Är kedjelås (Master Link) märkesspecifika?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
eller kan jag använda ett DID-lås till en Snell-kedja?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag skulle inte använda en Snellkedja alls, men OM så skulle jag använda samma fabrikats kedjelås. Det kan ju skilja i mått här och var även om kedjan heter lika.
Efter att ha tappat edd clips så kommer det aldrig mer på ett sådant hos mig.
Inget hände och jag ahde nog kört ett par dagar sedan jag vet säkert att det satt på plats men kan det ramla bort plötsligt trots rätt montering och kontroll så litar jag inte på dem mer.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag skulle inte använda en Snellkedja alls, men OM så skulle jag använda samma fabrikats kedjelås…
Jag gillar inte heller Snell, men det sitter en NY Snell-kedja på hojen jag nyligen köpt, så jag kommer nog att köra slut på den, innan jag köper nå’t bättre.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Köpte ett random kedjelås av känt märke och smällde på min begagnade kedja av okänt märke efter låsbrickan exploderat vid däckbyte. Endurohoj iofs så man kör inte så fort att det blir ett större problem om det exploderar. Men den höll hela hösten och den var hel när jag sålde hojen.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
eller kan jag använda ett DID-lås till en Snell-kedja?
Ja, samtliga ingående komponenter är specifika inte bara till kedjefabrikatet utan även kedjemodellen.

I nödfall kan man möjligen anpassa delarna (vinkelslip...) och få det att passa, har själv gjort det i Danmark på väg söderut...men inget jag skulle rekommendera någon att göra annat än i yttersta nödfall.

Man skulle kunna ge sig in i ett resonemang om att DID kedja modell XX är samma som XYZ modell AA för dom tillverkas i fabriken Ö, men det blir en ganska så meningslös diskussion: Det finns många fabrikat och modeller att ta hänsyn till...

Därav det enkla svaret:
Samtliga ingående komponenter är specifika inte bara till kedjefabrikatet utan även kedjemodellen.

Hojja lugnt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
eller kan jag använda ett DID-lås till en Snell-kedja?
Du kan väl prova om DID-låset passar i Snellkedjan ?
Inte säkert att DID-låset passar, men DID-låset kan passa. #
Om det sedan är rekommenderat att använda ett DID-lås i en Snell-kedja är en annan fråga med för min del svaret Nej.
# Inte konstigare än att jag en gång omkring 1970 tog fel nyckel för att öppna ett ASSA lås och upptäckte att jag öppnat låset med fel nyckel. Nycklarna såg inte likadana ut .....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Just kedjan vill man ju inte chansa med, men det är ju skillnad på om det är en permanent lösning, eller bara för att ta sig hem på egna hjul.

Och även om kedjan inte slår sönder hoj och ben när den går av så kan det vara onödigt spännande att tappa alla former av framdrift mitt i en kurva eller under en omkörning.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad är det till för motorcykel? Lite skillnad på en landsvägs eller cross/enduro.
Skulle själv kanske testat mig fram på en enduro som inte körs så fort i terräng.

Men visst har själv sett sönderslagen motorhalva på en nästan ny cross cykel efter att en kedja gått av och slagit hål på motorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det till för motorcykel? Lite skillnad på en landsvägs eller cross/enduro.
Skulle själv kanske testat mig fram på en enduro som inte körs så fort i terräng.

Men visst har själv sett sönderslagen motorhalva på en nästan ny cross cykel efter att en kedja gått av och slagit hål på motorn.
Det har du rätt i. Men efter läst kommentarerna i den här tråden
så lär det i så fall vara Snell-kedjan som brister
INTE DID-låset som brister (om det passar)
dvs allmän avrådan fortsätta köra med Snellkedjan pga risken den slår sönder motorn.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag råkade stå intill en kund som ville ha ett "kedjelås till 530—kedja" på Lelles häromdagen. Den som betjänade honom plockade fram några stycken olika och först då insåg kunden att han borde ha haft kedjan med sig.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Dom skiljer i mått ja, men har man tur funkar det och man ska väl nästan vara idiot för att inte se om det ser galet och osäkert ut.
En idiot liksom normal människa luras. Är det några hundradelars skillnad på pinnarna så går låset dit fint (eller inte alls) och allt verkar bra, men vad händer i långa loppet när de glappar fram och tillbaka även om det inte är mycket?

Sen ev skillnader på länkar, både material och mått så nej, varför hålla på och laborera...
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Du kan väl prova om DID-låset passar i Snellkedjan ?
Inte säkert att DID-låset passar, men DID-låset kan passa...
Nu har jag beställt ett DID-lås och ett RK-lås, vi får se vilket som passar minst dåligt (hovleverantören har inga Snell-grejer).
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Är det några tiondelars skillnad på pinnarna så går låset dit fint (eller inte alls) och allt verkar bra, men vad händer i långa loppet när de glappar fram och tillbaka även om det inte är mycket?...
"Några tiondelar": Jag använder inte tumstock när jag mekar motorcykel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En idiot liksom normal människa luras. Är det några tiondelars skillnad på pinnarna så går låset dit fint (eller inte alls) och allt verkar bra, men vad händer i långa loppet när de glappar fram och tillbaka även om det inte är mycket?

Sen ev skillnader på länkar, både material och mått så nej, varför hålla på och laborera...

Ser du inte att det är några tiondelar fel så hör du till idioterna. Eller möjligen så är du kanske bror till Mr Magoo.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Passar det så passar det och kedjan skiter väl i om låset råkar vara av annat fabrikat.
Nu utgår jag från att ingen tänkt använda 530 lås till 520-kedja...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top