör man ju ha en olycksfallsförsäkring som täcker banköra och sedan hoppas på att man inte har ihjäl någon annan, jag tror dock att det i dom flesta fall är svårt att finna någon vållande. Sen vill de ju till att även de som kör på ej Svemo vet att licensförsäkringen inte gäller, fast de har väl en extra olycksfallsförsäkring ändå.

Vore intressant om någon lagkunnig kan svara på om pappret man skriver under verkligen betyder något om något nu skulle hända.

/ Hannes

Liwa1
2006-01-23, 09:34
Nä men se där, en arrangör :)

Vad har du att säga om den magiska underskriften samt problemet med den oförsäkrade gruppen etc.? Har det varit någon smäll i oförsäkrade där det varit varit snack om vållande? Har ni den där banförsäkran och vet ni om det är ett krav? Tar ni kontakt med Folksam och beskriver eran bankörning innan och därmed tycker er kunna ha "försäkrade" grupper?

/ (en nyfiken) Hannes :)

Hannes!

Vi har efter körningar blivit uppringda för höra hur våra körningar gått till när tex någon gått omkull. Vad jag vet har det inte varit några problem för den som gått omkull efter bolagen pratat med oss. Vi håller nu på att inväntar en del "förändringar" som kanske kommer ske ang försäkringar och vi har kontakt med bolag innan våra körningar.

Det vi alltid hävdar är att man ska räkna sig som oförsäkrad. Vi kan inte ta på oss vad var och en har för gällande försäkring.
Banföräskringen har jag kollat upp och frågat om. Våra körningar är varken tävlan eller träning och ej tidtagning. Därför skulle den inte hjälpa eller tecknas.

Vi inväntar nu svar från bolagen för att se hur saker blir till sommaren. Det är alltid upp till var och en att ha försäkring och eget ansvar för vad som gäller.
Vi håller även på med andra försök och samarbeten och allt får visa sig med tiden till bandagarna om vad som gäller.

/Liwa1

Pejo
2006-01-23, 09:42
Föresten så va han rätt säkert på att om man körde omkull på Nürnbergring så gällde _inte_ försäkringen, det kan ju vara bra att tänka på. Detta p.g.a. fri körning utan t.ex. föråkare.

Det där är jävligt upprörande. Nurnburgring är "enkelriktad betal och frifrartsmotorväg" och lyder under tysk motorvägslag. Det är inte bankörning man ägnar sig åt där, man kan inte köra flera succesiva varv.

Kruxet är att banan ibland används för tävling, och det är det som f-branschen verkar haka upp sig på. Och att man slutar där man börjat när man åkt en stund på betalmotorvägen.

Det är konstigt att man får göra skillnad på olika... Om vägsnutten gäller under vanlig tysk trafiklag, varför kan neka en svensk trafikföräkring att gälla där, när vi har eu-gemensamma standarder för vad som gäller?

enhjuling
2006-01-23, 09:44
Hannes!

Vi har efter körningar blivit uppringda för höra hur våra körningar gått till när tex någon gått omkull. Vad jag vet har det inte varit några problem för den som gått omkull efter bolagen pratat med oss. Vi håller nu på att inväntar en del "förändringar" som kanske kommer ske ang försäkringar och vi har kontakt med bolag innan våra körningar.

Det vi alltid hävdar är att man ska räkna sig som oförsäkrad. Vi kan inte ta på oss vad var och en har för gällande försäkring.
Banföräskringen har jag kollat upp och frågat om. Våra körningar är varken tävlan eller träning och ej tidtagning. Därför skulle den inte hjälpa eller tecknas.

Vi inväntar nu svar från bolagen för att se hur saker blir till sommaren. Det är alltid upp till var och en att ha försäkring och eget ansvar för vad som gäller.
Vi håller även på med andra försök och samarbeten och allt får visa sig med tiden till bandagarna om vad som gäller.

/Liwa1

Just Licens/oförsäkrad gruppen då? hur är det med ansvaret där? Det är väl den intressantaste frågan egentligen. Övriga grupper kan ju hävda att det inte är träning eller tävling och att trafikförsäkringen skall gälla men vad säger de som åker på racehojar utan försäkring? Och om en sådan skadar nån i depån tex, vem ansvarar då?

Hund
2006-01-23, 09:51

Hmm.. Har arrangören inget att dölja då? Det kan ju vinklas efter tycke det där. Nu vet jag ju inte vilken grundsyn f.b har, men nog kan jag hålla med om att det är lite att väcka den björn om sover.

Ex 1. Rettor och Gixxers... Gatreggade och "körda" dit.. Det är likväl ett rätt högt tempo på dessa väl?

Ex 2. Rettor och Gixxers.. Gatraggade och "körda" dit.. Vissa med kraschkåpor etc.. Vad är då syftet? Att bli bättre förare eller att förbättra tider? Oavsett om man klockar eller ej..

Här menar iofs jag att kör man lite seriöst så gör man ju inte det med massa lyktor och blinkers osv.. Vilket är lite standard på de som kört till banan, ska man racea så rivs det la mer än så!? Men förstår verkligen fb. sånt? Eller ser de bara att folk kör fort runt en bana?

Ex 3. Bjud in honom till RR-träning också så att han får se hur det ser ut när det verkligen går undan.. Ska det vara en bra idé bör de ju faktiskt få en referens också..

*****hmm.. klurar bara :rolleyes: :va ***

sandstream
2006-01-23, 09:53
Bra initiativ Hannez men som vanligt blir man inte klokare efter en sån här tråd :gnissla
Just Licens/oförsäkrad gruppen då? hur är det med ansvaret där? Det är väl den intressantaste frågan egentligen. Övriga grupper kan ju hävda att det inte är träning eller tävling och att trafikförsäkringen skall gälla men vad säger de som åker på racehojar utan försäkring? Och om en sådan skadar nån i depån tex, vem ansvarar då?Det sista har jag också funderat på.
Licensförarna på banhojar har ju ingen trafikförsäkring som täcker skador de orsakar på andra och deras egen försäkring lär ju inte gälla då det varken är tävling eller träning.

Hund
2006-01-23, 09:57
Bra initiativ Hannez men som vanligt blir man inte klokare efter en sån här tråd :gnissla
Det sista har jag också funderat på.
Licensförarna på banhojar har ju ingen trafikförsäkring som täcker skador de orsakar på andra och deras egen försäkring lär ju inte gälla då det varken är tävling eller träning.

Det är ju nästan lättare.. Det kan väl inte vara annorlunda än om en olycka sker i depån på en crossbana? Tävlingsriktad hobbyverksamhet som således faller under respektive olycksfallsförsäkring precis som om det vore en dyk eller klättringsolycka! Eller :confused:

sandstream
2006-01-23, 10:00
Vi andra ska inte komma å ställa krav när de har bjudit in oss i sin grupp!!!Som någon skrev innan är det svårt att friskriva sig i Sverige, tack och lov.
Tror knappast att licensgänget har "bjudit" in någon i sin grupp, de mobila chikanerna (dvs vi) hade de nog gärna klarat sig utan men de fyller antagligen inte en grupp på egen hand alla gånger.

Angående olycksfallsförsäkring så se till att läsa villkoren noggrant, motorsporter är ofta undantagna men betalar man lite mer går det säkert att lösa.
En drulleförsäkring som täcker att skador man orsakar någon annan person eller egendom vore nog inte helt fel att ha.

Det är ju nästan lättare.. Det kan väl inte vara annorlunda än om en olycka sker i depån på en crossbana? Tävlingsriktad hobbyverksamhet som således faller under respektive olycksfallsförsäkring precis som om det vore en dyk eller klättringsolycka! Eller :confused:Tror inte det är så enkelt.
SVEMO har ju försäkringar för att täcka skador på åskådarna om jag förstått det hela rätt och det skulle ju inte behövas med ditt resonemang.

@Hannez: Frågade du bara om kaskodelen eller pratade ni om trafikförsäkringen?

HanneZ
2006-01-23, 10:04
Jo men så länge alla har en olycksfallsförsäkring så täcker det ju för en själv. Men att sedan det skulle börja bli snack om vållande i en oförsäkrad grupp kan jag inte förstå. Hur ses man som vållande när det knappt finns några regler att gå efter? Att man inte får byta spår är knappast nåt som står skriver i Sveas lag?

...

@Hannez: Frågade du bara om kaskodelen eller pratade ni om trafikförsäkringen?

