Stark Varg

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
16 minuters heat, så batteriet räcker nog.
Jag tror att det blir samma sak i motocross, kortare men fler heat. Och det tror jag är bra för sporten. Det är ju bara att kolla på just stadioncross eller vissa delar av extremenduron. Kortare och fler heat, spännande som f-n, lätt att tv-sända, lätt att få sponsorer, mer publik. ännu fler sponsorer, fler banor, ännu mer publik, ännu fler sponsorer... repeat! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och - man kan köra inomhus, kvällstid, inget buller osv osv.

Det var inte så många år sedan som de flesta trodde att en elbil klarar Max 7-8 mil… Utvecklingen går framåt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och - man kan köra inomhus, kvällstid, inget buller osv osv.

Det var inte så många år sedan som de flesta trodde att en elbil klarar Max 7-8 mil… Utvecklingen går framåt.
Utvecklingen går framåt, genom att tävlingarna kortas så att elfordonen klarar av dom?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att det blir samma sak i motocross, kortare men fler heat. Och det tror jag är bra för sporten. Det är ju bara att kolla på just stadioncross eller vissa delar av extremenduron. Kortare och fler heat, spännande som f-n, lätt att tv-sända, lätt att få sponsorer, mer publik. ännu fler sponsorer, fler banor, ännu mer publik, ännu fler sponsorer... repeat! :)

Jag minns då ett VM-heat var 45 minuter + 2 varv. Jag har lite svårt att överge tanken om att motocross ska vara en fysisk sport som kräver en hel del uthållighet.

Jag tycker allt mindre om supercrossen också med en bana som huvudsakligen bara utgörs av hopp som styr alla förare till att hålla exakt samma hastighet. Inte snabbare för då landar man i nästa ramp.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Utvecklingen går framåt, genom att tävlingarna kortas så att elfordonen klarar av dom?
Det går fram åt F1-E har ju bytt bilar i år o behöver inte byta bil mitt i racet längre så den nya har dubbla räckvidden mot den dom hade i fjol.

Även wrc planerar ju E pga buller o dyligt.

Pikes peak kommer aldrig få ett nytt rekord om inte något elfordon ställer upp igen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fordonsindustrin är svår att slå sig in på den är sedan begynnelsen överetablerad av entreprenörer som tycker fordon är sexigt.
Några få lyckas ju ändå som Christian Köningsegg. Han hade också en perfekt plan med att bygga den snabbaste bilen på marknaden. Det finns alltid människor som vill betala för det värsta vare sig det i övrigt är bra bang for the buck.

Hur tror ni en elcross skulle sett ut om Christian var den som etablerade hojen? Jag tror den skulle varit betydligt mer fulllbombad av exotiska material och fjädringskomponenter, Öhlins eller KYB A-kit och Christian skulle antagligen varit 110% ärlig med körtid/prestanda och istället levererat hojen med 2-3 batterier som snabbt kan bytas. Och den skulle sedan ha sålts i mindre serier till de kunder som har gott om pengar och inte bryr sig om den så kostar 300 eller 500 kkr.

Men nu togs den här elcrossen istället fram av en entreprenör som gjort sig förmögen på att sälja kinesskräp till crossfolket som dessförinnan bara kunde köpa originaldelar eller dyra eftermarknadsprylar från tillverkare som alltid försökte vara bättre än original.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även wrc planerar ju E pga buller o dyligt.
Nja, WRC kör en hybridlösning, som kanske inte riktigt imponerar:
Alla bilar i den snabbaste Rally1-klassen använder samma typ av hybridystem, som levereras av företaget Compact Dynamics. Det består av en elmotor på 100 kW, alltså 136 hästkrafter, och ett batteri på 3,9 kWh som kan laddas under körning eller med en extern laddare. Hybridsystemet samarbetar med en 1,6-liters turbomotor som drivs av förnybart bränsle.


Hela hybridsystemet med motor-generator, kontrollenhet och batteri ryms i den här kompakta kolfiberlådan.
Total systemeffekt med full kraft från både bensin- och elmotorn är drygt 500 hästkrafter, men det finns regler för hur den extra elektriska kraften får användas. Under långa rallysträckor är effekten begränsad. Elmotorn gör mest nytta i starten, då hybridsystemet kan användas i tio sekunder, samt under acceleration ut ur långsamma kurvor.

Hybridsystemet används också under transportsträckor och i serviceområdet. Med fulladdat batteri kan bilarna köras omkring två mil på el i långsamt tempo. Under serviceuppehållen ska batterierna kunna laddas upp på en halvtimme.

Ska dom komma längre sträckor i racetempo måste dom nog ta in BrooklynS som förare, då är nog en etapp inga problem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nja, WRC kör en hybridlösning, som kanske inte riktigt imponerar:


Ska dom komma längre sträckor i racetempo måste dom nog ta in BrooklynS som förare, då är nog en etapp inga problem.
Dessutom har dom ju haft enorma jävla problem med systemen som kukar ur i tid och otid och tänds röda lampan från hybridsystemet är det bara att utrymma bilen och blåsa av sträckan tills räddningsteamet har varit in och kollat bilen.

Jag kan tänka mig noterna i framtiden "Hö 4 200 över krön, bajspaus, sedan 100 över krön...."
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Utvecklingen går framåt, genom att tävlingarna kortas så att elfordonen klarar av dom?
Speedway, rallycross, rallysprint, dragracing, timeattack... trevliga sysslor allesammans med korta intensiva heat. OCH med stort underhållningsvärde!!!! Så, långa heat/lång tävlingsdistans betyder inte nödvändigtvis roligare och mer spännande racing. Tycker jag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Speedway, rallycross, rallysprint, dragracing, timeattack... trevliga sysslor allesammans med korta intensiva heat. OCH med stort underhållningsvärde!!!! Så, långa heat/lång tävlingsdistans betyder inte nödvändigtvis roligare och mer spännande racing. Tycker jag.

