Felsökning av radfyra som inte tänder på alla 4 vid låglast

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Bakgrund:
Sedan jag köpte den har jag kört 1000 mil fördelat på 2 säsonger. Tankar enbart 98 oktan för minsta möjliga inblandning av etanol. På vintrarna har jag fyllt tanken och låtit den stå så. Den står i varmgarage. Jag märkte redan första säsongen att efter knappt 250 mil ville den inte tända på cylinder 1. Det började med att det var vid starten men hoppade igång efter några meters körning. Sen blev det värre och värre och den ville inte tända alls på den cylindern. Jag vände mig till firman (i Lund) jag köpte den av som hänvisade mig till en annan auktoriserad verkstad på deras bekostnad (3mån garanti). De bytte tändstiften och sedan gick den bra igen.

Efter ytterligare ca 250 mil hände samma sak igen (garanti slut). Jag bytte då tändstift på cylinder 1 och problemet upphörde. Efter ytterligare ca 250 mil började samma sak hända med både cylinder 1 och 2. Jag bytte båda tändstiften och problemet upphörde.

Efter 250 mil var det dags att byta tändstift på cylinder 1 igen...

Stiften blir alltså sotiga. Det funkar att tvätta rent dom men det var enklare och inte särskilt dyrt att byta. Så på 1:an måste man byta var 250:e mil och 2:an var 500:e ungefär. 3 och 4 har inte vållat några problem alls.

Nu gjorde jag enkel service på den i höstas. Bytte olja, luftfilter och alla tändstift.

En kort testkörning på 1,5 mil efter vintern gick utan problem. Lite svårtstartad men kanske inte jättekonstigt efter att inte ha varit igång på 6-7 månader.

Första riktiga repan gick som vanligt de första 4 milen. I en vänsterkurva (70) märkte jag att en cylinder slutade tända plötsligt. Provade lite olika varianter och kom fram till att med full choke går den snällt på alla 4 och vid 25-30% belastning (eller mer) så går den på alla fyra (även utan choke). Att bara höja varvtalet hjälper inte, den måste belastas.

Den har alltid startat utan choke. Man låter startmotorn snurra ett par varv, sen en försiktig blipp med gasen så startar den. Då går den inte på alla cylindrar eller iaf dåligt på en eller två. Garaget är beläget nedanför en brant backe så när jag ska någonstans måste jag belasta den lite och i backen brukar den hoppa igång på alla och sen är det frid och fröjd.

Jag gissar att ett lågfartsmunstycke satt igen och att det är samma problem som jag haft hela tiden som nu blivit värre. Möjligen har någon tidigare märkt av att den börjat gå dåligt och justerad blandningen så att den går fetare på 1:an och 2:an för att motverka detta och att den därför går fetare på dessa och sotar stiften. Jag har inte kunnat märka någon oljeförbrukning öht (jag kör som en körskollärare) och jag har inte kunnat se någon rök eller konstig lukt.

Bild på stiftet från 1:an när den blivit bråkig:
IMG_20220612_092226834.jpg

Bild på stiftet från 4:an vid samma tillfälle:
 

Bifogat

  • IMG_20220612_092603692.jpg
    IMG_20220612_092603692.jpg
    1 MB · Visningar: 7
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den får helt klart för mycket soppa på de mörkare stiften så ställ in förgasarna lika i bränsle/luftskruvar och kolla så alla förgasaes spjäll är synkrniserade så de öppnar lika mycket. De duger länge med bara inställning med lite borr som öppningstolk inge vakusynkning krävs. Jag misstänker även att 1ans förgasare flödar över därav att den släcker stift iblan så rengör flotörnålsäten och kolla att de är täta samt kolla flotörhöjden på alla gasare. Kolla även så inte chokeplunchar läcker på alla svarta stifts förgasare.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Den får helt klart för mycket soppa på de mörkare stiften så ställ in förgasarna lika i bränsle/luftskruvar och kolla så alla förgasaes spjäll är synkrniserade så de öppnar lika mycket. De duger länge med bara inställning med lite borr som öppningstolk inge vakusynkning krävs. Jag misstänker även att 1ans förgasare flödar över därav att den släcker stift iblan så rengör flotörnålsäten och kolla att de är täta samt kolla flotörhöjden på alla gasare. Kolla även så inte chokeplunchar läcker på alla svarta stifts förgasare.
Tack för tipset!