Vi snackade om det kort och där påstod han att det egentligen gällde samma sak. Den gäller inte t.ex. vid Rollers bult-filmningar iaf kan jag kanske glädja dig med :tungan men gäller vid bankörning om det inte finns någon ökad risk för skada. Folksam ser banan precis som vanlig landsväg och de gånger de förkommer någon form av tävlan eller ökad risk så gäller inte försäkringen.

sandstream
2006-01-23, 10:14
Jo men så länge alla har en olycksfallsförsäkring så täcker det ju för en själv. Men att sedan det skulle börja bli snack om vållande i en oförsäkrad grupp kan jag inte förstå. Hur ses man som vållande när det knappt finns några regler att gå efter? Att man inte får byta spår är knappast nåt som står skriver i Sveas lag?Kan tyckas självklart men om någon blir torpederad, avtryckt eller liknande av någon och hamnar i rullstol kommer de nog göra sitt bästa för att få så mycket pengar som möjligt :kryckor
Vi snackade om det kort och där påstod han att det egentligen gällde samma sak. Den gäller inte t.ex. vid Rollers bult-filmningar iaf kan jag kanske glädja dig med :tungan men gäller vid bankörning om det inte finns någon ökad risk för skada. Folksam ser banan precis som vanlig landsväg och de gånger de förkommer någon form av tävlan eller ökad risk så gäller inte försäkringen.Det var inte luddigt alls :lol
290 km/h, anses det som ökad risk eller vart går gränsen?

Hund
2006-01-23, 10:15
Tror inte det är så enkelt.
SVEMO har ju försäkringar för att täcka skador på åskådarna om jag förstått det hela rätt och det skulle ju inte behövas med ditt resonemang.

Nej, det är delvis sant.. jag utgick faktiskt ifrån en del tilläggsförsäkringar som för mig är rätt självklara om man härjar på bana.. Det är faktiskt lite farligt jue.. :huvet

Men de är inte dyra, jämte kostnaden för att köra cross och jämte gatregg förs. så är det tokbilligt.. Men jag har fått möjlighet att utvärdera dessa försäkringar några gånger :näsblod och jag måste säga att det funkerat utmärkt, motorsport eller ej!

Vad som däremot gällt om det varit reggade fordon med i bilden, det har jag ingen aning om.

HanneZ
2006-01-23, 10:19
...
Det var inte luddigt alls :lol
290 km/h, anses det som ökad risk eller vart går gränsen?

Nä det va det som jag med undrade men det har han som sagt inget svar på utan de utreds i efterhand. På vägen är det väldigt svårt att påvisa att någon medvetet kört med "ökad risk" (så länge man inte filmar o lägger ut på nätet :gnissla ) men på bana ligger det ju rätt nära till hands att dom börjar vrida på sig.

Hund
2006-01-23, 10:22
På vägen är det väldigt svårt att påvisa att någon medvetet kört med "ökad risk" (så länge man inte filmar o lägger ut på nätet :gnissla )

:kocko Ja jävlarr.. Helt sjukt egentligen att folk lägger ut filmer där de dessutom kraschar osv.. Vadå tänka först???

enhjuling
2006-01-23, 10:33
Det är ju nästan lättare.. Det kan väl inte vara annorlunda än om en olycka sker i depån på en crossbana? Tävlingsriktad hobbyverksamhet som således faller under respektive olycksfallsförsäkring precis som om det vore en dyk eller klättringsolycka! Eller :confused:

OM det finns en banförsäkring och tillställningen är saktionerad av Svemo ja. men så är det ju inte i det här fallet.

Hund
2006-01-23, 10:41
OM det finns en banförsäkring och tillställningen är saktionerad av Svemo ja. men så är det ju inte i det här fallet.

Men en vettig olycksfall täcker ju oavsett om jag hoppar från hustaket.. Täcker den inte ickesvemoarrangerade körningar ändå då?

Verkar ju helt keff.. Hur kan det skilja så mkt från crossen då? har fb. skrivit dessa delar efter att ha puffat på firmafesterna, eller har det att göra med gathojarnas inblandning på bana?

Pacman
2006-01-23, 10:41
Jag tänkte passa på att fråga en grej som inte gäller hojar men som kanske har lite med saken att göra. På gokart-banor finns det ju ofta möjlighet att "droppa in", betala någon hundring och få köra lite på banan med nån halvslö maskin. Innan man får köra brukar man bli informerad om att "All körning sker på egen risk!". Betyder det att om jag t.ex. kör på någon annans kart bakifrån så att föraren råkar ut för en whiplash-skada, att jag inte under några omständligheter behöver betala något till den drabbade?

Victor
2006-01-23, 10:43
Jo men så länge alla har en olycksfallsförsäkring så täcker det ju för en själv. Men att sedan det skulle börja bli snack om vållande i en oförsäkrad grupp kan jag inte förstå. Hur ses man som vållande när det knappt finns några regler att gå efter? Att man inte får byta spår är knappast nåt som står skriver i Sveas lag?

Som jag har förstått så sker all körning på egen risk. Då är det just det oxå.
Jag tycker inte att det har varit några problem när två personer har gjort något som orsakat att en eller båda har gått omkull. Skulle någon trycka av mig oavsiktligt så är det ju skitkorkat av mig att försöka käfta till mig pengar av honom. Skulle jag missat och någon annan vill ha ersättning av mig skulle jag be om ursäkt för min miss men inget mera.
Är det någon som upplevt problem i oförsäkrad grupp?

HanneZ
2006-01-23, 10:44
Jag tycker det borde vara så att om pappret gäller så får den du kör på "skylla sig själv" då den skrivit under samma papper, om pappret inte gäller så borde arrangören vara ansvarig.

Suomalainen
2006-01-23, 10:44

Betala ur egen ficka tror jag ingen får göra. Läs länken varför..
För att få mer info om vad som händer vid olycka med oförsäkrade fordon (på vanlig väg) så kika här http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1893575&postcount=267

Men om nu inte ens TFF eller någon annan försäkring går in, så måste väl den som blitt påkörd stämma den som han tycker orsakade olyckan för att kunna få skadestånd. Alternativt att det blir ett bråttsmål av det hela, hur det nu skulle se ut. För hur ska han annars kunna "anses ha orsakat olyckan"? Jag tror inte att man kan få det till ett brott, det finns ju inga regler att bryta. Så stämma är väl det enda som kanske kanske skulle kunna gå. Summa summarum är att alla får se till att ha en bra olycksfallsförsäkring, det är aldrig fel att ha i övrigt heller! :tummenupp

En jävla soppa det här med trafikskadelagen, får hoppas de gör om den snarast så vi vet vad som gäller och alla tolkningsmöjligheter försvinner. Hur det än går så är det bättre att VETA.

HanneZ
2006-01-23, 10:46
Som jag har förstått så sker all körning på egen risk. Då är det just det oxå.
Jag tycker inte att det har varit några problem när två personer har gjort något som orsakat att en eller båda har gått omkull. Skulle någon trycka av mig oavsiktligt så är det ju skitkorkat av mig att försöka käfta till mig pengar av honom. Skulle jag missat och någon annan vill ha ersättning av mig skulle jag be om ursäkt för min miss men inget mera.
Är det någon som upplevt problem i oförsäkrad grupp?
Jo men frågan är om de verkligen gäller. Kan krogen be en skriva under ett papper där det står att om man blir slagen på käften så får man skylla sig själv, och om man inte skriver på så får man inte komma in? Lite skev jämförelse kanske men i lagmening borde den vara samma.

Suomalainen
2006-01-23, 10:50
Jo men frågan är om de verkligen gäller. Kan krogen be en skriva under ett papper där det står att om man blir slagen på käften så får man skylla sig själv, och om man inte skriver på så får man inte komma in? Lite skev jämförelse kanske men i lagmening borde den vara samma.

Inte en enda likhet i "lagmening", slå nån på käften är ju misshandel = brott = skadestånd och straff. Vad ska du rubricera avtryckningen som? Finns som sagt inga skrivna regler...

Victor
2006-01-23, 10:52

Nja, det är väl ingen som stämmer krogen för att ha blivit misshandlad därinne.
Men du merar att jag som vållande skulle kunna bli åtalad för nånting liknande vårdslöst uppträdande eller vad det kan kallas.
Jag vet inte, men jag tycker att det inte finns något problem ännu.

Hund
2006-01-23, 10:54
Mer spännande är väl vem som står för skador på åskådare och funktionärer..

Extremfall, någon svinkör (eller fan, får gashäng) i depån och någon helt "oskyldig" som inte heller skrivit på något papper blir skadad. Vad härnder då?

sandstream
2006-01-23, 10:58
Om vi tar det här med friskrivning från ansvar så tror jag inte att det är möjligt i Sverige, men jag tar gärna emot rättelser! :)

Säg att jag riggar upp en anordning för bungy jump och ser till att alla som hoppas skriver på ett papper där de lovar att inte hålla mig som ansvarig vid en olycka.
Sen så råkar gummisnodden gå av och en person dör eller blir invalidiserad.
Någon som tror att jag då kan vifta med lappen när jag blivit stämd?

Mer spännande är väl vem som står för skador på åskådare och funktionärer..
Extremfall, någon svinkör (eller fan, får gashäng) i depån och någon helt "oskyldig" som inte heller skrivit på något papper blir skadad. Vad härnder då?Det undrar som sagt jag också.

