Stark Varg

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är ju mycket pengar i sammanhanget om man lite snabbt räknar på vilken omsättning man måste ligga på. I den här takten måste snart varannan hojåkare köpa stark för att gå even steven. Lite ironiskt men ändå grundat i något.
Ja, hela idén med att tillverka produkter är att någon köper dem. Normalt tar man stora investeringar (fabrik, verktyg etc.) när man startar upp och räknar med att sprida ut dessa kostnader på kommande år, därav stora lån i uppstartsfas. Speciellt i tillverkande industri. Når de sina försäljningsmål är detta inte ett problem.

Det som är ett problem för oss proffstyckare är att jag inte sett någon årsredovisning och därmed är det omöjligt att säga om detta är normalt eller om luften är på väg ur ballongen.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja, hela idén med att tillverka produkter är att någon köper dem. Normalt tar man stora investeringar (fabrik, verktyg etc.) när man startar upp och räknar med att sprida ut dessa kostnader på kommande år, därav stora lån i uppstartsfas. Speciellt i tillverkande industri. Når de sina försäljningsmål är detta inte ett problem.

Det som är ett problem för oss proffstyckare är att jag inte sett någon årsredovisning och därmed är det omöjligt att säga om detta är normalt eller om luften är på väg ur ballongen.
Korrekt, detta är ju inga konstigheter om det säljer. Men senaste årtionden tar ju företag detta till nästa nivå, börjar skala upp med andras pengar innan man ens har siffror som redovisar att det går. Verkar vara vanligt idag. Vissa har helt enkelt så mycket mer pengar än oss vanliga dödliga och som inte är rädda om dessa. =)
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Korrekt, detta är ju inga konstigheter som det säljer. Men senaste årtionden tar ju företag detta till nästa nivå, börjar skala upp med andras pengar innan man ens har siffror som redovisar att det går. Verkar vara vanligt idag. Vissa har helt enkelt så mycket mer pengar än oss vanliga dödliga och som inte är rädda om dessa. =)
Kapital är billigt. Det finns gott om VC (beviseligen) som har en ganska stor riskaptit. "Jag känner någon" som chansat rätt friskt med sina investeringar. Ofta slutar med det att bolaget han satsar på går i konkurs, men så prickade han rätt med Spotify så nu kan han fortsätta på samma sätt.

Det är relativt lätt att sälja in en elhoj med prestanda som är bättre än allt annat på marknaden, tyst och inga avgaser. Det svåra har ju visat sig vara att leverera prestandan. Jag tror absolut de kommer ha lätt att få fram kapital i ett antal år till. Kraschar det lär konkursboet också vara lättsålt till större koncern.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Cash flow för tillverkande industri är alltid tufft i början och säger inget om lönsamhet. De har all investering i R&D, bygga fabrik, logistik etc. och hittills mindre än 12 månader att tjäna in detta. En miljard är inte mycket i sammanhanget.

Sant men när det kommer konkurrerande alternativ som lyckats utan miljardskulder så är risken stor att skulderna blir ett bojsänke som dödar bolaget.

Och andra sidan så finns det väl knappt ett bolag i fordonsindustrin som aldrig haft en rekonstruktion så det blir väl den resan för Stark också kanske.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kapital är billigt. Det finns gott om VC (beviseligen) som har en ganska stor riskaptit. "Jag känner någon" som chansat rätt friskt med sina investeringar. Ofta slutar med det att bolaget han satsar på går i konkurs, men så prickade han rätt med Spotify så nu kan han fortsätta på samma sätt.

Det är relativt lätt att sälja in en elhoj med prestanda som är bättre än allt annat på marknaden, tyst och inga avgaser. Det svåra har ju visat sig vara att leverera prestandan. Jag tror absolut de kommer ha lätt att få fram kapital i ett antal år till. Kraschar det lär konkursboet också vara lättsålt till större koncern.
Fast man glömmer också bort att många inte prickar in Spotify. Som i poker, alla vinner, förlorar man så berättar man inte det.