Dessvärre tror jag att det blir svårt att kolla spjällens öppning med grejerna på plats. Om jag fattat det rätt får man inte bort luftburken. Tar man ur batteriet ska man kunna dra tillbaka luftburken precis tillräckligt för att nätt och jämnt kunna få loss förgasarna från insugsgummina och sedan ut åt sidan. Iofs har jag ett boroskop så man kanske kan titta in från luftburken :cool:

När man ändå har grejerna isär antar jag att man lika gärna kan skaffa sig en renoveringssats typ denna (har fått flertalet rekommendationer i en FB-grupp för Fazer-ägare):
https://www.amazon.com/All-Balls-Carburetor-Rebuild-26-1636/dp/B07DFPSR3W/ref=sr_1_1_mod_primary_new

Är det något mer man bör byta när man ändå river? Gummimembranen? Insugsgummina (tillsynes fina utan sprickor och läcker tydligen sällan även om dom har sprickor)?

Jag har en flång ny vakuumsynkmojäng som jag aldrig använt ännu eftersom det stod på att-göra-listan innan det nu blev lite mera akut. Hade tänkt göra det när jag kört upp lite mera av soppan i tanken. Just synkningen verkar inte vara raketforskning.

Det jobbiga verkar vara att skruva loss hojen från förgasarna och sedan montera tillbaka den igen... Hade man hittat ett vettigt ställe att lämna bort den till hade det kanske varit värt att pröjsa någon för att lägga 4-5 timmar (om det räcker) istf 2 dagar som det antagligen skulle ta mig inkl rengöring.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja kolla de stpra membranen ovanför tjtrottlarna för de kan ju va hål eller sprickor i dem som ger för fet gång. Renoveringskittet va billigt så de vore såklart en bra investering, jag ser att de är många oringar som ska täta här o där så kolla om de torkat ihop och tätar dåligt runt flotörsätet som ex.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag köpte Iridium-stift på Ebay en gång eftersom det var typ halva priset mot att köpa i Sverige. Det visade sig vara fejkgrejor som var sopslut efter några hundra mil. I mitt fall var alla elektroder bortvittrade, vilket inte är fallet för dig. men värt att nämna att det florerar mycket fejkstift ute på marknaden, så om man inte köpt dem själv av en legit handlare, så vet man inte vad det är för grejor som sitter i.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har liknande problem. Öken att få loss förgasarna av nämnd anledning. Jag har bytt gummin både fram och bak på min för några år sedan. Just nu går den bara på tre och droppar lite soppa från ettans förgasare på tomgång, men rättar till sig och går på alla fyra så fort man är ute och åker. För 5-6 år sedan så hade jag samma problem som du och då i stort sett rann det från en förgasare, det blev sista turen det året och sedan åkte den in i garaget. När jag skulle kolla på problemet på våren hade problemet självläkt. Hoppas i vild förtvivlan att det ska ske även denna gång, för när denna månad är slut så blir det körförbud, det blir sista besiktning för den här. Sedan är den 40 år gammal.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tänkte skriva att du borde prova att borra...men eftersom jag har en bättre lösning:

1715847663712.png
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nålmunstycket och dess säte och dess o-ring i respektive förgasare är nästa checkpoint.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nålmunstycket och dess säte och dess o-ring i respektive förgasare är nästa checkpoint.
Ingår såvitt jag kan se i renoveringskitet jag länkade till. OM jag river så byter jag allt som skulle kunna orsaka problemet samtidigt. Jag vill inte riva två gånger :-(
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ja kolla de stpra membranen ovanför tjtrottlarna för de kan ju va hål eller sprickor i dem som ger för fet gång. Renoveringskittet va billigt så de vore såklart en bra investering, jag ser att de är många oringar som ska täta här o där så kolla om de torkat ihop och tätar dåligt runt flotörsätet som ex.
Självklart kollar jag dom om jag ändå har isär allt. Vet inte hur vanligt det är att dom går sönder, funderade på om det var värt att byta ut alla i preventivt syfte. Dock tror jag dom kostade en bra slant.
 
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top