HanneZ
2006-01-23, 10:59
Inte en enda likhet i "lagmening", slå nån på käften är ju misshandel = brott = skadestånd och straff. Vad ska du rubricera avtryckningen som? Finns som sagt inga skrivna regler...
Nu börjar det väl hamna lite väl off-topic men om man nu skadar nån med sin motorcykel eller med sin knytnäve borde väl vara saksamma? Om det nu är så att någon kör på någon i oförsäkrade gruppen och olycksfallsförsäkring bara täcker för sig själv och den andra vill väcka åtal eller något så borde det vara möjligt. Bara för man skriver under ett papper tror jag inte att man hämningslöst kan torpedera någon utan att kunna ställas till svars. Inom rr-kretsen händer det väl ofta men där känner väl dom flesta varandra och att kräva något sådant kan nog ingen med, men om en som är på bana första gången blir torpederad i första kurvan av någon licensare så tror jag inte att denna är lika förlåtande.

Victor
2006-01-23, 11:00
Om vi tar det här med friskrivning från ansvar så tror jag inte att det är möjligt i Sverige, men jag tar gärna emot rättelser! :)

Säg att jag riggar upp en anordning för bungy jump och ser till att alla som hoppas skriver på ett papper där de lovar att inte hålla mig som ansvarig vid en olycka.
Sen så råkar gummisnodden gå av och en person dör eller blir invalidiserad.
Någon som tror att jag då kan vifta med lappen när jag blivit stämd?

Menar du att arrangören skulle kunna få en stämning på halsen om två hojar krockar på banan i oförsäkrad grupp? Eller den som var skyldig?
Men jag frågar igen; är det ett problem idag i dom oförsäkrade grupperna tycker ni?

Suomalainen
2006-01-23, 11:14
Nu börjar det väl hamna lite väl off-topic men om man nu skadar nån med sin motorcykel eller med sin knytnäve borde väl vara saksamma? Om det nu är så att någon kör på någon i oförsäkrade gruppen och olycksfallsförsäkring bara täcker för sig själv och den andra vill väcka åtal eller något så borde det vara möjligt. Bara för man skriver under ett papper tror jag inte att man hämningslöst kan torpedera någon utan att kunna ställas till svars. Inom rr-kretsen händer det väl ofta men där känner väl dom flesta varandra och att kräva något sådant kan nog ingen med, men om en som är på bana första gången blir torpederad i första kurvan av någon licensare så tror jag inte att denna är lika förlåtande.

Vi sabbar väl hela tråden...

Men jag tycker absolut inte det är saksamma. Ett slag på käften har du ju delat ut för att du VILL skada den personen. Om någon blir avtryckt på en bana så blir det nog väldigt svårt att få det till ett brott..

HanneZ
2006-01-23, 11:19

Men jag tycker absolut inte det är saksamma. Ett slag på käften har du ju delat ut för att du VILL skada den personen. Om någon blir avtryckt på en bana så blir det nog väldigt svårt att få det till ett brott..
Ok slå på käften var kanske fel, men att tappa en flaska från en balkong som råkar träffa någon i huvudet då? Avtryckning låter ganska snällt men tänk dig att nån drar ut från depån utan att se sig för och det smäller. Den ovarsamheten gentemot att tappa flaska ser jag ingen större skillnad på, men det kanske lagen gör?

...är det ett problem idag i dom oförsäkrade grupperna tycker ni?

Jag har aldrig kört där och jag blir inte så sugen på det heller om man nu är laglös så fort man kör in på banan. O andra sidan vill jag inte pröjsa massa pengar bara för jag körde ihop med någon i en kurva heller.

J.Andersson
2006-01-23, 11:23
Alla är väll där på lika vilkor. Ställer man inte upp på dem har man inget där att göra. Jag vet inte hur det är när Hannes åker bana.

Hund
2006-01-23, 11:23

Kan som ett exempel ta en verklig händelse..

Ett fucko tycker att det är en bra idé att gina (köra mot banans riktning) för att komma ikapp sina snabbare kompisar (som också var sopor btw).. Han kör över en hopp bakifrån och vi frontalkrockar med en samlad hastighet av kanske drygt 100 (varav han hade 25 :fatta! ). Olyckan skickar oss båda till sjukhuset och jag hamnade på bordet.

Kostnaden för både utr. och sveda & värk gjordes upp de båda fb emellan och inga rättsliga följder var ens aktuella (trots att jag ville skjuta honom på plats).

I mina ögon höjden av dumhet någonsin men ändå inga problem med fb.. Jag förstår inte vad som skulle vara så annorlunda för att det är asfalt man kör på!?

HanneZ
2006-01-23, 11:29
Alla är väll där på lika vilkor. Ställer man inte upp på dem har man inget där att göra. Jag vet inte hur det är när Hannes åker bana.
Ja alla är där på lika villkor, men som du märker är det jävligt osäkert vilka villkor.

Suomalainen
2006-01-23, 11:36
Kan som ett exempel ta en verklig händelse..

Ett fucko tycker att det är en bra idé att gina (köra mot banans riktning) för att komma ikapp sina snabbare kompisar (som också var sopor btw).. Han kör över en hopp bakifrån och vi frontalkrockar med en samlad hastighet av kanske drygt 100 (varav han hade 25 :fatta! ). Olyckan skickar oss båda till sjukhuset och jag hamnade på bordet.

Kostnaden för både utr. och sveda & värk gjordes upp de båda fb emellan och inga rättsliga följder var ens aktuella (trots att jag ville skjuta honom på plats).

I mina ögon höjden av dumhet någonsin men ändå inga problem med fb.. Jag förstår inte vad som skulle vara så annorlunda för att det är asfalt man kör på!?

Nu blir jag sådär förvirrad av dina inlägg igen. Du bekräftar ju mitt inlägg med ditt svar och sen avslutar du med en väldigt konstig motfråga till mig? Hela tråden handlar ju just om att inte trafikdelen gäller på bana... ska jag behöva förklara det specifikt igen lr? :va

Däremot är det ett bra svar till Hannez "tappa flaskan" inlägg. Som synes verkar man tom kunna torpedera från gräset utan några rättsliga påföljder. Kan vi släppa det nu? Jag hade rätt... YEEEEESSSS.. :tungan Visserligen sker hans exempel på crossbana som jag förstått men det måste väl ändå kvitta, lika idiotiskt ändå.

J.Andersson
2006-01-23, 11:43
Ja alla är där på lika villkor, men som du märker är det jävligt osäkert vilka villkor.
Jo sant. Men säg att nån tabbar sig och den andra åker med av otur. Då skulle inte jag kräva om jag är den sistnämnde nån form av ersättning utan jag ser det som hur mkt "good will"(stavning) den första föraren har.

Hund
2006-01-23, 11:53
Nu blir jag sådär förvirrad av dina inlägg igen. Du bekräftar ju mitt inlägg med ditt svar och sen avslutar du med en väldigt konstig motfråga till mig? Hela tråden handlar ju just om att inte trafikdelen gäller på bana... ska jag behöva förklara det specifikt igen lr? :va

Däremot är det ett bra svar till Hannez "tappa flaskan" inlägg. Som synes verkar man tom kunna torpedera från gräset utan några rättsliga påföljder. Kan vi släppa det nu? Jag hade rätt... YEEEEESSSS.. :tungan Visserligen sker hans exempel på crossbana som jag förstått men det måste väl ändå kvitta, lika idiotiskt ändå.

Nej, det var ett allmänt svar i tråden, inte specifikt till dig... :pannkyss

Jag tror i det här fallet att han blev "portat" från banan i den mån man kan bli det, han syntes inte till nåt mer iaf.. tur var väl det :fatta!

Men jag pratade också med fb (LF) häromdan som klargjorde skillnaden på att köra med registrerat fordon och ren racehoj på bana. Vilket förbryllar mig.. Jag menar att en R6a mkt väl kan fungera som gathoj och sen skruvas lite kåpor etc på och ha en potent banhoj dagen efter.. jag påvisade i samtalet också att man med svindyra kåpor etc inte kör "race" som om med banhoj men att skillnaden i fallet där man skruvat emellan inte behöver vara mer än ett papper då grundmaterialet de facto är detsamma.

Det höll han med om, men sa själv att så inte gällde i frågan hur det än BORDE vara..

Här blir det ju dock intressant.. Då jag på en gathoj är oförsäkrad om man kört under "tävlingslika förhållanden" men på en banhoj kan ha en kanonbra olycksfallsförsäkring.

DET är ju nåt man kunde jobba på mot fb så slipper även de dessa problem med försäkringsfrågor från bankörningar.. Tycker jag! Seriös smc-kurs eller ren banåka (läs: svina) är då ointressant.. ger man sig ut för att lära sig bromsa hårt och bromsar på sig så får man ta konsekvensen.. Då kanske vi får ner premien en femma också :)

enhjuling
2006-01-23, 11:59
Jo sant. Men säg att nån tabbar sig och den andra åker med av otur. Då skulle inte jag kräva om jag är den sistnämnde nån form av ersättning utan jag ser det som hur mkt "good will"(stavning) den första föraren har.