Kapital är inte billigt idag men håller med dig, man behöver bara pricka rätt på 1/50 VC för att det ska löna sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Korrekt, detta är ju inga konstigheter som det säljer. Men senaste årtionden tar ju företag detta till nästa nivå, börjar skala upp med andras pengar innan man ens har siffror som redovisar att det går. Verkar vara vanligt idag. Vissa har helt enkelt så mycket mer pengar än oss vanliga dödliga och som inte är rädda om dessa. =)
Det har ju i ett årtionde drivits på av att det saknats vettiga saker att ivnestera pengar i, och nollränta som gjort pengar närmast gratis. En miljard låter styvt att tjäna in, klarar de ens att plocka hem räntan på det lånet?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det har ju i ett årtionde drivits på av att det saknats vettiga saker att ivnestera pengar i, och nollränta som gjort pengar närmast gratis. En miljard låter styvt att tjäna in, klarar de ens att plocka hem räntan på det lånet?
Ränta på 4%+ på en miljard blir lite soppapengar snabbt...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ränta på 4%+ på en miljard blir lite soppapengar snabbt...
Jo, det är väl förvisso möjligt att lånet stipulerar att de vill ta del av vinsten istället, eller att de får en andel i företaget vid notering, men fortfarande, svårt att se att det kommer finnas värde där att täcka upp pengen.
Nåja, det är bara att önska företaget lycka till och hoppas att de drar kaninen ur hatten.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jo, det är väl förvisso möjligt att lånet stipulerar att de vill ta del av vinsten istället, eller att de får en andel i företaget vid notering, men fortfarande, svårt att se att det kommer finnas värde där att täcka upp pengen.
Nåja, det är bara att önska företaget lycka till och hoppas att de drar kaninen ur hatten.
VC är sällan bankränta. Betydligt vanligare med krav på IPO och delägande.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nån som vill ha en uppdatering?

Jag kan öppna med att säga att hojen ska säljas. Så sätter vi ribban där.

Jag har fått ihop 2,5h på den totalt. I helgen var det SM i Södertälje med fri träning på lördagen. Jag åkte dit med inställningen att köra tävlingen, under förutsättning att jag tyckte att det var kul på lördagen. Jag tycker inte om grus och jag tycker inte om att tävla. Men man ska ju tydligen utmana sig själv ibland.

Det blev ingen tävling i alla fall.

På lördagen så körde jag 2-3 pass med grusdelen. Inte ett dugg roligt, dock inte hojens fel.
Det var inga problem att hålla laddningen uppe med elverket trummandes i bakgrunden.
Elverket drog runt 8l soppa över dan. Ungefär motsvarande en tank soppa.

Sista 3 passen stängde man grusdelen och började preppa den inför tävlingen.

Jag gick ut på första rena asfaltspasset med en annan kille bakom mig och så drog vi några varv tillsammans. Det var hans första motardtävling så vi behövde slå ur honom alla dumma mini-moto linjer. :)
Vid varv 9-10 så sänks effekten ordentligt. Hojen är för varm.
Jag rullar några varv till och effekten sänks ytterligare.

In i depå, ladda upp det som saknas och vänta på nästa pass, som visar på precis samma beteende fast nåt varv tidigare.

Tuvängen är en bana där man faktiskt har nytta av effektstark motor med 3, nästan 4, fullgasrepor per varv.
Tuvängen är också den bana jag kör mest. Så om hojen inte funkar där så vet jag inte vad jag ska ha den till.

Jag har också provat hojen i Borlänge, en lite mindre gokartbana. Om jag inte laddar batteriet alls så räckte det till 33 varv. Drygt 2 pass.

Jag mailade i alla fall igår och tyckte att dom skulle ta tillbaka hojen eftersom jag anser att dom inte har levererat det som jag köpte.
Dom anser inte att dom har gjort något fel, då dom inte anser att hojen är byggd för supermoto. "Och inte heller vad vi lovat att hojen ska göra."

Jag har begärt att få min mjukvara med full effekt så att jag kan sälja den som en 80hk modell utan att ljuga. Vi får se hur dom löser det. Dom säger att jag ska få den, men "Vi är som sagt villiga att ge dig en annan mjukvaruversion, men det kommer leda till att hojen värms upp snabbare."

Hojen får ju lysande recensioner av alla som åker enduro och cross.
Stark har lyckats bygga en hoj som har spec och pris som en premium produkt, men som bara levererar som en medioker maskin och kunderna är ok med det?

Om man ställer ner effekten till 45-50hk så är det nog åkbart som det verkar. Jag provade inte för jag vill ju ha mer effekt, inte mindre.

Jag googlade lite igår och såg att Altan levererade ungefär 45-48hk i bänken.
Ungefär vad Vargen klarar av att leverera utan att gå varm.

Så vilka uppdateringar har dom egentligen gjort från Altan, som ändå är en föregångare?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nån som vill ha en uppdatering?

Jag kan öppna med att säga att hojen ska säljas. Så sätter vi ribban där.

Jag har fått ihop 2,5h på den totalt. I helgen var det SM i Södertälje med fri träning på lördagen. Jag åkte dit med inställningen att köra tävlingen, under förutsättning att jag tyckte att det var kul på lördagen. Jag tycker inte om grus och jag tycker inte om att tävla. Men man ska ju tydligen utmana sig själv ibland.