Absolut, och i dom tävlingarna kanske en elmotorcykel/elbil kan vara intressant, men Stark Varg var ju utvecklad för en helt annan tävlingsform, som den kanske inte duger till, och då är det inte tävlingsformen som ska göras om utan fordonen som ska göras bättre.

Man kan inte komma och säga "vi kan inte göra ett fordon som är bra nog, ni måste göra tävlingen lättare"

Det vore som att sänka intagningskraven på polisskolan för att inte tillräckligt många klarar dom..... Oh wait...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Speedway, rallycross, rallysprint, dragracing, timeattack... trevliga sysslor allesammans med korta intensiva heat. OCH med stort underhållningsvärde!!!! Så, långa heat/lång tävlingsdistans betyder inte nödvändigtvis roligare och mer spännande racing. Tycker jag.
Frågan är hur många som skulle masa sig iväg på tex speedway eller dragrace med elfordon som låter ungefär lika rejsigt som valfri produkt från OBH nordica?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Frågan är hur många som skulle masa sig iväg på tex speedway eller dragrace med elfordon som låter ungefär lika rejsigt som valfri produkt från OBH nordica?

Speedway skulle jag kunna tänka mig både att se och köra eldrivet. Men det finns inte en chans att jag skulle sätta min fot i närheten av dragracing om det bara var elfordon som deltog.

Inget kan ersätta upplevelsen av att vara med när topfuelers drar iväg.
Och gå i depån och se folk ladda batterierna? Nej, glöm det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tycker det är skitroligt att KÖRA enduro eller motocross...men det är astråkigt att kolla på. 45 minuters heat där man efter 10 minuter inte har en susning om vem som leder och var i sörjan av hojar tätstriden står. Enduro samma sak, 50 gubbar försvinner in i skogen och 4 timmar promenad senare ser man (troligtvis) samma gubbar som kommer ut ur skogen igen...och jag vet fortfarande inte vem som leder...

Varvlopp på en relativt liten yta, kortare heat, roligt att titta på, lätt att tv-bevaka...osv
Då spelar det ju ingen roll om det är el- eller bensin i fordonen, det är underhållning.

Motorsport är som Jazz, skitkul att spela men aptrist att lyssna på... :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Speedway skulle jag kunna tänka mig både att se och köra eldrivet. Men det finns inte en chans att jag skulle sätta min fot i närheten av dragracing om det bara var elfordon som deltog.

Inget kan ersätta upplevelsen av att vara med när topfuelers drar iväg.
Och gå i depån och se folk ladda batterierna? Nej, glöm det.
Håller med fullständigt... men dragracing tror jag ändå håller på att dö ut, färre och färre som kör på grund av att kostnaderna skenar plus att ljudnivåerna får miljötalibanerna att gå i taket.
Och vem som helst kan köpa en Tesla Plaid, köra till tävlingen med familjen i baksätet, lasta ur picknickbord och ett depåtält samt nyss nämnda familj. Sen sätter man på sig hjälmen, sätter bilen i dragracingmode, väntar 10 minuter till batteriet är varmt, ställer sig på startlinjen bredvid en fullkittad 2 miljonerkronors V8 försedd jänkare som hoppar på tomgång och luktar nitro.
I Teslan trampar man gasen i botten och ljudlöst steker V8:an med exakt 9.18 sekunder och 247, 8 km/h i slutfart...om och om igen...
Sen lastar man familjen och fikabordet och åker hem igen...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Håller med fullständigt... men dragracing tror jag ändå håller på att dö ut, färre och färre som kör på grund av att kostnaderna skenar plus att ljudnivåerna får miljötalibanerna att gå i taket.
Och vem som helst kan köpa en Tesla Plaid, köra till tävlingen med familjen i baksätet, lasta ur picknickbord och ett depåtält samt nyss nämnda familj. Sen sätter man på sig hjälmen, sätter bilen i dragracingmode, väntar 10 minuter till batteriet är varmt, ställer sig på startlinjen bredvid en fullkittad 2 miljonerkronors V8 försedd jänkare som hoppar på tomgång och luktar nitro.
I Teslan trampar man gasen i botten och ljudlöst steker V8:an med exakt 9.18 sekunder och 247, 8 km/h i slutfart...om och om igen...
Sen lastar man familjen och fikabordet och åker hem igen...
Låter inte som någon rolig sport. Ställ flera likadana mot varandra och enda skillnaden blir reaktionstid vid start.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med fullständigt... men dragracing tror jag ändå håller på att dö ut, färre och färre som kör på grund av att kostnaderna skenar plus att ljudnivåerna får miljötalibanerna att gå i taket.
Och vem som helst kan köpa en Tesla Plaid, köra till tävlingen med familjen i baksätet, lasta ur picknickbord och ett depåtält samt nyss nämnda familj. Sen sätter man på sig hjälmen, sätter bilen i dragracingmode, väntar 10 minuter till batteriet är varmt, ställer sig på startlinjen bredvid en fullkittad 2 miljonerkronors V8 försedd jänkare som hoppar på tomgång och luktar nitro.
I Teslan trampar man gasen i botten och ljudlöst steker V8:an med exakt 9.18 sekunder och 247, 8 km/h i slutfart...om och om igen...
Sen lastar man familjen och fikabordet och åker hem igen...
Dragracing handlar ju BARA om tid, och där vinner elbilen. Skulle dessutom tro att nämnda elbil även steker den specialpreppade V8-an när det gäller räckvidd...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top