Skulle vilja se den som blir påkörd och hamnar i rullstol resten av livet som nöjer sig med det och säger som du skrev här.

sandstream
2006-01-23, 12:26
Menar du att arrangören skulle kunna få en stämning på halsen om två hojar krockar på banan i oförsäkrad grupp? Eller den som var skyldig?Jag vet inte, men som arrangör skulle jag inte nöja mig med en friskrivning och tro att det fungerar som skydd vid en eventuell rättegång.
Skulle vilja se den som blir påkörd och hamnar i rullstol resten av livet som nöjer sig med det och säger som du skrev här.Det är lätt att vara "kaxig" i förväg och snacka om att alla är där på lika villkor men när det väl händer något allvarligt blir det nog annat ljud i skällan.

Larzon
2006-01-23, 12:50
Finns det ingen som brukar arrangera banåkningar här,som kan reda ut vad som gäller från arrangörens sida??Sitt eget försäkrings bolag är nog bäst att prata med själv. jag åker halvförsäkrat så åker jag omkull så får jag betala det men vill ju vara säker på att jag inte behöver betala någons annans sjukkostnad.

Alicia
2006-01-23, 13:12
När man kör licens/oförsäkrat på en vanlig bandag så gäller inte någon försäkring i den gruppen, sin egen olycksfallförsäkring i så fall.
Så om jag skulle köra på någon så kommer jag få pynta ur egen ficka??
Varför har man ens i oförsäkrad grupp i såfall? För jag tror att skulle man säga till de förarna som ska köra i den oförsäkrade gruppen, att om det skulle hända något så får ni själva stå för kostnaderna. Att man ska stå för kostnaderna för sin egen del är nog alla med på men att du även ska stå för någon annans kostnader, är nog inte så många som vet om. Jag tror att flera skulle välja att inte köra om dom visste om det.

Larzon
2006-01-23, 13:23
Jag som har Folksam får ju inte åka ihop med Trygg Hansa och If.Så var det iaf på Gotland förra året.ville åka oförsäkrade gruppen men fick inte det så det blev snabba gruppen istället...

freding
2006-01-23, 13:51
Skulle vilja se den som blir påkörd och hamnar i rullstol resten av livet som nöjer sig med det och säger som du skrev här.
De e ju därför man ska ha en olycksfallsförsäkring, i de läget skiter man väl i en hoj för 60k...

När man kör licens/oförsäkrat på en vanlig bandag så gäller inte någon försäkring i den gruppen, sin egen olycksfallförsäkring i så fall.
Så om jag skulle köra på någon så kommer jag få pynta ur egen ficka??
Varför har man ens i oförsäkrad grupp i såfall? För jag tror att skulle man säga till de förarna som ska köra i den oförsäkrade gruppen, att om det skulle hända något så får ni själva stå för kostnaderna. Att man ska stå för kostnaderna för sin egen del är nog alla med på men att du även ska stå för någon annans kostnader, är nog inte så många som vet om. Jag tror att flera skulle välja att inte köra om dom visste om det.

Har aldrig hört talas om någon sådan regel :va att de ska va så... man kör på egen risk, e man inte beredd på de så får man väl hålla sig av banan. Ska de va en regel får den allt stå me på ansvarsförbindelsen oxå.

Alicia
2006-01-23, 13:54
De e ju därför man ska ha en olycksfallsförsäkring, i de läget skiter man väl i en hoj för 60k...

Har aldrig hört talas om någon sådan regel :va att de ska va så... man kör på egen risk, e man inte beredd på de så får man väl hålla sig av banan. Ska de va en regel får den allt stå me på ansvarsförbindelsen oxå.

Inte jag heller, men på diskussionen här över så låter det på vissa att man måste betala ur egen ficka om det skulle hända något. Detta gäller allstå endast på vanliga bandagar som jag har fattat att dom menar. Inte på endast licensträningar.

enhjuling
2006-01-23, 14:04

Flickvännen/pojkvännen som står vid bankanten och tittar på då?
Är de också där på egen risk? Har de en olycksfallsförsäkring?
Jag kan låta tjatig men jag tror att detta är viktigt att reda ut innan det händer nåt allvarligt.
Jag vill köra lite bana ibland men jag vill också veta vad som gäller.

Inte jag heller, men på diskussionen här över så låter det på vissa att man måste betala ur egen ficka om det skulle hända något. Detta gäller allstå endast på vanliga bandagar som jag har fattat att dom menar. Inte på endast licensträningar.

Tävlingar och träningar är nåt helt annat. där finns det försäkring dels hos varje licencierad förare + banlicens/försäkring hos arrangören.

Alicia
2006-01-23, 14:10
Flickvännen/pojkvännen som står vid bankanten och tittar på då?
Är de också där på egen risk? Har de en olycksfallsförsäkring?
Jag kan låta tjatig men jag tror att detta är viktigt att reda ut innan det händer nåt allvarligt.
Jag vill köra lite bana ibland men jag vill också veta vad som gäller.

Tävlingar och träningar är nåt helt annat. där finns det försäkring dels hos varje licencierad förare + banlicens/försäkring hos arrangören.

Jo det vet jag, men jag vill gärna veta vad som gäller på vanliga bandagar då jag kör i licens/oförsäkrat. Skulle vara bra om någon av arrangörerna kan säga vad som gäller.

Larzon
2006-01-23, 14:47
Håller med Alicia..Vad som egentligen gäller på bandagar.

HanneZ
2006-01-27, 13:02
Hittade precis de här på SMC's hemsida:
"Hur gäller försäkringen vid körning på inhägnat tävlingsområde vid andra tillfällen när SMC INTE är arrangör?

Efter många och långa samtal med både försäkringsbolag, jurister och övriga har jag kommit fram till dessa slutsatser om hur man skall tolka försäkringar och körning på inhägnat tävlingsområde. Eftersom jag jobbar ideellt för SMC har jag givetvis lagt ner mer energi på hur försäkringen gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde när SMC står som arrangör, men eftersom jag själv kör under liknande förhållanden vid andra tillfällen har jag även varit intresserad av hur försäkringen gäller då.

Detta är inget ämne som det går att svara kortfattat på. Jag skall försöka ge en så bra sammanställning som jag överhuvudtaget kan ge. Maila gärna frågor eller funderingar angående detta dokument till mig. Mailadress: Johan Hellström

Din motorcykelförsäkring består av 3 delar. Trafikförsäkring, Delkasko och Vagnskadeförsäkring. I en halvförsäkring ingår de första 2 och i en helförsäkring alla 3. I delkaskomomentet är det stöldrisken som är den viktigaste och mest utnyttjade. Delkaskomomentet kan vi helt glömma i detta sammanhang.
Vagnskadebiten ersätter alla skador på din motorcykel. Varje försäkringsbolag bestämmer själv hur den gäller eller inte gäller så där finns det inget utrymme för tolkningar. Trafikförsäkringen styrs dock av lagen (Trafikskadelagen) och där finns det tyvärr utrymme för stora skillnader i tolkningar just nu. Trafikförsäkringen ersätter ALLA skador/ersättningar förutom din egen motorcykel, dvs trafikförsäkringen ersätter dina personliga skador, andras fordon, andras personskador och andra saker som du har skadat/förstört i en olycka där du bedömdes som vållande.

Vagnskadeförsäkringen:Här bestämmer varje enskilt försäkringsbolag vad som gäller och det är ingenting som någon annan kan göra någonting åt. Det är bara att byta försäkringsbolag om du inte gillar deras villkor. Här är en sammanställning över hur vagnskadeförsäkringen gäller på inhägnat tävlingsområde: (Detta förutsätter att trafikförsäkringen gäller)
Arrangör/Försäkringsbolag Säsongen 2005 TH, If Länsförsäkringen, Tennant Folksam, SaluAnsvar, Bilsport&MC
SMC Gäller Gäller med normal självrisk Gäller
Övriga Gäller ej Gäller med normal självrisk Gäller

* If har en del andra arrangörer som också är godkända, tex märkesklubben och importören.

Trafikförsäkringen:
Trafikförsäkringen styrs av TrafikSkadeLagen (TSL) och finns att läsa på internet. http://www.notisum.se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.HTM

Det är paragraf 1 som är intressantast:
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

* 1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
* 2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
* 3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvudsakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.

Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562).

På punkten 2 så står undantaget som alla diskuterar. Läser man det ordagrant så innebär det alltså att Trafikskadelagen GÄLLER på inhägnat tävlingsområde för alla och allting förutom just det motordrivna fordon som uppfyller ovanstående krav. Det innebär alltså att om du kommer till ett inhägnat tävlingsområde med bil och ett släp lastat med en mc. Så gäller alltså trafikförsäkringen på bilen men inte för motorcykeln även om båda är på ett inhägnat tävlingsområde (förutsatt att avsikten med bilen vara att transportera dit motorcykeln och att avsikten med motorcykeln var att köra på banan).