Det blev ingen tävling i alla fall.

På lördagen så körde jag 2-3 pass med grusdelen. Inte ett dugg roligt, dock inte hojens fel.
Det var inga problem att hålla laddningen uppe med elverket trummandes i bakgrunden.
Elverket drog runt 8l soppa över dan. Ungefär motsvarande en tank soppa.

Sista 3 passen stängde man grusdelen och började preppa den inför tävlingen.

Jag gick ut på första rena asfaltspasset med en annan kille bakom mig och så drog vi några varv tillsammans. Det var hans första motardtävling så vi behövde slå ur honom alla dumma mini-moto linjer. :)
Vid varv 9-10 så sänks effekten ordentligt. Hojen är för varm.
Jag rullar några varv till och effekten sänks ytterligare.

In i depå, ladda upp det som saknas och vänta på nästa pass, som visar på precis samma beteende fast nåt varv tidigare.

Tuvängen är en bana där man faktiskt har nytta av effektstark motor med 3, nästan 4, fullgasrepor per varv.
Tuvängen är också den bana jag kör mest. Så om hojen inte funkar där så vet jag inte vad jag ska ha den till.

Jag har också provat hojen i Borlänge, en lite mindre gokartbana. Om jag inte laddar batteriet alls så räckte det till 33 varv. Drygt 2 pass.

Jag mailade i alla fall igår och tyckte att dom skulle ta tillbaka hojen eftersom jag anser att dom inte har levererat det som jag köpte.
Dom anser inte att dom har gjort något fel, då dom inte anser att hojen är byggd för supermoto. "Och inte heller vad vi lovat att hojen ska göra."

Jag har begärt att få min mjukvara med full effekt så att jag kan sälja den som en 80hk modell utan att ljuga. Vi får se hur dom löser det. Dom säger att jag ska få den, men "Vi är som sagt villiga att ge dig en annan mjukvaruversion, men det kommer leda till att hojen värms upp snabbare."

Hojen får ju lysande recensioner av alla som åker enduro och cross.
Stark har lyckats bygga en hoj som har spec och pris som en premium produkt, men som bara levererar som en medioker maskin och kunderna är ok med det?

Om man ställer ner effekten till 45-50hk så är det nog åkbart som det verkar. Jag provade inte för jag vill ju ha mer effekt, inte mindre.

Jag googlade lite igår och såg att Altan levererade ungefär 45-48hk i bänken.
Ungefär vad Vargen klarar av att leverera utan att gå varm.

Så vilka uppdateringar har dom egentligen gjort från Altan, som ändå är en föregångare?
Tråkigt att det inte funkat att köra supermoto med Vargen, men nog får du hålla med om att de inte heller lovat det? Folk verkar ju kunna köra motocrosstävlingar med den utan att den klappar ihop.

Oavsett hoppas jag att de löser ditt problem med för låg effekt, där har de ju verkligen inte levererat.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nu är den väl bara luftkyld? För Supermoto-liknande aktiviteter med höga effektuttag behöver dom nog ha ett vätskekylt batteri/motor.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tråkigt att det inte funkat att köra supermoto med Vargen, men nog får du hålla med om att de inte heller lovat det? Folk verkar ju kunna köra motocrosstävlingar med den utan att den klappar ihop.

Oavsett hoppas jag att de löser ditt problem med för låg effekt, där har de ju verkligen inte levererat.
Fast det är väl ingen annan tillverkare som heller lovar specifikt att det går att köra motard med deras motorer?

Det Stark sa var ju att dom skulle kunna "Complete a full MXGP heat".
Jag har inget att komma med mot dom som kör MXGP. Så varför skulle jag då inte kunna köra amatörsmotard?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tråkigt att det inte funkat att köra supermoto med Vargen, men nog får du hålla med om att de inte heller lovat det? Folk verkar ju kunna köra motocrosstävlingar med den utan att den klappar ihop.

Oavsett hoppas jag att de löser ditt problem med för låg effekt, där har de ju verkligen inte levererat.

Vad tror du utfallet blir en varm sommardag på en sandbana med någon som kan köra?

Jag är inte så övertygad om att alla crossåkare är nöjda heller. Det brukar vara ganska många till salu med få timmar på blocket.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu är den väl bara luftkyld? För Supermoto-liknande aktiviteter med höga effektuttag behöver dom nog ha ett vätskekylt batteri/motor.
Det är ett kylsystem på 0,7l har jag för mig.
Det finns nån som provat att hänga dit en kylare till längst fram med slangar bak till motorn.