Inhägnat tävlingsområde, vad är det?
Eftersom det i punkt 2 ovan både står inhägnat- och tävlings-, innebär det att området för att klassas som inhägnat tävlingsområde måste vara både inhägnat och användas för tävling. En flygplats räcker alltså inte. Ett tävlingsområde som inte är inhägnat räcker inte heller. Platser som troligtvis är inhägnade tävlingsområden är t ex Anderstorp, Gelleråsen, Mantorp, Knutstorp, Linköpings motorstadion (Sviestad).
Kinnekulle, Härnösand, Gotland och Sturup är lite mer tveksamma eftersom de antingen inte är godkända för tävling eller för att det inte tävlas där längre (Sturup).
Det har aldrig dragits upp i domstol ett mål som har definierat vad ett inhägnat tävlingsområde är. Ingen i Sverige vet alltså vad som är ett inhägnat tävlingsområde och vad som krävs för att det skall klassas som ett inhägnat tävlingsområde. Däremot finns det många som gör egna tolkningar på detta. För att du skall vara så säker som möjligt på vad som gäller så tänk på att i lagen står det endast "inhägnat tävlingsområde" ingenting mer. Alla tolkningar av detta är alltså spekulationer.

Undantagen, tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål:
Om du kör ut med ett fordon på ett inhägnat tävlingsområde och avsikten med fordonet är att köra en tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål gäller inte din trafikförsäkring. Vad dessa undantag står för har aldrig avgjorts i en domstol och därför kan ingen (INGEN) i Sverige säga vad som gäller vid olika typer av körning på inhägnat tävlingsområde. Skall du ställa upp i en roadracingtävling eller träna tillsammans med andra roadracingförare borde det vara klart att trafikförsäkringen inte gäller. Läser man lagen borde det också gälla när du övningskör (t ex träna inför att ta körkort), uppvisning (t ex Stuntförare som underhåller publiken) eller liknande ändamål. Diskussionen som pågår just nu (våren 2004) är hur man skall tolka dessa undantag.
Framförallt är det övningskörning och träning som det diskuteras mest om. Syftar lagen på all träning eller syftar den på träning inför tävling? Övningskörning är det övningskörning inför att ta körkort eller kan även de som har körkort övningsköra (t ex när man deltar i en kurs). Vissa hävdar att all form av åkning (när man åker runt, runt) på inhägnat tävlingsområde går in under denna klassning, vissa menar dock att om du har en organiserad kurs med avsikt att öka trafiksäkerheten så skall trafikförsäkringen gälla.
Eftersom det inte är avgjort i domstol vad som gäller kan man idag bara spekulera i vem som har rätt.

SMC Kurser:
Eftersom SMC har många kurser på inhägnat tävlingsområde och SMC har många ideellt arbetande instruktörer är det ett krav från oss att vi vet vad som gäller. Vi har därför kontaktat alla försäkringsbolag och frågat hur de anser att försäkringen gäller på våra kurser/avrostningar. Flera försäkringsbolag tycker vi har en bra verksamhet och vill stötta den så därför har det varit lätt att få skriftligt från det flesta försäkringsbolag på vad som gäller.

Här är en sammanställning vad som gäller för körning på inhägnat tävlingsområde arrangerat och godkänt av SMC:
- Folksam Bilsport och MC, if, Länsförsäkringar, SalusAnsvar, Tennant, Trygg-Hansa
Trafikförsäkring Gäller
Ersättning motpart Ja
Vagnskada Gäller

Andra arrangörer:

Här är det mycket svårare att veta eftersom det inte är någon i Sverige som egentligen vet vad som gäller och eftersom försäkringsbolagen inte själva bestämmer hur trafikförsäkring gäller kan de inte ens själva säga vad som gäller. Det enda man kan hänvisa till är lagen. Ända tills vi får ett prejudikat som alla kan hänvisa till.
Jag skall dock försöka mig på en tolkning av de olika försäkringsbolagen som jag har fått i mina kontakter. (blev inte snyggt att göra en tabell av denna information)

De flesta försäkringsbolag kan säkerligen bli intresserade av att driva en skada till domstol för att se hur Trafikskadelagen skall tolkas, man skall därför inte vara helt säker på att försäkringen gäller. Något som också är intressant att tänka på är att om två motorcyklar kör ihop, får personskador och ärendet hamnar i domstolen så måste alla 7 försäkringsbolag följa deras beslut när det gäller trafikförsäkringen. Det betyder alltså att även om if idag tolkar lagen som att trafikförsäkringen inte gäller vid inhägnat tävlingsområde och Länsförsäkringar tolkar tvärtom måste båda följa beslutet från domstolen.

Om du vill driva ett ärende till domstol så finns det ett rättskydd i delkaskomomentet som du antagligen kan utnyttja. Hör dock av dig till SMC och försäkringskommittén så kan vi hjälpa dig (för du är väl medlem ;-)! "

enhjuling
2006-01-27, 13:32
Hittade precis de här på SMC's hemsida:
"Hur gäller försäkringen vid körning på inhägnat tävlingsområde vid andra tillfällen när SMC INTE är arrangör?

Efter många och långa samtal med både försäkringsbolag, jurister och övriga har jag kommit fram till dessa slutsatser om hur man skall tolka försäkringar och körning på inhägnat tävlingsområde. Eftersom jag jobbar ideellt för SMC har jag givetvis lagt ner mer energi på hur försäkringen gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde när SMC står som arrangör, men eftersom jag själv kör under liknande förhållanden vid andra tillfällen har jag även varit intresserad av hur försäkringen gäller då."

Där har ju Johan gjort en hel del research som klargör en hel del.
Eller kanske rättare sagt pekar på de oklarheter som finns.

Men hur det är med bandagar där det finns en eller flera grupper med licens/oförsäkrat har han ju inte tagit upp alls.
Det är ju intressant att ingen av de arrangörer som finns här på forumet har förklarat eller kommenterat det.
Kan det vara så att de inte vet själva?

HanneZ
2006-01-27, 13:35
Eller kanske rättare sagt pekar på de oklarheter som finns.

Men hur det är med bandagar där det finns en eller flera grupper med licens/oförsäkrat har han ju inte tagit upp alls.
Det är ju intressant att ingen av de arrangörer som finns här på forumet har förklarat eller kommenterat det.
Kan det vara så att de inte vet själva?
Japp, de va himla bra skrivet.

Det kanske förstör affärerna om kunderna visste hur de låg till?

sandstream
2006-01-27, 13:55
Eller kanske rättare sagt pekar på de oklarheter som finns.Precis!
Det kan ju inte finnas någon arrangör som med 100% säkerhet kan säga att trafikdelen gäller.
Skrämmande med tanke på vilka olyckor som kan uppstå.

Har frågat förr men inte fått något svar: Någon som vet när den nya Trafikskadelagen ska vara klar?

999an
2006-01-27, 14:10
har även svarat här.

Fan det här är ju sjukt kasst :mad:

Jag blev uppringd häromdagen av min handläggare på Länsförsäkringar i Gävle.

Hon sade att from 2006 så gäller inte försäkringen på bankörningar.
INGA ALLS bankörningar-- inte ens SMC körningar!!!!!! :confused:

campar
2006-01-27, 14:26
Flikar in med lite info bara...

Jag vurpade på Kinnekulle i Aug -05.
Körde då med T-H alltså oföräkrat/licens.

Jag fick full ersättning för sveda o värk, arbetsbortfall, etc.
Hojen var bara halvförsäkrad, så det var aldrig aktuellt med ersättning för den!

Jag var hela tiden ärlig mot dom och berättade vad som hänt och vart!

Aldrig någon som nekade eller ifrågasatte mig ersättning.

Så vad som faktiskt gäller kommer nog dröja innan det blir klart...

//Niklas

HanneZ
2006-01-27, 14:27
Flikar in med lite info bara...

Jag vurpade på Kinnekulle i Aug -05.
Körde då med T-H alltså oföräkrat/licens.

Jag fick full ersättning för sveda o värk, arbetsbortfall, etc.
Hojen var bara halvförsäkrad, så det var aldrig aktuellt med ersättning för den!

Jag var hela tiden ärlig mot dom och berättade vad som hänt och vart!

Aldrig någon som nekade eller ifrågasatte mig ersättning.

Så vad som faktiskt gäller kommer nog dröja innan det blir klart...

//Niklas
Fick du ut de på trafikförsäkringen eller olycksfallsförsäkringen?

sandstream
2006-01-27, 15:06
Fan det här är ju sjukt kasst :mad:
Jag blev uppringd häromdagen av min handläggare på Länsförsäkringar i Gävle.
Hon sade att from 2006 så gäller inte försäkringen på bankörningar.
INGA ALLS bankörningar-- inte ens SMC körningar!!!!!! :confused:Länsförsäkringar är väl ett gäng olika bolag?

campar
2006-01-27, 15:38
Fick du ut de på trafikförsäkringen eller olycksfallsförsäkringen?

Trafik.

JohanFÖK
2006-01-28, 10:08
Som ni alla förstår är det inte enkelt att reda ut hur TSL (trafikskadelagen) gäller och inte gäller.
(Tack Hannez för att du klistrade in min text som jag la ner en hel del tid på att skriva).

Några saker som är väldigt viktiga i denna diskussion är dessa:

Om TSL inte gäller så gäller MTFL (Lagen om Motortävlingsförsäkring). Det finns alltså ingen gråzon mellan dessa två lagar. Antingen gäller den ena eller den andra.