Det fördröjde problemet men tog inte bort det.

Jag gissar att det sitter en sensor i motorn som mäter temp på lindningarna och säger ifrån när det når en viss temp. Och där inne så lär temperaturen stiga fort och överföringskapaciteten till kylvattnet är inte tillräcklig.
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fast det är väl ingen annan tillverkare som heller lovar specifikt att det går att köra motard med deras motorer?

Det Stark sa var ju att dom skulle kunna "Complete a full MXGP heat".
Jag har inget att komma med mot dom som kör MXGP. Så varför skulle jag då inte kunna köra amatörsmotard?

Vad tror du utfallet blir en varm sommardag på en sandbana med någon som kan köra?

Jag är inte så övertygad om att alla crossåkare är nöjda heller. Det brukar vara ganska många till salu med få timmar på blocket.
Ja, absolut, är det så att det inte funkar på en crossbana när det är varm så har man ett case och då uppfyller Vargen inte det den sålts som. Nu har Stark aldrig sagt något om supermoto så ur deras perspektiv kan de därför enkelt avfärda alla som inte kör cross eller enduro med hojen, även om belastningen ev. är likvärdig. Bara det jag menar.

Finns det även rapporterade problem från crossåkare?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nån som vill ha en uppdatering?

Jag kan öppna med att säga att hojen ska säljas. Så sätter vi ribban där.

Jag har fått ihop 2,5h på den totalt. I helgen var det SM i Södertälje med fri träning på lördagen. Jag åkte dit med inställningen att köra tävlingen, under förutsättning att jag tyckte att det var kul på lördagen. Jag tycker inte om grus och jag tycker inte om att tävla. Men man ska ju tydligen utmana sig själv ibland.

Det blev ingen tävling i alla fall.

På lördagen så körde jag 2-3 pass med grusdelen. Inte ett dugg roligt, dock inte hojens fel.
Det var inga problem att hålla laddningen uppe med elverket trummandes i bakgrunden.
Elverket drog runt 8l soppa över dan. Ungefär motsvarande en tank soppa.

Sista 3 passen stängde man grusdelen och började preppa den inför tävlingen.

Jag gick ut på första rena asfaltspasset med en annan kille bakom mig och så drog vi några varv tillsammans. Det var hans första motardtävling så vi behövde slå ur honom alla dumma mini-moto linjer. :)
Vid varv 9-10 så sänks effekten ordentligt. Hojen är för varm.
Jag rullar några varv till och effekten sänks ytterligare.

In i depå, ladda upp det som saknas och vänta på nästa pass, som visar på precis samma beteende fast nåt varv tidigare.

Tuvängen är en bana där man faktiskt har nytta av effektstark motor med 3, nästan 4, fullgasrepor per varv.
Tuvängen är också den bana jag kör mest. Så om hojen inte funkar där så vet jag inte vad jag ska ha den till.

Jag har också provat hojen i Borlänge, en lite mindre gokartbana. Om jag inte laddar batteriet alls så räckte det till 33 varv. Drygt 2 pass.

Jag mailade i alla fall igår och tyckte att dom skulle ta tillbaka hojen eftersom jag anser att dom inte har levererat det som jag köpte.
Dom anser inte att dom har gjort något fel, då dom inte anser att hojen är byggd för supermoto. "Och inte heller vad vi lovat att hojen ska göra."

Jag har begärt att få min mjukvara med full effekt så att jag kan sälja den som en 80hk modell utan att ljuga. Vi får se hur dom löser det. Dom säger att jag ska få den, men "Vi är som sagt villiga att ge dig en annan mjukvaruversion, men det kommer leda till att hojen värms upp snabbare."

Hojen får ju lysande recensioner av alla som åker enduro och cross.
Stark har lyckats bygga en hoj som har spec och pris som en premium produkt, men som bara levererar som en medioker maskin och kunderna är ok med det?

Om man ställer ner effekten till 45-50hk så är det nog åkbart som det verkar. Jag provade inte för jag vill ju ha mer effekt, inte mindre.

Jag googlade lite igår och såg att Altan levererade ungefär 45-48hk i bänken.
Ungefär vad Vargen klarar av att leverera utan att gå varm.

Så vilka uppdateringar har dom egentligen gjort från Altan, som ändå är en föregångare?
Eftersom håller mig från banan några veckor till så kunde jag ju inte testa mot dig och Robin. Men ni såg knappast ut att ha något övertag mot "vanliga motarder" (inte de som trimmats till max), trots fullt vrid från botten. Jag tror absolut att Stark är en bra produkt för sitt ändamål, men inte frälsningen som tar cross och motard till nya höjder.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top