Verksamhet med motordrivet fordon kan aldrig jämföras med verksamhet som inte använder motordrivna fordon. Cross, Roadracing, Truckracing lyder alltså under samma regler, men friidrott, boxning, löpning, gång osv lyder under samma regler. Vissa roadracing förare har hävdat att deras motorcykel inte är ett motordrivet fordon utan ett idrottsredskap men det är alltså fel. Ett motordrivet fordon är alltid ett motordrivet fordon och lyder alltså under två lagar, antingen TSL eller MTFL.

Om en arrangör har 3 grupper varav 1 är oförsäkrad och 2 är försäkrade skiljer sig inte i bedömningen mot en dag där du antingen bara har oförsäkrade eller försäkrade.

Jag tänker inte gå in på vad som gäller när TSL gäller eftersom vi alla är överens om vad som gäller då! (Precis samma som på landsväg).

I de fall som inte TSL gäller så tar alltså MTFL över.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM

Under punkt 1 står att arrangören måste teckna motortävlingsförsäkring. Är du arrangör för en bandag och TSL inte gäller är du alltså ålagd av lagen att teckna en motortävlingsförsäkring.

TSL ger stöd för regress (alltså att kräva den vållande på ersättning för skador på person och fordon).
MTFL ger ej stöd för regress (endast skydd för 3:e person. Publik/funktionärer/teammedlemmar).

Precis som Skadechefen på LF skrev så kommer antagligen försäkringsbolagen ha en striktare bedömning om när TSL gäller.

Precis som jag skrev i mitt dokument kan INGEN i Sverige säga till 100% när TSL gäller eller inte gäller. Åker du på ett inhägnat tävlingsområde får du själv bedöma hur situationen ser ut och om den liknar en fortbildningen eller fri banåkning. När SMC har fortbildning gäller dock TSL efter en överenskommelse mellan SMC och de 7 största f-bolagen.

Hoppas jag svarade på några av de frågor som dök upp i denna tråd!

/ Johan Hellström
SMC, Försäkringskommitté (sedan 8år)
F.d. Roadracingförare och instruktör mc-kursen.nu

enhjuling
2006-01-28, 11:38
Kan man dra slutsatsen att om man har en grupp med oförsäkrade hojar (racehojar) på en bandag så måste det finnas en Motortävlingsförsäkring och då gäller inte trafikförsäkringarna i de andra grupperna för de som har försäkrade hojar?

Victor
2006-01-28, 11:45
Precis som jag skrev i mitt dokument kan INGEN i Sverige säga till 100% när TSL gäller eller inte gäller. Åker du på ett inhägnat tävlingsområde får du själv bedöma hur situationen ser ut och om den liknar en fortbildningen eller fri banåkning. När SMC har fortbildning gäller dock TSL efter en överenskommelse mellan SMC och de 7 största f-bolagen.

Hoppas jag svarade på några av de frågor som dök upp i denna tråd!

/ Johan Hellström
SMC, Försäkringskommitté (sedan 8år)
F.d. Roadracingförare och instruktör mc-kursen.nu

Så det är skillnad på fri banåkning eller fortbildning? Luddigt när det inte finns klara direktiv att gå efter.

Och en mera personlig fråga, är du fortfarande medlem i SMCs försäkringskommitté? Jag har fått för mig att du slutade där för ett halvår sen.

JohanFÖK
2006-01-28, 13:14
Svar Enhjuling:
Nej. Om tex SMC har en fortbildningskurs med 1 grupp och någon annan har en bandag med 2 oförsäkrade grupper så gäller TSL när SMC har fortbildning men MTFL när arrangören kör sina 2 oförsäkrade grupper.

(Alltså samma dag)

Svar: Victor:
Jag är fortfarande med i FÖK.
Det klaraste jag kan säga till dig är att om bandagen har en tydlig koppling till trafiksäkerhetsutbildning gäller TSL har den inte det gäller MTFL.
Dvs de "vanliga" bandagar som du och jag åker på arrangerade av privatpersoner, diverse klubbar och andra inte täcks av TSL längre.

sandstream
2006-01-28, 13:37
Dvs de "vanliga" bandagar som du och jag åker på arrangerade av privatpersoner, diverse klubbar och andra inte täcks av TSL längre.Tolkar jag ditt första inlägg rätt om jag påstår att arrangören är skyldig enligt lag att teckna en MTFL och att det inte är något de kan friskriva sig ifrån med ett papper om att de som deltar kör på egen risk?

Är det arrangören som blir ekonomiskt ansvarig vid en olycka på tredje person, tex en besökare i depån, om de INTE tecknat en MTFL?

Vet du när den nya Trafiksskadelagen kommer?

Nitrous
2006-01-28, 13:41
Tänker inte delta i den här debatten för tillfället eftersom det finns otaliga trådar om samma ämne och alla handlar mer eller mindre om spekulationer eftersom ingen kan svara med 100% säkerhet var som egentligen gäller eller inte!

Dock kan vi bara upplysa om att det upplägg vi haft 2004 och 2005 med "oförsäkrad" grupp och sen ett antal "försäkrade" grupper har fungerat bra, ev. olycksfall har fått ersättning från sina resp. bolag (åtminstone dom tillbud vi vet om och där bolagen kontaktat oss i frågan).
Ja, precis som i föregående rad så har f-bolag kontaktat oss när dom fått in en korrekt och ärlig skadeanmälan från sin försäkringstagare. Bolaget har velat förvissa sig om vissa detaljer men ersättningsfrågan har löst sig smidigt i dom fall vi känner till. Alltså har f-bolagen i de fallen låtit sin försäkring gälla!

Dock kan vi inte säga att fallet är så alltid, kör man på motorbana bör man naturligtivis ha en viss riskmedvetenhet eftersom man kör fortare och under helt andra förhållanden än i trafik. En personlig olycksfallsförsäkring är absolut att tänka på.

Vi som arrangör kommer inte agera eller spekulera nu i si eller så. Vi avvaktar och hoppas att det sker en förändring i TSL och eller F-bolagens tolkning av den nuvarande TSL blir gemensamt densamma med ett klart och tydligt juridiskt dokument.
Sker det en förändring så tar vi därefter ett beslut hur vi kommer agera och bedriva ev. ytterligare bandagar. Vi har ett antal dagar bokade på banor 2006 som vi inte släpper just nu då vi hoppas att bolagen meddelar sig framöver i frågan.

Mvh
Nitrous & Liwa1

sandstream
2006-01-28, 13:58
Tänker inte delta i den här debatten för tillfället...Tycker ändå att ni ska kolla upp det här med MTFL så ni inte står där och blir tvingade att personligen betala för skador på tredje part :tummenupp

Den enklaste lösningen vore att alla som körde tecknade en kombinerad olycksfall- och drulleförsäkring.

JohanFÖK
2006-01-28, 15:16
Svar Sandstream:
1. JA
2.
Om arrangören inte tecknat en MTFL så har arrangören brutit mot lagen. Banägarens MTFL går då in och ersätter 3:e person så den inte blir lidande. Banägarens f-bolag har sedan möjlighet att ta upp en diskussion med arrangören om ersättning eftersom det egentligen är arrangören som är ansvarig.
3.
Nej, det är det ingen som vet. Målsättning var till säsongen 2007 men det kommer antagligen skjutas framåt i tiden!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Nitrous
2006-01-28, 16:20
Tycker ändå att ni ska kolla upp det här med MTFL så ni inte står där och blir tvingade att personligen betala för skador på tredje part :tummenupp

Den enklaste lösningen vore att alla som körde tecknade en kombinerad olycksfall- och drulleförsäkring.

Naturligtvis undersöker vi möjligheten :tummenupp .
Beroende på svaren och kostnaden så får vi se om det går att ordna bandagar med den ev. mer kostnad som det medför. Med största sannolikhet så kommer föraravgiften stiga och sjunker då intresset så finns det alltså ingen ekonomi i att ordna dessa dagar.
Men vi kommer naturligtvis presentera vad vi kommer fram till och beslutar så snart informationen klarnar!

/Nitrous

sandstream
2006-01-29, 17:07
Naturligtvis undersöker vi möjligheten :tummenupp .
Beroende på svaren och kostnaden så får vi se om det går att ordna bandagar med den ev. mer kostnad som det medför. Med största sannolikhet så kommer föraravgiften stiga och sjunker då intresset så finns det alltså ingen ekonomi i att ordna dessa dagar.
Men vi kommer naturligtvis presentera vad vi kommer fram till och beslutar så snart informationen klarnar!Okej :tummenupp

Larzon
2006-01-30, 14:01
Nitrous: Så det kommer info om trafikförsäkringen gäller på era bandagar? eller om ni måste skaffa en MTFL?...
Snart är det väl lika bra att bara köra på licensträningar...

enhjuling
2006-01-30, 14:15
Nitrous: Så det kommer info om trafikförsäkringen gäller på era bandagar? eller om ni måste skaffa en MTFL?...
Snart är det väl lika bra att bara köra på licensträningar...

licensträningar är väl det enda där man helt säkert vet vad som gäller...

Preppen
2006-02-16, 21:30
På bana kör alla självklart på egen risk.
Folk kör så fort dom kan med risk för olyckor hela tiden. Är någon så jävla dum att dom ska börja skylla på andra och speciellt arrangören när dom är medvetna om riskerna med bankörning bör dom stanna i garaget.
Om försäkringsbolaget sätter den tjuriga sidan till blir det nog inte lätt att vinna, det är bankörning hur man än vrider och vänder på det hela.
Problemet är lätt att lösa "skaffa en försäkring för extremsporter".
Ps. det är fri läkarvård i Sverige (för du kan väl inte ta hand om dig själv och då röstar du väl på sossarna) och blir du ett dregglande kolli i rullstol skiter du ändå i försäkringen.

2fast4Hjo
2006-02-16, 21:38
Ps. det är fri läkarvård i Sverige .

Jaså :confused: ...jag betalar 300 kr för att besöka läkare och 80 kroner för ett stick i armen, 300 kr när jag fick åka ambulans och ca 180kr/dag när jag låg på sjukhus :mad:

Ett särskilt frikort för apotek, ett för vårdcentrals och specialistvård, ett för sjukresor samt ett för sjukhusvistelse. :jisses

(Vissa provtagningar/mediciner, t ex gammaglobulin får man inte ens ta ut på frikort)

sorry :backontop

Preppen
2006-02-16, 22:08
Jaså :confused: ...jag betalar 300 kr för att besöka läkare och 80 kroner för ett stick i armen, 300 kr när jag fick åka ambulans och ca 180kr/dag när jag låg på sjukhus :mad:

Ett särskilt frikort för apotek, ett för vårdcentrals och specialistvård, ett för sjukresor samt ett för sjukhusvistelse. :jisses

(Vissa provtagningar/mediciner, t ex gammaglobulin får man inte ens ta ut på frikort)

Ja men Sossarna kallar det fri läkarvård.

BadToy
2006-02-16, 22:11
Fick ett papper som dom skrivit under på att försäkringen gäller på bankörningar :tummenupp

Jag krävde ett skriftligt & jag fick det :)

Niklasinorr
2006-02-16, 22:15
Fick ett papper som dom skrivit under på att försäkringen gäller på bankörningar :tummenupp

Jag krävde ett skriftligt & jag fick det :)

Från vilket bolag? Kan du publicera det här? Jag har för mej att andra fått "skriftligt" men att dom FB senare har tagit tillbaka och sagt att det inte gäller...

Alicia
2006-02-16, 22:18
Det är inget att gnälla över med tanke på vad det kostar i andra länder

2fast4Hjo
2006-02-16, 22:22
Det är inget att gnälla över med tanke på vad det kostar i andra länder

Jag gnäller inte utan bara visar att det där med fri läkarvård är fel. Många tror ju att bara för att de har frikort så har de frikort på "allt" som rör sjukvård vilket inte är sant.

Omkostnader kring en allvarlig sjukdom kan lätt "springa iväg" till stora summor (stora summor =50 000 och uppåt)

enhjuling
2006-02-16, 22:24
Folk kör så fort dom kan med risk för olyckor hela tiden. Är någon så jävla dum att dom ska börja skylla på andra och speciellt arrangören när dom är medvetna om riskerna med bankörning bör dom stanna i garaget.
Om försäkringsbolaget sätter den tjuriga sidan till blir det nog inte lätt att vinna, det är bankörning hur man än vrider och vänder på det hela.
Ps. det är fri läkarvård i Sverige (för du kan väl inte ta hand om dig själv och då röstar du väl på sossarna) och blir du ett dregglande kolli i rullstol skiter du ändå i försäkringen.

Du verkar ha otur när du tänker om du tror att nån som fastnade i rullstol för resten av livet inte ångrar sig att han inte kollade upp vad som gällde innan för då är det nog lite för sent.
Om du skulle åka på en bankörning och råka kroka ihop med en kompis så han eller du blir det dregglande kollit du snackar om skulle det nog låta annorlunda.
Skulle man dessutom hamna i rätten för att man kört oförsäkrat dessutom skulle det kännas ännu sämre.
Det mesta i denna tråden handlar väl heller inte om att nån skall skylla en olycka på nån annan utan mera om vad som egentligen gäller, hur lagar och avtal skall tolkas. Åtminstone jag vill veta det innan.

Preppen
2006-02-16, 23:31
Du verkar ha otur när du tänker om du tror att nån som fastnade i rullstol för resten av livet inte ångrar sig att han inte kollade upp vad som gällde innan för då är det nog lite för sent.
Om du skulle åka på en bankörning och råka kroka ihop med en kompis så han eller du blir det dregglande kollit du snackar om skulle det nog låta annorlunda.
Skulle man dessutom hamna i rätten för att man kört oförsäkrat dessutom skulle det kännas ännu sämre.
Det mesta i denna tråden handlar väl heller inte om att nån skall skylla en olycka på nån annan utan mera om vad som egentligen gäller, hur lagar och avtal skall tolkas. Åtminstone jag vill veta det innan.
Men skaffa en försäkring som gäller vid "extremsporter" så är ju problemet löst. jag tror nämligen det blir jävligt svårt att få ut något från ett f-bolag om det blir allvar. Du kör trots allt på bana. Om jag förstår saken rätt så är det pengar ni vill ha ut om ni skadar er och då får ni ju ha en egen olycksriskförsäkring så ni kan räkna pengar i rullstolen.

BadToy
2006-02-17, 06:03
Från vilket bolag? Kan du publicera det här? Jag har för mej att andra fått "skriftligt" men att dom FB senare har tagit tillbaka och sagt att det inte gäller...

Bolaget är Folksam :)

//Simon

ozto
2006-02-17, 06:37

håller med! Blev otroligt förvånad när jag började åka hoj, allt snack om försäkringar!
Jag har oxå levt med den inställningen att kör man bana eller liknande racing så är det på egen risk och skulle man vilja ha pröjs så får man skaffa olycksfallsförsäkring...
Skador på prylar ersätter var och en. så har det funkat på motocrossbanor och bilracingbanor i alla tider!

Vad menar ni med ersättningsskyldig till tredje part? är det någon annan på banan eller i depån då eller? Precis som om en boxare skulle efter en tio rondare skulle anmäla son motståndare för misshandel.. ??

Larzon
2006-02-17, 09:13
Frågan är bla Vad händer om du kör på en annan förare eller någon i depån? Gäller trafikförsäkringen? Mina skador på hoj betalar jag själv (halvförsäkrat) Skador på mig min olycktsfalls försäkring..
Men vad händer om jag orsakar skada på tredje part??

Tobbe (R1)
2006-02-17, 09:21
Gäller trafikförsäkringen?
Men vad händer om jag orsakar skada på tredje part??
Väldigt intressanta frågor som jag också vill veta svaret på!

Liwa1
2006-02-17, 09:36
Försäkringen gäller inte för tredje part.

Han/hon kan då processa mot den som skadat henne/honom eller mot banägare eller arrangör. Vilket gör att en helt oskyldig arrangör eller banägare kan få ta smällen för att folk (efter en olycka) inte respekterar att dom är på banan och kör på banan utan något skydd.

Larzon
2006-02-17, 09:54
Så då har jag inget att oroa mig om då??
Liwa: Är det för dyrt att er som ordnar bandagar att skaffa en MTFL??

Liwa1
2006-02-17, 10:06
Så då har jag inget att oroa mig om då??
Liwa: Är det för dyrt att er som ordnar bandagar att skaffa en MTFL??
Det var snordyrt. Kruxet här var att den gäller bara för 3.e part. Kostar massor och folk vill inte betala mer än vad dom betalar idag för köra bana. Några tycker redan att gränsen är på topp för vad en dag får kosta och med den försäkringen skulle det behöva höjas med nästan det dubbla :(

Skam den som ger sig, jag försöker och hitta ett sätt att få ett bolag/ftg att betala den försäkringen för oss.

Oroa dig? Jo, om du kör på en person så kan du alltså bli tvungen att betala dess skador och osv om den personen kräver dig på pengar i en process. Eller om du vill göra en fuling av att du kört på en person i 3.e part och skiter i din bit, lägger det på banägaren eller arrangören. Vilket jag ser som riktigt dåligt ansvarstagande.

Så det bästa är att kolla om ens olycksförsäkring täcker skada av 3 part vart det än är.

Det är en djungel, vi vet och alla säger olika. Alla ringer sina bolag och får olika besked. Sen tolkas den ena si och den andra så.

Jag lovar att jag sitter och arbetar på det här för se om vi kan hitta en bra lösning. Kan inte säga mer idagsläget om hurvida försäkringsbolagen kommer hantera det här med bana, motortävlingsförsäkran och samarbeten än. Men det kommer.

/Liwa1

P.S Det finns en del som säger och alltid sagt att ordna bandagar är inte någon konst. Bara att ringa en bana och sen är det klart.......

HanneZ
2006-02-17, 10:12
Jag vill åter igen skriva att om man följer alla regler kring körningen så borde det nästan va omöjligt att anses som vållande. Kör man på nån i depån så har man klantat sig som fan, så _är_ det.

Neutral
2006-02-17, 10:25
Kan man inte kräva att alla deltagare har en olycksfallsförsäkring då?

HanneZ
2006-02-17, 10:31
Även dom som tittar på? Blir nog svårt att kolla upp om inte annat.

Larzon
2006-02-17, 10:40
Jag var tvungen att styra av på Gälleråsen förra året för en killa vurpade precis framför mig, sen vurpade jag utanför banan.Jag körde nästan på killen som gled framför mig.Skadorna på min hoj betalade jag, men om jag hade kört på honom och vurpat så kunde jag processat mot honom då??Eller han mot mig?Det här var en typisk "race accident" och visst blir man lite sur att vurpa pga av någon annans fel, men det tycker jag är sånt man måste räkna med när man åker bana..Är inte så orolig för mig och min hoj men vill inte bli betalnings skyldig för någon annan..

enhjuling
2006-02-17, 10:43

Har ni inte fattat?

Om MTFL inte gäller, tex i trafiken eller på SMCs kurser, så gäller TSL och då har alla motorfordon en ansvarsförsäkring oavsett om de är reggade eller ej. Oreggade täcks då av trafikförsäkringsföreningen.

Gäller MTFL så skall det finnas banförsäkring som gäller för skador på tredje man och de som deltar skall ha licens och därigenom olycksfallsförsäkring.

Frågan är ju när MTFL/TSL gäller eller inte gäller.

Liwa1
2006-02-17, 11:01
Har ni inte fattat?

Om inte MTFL inte gäller, tex i trafiken eller på SMCs kurser, så gäller TSL och då har alla motorfordon en ansvarsförsäkring oavsett om de är reggade eller ej. Oreggade täcks då av trafikförsäkringsföreningen.

Gäller MTFL så skall det finnas banförsäkring som gäller för skador på tredje man och de som deltar skall ha licens och därigenom olycksfallsförsäkring.

Problemet är att vem som helts kan inte teckna en MTFL. Sen är det gråzon än på när TSL gäller eller inte. Det är det som ställer till det hela. Fanns det helt klara lagar och som alla bolag rättade sig efter skulle det vara enklare.

För än så länge finns bolag som har gällande försäkring för vanliga hojar som kör på bana även om man har MTFL, så det behöver inte vara bara folk som har licens. Men dessa regler är som att spela på lotto, man vet aldrig riktigt vad som gäller.

Vi får se fram i vår vad f-bolagen säger och vad vi kommit fram till för våra körningar. Det man absolut ska ha i tanken är att man kan vara helt oförsäkrad och att man kan bli ersättningsskyldig om man orsakar en olycka. Är man på mtorbanan om så som förare eller inte (publik, sällskap osv) ska man även där veta att man valt att vara där på egen risk, inga försäkringar gäller och att man inte ska räkna med ersättning om olycka händer.

Sen kan man dock kanske få ersättning av sitt bolag, det är då bara plus i kanten

/Liwa1

/Liwa1

enhjuling
2006-02-17, 11:42
Problemet är att vem som helts kan inte teckna en MTFL. Sen är det gråzon än på när TSL gäller eller inte. Det är det som ställer till det hela. Fanns det helt klara lagar och som alla bolag rättade sig efter skulle det vara enklare.
/Liwa1

Just det, det är ju den där gråzonen som måste redas ut.

Tobbe (R1)
2006-02-17, 12:01
Just det, det är ju den där gråzonen som måste redas ut.
Bekymret verkar vara att det inte kommer att redas ut förrän det har drivits en process i domstol som i sin tur leder till ett prejudikat.

Neutral
2006-02-17, 12:33
Eftersom den frågan inte verkar gå att få svar på tycker jag det är rimligt att anta worst case så att säga och kräva att varje deltagare är försäkrad.

enhjuling
2006-02-17, 13:02
Eftersom den frågan inte verkar gå att få svar på tycker jag det är rimligt att anta worst case så att säga och kräva att varje deltagare är försäkrad.

Du fattar inte nu heller!
Det är ju det jag säger men ni pratar bara om personliga olycksfallsförsäkringar.
Ansvaret verkar ni skita i.
Om du är ute på banan med din racehoj och kör på en funkis vilken försäkring skall ta det? eller skall han också ha en personlig olycksfallsförsäkring?
Din flickvän eller morsa som är där för att titta på dig när du leker racerförare, skall de vara tvugna att teckna försäkring speciellt för det?

Ankan
2006-02-17, 13:10
Det man absolut ska ha i tanken är att man kan vara helt oförsäkrad och att man kan bli ersättningsskyldig om man orsakar en olycka.

/Liwa1

/Liwa1

Den situationen du beskriver skall (åtminstone i teorin) inte kunna uppkomma ifråga om tredjemansskador. Lagstiftningen är ju konstruerad så att det antingen skall finnas en MTF om förutsättningarna därför såsom de angivits i MTFL är uppfyllda. Om förutsättningarna för krav på MTF ej uppfylls skall alla fordon på banan vara trafikförsäkrade och trafikförsäkringen enligt TSL skall gälla. Under dessa förutsättningar är tredje man alltid skyddad.

Sen är det en annan sak att det kanske inte finns en MTF, trots att de rättsliga förutsättningarna för en sådan är uppfyllda. Då kan man ju fråga sig vem som är ansvarig. Försäkringsplikten skall fullgöras av den som på inhägnat tävlingsområde anordnar tävling, träning, övningkörning, uppvisning eller liknande ändamål. De som kör på banan har naturligtvis rätt att förvänta sig att anordnaren följer de lagkrav som finns. Därmed, menar jag, finns det goda skäl att lägga ansvaret på anordnaren i dessa fall. Tredje man som skadar sig kan sannolikt vända sig med sina ersättningskrav dels direkt mot skadevållaren, dels mot anordnaren. Om skadevållaren ersätter skadan kan denne sannolikt då regressvis kräva anordnaren.

Som arrangör av bandagar skulle jag tänka mig för mycket noga.

För oss som kör bana torde den optimala lösningen vara trafikförsäkring, ansvarsförsäkring (drulle) samt olycksfallsförsäkring. Hängslen och livrem.

Neutral
2006-02-17, 13:13
Du fattar inte nu heller!
Det är ju det jag säger men ni pratar bara om personliga olycksfallsförsäkringar.
Ansvaret verkar ni skita i.
Om du är ute på banan med din racehoj och kör på en funkis vilken försäkring skall ta det? eller skall han också ha en personlig olycksfallsförsäkring?
Din flickvän eller morsa som är där för att titta på dig när du leker racerförare, skall de vara tvugna att teckna försäkring speciellt för det?
Jag skiter inte i ansvarsfrågan, dock får man väl kräva att samtliga inblandade tar eget ansvar som vanligt. Till att börja med kan man kräva att deltagarna har egna försäkringar så bör folk inte stämma varandra, vi är ju inte i USA. Att flickvänner och funktionärer blir påkörda har jag aldrig hört talas om, de brukar ju stå på skyddade platser. Inget är 100% säkert och det vet nog folk om. Inget kommer heller att redas ut i denna tråd, folk blir bara irriterade i brist på svar, du är ett bra exempel på det just nu.

enhjuling
2006-02-17, 13:18
Jag skiter inte i ansvarsfrågan, dock får man väl kräva att samtliga inblandade tar eget ansvar som vanligt. Till att börja med kan man kräva att deltagarna har egna försäkringar så bör folk inte stämma varandra, vi är ju inte i USA. Att flickvänner och funktionärer blir påkörda har jag aldrig hört talas om, de brukar ju stå på skyddade platser. Inget är 100% säkert och det vet nog folk om. Inget kommer heller att redas ut i denna tråd, folk blir bara irriterade i brist på svar, du är ett bra exempel på det just nu.

Att ta eget ansvar är enligt dig att kräva att personer runt omkring dig har olycksfallsförsäkring så att de får ersättning om du kör över dem??
Det är väl inte riktigt min definition på att ta eget ansvar.

Neutral
2006-02-17, 13:43
Att ta eget ansvar är enligt dig att kräva att personer runt omkring dig har olycksfallsförsäkring så att de får ersättning om du kör över dem??
Det är väl inte riktigt min definition på att ta eget ansvar.
Missförstår du avsiktligt eller vad? Att ta eget ansvar innebär inte att man kräver att någon annan gör si eller så, däremot kan arrangören kräva både det ena och det andra, det är bara att acceptera eller avstå.

Preppen
2006-02-17, 18:01
Den som börjar stämma medåkare, arrangörer och banägare när dom är på bana för att bränna ur bågen så mycket det går är väl lite fuckade i huvet antagligen (inte alla flingor i paketet).
Efter som man får vård i sveige och det hela verkar vara en fråga om hur mycket pengar man kan skinna någon annan på, föreslår jag att om man har den inställningen bör man säljer bågen och spela på börsen i stället.

J.Andersson
2006-02-17, 18:06
Vad menar du då? De kan väl kräva att alla har blå motorcyklar om de vill.
Bara dem inte är gröna så blir det nog bra.